המאמר הבא עוסק באחד הנושאים החמים והמעניינים יותר בתחום הקידום.
בנוסף לזה (ולשם המעט היסטרי של הנושא), מדובר בידע שיעזור לכם ברמה הכי פרקטית לקדם את האתר שלכם או לפחות לא ליפול איתו אחורה בדירוג:
החיים שלך או הכסף – כך מתרגמים את YMYL- Your Money Or Your Life לעברית, נכון?
בקצרה: גוגל מאד מתאמצים לתת לנו תוצאות חיפוש רלוונטיות לכל חיפוש שהוא.
האלגוריתם של גוגל צריך להחליט לגבי כל חיפוש מהם הגורמים הרלוונטים לפיו הוא בוחן את האתר.
בואו נבין זאת רגע ע"י שתי דוגמאות: תסכימו איתי שעבור חיפוש ל'כרטיסי טיסה רגע אחרון' נדרשים אתרים שהם מאד מעודכנים, גם אם הם טיפה פחות סמכותיים ('טיפה' כתבתי); לחיפוש 'טיפול שורש' גוגל ידרוש הרבה סמכותיות ויוותר על מעט ממרכיב העדכון. לאתרי YMYL יש בעיני גוגל רגישות מיוחדת ועליה נדבר כאן.
במאמר הזה:
- נבחן מה הייחודיות של הYMYL- בעיני גוגל ומה היא עושה בנידון
- נבין כיצד כל זאת משפיע על אתרים קיימים
- נלמד מה זה E-E-A-T ונבין כיצד מיישמים אותו
מזמין אתכם גם לצפות בסרטון שעשיתי בנושא:
מה זה YMYL ולמה גוגל כל כך מוטרדת מהעניין
עמודי ה-YMYL מוגדרים (על פי גוגל ממש) כעמודים עם מידע שעשויה להיות לו השפעה באופן מהותי על החיים של הגולש.
ולא, לא מדובר במדור הכדורגל בטמקא… גוגל מדברים תכנים שיכולים להיות להם השפעה על הבריאות, האושר, הבטחון והמצב הכלכלי.
הנושאים שנכללים בYMYL, שוב זה לפי גוגל עצמם, הם:
- מידע רפואי: עמודים שנותנים עצות רפואיות או מידע על רפואה, רפואת הנפש, תרופות, תזונה וכו'
- מידע פיננסי: עמודים עם מידע על השקעות, מיסים, פרישה ופנסיה, רכישת דירה ומשכנתאות, ביטוחים שונים, הלוואות וכו'
- מידע משפטי: עמודים שמייעצים בנושאים כגון גירושים, צוואה, הוצאת דרכונים זרים וכו'. ברשותכם אנצל את המשפט כדי להוציא קישור פנימי למאמר קידום של עורכי דין J
- חדשות, פוליטיקה וממשל: אלו אתרים ודפים עם מידע חשוב בנוגע למדיניות, סדרי שלטון, תקנות, אנשי מפתח בפוליטיקה וכו'
- אתרים מכל סוג בהם יש אפשרות לרכישה, להעברת כסף או תשלום חשבונות למשל. עוד על קידום אתרי מסחר.
ממעבר על הרשימה, אנחנו מתחילים להבין מה עומד מאחוריה: אלו הם נושאים חשובים מהבחינה הזו שמידע לגביהם יכול לגרום להחלטה משמעותית אצל הגולש.
לדוגמא: החלטה להשקיע באפיק מסוים, החלטה להפסיק טיפול רפואי, החלטה לעשות פעולה לגביה יש ספק אם היא חוקית ועוד אינספור דוגמאות.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
'העדכון הרפואי' – The Medial Update
קשה לדעת בדיוק מה כוללים העדכונים באלגוריתמים של גוגל.
כל עדכון כזה גורר אחריו הרבה באז של השערות נכונות יותר או פחות.
מה שברור בכל זאת מהעדכון האחרון (לקוראנו מהעתיד, אני מדבר על עדכון שהיה אוגוסט 2018 למי שממש מגיע מהעתיד הרחוק…) הוא שמי שהושפע מהעדכון אלו בדיוק אתרים רפואיים ויתר הYMYL למיניהם.
הספקתי גם לכתוב קייס סטאדי בנושא שאפשר ללמוד ממנו לא מעט על איך כמה שינויים קטנים יכולים להביא למהפכה של ממש בהתייחסות של גוגל לאתר אינטרנט בהיבט של YMYL.
בודקי האיכות האנושיים של גוגל וYMYL
גוגל מעסיקה למעלה מ10,000 (עשרת אלפים) בודקי איכות, בשר ודם, שגולשים לאתרים שונים ומעבירים מידע חזרה לבסיס האם, הלא הוא 'גוגלפלקס' – קמפוס גוגל בקליפורניה.
אל תטעו, אותם בודקי איכות לא מדרגים אתרים בעצמם, הם עושים מעין קליברציה לאלגוריתם. גוגל בודקת שהמנוע אכן הציב אתרים לפי סדר הגיוני ונכון ובמידה שיש חריגות גדולות, גוגל יבצעו שינויים באלגוריתם כך שידרג 'יותר נכון' בפעם הבאה.
אותם בודקים הם אנשים מקומיים שדוברים את השפה ומעורים טוב בתרבות המקומית. כל זה נחוץ בשביל להעביר ביקורת עניינית על אתרים מקומיים.
מה שמעניין הוא שאותם בודקים, קיבלו מגוגל הנחיה לבצע סט בדיקות יותר מחמירות בכל הנוגע לאתרי ודפי YMYL. זו אינדיקציה נוספת לכך שגוגל באמת שמו להם כמטרה להחמיר עם אתרים אלו.
גוגל כאמור לא מסתירים את התייחסותם השונה והמחמירה לYMYL.
העובדה שהם מנחים את בודקי האיכות שלהם בצורה שונה לגביהם רק מראה עד כמה הם רציניים.
למרות שלגוגל אין אחריות משפטית על התכנים אותה היא מציגה באינדקס שלה (במנוע חיפוש), הם בהחלט לא רוצים לשלוח אנשים לתכנים מטעים / לא מדויקים אשר עשויים לגרום לאנשים לעשות טעויות שעולות בכסף או חס וחלילה, בבריאות.
מאותה סיבה יש גם הקפדה יתרה על פרסום ממומן בתחומים רגישים כמו הימורים, תרופות וכו' – ולא רק אצל גוגל אלא גם אצל הצד השני של הדואופול – פייסבוק.
קידום YMYL דרך E-E-A-T
אתרי YMYL נחשבים בשביל גוגל כאתרים ב'איכות גבוהה'. גוגל מצפים שאתרים כאלו (או לצורך העניין דפים באתר) יעמדו בכבוד במבחן המשולש E-A-T, שהשתנה בשנת 2023 ל-E-E-A-T (נוסף מימד ה-Experience) הנה תזכורת קצרה למונחים האלו ואיך פועלים בו:
- מומחיות (Experties) – הדבר הראשון שנדרש הוא לבסס את האתר והדוברים בו כמומחים. הדרך לעשות זאת היא לפרסם הרבה חומר איכותי בנושא האתר ובנושאים משיקים. כמובן שכאן עדיפה איכות על כמות, אבל האמת שגם כמות וגם איכות יהיה יותר טוב…
דרך נוספת לבסס מומחיות היא כמובן לציין את הנסיון והתארים של הדובר שמקנים לו ידע. זה לא המקום להיות צנוע אלא לכתוב מתחת לשם כותב המאמר את כל מה שניתן (יושב ראש התאחדות ה…; בעל 15 שנות וותק ב…; סיים התמחות ב…; הוביל צוותי פיתוח של… בעל דוקטורט ב..- כאלה דברים). - סמכותיות (Authority) – ניתן להיות מומחה ולא להיות בעל סמכות. מומחיות מקנה ידע; סמכותיות מקנה את ההשפעה. השפעה היא היכולת לגרום לאחרים לפעול או פשוט להשתכנע ולקבל מידע.
מומחיות נמדדת לא רק בתוכן שמופיע באתר עצמו אלא הרבה על אזכורים וקישורים במקורות חיצוניים – לגוגל חשוב לדעת שמדובר באדם אמיתי ולא דמות שהמצאתי הרגע ממוחי הקודח, ולכן ירצה למצוא אזכורים באתרים רלוונטיים.
לדוגמא אם אני רופא ויש לי אתר רשמי, סביר להניח שגם אקבל אזכורים באתרים כמו doctors, קופת חולים כזו או אחרת, פורומים רפואיים, מאמרים אקדמיים ועוד.
כאן נכנס כל הנושא של 'אישור חברתי' (social proof) – זהו בעצם הרעיון של קבלת אישור על רעיון או פעולה אם אחרים הקרובים אלי עושים או חושבים אותו. בשביל להביע זאת נוכל להשתמש בכלי שיתוף של מדיה חברתית או עדויות וציטוטים של אנשים ממליצים עלינו באתר. תמונות של אותם ממליצים עוזרות מאד דרך אגב. - מהימנות (Trustworthiness) – זו התכונה שמשדרת לגולש שצורך את התוכן שלנו, שאותו תוכן הוא מדויק ושהוא יכול לסמוך עליו. באתרי YMYL יש לכך משמעות רבה, אנשים אשכרה לוקחים החלטות אחרי שהם צורכים תוכן כזה.
גולש שמגלה חוסר דיוק או אפילו שגיאה גסה במידע, ייתכן שירתע ויעזוב אתר כזה. הדרך לעבוד על מהימנות או אמינות היא כמובן להיות..מממ…אמין בנוגע לתוכן.
כדאי לתת למישהו לעבור על התוכן ולבדוק אותו. ניתן להשתמש ב לחצן ה'מצאתם שגיאה באתר?' שמשדר דאגה של בעל האתר לדיוק ושיפור מתמיד. עוד דרך להגברת מהימנות היא פרסום קייס-סטאדי מסוגים שונים. גם כאן חשוב להשתמש בפרטים אמיתיים ואנשים מהמציאות ולא משאטרסטוק… - Experience – זהו החבר החדש בחבורה שהתווסף לקראת שנת 2023. בגדול ככל שמחבר התוכן מדבר מפוזיציה ומניסיון אישי (למשל: סקירת מוצרים) כך זה משפיע על אמינות התוכן וכך טוב יותר לגולשים ולכן גם לגוגל.
אתרי YMYL – צ'ק ליסט לעבודה
להלן הצ'ק ליסט שמומלץ לבצע בכל הנוגע לאתרי/עמודי YMYL:
- מתי עדכנת את העמוד לאחרונה? בדוק שאין לך עמודים או מאמרים שמספקים מידע שכבר אבד עליו הכלח.
עצה מועילה בנושא עדכון היא להריץ חיפוש באתר שלכם לגבי נתונים שמשתנים מעת לעת. שיעור המע"מ הוא דוגמא מצויינת לפרט כזה. נניח שעכשיו החליטו על העלאה של המע"מ ל20% ואצלכם באתר יש הרבה איזכורים וחישובים שונים לפי 17%. חיפוש ותיקון הפרט הזה בכל המקומות ישדרג את התוכן במאמץ מאד קטן.
אם אתם מפרסמים באתר תכנים ומדריכים לגבי שנים מסוימות ("מדריך קידום אתרים לשנת XXXX") לדוגמא, ואני בכוונה לא מציין את השנה כדי להימנע מעדכון עתידי של הפוסט (כן, אני עצלן) – תעשו לכם תזכורת אחת לשנה ולעדכן את כל השנים האלה בכל הפוסטים. ניתן למצוא זאת בקלות על ידי חיפוש ב site בגוגל עם השנה במרכאות. - בדקו אם פרטי ההתקשרות איתכם ברורים ונגישים. אנשים רוצים לדעת מי עומד מאחורי הדברים ורוצים לתקשר איתכם, או לפחות לראות שאתם שם בשבילם מאחורי המסך.
- עברו על האתר ובדקו אם יש דברים שיכולים להשתמע לשתי פנים? האם יש דברים מטעים אפילו אם הם לא טעות בעצמם? זה יכול להיות אפילו איזו קומבינציה של טקסט שעומד ליד תמונה מסויימת וביחד הם יוצרים איזו טעות ללא כוונה. זה קורה הרבה באתרי חדשות ופוליטיקה למשל.
- האם יש על התוכן שמוגדר YMYL קרדיט ראוי לכותב? האם יש תאריך או עוד פרטים חיוניים?
סיכום
ה'עדכון הרפואי' נוגע להרבה אתרים ובסבירות גבוה גם אלייך. ישנם הרבה אתרים שמשלבים לפחות כמה עמודים שמוגדרים YMYL. כל זה מצריך מאיתנו קודם לזהות את אותו תוכן ככזה, להבין שיש כאן רגישות מיוחדת מבחינת קידום, ולבסוף – לפעול על פני הE-A-T.
בהצלחה 🙂