קידום אתרים לוקאלי, או קידום אתרים מקומי (Local) מתייחס להיבט של קידום אורגני בגוגל וגם לקידום המפות בגוגל (Google My Business) – מה שרלוונטי במיוחד עבור קידום עסק מקומי, אבל לא רק.
במדריך הבא על קידום עסק מקומי:
- ארחיב על מהו בדיוק קידום אתרים אזורי או מקומי, למה הוא חשוב ואיך הוא שונה מעבודת SEO רגילה
- אסביר על עדכון "יונה" (Pigeon update) של גוגל וכיצד הוא שינה את הקידום הלוקאלי
- אתן כמה טיפים מעשיים עבור קידום אתרים מסוג זה
לצפייה בסרטון על קידום אתרים לוקאלי:
אז מה זה קידום אתרים לוקאלי?
אם בעבר כשהיינו מחפשים נותן שירות כלשהו + מיקום היינו מקבלים את התוצאה שקודמה בצורה הכי אגרסיבית (או נכונה) על פי פרמטרים מסורתיים של דירוג אתרים, היום ניתן לראות שעבור הדירוג המקומי נכנסים פרמטרים נוספים לשקלול כמו דירוגים בעמוד העסקי בגוגל+, מספר חוות דעת, אזכורים נוספים ברשת ועוד.
יחד עם זאת, עדיין בלא מעט תוצאות לוקאליות, בעיקר בתחומים של בעלי מקצוע למיניהם, נראה לרוב אתרים חזקים ומבוססים כמו B144, d של דפי זהב, המקצוענים וכו'.
כאשר מדברים על קידום עסק בגוגל בישראל – הקידום המקומי פה לא חזק במיוחד כמו בגוגל ארה"ב למשל.
בארצות הברית זה שוק ענק, ושם מתייחסים לקידום מקומי ברמת הרחוב, להבדיל מפה שעסק שנמצא בעיר רחובות למשל, יכול לשרת רדיוס רחב של 30 ק"מ ויותר מהסביבה שלו, כך שהוא רלוונטי גם לערים כמו ראשון לציון, אשדוד, תל אביב ועוד.
על כן, בתור מקדם אתרים אני לא נתקל הרבה בהתעניינות של קידום לעסקים מקומיים בגוגל, לפחות לא במובן של הקידום המסורתי – אלא בעיקר לקידום של גוגל מפות.
אם הייתי צריך לייעץ בהיבט הקידום לעסקים, הייתי אומר שווה להשקיע גם בקידום מקומי מסורתי (כלומר – עמודים באתר שרלוונטיים לאזורים גיאוגרפים מסוימים), ומקביל לפתח את הנכס שלכם בגוגל מיי ביזנס, לצבור ביקורות חיובית, לתת מידע על העסק וכו'.
מהו עדכון יונה של גוגל?
ה"יונה", בשמה העברי, זהו קוד שניתן לאלגוריתם הלוקאלי של גוגל שהגיח לעולם ביולי 2014 (Google Pigeon update)
מטרתו של העדכון היא לשפר את תוצאות החיפוש עבור שאילתות בעלות אופי מקומי ולהעניק לגולשים את התוצאות הכי רלוונטיים בקרבת מקום הימצאם.
עדכון יונה, המתייחס כאמור לקידום המקומי, בדומה להרבה עדכונים אחרים של גוגל, לראשונה בחו"ל, במיוחד בארה"ב, והשפיע רבות על תוצאות החיפושים.
כיצד עדכון יונה השפיע על קידום לוקאלי בגוגל?
העדכון בעצם לוקח בחשבון את המיקום הפיזי שלנו (לפי כתובת IP ופרמטרים נוספים כמו מיקום GPS במכשירים ניידים), ומציג לנו תוצאות לוקאליות של עסקים בסביבת מקום, במיוחד אם הם רשומים בגוגל מפות, ואז נותן את התוצאה הכי קרובה ורלוונטית לגולש.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בתחומים מסוימים ניתן לראות הרבה פעמים אי יציבות, וזה בא לידי ביטוי בכך שלפעמים כן יש תוצאות לוקאליות עבור חיפושים מסוימים ולפעמים אין.
כמו כל עדכון של גוגל, אין לנו, מקדמי האתרים, הרבה ברירות אלא לאמץ את השינוי וללמוד אותו לעומק.
כל מי שמקדם עסקים בתחום הלוקאלי מוטב שיקדים להטמיע את השינויים שגוגל מכתיבים לנו. במידה ולעסק עדיין אין עמוד גוגל מקומי – כדאי לפתוח אחד כזה בהקדם האפשרי.
כדי לעשות זאת – היכנסו למדריך שלי על גוגל מיי ביזנס או צפו בסרטון שמיד אצרף.
הסרטון הבא יעשה לכם סדר על קידום אתרים לוקאלי וגוגל מפות:
קידום אתרים לוקאלי + רישום לגוגל עסקים
בגדול, התהליך של אימות עסק בגוגל מפות או גוגל לעסקים הוא על ידי שליחת גלויה פיזית לכתובת בית העסק.
אם בעבר היה ניתן לאמת עסקים באמצעות SMS או מספר טלפון, גוגל כבר כמעט לא מאפשרת זאת (כנראה עקב ניצול לרעה של עסקים רבים) והיום התהליך מתבצע בעזרת גלויה לרוב.
הגלויה, שנשלחת על ידי גוגל באופן אוטומטי לאחר הזנת כתובת ופרטים נוספים בתהליך הרישום, מגיעה ברוב המקרים תוך שבועים-שלוש ומכילה קוד אותו צריך להזין בממשק הניהול של הדף העסקי בכדי לאמת את העסק.
ברוב המקרים ולאחר זמן קצר, במידה והכל עבר חלק, העסק יופיע בתוצאות המקומיות הן עבור שם העסק והן עבור ביטויים הקשורים לתחום העיסוק.
חשוב לציין כי רישום לגוגל עסקים אינו מבטיח דירוג בתוצאות הלוקאליות, או קבלת תוצאה של בית העסק, כמו זאת למשל:
דבר זה תלוי גם בפרמטרים נוספים כמו ותק האתר, עוד על אתרים סמכותיים וכו'.
בסופו של דבר, האינטרס של גוגל הוא להציג אתרם אמיתיים בתוצאות ולא אתרים שמנסים לשחק עם המערכת.
האם קידום אתרים לוקאלי ינצח את המותגים הגדולים?
השאלה הגדולה שעמה אנו, מומחים של SEO, מתמודדים עמה יום ביומו, היא איך תשתנה פלטפורמת התוצאות מיקומים בתחומים ובנישות השונות.
אם בסופו של דבר עדכון היונה בא לעזור לגולש למצוא את העסק הכי קרוב אז כשהגולש יחפש "ארונות" בעיר הימצאו – חיפה, לדוגמא, הוא לא יקבל את התוצאה שהוא מקבל כעת במקום הראשון – של הענקית "איקאה".
בעולם שכזה, הגולש יקבל עסק מקומי ליד בית מגוריו שמציע את אותם הארונות (אם כי במחיר ואיכות אחרת).
אבל נכון לעכשיו, נראה שזה לא בדיוק הכיוון המוחלט של גוגל.
נדמה כי מנוע החיפוש של ענקית הטכנולוגיה תמיד יספק תיעדוף מסוים למותגים ועסקים גדולים וקנוניים בתחומם.
ניתן לראות כבר בימים אלה מגמת עלייה של תחומים שה-pigeon משפיע עליהם יותר ותחומים שהעדכון עוד לא הגיע אליהם.
יש אתרים מבוססים שלא זזים מהמקום הראשון, לא משנה מאיזה מיקום תחפש אותם, אולם גם בארצות הברית בהתחלה היה כך, אבל אז הגיעה המכה כשחלק גדול מהאתרים הגדולים פינו את מקומם בתוצאות המקומיות לאתרים יותר קרובים במיקומם לגולש. האם גם בארץ זה יקרה ואיך אפשר להיערך לכך?
לדעתי, מקדמי האתרים בארץ צריכים להפסיק לדחוף את הלקוחות שלהם במגוון אזורים. אם הלקוח עובד באזור המרכז שיבחר עיר ויתרכז בה.
אם הוא נותן שירותים במגוון אזורים אפשרי בהחלט לציין זאת ולקדמו גם באזורים הללו, אבל ככל שיהיו יותר אזורים מקודמים כך כוחם ילך וייקטן. מאידך, כאשר מקדמים וממתגים עסק ושירותים רק באזור מסוים והופכים את העסק מזוהה עם האזור אזי שגוגל מזהה את העסק כקנוני וסמכותי באזור שלו וזה בהחלט יסייע בהתקדמותו בתוצאות החיפוש המקומיות.
שתיים מהתרומות הכי גדולות לקידום הלוקאלי והצגת התוצאות הכי קרובות לגולש הן "גוגל ביזנס" ו"גוגל מפות".
בתל אביב "ניקיון משרדים" מביא תוצאות של קליניקס פרמיום ועקיבא כחלון
בחיפה "ניקיון משרדים" מביא את פיקס במקום ראשון בגוגל עסקים הרבה מעל המקום הראשון של האורגני.
אם יש מספיק עסקים רלוונטיים באזור שלכם, גוגל יציגו את העסקים שלכם מהנתונים של גוגל מפות וגוגל עסקים מעל התוצאות האורגניות, מה שבעצם מוריד בכמה וכמה מדרגות את חשיבותם ואחוזי המרתם של התוצאות האורגניות. ואם בביטוי שלכם יש גם פרסום ממומן אזי להיות מקום ראשון באורגני כבר לא כזה אטרקטיבי ולהיות בשלישיה הראשית של גוגל עסקים הרבה יותר מועיל וממיר לקוחות פוטנציאליים, שכן הלקוח יכול להתקשר ישירות מבלי להיכנס לאתר ולהתאמץ יותר מדי.
אחד הפרמטרים הכי לא מוערכים בקידום אתרים בארץ הוא הממוצע נתונים ב Webmaster Tools או Search console כפי שנקרא היום.
מיקומים לפי Search Analytics של גוגל – נותנים ממוצע מיקומים בחיפוש הכללי.
הכלי מציג ממוצע של המיקומים מתוצאות שמתקבלים בארץ ובחו"ל.
אני צופה שבקרוב Search Console יגלה בפנינו עוד אופציות בממוצע מיקומים, כך שנוכל לראות גם מיקומים לפי אזורים מעבר לממוצע שנתון כרגע.
בשלב זה ניתן לראות ממוצע מיקומים לפי ארצות, פלטפורמות חיפוש, תאריכים שונים ועוד, אך אני צופה שבהמשך יהיה אפשר לראות גם לפי ערים ואזורים. כאשר זה יקרה נוכל למדוד בצורה טובה יותר את התוצאות שלנו במיקומים הרלוונטיים ובצורה הטובה ביותר.
לסיום, היונה מסמלת את השלום, החופש ואת השגשוג וההצלחה – אם תתייחסו אליה בהתאם היא תביא לכם את ענף הזית ותוביל אתכם לארץ מבטחים.
למדריכים נוספים באתר:
- למדריך שלי שמסביר מה זה קידום אתרים אורגני
- איך בוחרים חברת קידום אתרים מקצועית
- מהם שירותי אופטימיזציה למנועי חיפוש
- מחיר קידום אתרים: כמה בתכלס עולה התענוג הזה?
- איך לקדם אתר ב- WIX?
- קידום אורגני לעורכי דין