דף הבית / בניית אתרים / בניית אתרי וורדפרס – המדריך המלא

בניית אתרי וורדפרס – המדריך המלא

באחד הפוסטים הקודמים כתבתי על וורדפרס באופן כללי. אם אין לכם מושג מה זה וורדפרס – ממליץ להתחיל משם.

היום אני רוצה לדבר על בניית אתרי וורדפרס ועל היתרונות והחסרונות בזה.

כזכור, וורדפרס היא מערכת לניהול תוכן שבאמצעותה אפשר לנהל את האתר בקלות דרך יצירה של דפים, פוסטים, מוצרים ועוד. המערכת מאוד ידידותית גם למי שלא מגיע מתחום ניהול האתרים ואם כתבתם אי פעם מסמך בוורד, סביר להניח שתתרגלו אליה די מהר.

בניית אתרי וורדפרס

למה בניית אתרים בוורדפרס?

יש אינספור מערכות לבניית אתרים. אז למה בניית אתרים בוורדפרס דווקא? יתרון גדול מאוד של המערכת הוא התמיכה המלאה בעברית. כיום, יש גם המון עיצובים ותבניות שעובדות 100% עם עברית ואף כאלו שנוצרו במיוחד לקהל הישראלי (למשל התבניות של פוגו').

מעבר לזה יש הרבה יתרונות אחרים של וורדפרס, את רובם הזכרתי במאמר הזה שעושה השוואה מעמיקה בין הרבה מערכות שונות לבניית אתרים וניהול תוכן. אם נתמצת, מדובר על:

  • מערכת קוד פתוח (Open Source) – אתם בעלי הבית של האתר עם כל המשתמש.
  • גמישות מקסימלית – אין דבר שלא ניתן לעשות בוורדפרס. כל מה שצריך זה ידע קוד או לחלופין מתכנת טוב. זאת, להבדיל מהמון מערכות סגורות אחרות.
  • טובה מאד לקידום אורגני (בעיקר בגלל הגמישות ותוספים המאפשרים למקסם כל עמוד באתר לצרכי SEO.
  • מתעדכנת בתדירות גבוהה.
  • אינספור תוספים ופיתוחים שונים עקב הפופולאריות הרבה של המערכת.

איך בונים אתר בסיסי?

כאן הדברים הם כבר יותר מורכבים (אבל לא בהרבה). אז קודם כל, כפי שנאמר – וורדפרס היא מערכת בקוד פתוח. המשמעות היא שאתם לא צריכים לשלם כסף בשביל להשתמש בה ולהתקין אותה על השרת שלכם (יש גם אופציה לבנות בלוג באתר המסחרי של וורדפרס, אבל זו אפשרות לא ממש מומלצת שבסופו של דבר מאוד תגביל אתכם).

אם תוכנת הניהול של השרת שלכם תומכת בהתקנה בקליק, אתם יכולים להתקין את וורדפרס בלחיצת עכבר פשוטה.

אם אין לכם אפשרות להתקין את וורדפרס בצורה אוטומטית, אתם פשוט מורידים קובץ התקנה, מעלים לשרת ופורסים אותו. כאשר תפעילו את האתר בפעם הראשונה, תצטרכו לציין שם משתמש וסיסמה של המשתמש הראשי ולבחור באיזה מסד נתונים (DataBase) לעשות שימוש. פתיחת מסד נתונים היא פעולה פחות מסובכת ממה שניתן לחשוב, פרטי הגישה לתוכנת הניהול שלו (MySQL) מופיעים במייל שקיבלתם מחברת האחסון ויש הרבה מדריכים שמסבירים איך לעשות זאת.

לוח הבקרה של וורדפרס

לוח הבקרה של וורדפרסאחרי שהגדרתם את כל ההגדרות האלו, תגיעו למסך הניהול הראשי של וורדפרס. כאן אתם יכולים להתחיל ולבנות את האתר שלכם. יש שלושה אלמנטים מרכזיים שחשוב להכיר:

דפים: אלו הם חלקים סטאטיים באתר שלא משתנים כמו למשל עמוד אודות. אפשר לבחור את עמוד ברירת המחדל שיתפקד בתור עמוד הבית.

פוסטים – דומים לפוסטים בפייסבוק, רק שהם ארוכים יותר ומוצגים (לרוב) לפי סדר כרונולוגי. כל פוסט אפשר לתייג באמצעות תגיות (בדומה ל-Hashtags) או קטגוריות במידה והגדרתן אותן. המאמר הזה שאתם קוראים עכשיו הוא פוסט.

לצורך המחשה אדגים כל סוג של עמוד באתר שלי (למעט פוסט שזה כבר ברור)

תפריטים – אלו הם התפריטים שאיתם מנווטים באתר, אפשר לבנות תפריטים מותאמים אישית שיפנו לקישור ספציפי, או לתת למערכת לבנות אותם בעצמה על סמך העמודים הקיימים.

ווידג'טים (Widgets) – אין לזה ממש מילה בעברית. אלו בעצם אלמנטים שונים שאפשר למקם בחלקים קבועים של האתר, בדרך כלל בצד. בין היתר יש Widgets שמוסיפים רשימות של קטגוריות, תיבת חיפוש, לוח שנה (לחיפוש פוסטים) וכך הלאה.

תבניות וכו'

תבניות קובעות כיצד האתר שלכם יראה. וורדפרס מגיע עם כמה תבניות בסיסיות, אבל הן מתאימות בעיקר לבלוגים או אתרים מאוד בסיסיים. בכל תבנית יש חלוקה לכמה אזורים שונים כמו אזור Widgets, אזור מרכזי וחלק תחתון (פוטר). יש מאגר שלם של תבניות באתר הרשמי של וורדפרס, אבל אם האתר שלכם בעברית, תצטרכו לחפש תבניות תומכות ב-RTL (יישור מימין לשמאל).

בנוסף, יש תבניות שנקראות תבניות פרימיום (כאמור, יש לא מעט כאלו גם שמותאמות לעברית), המחיר שלהם יכול לנוע מכמה עשרות שקלים ועד כמה מאות שקלים.

ככל שהתבנית מורכבת יותר, כך היא בדרך כלל גם גמישה יותר, אך יש לא מעט מקרים שבהם התפעול שלה דורש קצת יותר ידע שלא תמיד יש למשתמש הפשוט. לדוגמה, אם בתבנית יש תמונות כותרות מתחלפות (סליידר), צריך לדעת בדיוק איך להגדיר אותו.

יש להיזהר מתבניות חינמיות שלא מופיעות במאגרים רשמיים או לא מפוקחים, אלו יכולות להיות תבניות שמכניסות קוד זדוני לאתר או תבניות שמכילות קישורים מפוקפקים לכל מיני מקומות (לצרכי SEO). רוב התבניות האלו הם גם די ישנות ולכן עשויות ליצור בעיה עם גרסאות מודרניות של וורדפרס.

מאגר התבניות של וורדפרס
מאגר התבניות של הרשמי של וורדפרס

עם איזה תבניות אני עובד?

בתור מי שבונה ומקדם אתרים בשוק הישראלי בעיקר, יצא לי לעבוד עם לא מעט תבניות – חלקן רכשתי ב Themeforest, חלקן דרך ספרים אחרים וחלקן אפילו מצאתי בחינם. כיום, רוב הפעילות שלי מתרכזת סביב כמה תבניות עיקריות שאני ממליץ עליהן והן נותנות מענה מצוין לרוב סוגי האתרים:

  • כל התבניות של Pojo (חברה ישראלית והמפתחים של אלמנטור)
  • תבנית GeneratePress שעובדת מצוין גם עם אלמנטור (רכשתי גם את גרסת הפרימיום שמספקת שדרוגים שווים).
  • תבנית OceanWP

תוספים

התוספים הם כלים שמרחיבים את האפשרויות של וורדפרס, יש תוספים בחינם ותוספים בתשלום, טובים ופחות טובים, ובסך הכל מדובר בכמה עשרות אלפי תוספים שיש במאגר של וורדפרס (שלא לדבר על המון תוספים שלא נמצאים במאגר ומופצים בדרכים אחרות או לשימוש פרטי).

פרסמתי לא מזמן, בעזרת חכמת ההמונים, מאמר שסוקר מעל 30 מהתוספים הטובים והשימושיים ביותר של וורדפרס. חלק מהם יעזרו לכם לקדם את האתר, חלק מהם יוסיפו חלונות עם רישום לרשימת תפוצה (כמו כאן באתר), ויש גם תוספים לשיפור ביצועים, אבטחה וחלק גם עבור ואופטימיזציה של תמונות.

בעיקרון אין גבול למספר התוספים שבהם אפשר להשתמש, אבל כל תוסף פעיל גוזל בסופו של דבר משאבים וזיכרון מן השרת, כך שעדיף לא להגזים איתם ולבדוק אם אתם באמת צריכים את כל התוספים, או שאולי יש תוספים טובים יותר שיכולים להחליף כמה תוספים אחרים.

ככלל, אם תשאלו מפתח וורדפרס ממוצע – הוא ימליץ לכם להשתמש בכמה שפחות תוספים. אני גם בדעה הזאת למרות שאני בא פחות מרקע טכני. יש כמה סיבות לכך:

  • וורדפרס היא קוד פתוח וזה אחד היתרונות הגדולים שבה, אך יש לכך גם חסרון והוא נושא האבטחה והעובדה שכל אחד יכול לפתח תוסף ללא בקרה ועם פירצות אבטחה – יש להזהר מזה ולהתקין אך ורק תוספים מומלצים ממקורות אמינים.
  • הרבה תוספים יכולים להתנגש אחד עם השני וליצור בעיות בפונקציונליות ומראה האתר.
  • תוספים, כאמור, מעמיסים על המערכת – לעיתים שלא לצורך. תמיד כדאי לבדוק אלטרנטיבות. לא בטוחים? תיעזרו במתכנת.

בהקשר זה ממליץ לקרוא גם את המאמר שכתבתי – 10 טעויות נפוצות באתרי וורדפרס.

האם צריך חברה לבניית אתרי וורדפרס?

ככל שתתנסו יותר עם המערכת ותרצו להוציא ממנה יותר (מה שבדרך כלל קורה, כך גם אתם עשויים לגלות שכל ההתעסקות עם האתר עשויה לגזול מכם זמן והרבה מאוד אנרגיות שאותם עדיף לכם אולי להוציא על התפעול השוטף של העסק או כתיבת תוכן לאתר והקידום שלו (זה מה שבסופו של דבר הכי חשוב, לא?)

זוהי הסיבה שלא מעט בעלי אתרים מחליטים לפנות לחברות לבניית אתרים שיקימו עבורם את האתר. כיום רוב החברות עובדות עם וורדפרס (גם אם לא כאופציה הראשונה) ופשוט צריך לחפש חברה מוכשרת עם תיק עבודות שמתאים לצרכים שלכם.

לאתרי וורדפרס שנבנו בצורה מקצועית יש הרבה מאוד יתרונות:

  • ניצול כל היכולות של התבנית והתאמה אישית שלה (מה שיוצר לאתר מראה ייחודי)
  • התקנת תוספים יעילה שמונעת שימוש מיותר במשאבים
  • הגדרת סוגים שונים של פוסטים ועמודים לצרכים שונים (לדוגמה, עמודי לקוחות, גלריות לכל פרויקט, רשימות נתונים וכו')
  • הוספת טפסים (יכול להיות לפעמים כאב ראש לא קטן)
  • הנגשה של האתר ברמת הקוד (יש המון תוספים, אבל לא כולם עושים את העבודה)

ועוד…

ככל שהאתר מורכב יותר, כך גם ייקח יותר זמן להקים אותו, אבל העובדה שרוב הקוד שצריך להתעסק אתו נמצא בעיקר בתבנית ויש לו מבנה קבוע, הופכות את הבנייה למהירה יחסית, אף על פי שכדאי לקחת כמה שבועות מראש להרצה ראשונית ובדיקות שהאתר עובד כמו שצריך.

בניית אתרים בוורדפרס למשווקי אינטרנט

אם אתם מקדמי אתרים / משווקי אינטרנט (כמוני למשל) כנראה יש לכם קצת גישה טכנית וידע בוורדפרס. קידמתי לאורך השנים מאות אתרים ולפחות 50% היו על מערכת וורדפרס – זו רק אינדיקציה קטנה לפופולאריות של המערכת כיום.

אז מה שאני בא להגיד – שככל שמדובר בהקמת אתרי תדמית / אתרים פשוטים כמו אתרי תוכן, אתרי אפילייט ולפעמים אפילו קצת יותר מזה – סביר להניח שנוכל להקים אתר שנראה לא רע בכלל בכוחות עצמנו.

כפי שציינתי, נכון להיום מה שעובד לי הכי טוב זה שילוב של אחת התבניות שציינתי לעיל + אלמנטור פרו. 2 הדברים הנ"ל מאפשרים לי לבנות אתרים שנראים פגז בלי הרבה מאמץ. כמובן שאתרים כאלה גם יכולים להתקדם יפה מאד בגוגל מפני שהם מראש בנויים נכון עם תשתית טובה, אחסון מהיר ומינימום תוספים והעמסות מיותרות על המערכת.

מחיר בניית אתרי וורדפרס

אם נעזוב כרגע בצד את העלות של התבנית ותוספים ספציפיים, בניית אתר וורדפרס בחברה מתומחרת בעיקר על פי השם של החברה והניסיון שלה, אבל בעיקר להתאם המורכבות של האתר. יש גם חברות שמציעות כמה סוגים של אתרים ברמות שונות, לדוגמה:

  • אתרים עם תבנית מוכנה מראש
  • אתרים עם תבנית מוכנה שניתנת להתאמה אישית
  • אתרים עם התאמה מלאה של תבנית קיימת או תבנית שנבנית מאפס

לפעמיים העיצוב דורש כמה סקיצות ואפיון נפרד של האתר, מה שכמובן מעלה את המחיר.

עוד אלמנט שיכול להשפיע על המחיר הוא הזנת דפים. בגדול, אם אתם לא רוצים שהאתר ייעלה ריק לאוויר, רצוי להזין בו לפחות את העמודים הקבועים, אבל אתם יכולים גם לעשות זאת בעצמכם ולהגדיר שהאתר יהיה פתוח לגוגל רק אחרי שאתם מעלים את כל התוכן (יש אופציה כזו כבר מהקופסה). כך אתם יכולים גם להשתפשף קצת בעבודה עם המערכת.

היות והמערכת פופולארית במיוחד, אם תחפרו מספיק תוכלו למצוא מנעד מאד רחב של מחירים בשוק לבניית אתרי וורדפרס.

  • אתר תדמיתי למשל, יכול לנוע בין כמה מאות שקלים ל- 10000 ש"ח וצפונה – במידה ומדובר בעיצוב מותאם אישית ופיתוח מאפס למשל (אני יודע כי עשיתי אחד כזה).
  • כאשר מדברים על אתרי מסחר (חנות וירטואלית) המחירים לרוב מתחילים לפחות באזור ה- 8000 ש"ח ויכולים לטפס גם לכמה עשרות אלפים ויותר.
  • ככל שהדרישות פשוטות יותר (למשל – אתר תדמיתי מבוסס תבנית עם שינויים מינוריים בעיצוב + הזנת 5-10 עמודים) ממוצע המחירים עומד על 5000-6000 ש"ח לאתר.

עוד על מחירי בניית אתרי וורדפרס (ובכלל) תמצאו במדריך ה(מאד) מפורט הזה שכתבתי.

תחזוקה שוטפת ודברים שכדאי לדעת

למרות שלוורדפרס יש המון יתרונות, יש כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון לפני שעושים החלטה להשתמש במערכת:

אתרים לצרכים ספציפיים

קודם כל, וורדפרס מתאימה מאוד לאתרים שהדגש בהם הוא על תוכן כמו למשל אתרי חדשות, בלוגים ואתרי תדמית. לעומת זאת, אתרים שמשמשים בעיקר לצרכים אחרים כמו לדוגמה חנויות וירטואליות בדרך כלל עדיף להקים באמצעות מערכות ייעודיות כמו פרסטה שופ או מג'נטו.

היתרון של המערכות האלו על פני וורדפרס הוא שהן מגיעות מוכנות מהקופסא ונועדו מראש לשמש בתור אתר מכירות.

עם זאת, הטענה שלהקים אתר מכירות על וורדפרס הזו טעות – פשוט לא נכונה. כיום לוורדפרס יש אינספור תוספים ואפשרויות (לדוגמת WooCommerce ונגזרותיה) להקמת חנויות ברמה גבוהה מאד, וגם המון תבניות שנועדו לאתרי איקומרס.

גם אתרי חנויות עם מאות ואלפי מוצרים יכולים לעבוד עם וורדפרס, כל עוד הם רצים על שרת מספיק חזק ועברו אופטימיזציה מבחינת מבנה וקוד. למידע נוסף על קידום אתרי מסחר בגוגל.

אבטחה

בגלל שוורדפרס היא כל כך נפוצה ופופולארית, הרבה מאוד האקרים (גם לא מתוחכמים במיוחד) שמים אותה על הכוונת. לכן, אתם חייבים לוודא שאתם מעדכנים אותה לגרסה האחרונה או מפעילים את העדכונים אוטומטית. לגבי התוספים, ברובם אין אפשרות לעדכון אוטומטי ולכן כל שבועיים בערך רצוי להסתכל בהם ולחפש התראות על עדכונים חדשים. למדריך מורחב על אבטחת אתרי וורדפרס.

ניהול משתמשים

בעיקרון, וורדפרס יכולה להתאים לאתרים עם מספר עורכים או מנהלים כאשר לכל אחד מהם יש הרשאות שונות. לדוגמה, אפשר להגדיר שכל משתמש שולח את הפוסטים שהוא כותב לאישור של עורך ראשי שצריך לאשר אותם, וגם אז הם מתפרסמים לפי סדר מסוים שנקבע מראש. אלו דברים שחשוב לשים לב אליהם, במיוחד באתרים שקצב הצמיחה שלהם גדול מאוד. זה אמנם לא מסובך, אבל אתם צריכים להיות מוכנים להשקיע את הזמן הדרוש.

לסיכום

רוצים לבנות אתר חדש? מעולה! מקווה שהמאמר הזה שיכנע אתכם ללכת על וורדפרס, כי יש לי שם מניות וזה…

סתם לא, אבל בתור מקדם אתרים, יש לי אינטרס כמעט ב-100% מהמקרים שהאתר הלקוח יהיה בנוי על וורדפרס (ואני די בטוח שעוד רבים חושבים כמוני). למה? כי קידום אתרים בוורדפרס הוא יותר נוח מהמון בחינות, זמן האופטימיזציה קצר יותר (בגלל הוד מלכותו הפס השחור העליון שמקצר משמעותית את מציאת העמודים שרוצים לעבוד עליהם), בגלל YOAST המלך, בגלל שהכל קל ונוח וכי אפשר לעשות כמעט כל מה שרוצים ללא טובה ממתכנת / שירות לקוחות אדיש של איזה חברה עם מליון לקוחות וכו'.

לא משנה אם החלטתם לבנות אתר וורדפרס לבד או דרך חברה מקצועית – נותר לי לאחל לכם בהצלחה רבה 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

תוספי וורדפרס

מעל 30 תוספי וורדפרס שחייבים להכיר

כל מי שמשתמש בוורדפרס יודע שלמרות שהגרסאות האחרונות של המערכת מציעות אינספור אפשרויות, קשה מאוד ...

כמה עולה לבנות אתר

מחיר בניית אתרים: כמה עולה לבנות אתר אינטרנט?

מכירים את האתרים האלה שמזמינים את הגולש להיכנס אליהם על ידי כותרת משכנעת כמו "כמה ...

תגובה אחת

  1. simcha123456@gmail.com'

    אחלה מאמר

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה