אחזקת אתרים: כמה עולה להחזיק אתר אינטרנט?

בתקופה שבה עוד ועוד עסקים בוחרים להעביר את עיקר הפעילות שלהם לאונליין, הפתרונות לבניה ולתחזוקה שוטפת של אתרי אינטרנט הפכו לפופולריים במיוחד.

במאמר הזה אנסה להסביר ממה בנויה העלות של תחזוקת אתר אינטרנט באופן שוטף.

מחיר תחזוקת אתר: כמה עולה להחזיק אתר אינטרנט?

חשוב לציין: במאמר הזה לא אתייחס לעלות הבניה של אתר אינטרנט.

עלות תחזוקת אתר כזאת יכולה להיות אפסית (אם בחרתם לעשות זאת בעצמכם באמצעות אחת מן הפלטפורמות שמציעות בניה של אתר אינטרנט בחינם) ויכולה גם להגיע לעשרות אלפי שקלים חדשים, בהנחה שמדובר באתר מורכב, עם פונקציונליות ייחודית, מאות או אלפי מוצרים ותוכן רב ועשיר.

אז תחת ההנחה שכבר יש לכם אתר בנוי, בואו ננסה להבין מהם הרכיבים אליהם תצטרכו להתייחס בחישוב העלות החודשית של תחזוקת האתר.

אחזקת אתרים - מחיר תחזוקת אתר

1. רכישת שם דומיין לאתר

שם הדומיין של האתר הוא המזהה של האתר ברשת האינטרנט.

כדי שהאתר יוכל לפעול ברשת ולהיות נגיש לגולשים שונים, הוא חייב להיות מקושר לשם דומיין ייחודי.

אם כך, כמה עולה שם דומיין כזה, וממה מורכב המחיר שלו?

בקצרה: שם דומיין (או שם מתחם), בהנחה שאין לכם דרישות מיוחדות, ניתן להשיג בעלות של כמה עשרות שקלים בשנה לדומיין ישראלי (נכון לכתיבת שורות אלו, בטווח של 60-70 ש”ח) והרבה פחות מזה עבור דומיין עם סיומת com.

אגב, תמיד תעמוד לכם האפשרות להקים אתר אינטרנט מבלי לרכוש עבורו דומיין, תוך שימוש בשמות דומיין חינמיים שמציעות לכם מערכות ניהול תוכן שונות.

אולם למודל הזה ישנם לא מעט חסרונות, ובפרט העובדה שהוא נראה לא מקצועי, אינו משדר סמכות, וקשה הרבה יותר יהיה לקדם אתר כזה בגוגל.

אבל יש עוד כמה גורמים שיכולים להשפיע על המחיר של רכישת דומיין, וכדאי יהיה לשים אליהם לב:

ספק הדומיין

ספקי דומיין שונים מציעים מחירים שונים עבור שמות הדומיין המוצעים למכירה.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

הם גם מציעים לרוב מבצעים על רכישת הדומיין בשנה הראשונה ולאחר מכן, החידוש מתבצע במחיר רגיל.

תוקף הדומיין

פרק הזמן המינימלי לרכישת דומיין הוא שנה אחת.

רוב ספקי הדומיין יוכלו להציע לכם מחירים יותר עבור דומיינים תרכשו לתקופות ארוכות יותר.

בהקשר הזה כדאי אולי להזכיר שלרכישת דומיין לתקופה ארוכה יש גם יתרון (משוער), גם אם הוא לא משמעותי במיוחד, מבחינת קידום אתרים: מנוע החיפוש מבין שמדובר בדומיין שנרכש לפרק זמן ארוך, מה שמעלה את הסבירות שמאחוריו עומד גוף רציני ומשמעותי עם תוכניות לפרק זמן ארוך.

בואו נחשוב על זה שניה ונבין שהדבר הגיוני: איזו סיבה יש לבנק גדול או חברת ביטוח משמעותית לרכוש דומיין ולחדש אותו בכל פעם, לשנה בלבד?

פרטיות הדומיין

אחת הפונקציות שתוכלו לרכוש בנוסף לשם הדומיין, היא האפשרות להסתיר את פרטי בעל הדומיין, עבור חיפושים שונים או אתרים שתפקידם להציג זאת לגולשים.

בעבור עלות של מספר בודד של שקלים בחודש, תוכלו לרכוש דומיין שממנו מוסתרים הפרטים האישיים שלכם כבעלי הדומיין. המתודה הזאת תוכל לאפשר לכם לקבל פרטיות, ולא לחשוף את השם והכתובת שלכם לכל מי שמעוניין בכך.

מצד שני, הסתרת פרטי הבעלות על הדומיין היא משהו שנוגע באותה מידה למנועי החיפוש. כאשר אתם מונעים מגוגל, למשל, גישה אל פרטי הבעלות של הדומיין שלכם, אתם למעשה מאותתים שייתכן שיש לכם משהו להסתיר.

האם מדובר בפרמטר שהוא קריטי מבחינת גוגל?

בתכלס, ראיתי לא מעט אתרים עם דומיינים פרטיים שהצליחו להתקדם יפה מאוד במנוע החיפוש.

אולם כיום, בעידן ה YMYL, עידן שבו ישנה חשיבות לא רק לאיכות התוכן, אלא גם לסמכות של מי שעומד מאחוריו, הייתי ממליץ בחום, שכל מי שאין לו מה להסתיר, ירשום את הדומיין שלו באופן גלוי.

אגב, זאת אחת הסיבות שגוגל נפנתה בשנים האחרונות לתחום של הצעת דומיינים למכירה. בארצות שבהם פועל השירות Google Domains מאפשר לכם לבחור שם דומיין ולרכוש אותו מגוגל.

גוגל עצמה לא עשתה זאת רק בגלל העובדה שהיא מעוניינת לשפר את חייהם של בעלי האתרים בעולם, אלא בעיקר כדי לקבל גישה אל הנתונים מאחורי הקלעים.

למדריך על קניית דומיין ליחצו כאן

2. אחסון האתר

אחסון אתרים הוא השירות הקריטי באמת בכל הקשור לתפעול האתר.

שירותי אחסון שונים יציעו לכם חבילות שונות שנבדלות זו מזו בנפח שטח האחסון שתקבלו, בנפח התעבורה לאתר, במהירות האחסון, בפרטיות האחסון, ובשירותים נוספים על גבי האחסון (כמו התקנת מערכת ניהול תוכן, או התקנת תעודת SSL להצפנת התעבורה אל ומחוץ לאתר).

בגדול, ניתן לומר שעבור אתר פשוט, בלי דרישות מיוחדות, עלות האחסון תהיה עלות של כמה עשרות שקלים בודדים בחודש.

המחיר הזה כמובן גדל, ככל שהדרישות עצמן הופכות ליותר מורכבות.

האחסון המומלצים ביותר מהנסיון שלי הם:

מהם הגורמים שמשפיעים על מחיר האחסון של האתר?

חברת האחסון

ישנן לא מעט חברות המספקות שירותי אחסון לאתר. כל חברה מציעה חבילות משלה לקהל הלקוחות.

אם אתם בעלי עסק שמעוניינים באתר יחיד לעסק שלכם, ההצעה במקרה שלכם תהיה פשוטה. לעומת זאת, אם אתם מעוניינים להקים רשת של אתרים שונים ומעוניינים בחבילה אפקטיבית ומשתלמת, תצטרכו לראות מה כל אחת מן החברות המספקות שירותי אחסון מציעה לכם בהקשר הזה.

מיקום האחסון

למיקום האחסון ישנה חשיבות גדולה בכל הקשור לתפעול השוטף של האתר.

באופן כללי, השתדלו שמיקום האחסון של האתר יהיה גם המיקום של רוב הגולשים שעושים שימוש באתר.

לא מעט חברות אחסון תצענה לכם שימוש בשירותי cdn – שיאפשרו לכם למקם עותקים שונים של האתר במקומות גאוגרפים שונים, כדי לשפר את מהירות הטעינה של האתר במקומות שונים בעולם. לרוב, נהוג לעשות שימוש בשירות הזה , כאשר האתר מכיל הרבה מאו מדיה, ובפרט סרטונים ותמונות כבדות.

להרחבה: אחסון אתרים – בארץ או בחו”ל?

סוג השירות שתקבלו

פרמטר נוסף שיש לו השפעה ל המחיר שתשלמו על שירותי האחסון הוא סוג השירות לו אתם מצפים.

האם אתם מצפים שחברת האחסון תהיה זמינה עבורם 24/7? באילו ערוצים תירצו שהיא תהיה זמינה? מה העדיפות שתקבלו אם חס וחלילה משהו ישתבש, והחברה תחווה תקלה משמעותית או ארוע סחיטה עם מתקפת כופר?

הצורך ברשת פרטית

אם אתם מקדמי אתרים, ייתכן שתירצו להפריד ברמה הלוגית, אתרים שונים שלכם זה מזה, על מנת שלא לחשוף בפני גוגל את הקשר הזה, וכדי להימנע מעונשים ידנייים שיוכל להטיל עליכם מנוע החיפוש הגדול בעולם, בגין ניסיון לבצע מניפולציה על האלגוריתם שלו.

אחד מהשירותים שמציעות חברות האחסון בהקשר הזה, הוא אחסון מותאם SEO, שלמעשה מייחס תת רשת שונה לכל אתר שלכם, וכך מסווה את הקשר בין האתרים. אחסון שמיועד לצרכי SEO הוא אחסון מעט יקר יותר.

תעודת SSL

רכיב נוסף שאמור להיות כלול היום בכל חבילת אחסון שתרכשו, אולם יש כמה וכמה חברות שעדיין תתעקשנה למכור לכם אותו, הוא תעודת ה – SSL שמטרתה להפוך את התקשורת אל האתר שלכם למאובטחת ומוצפנת.

ממליץ גם לקרוא על אחסון אתרי וורדפרס.

3. תחזוקת האתר

כפי שיודע כל בעל עסק, לא די בהקמה של אתר אינטרנט ותשלום עבור התפעול השוטף שלו.

אם מדובר באתר תדמית פשוט שלא מיועד להפוך למכונת שיווק בעסק, ייתכן שתוכלו להסתפק בזה, אולם בלא מעט מן המקרים, נרצה שהאתר יהיה זה שימשוך לקוחות חדשים, יתן להם ערך באמצעות תוכן חדש ואיכותי, ויהווה כרטיס ביקור דינמי של העסק.

לכן, חלק חשוב בעלות שצריך לקחת בחשבון בכל הקשור לתחזוקת האתר, הוא עלות יצירת התוכן בעסק.

העלות הזאת משתנה מנישה לנישה ומתחום לתחום, ותלויה, במקרים רבים, בזמן הפנוי שלכם כבעלי עסק לשבת ולייצר תוכן לאתר, לרמת המומחיות הנדרשת כדי לייצר תוכן כזה, להכשרה נדרשת, תואר אקדמי רלוונטי ועוד.

בהקשר הזה, חשוב יהיה לתכנן גם את תדירות העלאת תכנים חדשים לאתר.

האם אסטרטגיית התוכן המתאימה לאתר היא העלאת תוכן איכותי פעם בשבוע? פעם ביום? מספר פעמים ביום? להחלטה הזאת יש, כמובן, הלשכות כספיות.

ועוד מילה: תוכן לא חייב להיות מאמרים מושקעים עם ערך מוסף גבוה.

חלק בלתי נפרד מעלות התחזוקה של האתר בהקשר הזה הוא פתיחה ויצירה של מוצרים חדשים, הסרת מוצרים שאינם בשימוש, ניהול המלאי, ניהול הנחות ועוד. כאשר מדובר באתר בסדר גודל משמעותי, לזמן הדרוש לביצוע הפעולות האלו יש מחיר.

4. ביצוע שינויים באתר

בהתאם לפלטפורמה ולדרך שבה נבנה האתר, תצטרכו להתחשב גם באפשרות שתרצו לבצע שינויים בעתיד.

אם יש לכם הידע, הזמינות וגם הכלים הטכנולוגיים הדרושים, תוכלו לבצע שינויים באתר בעצמכם, ללא עלות. עם זאת, במקרים רבים, לא זה יהיה המצב, ותזדקקו לשירותיו של מתכנת או בונה אתרים, כדי שזה יסייע לכם בשינויים מבניים נדרשים באתר, בהוספת שירותים ועוד. גם את העלות הזאת תצטרכו לקחת בחשבון.

5. חיבור לשירותי סליקה

אם האתר שלכם הוא אתר תדמיתי בלבד, שנועד לעצב דעת קהל ולהפוך אתכם לאוטוריטה בתחומכם, הסעיף הזה, ככל הנראה, לא יהיה רלוונטי מבחינתכם.

אולם אם אתם מנהלים חנות אינטרנטית מציעה למכירה שירותים או מוצרים באמצעות האתר וגם מאפשרת רכישה שלהם דרך האתר, תצטרכו לקחת בחשבון גם את עלויות החיבור לשירותי סליקה ולעמלות הסליקה השוטפות.

באופן כללי, העלות של חיבור כזה לשירותי סליקה הוא בסדר גודל של כמה עשרות שקלים חדשים ומודל העמלות הוא מודל שצריך לסגור מול חברת האשראי או מאגד האשראי, לצורך ההתנהלות השוטפת.

6. קידום האתר

קידום אורגני באנטרנט של האתר הוא בתכלס לא חלק מתוך מחיר תחזוקת אתר בשוטף.

קידום ושיווק הם ערוצים נפרדים של הוצאה שלא כל בעל עסק בוחר להשקיע בהם.

עם זאת, בגלל שאתם נמצאים באתר שרוב רובו מתרכז ב-SEO (קידום אתרים אורגני בגוגל), כמובן שנכון יהיה לדבר גם על הנושא הזה.

שתי המתודות המרכזיות לשווק ולקדם אתרים היום, הן קידום אורגני או קידום ממומן.

בתהליך הקידום האורגני תצטרכו לבצע השקעה בייצור תכנים חדשים ואיכותיים לאתר באופן שוטף, בביצוע אופטימיזציה של עמודי האתר השונים לדפי תוצאות החיפוש, ולבניה של קישורים חיצוניים שיופנו לאתר בצורה הדרגתית. העלות המשוערת של תהליך כזה, עבור אתרים פשוטים בסביבה לא תחרותית היא של כ 1500 שקלים חדשים בחודש, ועולה ככל שרמת התחרות הופכת מורכבת יותר.

בתהליך הקידום הממומן אתם תשקיעו, למעשה, משאבים ביצירת והצגת מודעות במנועי החיפוש או ברשתות החברתיות, שלחיצה עליהן תוביל את הגולשים אל עמודי האתר שלכם. כאן העלות מחושבת כעלות לקליק, והיא מושפעת מסביבת התחרות, מפעילות סקרנים וטרולים ברשת, מאיכות דפי הנחיתה אליהם יגיעו הגולשים ומטרגוט נכון של מילות המפתח הרלוונטיות.

7. תחזוקת אתרי וורדפרס

רגע לפני סיום – מן הראוי לדבר גם על תחזוקה של אתרי וורדפרס.

מה הקטע עם תחזוקת אתרי וורדפרס שצריך לדבר על זה בנפרד? וורדפרס, היא מערכת ניהול תוכן (CMS) הפופולארית בעולם – על כן, תחזוקת אתר וורדפרס זה משהו שמעניין בעלי אתרים רבים.

בגדול, וורדפרס היא מערכת קוד פתוח (Open Source), מה שאומר שהיא יותר רגישה לעדכוני מערכת, תוספים בעיתיים, ניסיונות פריצה לאתר (למידע נוסף על אבטחת אתרי וורדפרס) וכו’. על כן, תחזוקת אתרי וורדפרס היא קצת יותר מורכבת מהממוצע.

יחד עם זאת, יש הרבה חברות טובות של אחסון וורדפרס שנותנות תמיכה ושירות מעולה – כך שכל פעם שיש בעיה כלשהי באתר – ניתן לטפל נקודתית או לבצע שחזור מגרסת גיבוי (מאד חשוב לגבות את האתר וכל חברת אחסון שמכבדת את עצמה, דואגת לזה באופן אוטומטי).

באתרי וורדפרס גדולים ומורכבים יותר – בדרך כלל יש מומחה וורדפרס אשר דואג לתחזוקה של האתר על בסיס קבוע.

מדריכים נוספים

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו