דף הבית / בניית אתרים / איך לעבור מאתר ישן לחדש ולהישאר בחיים

איך לעבור מאתר ישן לחדש ולהישאר בחיים

ביצוע הפניות 301, העברה תקינה של נתוני מטא ושמירה על ההיררכיה הם חלק מהדברים שחשוב לעשות כאשר עוברים מאתר ישן, אחרת מיקומיו בגוגל יפגעו.

עומדים לקראת שדרוג אתר? המדריך הזה אמור לסייע לכם בתהליך החשוב הזה על מנת לבצע את המעבר על הצד הטוב ביותר.

שדרוג אתר

ברוב המקרים, יהיה כדאי לעבור את התהליך בעזרת חברה לקידום אתרים שתדע לייעץ לעשות את הצעד הזה עם מינימום נזקים ככל האפשר.

אתר מיושן שהתאמתו למובייל תהיה יקרה יותר מבניית אתר חדש, מערכת ניהול מסורבלת, או מערכת שאינה יעילה לקידום אורגני בגוגל – כל אלה הן רק חלק מהסיבות שגורמות לבעלי אתרים לעבור מאתר מיושן לחדש.

בהקשר זה מומלץ להיכנס ללינק הבא ולשמור לכם לקריאה מאוחרת יותר – מדריך מקיף על תמחור של בניית אתרים.

שדרוג אתר – לא דבר של מה בכך

חשוב להבין שאת המעבר לאתר החדש צריך לעשות בצורה סופר זהירה ומחושבת, במיוחד אם מדובר באתר בעל נוכחות חזקה בחיפושים, אחרת אתם עלולים לאבד את המיקומים שלכם בגוגל. לא מעט בעלי עסקים שנהנו מטראפיק קבוע ויציב בגוגל, ושרוב ההכנסה שלהם הייתה מבוססת על לקוחות שמגיעים דרך תנועה אורגנית, לא ידעו מה צריך לעשות מכיוון שלא היה ליווי של מקדם אתרים מקצועי בתהליך.

לכן, רצוי לעשות את התהליך בליווי חברה לקידום אתרים שיודעת את העבודה. במידה ומדובר גם בשדרוג עיצובי ו/או כזה שמערב גם פיתוח, ולא רק מעבר למערכת חדשה, יש ערך מוסף לעבוד עם חברה שכוללת גם מחלקות לעיצוב ופיתוח אתרים. השירות הזה הוא בעל ערך רב שכן בעזרתו לא רק שאפשר לעבור מאתר חדש לישן עם מינימום נזקים, אלא גם לשדרג את המיקומים של האתר בעזרת שיפור חווית המשתמש.

לפניכם מדריך שמפרט כיצד אפשר לשרוד את המעבר מבלי שהמיקומים שלכם יפגעו.

בחירת מערכת ניהול יעילה לקידום

אין זה משנה מה הסיבה שהובילה לכך שבחרתם להקים אתר חדש, תוודאו שאתם בונים אתר במערכת ידידותית לגוגל ונוחה לשימוש. 90% מהמקדמים ימליצו לכם על וורדפרס. מדוע? כי המערכת הזו היא אידיאלית לקידום אתרים אורגני, קלה לניהול, מבוססת על קוד פתוח ובעל אינספור תבניות ועיצובים רספונסיביים המותאמים לכל מכשיר. מקדמי אתרים רבים יעידו על כך שעם אתרי וורדפרס הם הגיעו מהר יותר לתוצאות טובות מאשר עם מערכות אחרות.

עיצוב וחווית משתמש

חשוב מאוד לבדוק את הבעיות הנוכחיות מבחינת חווית המשתמש באתר שלכם הן מבחינת מבנה והן מבחינת עיצוב. כמעט כל מקדם אתרים יכול להפיק לכם דוח כזה. למעשה מקדמי אתרים אמורים לטפל בזה דיי בתחילת התהליך של הקידום. בכל מקרה, אפשר לבקש דו"ח כזה גם ממומחה UX. חשוב שיהיה לכם את המידע הזה לפני שעיצוב האתר החדש יוצא לדרך. לא אחת קרה שחווית המשתמש באתר החדש הייתה פחות טובה יותר מאשר האתר הישן וזה בהחלט יכול להשפיע על המיקומים שלכם בגוגל. חשוב לציין שלחווית המשתמש יכולה להיות גם השפעה מכרעת של שיפור יחס המרה.

עבודה על אתר חדש

הפניות 301

תהליך זה הוא למעשה החשוב ביותר במהלך מעבר מאתר ישן לחדש. ברגע שאתם משיקים אתר חדש, במרבית המקרים כתובות ה url של הדפים שלכם ישתנו. הפניות 301 בעצם נועדו לומר שהדפים שלכם עברו דירה מהכתובת הישנה לחדשה. אם לא תעשו זאת, הגולשים יגיעו לדפי 404 אבל החלק היותר אכזרי בסיפור הוא שגם גוגל ימצא עמודי שגיאה ועשויה להיות פגיעה אנושה בדירוגי האתר (למעט דף הבית, ששומר על כתובתו אלא אם כן המעבר כרוך גם בהחלפת דומיין).

כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון בנושא:

  • אל תמחקו את האתר הישן לפני שבדקתם שההפניות עובדות – עליתם עם האתר החדש? כעת תבדקו שההפניות עובדות. לא אחת קורה שמקדם אתרים יושב על המשימה במשך יום שלם ואז מסתבר ששום הפניה לא עובדת. חשוב לשמור על האופציה לחזור לאתר הישן במקרה של תקלה.
  • הפניות 301 לאתרים גדולים במיוחד – כמות גדולה מאד של הפניות 301 עשויות לפגוע קצת במהירות הטעינה, עקב ריבוי בקשות שרת. זה לא משהו שצריך להדאיג בעלי אתרים עם עשרות או מאות דפים. אבל כאשר מדובר באתר עם עשרות אלפי דפים זאת עשויה להיות בעיה גדולה יותר. לכן, במקרים מסוימים כדאי לשקול את שדרוג מערכת הניהול במקרה והישארות על אותן כתובות Url.
    בנוסף, חשוב לציין כי יש מקרים בהם ניתן לעבור למערכת שונה לחלוטין ולשמור על אותן כתובות URL – זה התרחיש האידיאלי למעבר אתר בצורה חלקה ככל הניתן.
  • בקרת איכות – עשיתם בדיקה מעמיקה לדפי האתר? עכשיו חשוב מאוד לעשות בקרת איכות גם דרך כלי מנהל האתרים על מנת לראות האם יש או אין דפי 404.

טיפ: לא כל מקדם מבין בביצוע הפניות מהסוג הזה. חלק מהמקדמים מעבירים את העבודה למישהו אחר. אם המקדם לוקח את העבודה על עצמו, תוודאו שהוא עשה בהצלחה את התהליך כמה פעמים בעבר.

איך עושים את ההפניות?

קודם כל, הפרקטיקה הנכונה היא לייצר מסמך אקסל שבו יהיו רשימה מלאה של כתובות האתר הישנות, ולצידן רשימת הכתובות של האתר החדש. ניתן לעשות זאת עם כלים כמו Screaming Frog. מה שיכול להקל מאד על העניינים זה עמודה נוספת (2 למעשה) שבה יהיה נושא של כל עמוד – הן באתר הישן והן באתר החדש. למעשה קובץ כזה צריך להכיל 4 עמודות:

  1. כתובת URL של האתר הישן
  2. נושא העמוד באתר הישן
  3. כתובות URL של האתר החדש
  4. נושא העמוד באתר החדש

שימו לב – ברוב המקרים לא תהיינה חפיפה מלאה, או אפילו קרוב לזה, בין העמודים. בהרבה מקרים מעבר לאתר חדש זאת הזדמנות לקצץ בתכנים ישנים / לא רלוונטיים ולחדש עם תכנים חדשים.

לכן, במקרה כזה מומלץ לבצע הפניות של עמודים ישנים שלא עוברים לאתר החדש – אל הכתובת הקרובה ביותר (מבחינת הנושא) באתר החדש.

לאחר שיש לכם רשימה מוכנה ועברתם עליה כמה פעמים ואתם בטוחים שלא התפספס כלום, זה הזמן להטמיע את ההפניות באתר החדש. ניתן לעשות זאת בכמה דרכים: בין היתר תוסף שאחראי על ההפניות (במערכות כמו וורדפרס או ג'ומלה יש כמה וכמה כאלו), הטמעה במסד הנתונים (Database), הטמעה ישירות בשרת באמצעות קובץ .htaccess או מקביליו, ועוד. במקרים מסוימים יהיה צורך להיעזר במתכנת על מנת לבצע את ההפניות בפועל.

הפניות 301 באתרים גדולים

באתרים גדולים או מורכבים במיוחד, במקרים רבים יהיה ניתן לייצר חוקיות מסוימת של הפניות על מנת לחסוך זמן עבודה יקר – גם כאן יהיה צורך להיעזר במתכנת.

בניית אתרים - עשה ואל תעשה

שמירה על המבנה וההיררכיה

ישנם מאות גורמים שמשפיעים על דירוג האתר. אחד מהם הוא המבנה וההיררכיה של האתר שלכם. תדאגו לשמור עליהם גם כאשר אתם בונים אתר חדש. למשל אם מדובר בעסק שמקודם בצורה מקומית, ובתוך קטגורית אזורי שירות קיים תפריט צד לפי ערים (אינסטלטור ברעננה, אינסטלטור בתל אביב וכו…) תוודאו שאותו מבנה הקישורים וההיררכיה נשמרים באתר החדש.

מתי אפשר לשנות? רק אם אתם בטוחים שההיררכיה החדשה תהיה הרבה יותר טובה מהישנה. למשל אם כל האזורי השירות שלכם היו מוגדרים כפוסטים בבלוג, ועכשיו אתם יכולים להעביר אותם לתפריט צד מבוסס על עמודים – עשו זאת.

למידע נוסף והרחבה בנושא קיראו את המדריך המלא לאופטימיזציית אתרים.

העברה תקינה של נתוני מטא

לא אחת קורה שבעלי אתרים מפסיקים את ההתקשרות עם המקדם שלהם, בונים אתר חדש ומעבירים אליו את כל התכנים. אבל הם לא מודעים לעבודת הקידום הפנימית שנעשה לאתר כמו למשל אופטימיזציית נתוני מטא. במקרה כזה, לכל דף באתר, עודכנו כותרות ותיאורים. חשוב מאוד לעשות העתק הדבק לכותרות הללו.

כמו במקרה הקודם, כך גם במקרה זה, יש לשנות אותם רק אם זה יכול להועיל לקידום. למשל קיצור כותרות ותיאורים ארוכים מידי שנחתכים מגוגל, שילוב מילות מפתח בכותרת שלא הוגדרו כמו שצריך. לפעמים שינוי של העברת מילת המפתח מאמצע הכותרת לתחילתה יכול להקפיץ את מיקום האתר בגוגל באופן משמעותי.

לבדוק שהתמונות עוברות כמו שצריך

בהרבה מקרים מעבר לאתר חדש כולל גם מעבר לשרת חדש. אחת התקלות הנפוצות בהעברת אתרים מתרחשת כאשר מעבירים את הקבצים משרת לשרת. במצב כזה, קורה שתמונות הכוללות כיתוב בעברית, הופכות לג'יבריש. לכן יש לוודא שזה לא קורה או לתקן זאת במידת הצורך. אל תשכחו גם את נתוני המטא של התמונות. זה לא פחות חשוב מנתוני המטא של העמודים. עוד על אופטימיזציה של תמונות.

בנוסף, מעבר לאתר חדש יכולה להיות אחלה הזדמנות להתחדש בתמונות חדשות. צריכים מקורות נוספים, בפוסט הזה תמצאו סקירה קצרה של מאגרי תמונות מובילים בחינם ובתשלום.

לוודא שאתם מעבירים גם את הקישורים

בזמן תהליך העתקת והדבקת התכנים, יש לוודא שכל הקישורים הפנימיים וגם אלה שמפנים החוצה הינם תקינים. לא אחת קרה שבעלי אתרים עשו קופי פייסט אבל הקישורים לא עברו. הקישורים הפנימיים חשובים לקידום האתר וגם להגדרת ההיררכיה שלו.

כמו כן, קישורים שבורים פוגמים בחוויית המשתמש. אם האתר שלכם קודם במשך שנים רבות והוצאת קישורים בשביל לקבל קישורים בחזרה (החלפת קישורים), המייל שלכם יתפוצץ מפניות ממקדמים שמנסים לברר מדוע הורדתם את הקישורים. ואז יהיה עליכם להחזיר אותם כדי שהקישורים שנתנו לכם בתמורה ישמרו.

מפות אתר

לאחר החיבור מחדש לגוגל אנליטיקס וכלי מנהל האתרים, אל תשכחו לעדכן גם את מפת ה xml לאתר. כמו כן, חשוב מאוד שגם באתר החדש תהיה מפת לגולש (הקישורים שמופיעים בפוטר). גם לה יש השפעה מסויימת על הקידום כי גוגל סורק גם את הקישורים האלה וכך מגיע לדפים המרכזיים באתר שלכם.

מה קורה אם לא עוברים למערכת אחרת, אלא רק משדרגים את הקיימת?

במקרים רבים כאשר המערכת עצמה משודרגת, למשל למטרת התאמה למובייל, כל נתוני המטא נמחקים. עלול לקרות גם מצב שכל כתובות ה Url משתנות. ואז, למעשה, למרות שהאתר נשאר על אותה מערכת ניהול שהתייעלה, מדובר בדיוק באותו מצב של מעבר לאתר חדש. ולכן יש ליישם את כל התהליך הזה גם עליו.

זמן טעינה

זמן הטעינה של האתר, כאמור, הוא אחד הגורמים שמשפיעים על הקידום.

מעבר לשרת חדש – עוברים לשרת חדש? תוודאו שמדובר בשרת איכותי יותר ממה שהאתר שלכם היה מאוחסן עליו ובשום פנים ואופן לא פחות טוב. התייעצו עם גורמים שאין להם אינטרס בנושא.

תבדקו שהאתר החדש לא כבד יותר מהישן – תוודאו שהאתר החדש לא כולל עיצוב שהופך אותו לכבד יותר וכתוצאה מכן הוא עולה בצורה איטית יותר מהאתר הישן. למשל, אם יש לכם עכשיו סליידר עם תמונות בדף הבית, תוודאו שהם לא שוקלות כמו פיל. מומלץ להשתמש בכלי של גוגל לבדיקת מהירות האתר. תבדקו מה הציון של האתר הישן שלכם ומה הציון של האתר החדש ושפרו לפי ההמלצות שתקבלו. למידע נוסף על שיפור מהירות האתר.

קחו בחשבון: גם אם עשיתם את ההעברה בצורה מושלמת, יתכן והמיקומים יפגעו. אבל ברוב המקרים זה לא אמור לקרות.

בהצלחה!

קיראו גם:


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות פליקס מילשטיין

פליקס מילשטיין הינו מוסמך גוגל אדוורדס, בעל ידע וניסיון בטכניקות ואסטרטגיות קידום שונות, מנהל את תהליך קידום האתרים בחברת דיגיטאץ'.

שווה לקרוא גם את

קידום אתרים בבינג

קידום אתרים בבינג – איך זה עובד?

האם משתלם לקדם במנוע החיפוש Bing? רוב מקדמי האתרים נוטים לשים את כל הביצים שלהם ...

ניסוי CTR עמית מלכי

השפעת אחוזי הקלקה (CTR) על תוצאות החיפוש – מקרה בוחן

זה לא חדש שלאחוזי הקלקה בתוצאות יש השפעה על הקידום. לגוגל יש אינטרס להציג תוצאות ...

6 תגובות

  1. toron158@yahoo.com'

    הי פליקס, יופי של מאמר, תמציתי ומעניין, באמת נהנתי לקרוא. אחד הדברים הכי חשובים שהזכרת במאמר והרבה מקדמי אתרים נוטים שלא לתת חשיבות גדולה לכך הוא עניין התגיות מטא. לפעמים עושים הפניות 301 לדפים החדשים אבל שוכחים לעדכן או להעתיק את התגיות מטא שהיו בדף הקודם ואז הדפים החדשים מתאנדקסים ללא טייטל או תיאור ולפעמים שמים לב לכך רק כעבור זמן רב וחבל.

  2. 1313maya@gmail.com'

    שאלה- מהו זמן הגיוני לאתר להיות במצב של הודעה לקונית "האתר משודרג" עד שעולה האתר החדש?

    • היי מאיה,
      שאלתך לא הכי ברורה. האם בזמן ההודעה האתר לא פעיל בכלל? במידה וכן, אז מן הסתם זה לא מצב תקין ויפגע בדירוגי האתר. אם מדובר בהודעה שמופיעה במקום כלשהו באתר והוא פעיל כרגיל, אז אין אם זה בעיה (כל עוד זה לא פוגע בחווית משתמש).

      • 1313maya@gmail.com'

        כן, נכון.
        האתר המדובר, לא פעיל בכלל- יש בו רק הודעה של "אנחנו בשדרוג" כבר למעלה משבוע.
        תהיתי מה ההשפעה של זה? ולמה לעשות את הדברים בצורה כזאת?

        • באתר לא פעיל אין שום בעיה וזה לא יפגע בכלום. למה לעשות את זה? כנראה סוג של טיזר כזה – שיהיה לגולשים למה לצפות

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה