דף הבית / פוסטים אורחים / קידום אתרים מקומי – מהו עדכון "יונה" ואיך מתמודדים איתו?

קידום אתרים מקומי – מהו עדכון "יונה" ואיך מתמודדים איתו?

ה"יונה", בשמה העברי, זהו קוד שניתן לאלגוריתם הלוקאלי של גוגל שהגיח לעולם ביולי 2014. מטרתו של העדכון היא לשפר את תוצאות החיפוש עבור שאילתות בעלות אופי מקומי ולהעניק לגולשים את התוצאות הכי רלוונטיים בקרבת מקום הימצאם.

מאת גרי ביטון בוזגלו מחברת סלקטד קידום אתרים.

האלגוריתם הושק לראשונה בחו"ל, במיוחד בארה"ב, והשפיע רבות על תוצאות החיפושים. האלגוריתם בעצם לוקח בחשבון את המיקום הפיזי שלנו (לפי כתובת IP ופרמטרים נוספים כמו מיקום GPS במכשירים ניידים), ומציג לנו תוצאות לוקאליות של עסקים בסביבת מקום, במיוחד אם הם רשומים בגוגל מפות, ואז נותן את התוצאה הכי קרובה ורלוונטית לגולש. בשנים האחרונות האלגוריתם החל אט-אט להתבסס בארץ. בתחומים מסוימים ניתן לראות הרבה פעמים אי יציבות, וזה בא לידי ביטוי בכך שלפעמים כן יש תוצאות לוקאליות עבור חיפושים מסוימים ולפעמים אין.

רקע על קידום אתרים לוקאלי

אם בעבר כשהיינו מחפשים נותן שירות כלשהו + מיקום היינו מקבלים את התוצאה שקודמה בצורה הכי אגרסיבית (או נכונה) על פי פרמטרים מסורתיים של דירוג אתרים, היום ניתן לראות שעבור הדירוג המקומי נכנסים פרמטרים נוספים לשקלול כמו דירוגים בעמוד העסקי בגוגל+, מספר חוות דעת, אזכורים נוספים ברשת ועוד.

יחד עם זאת, עדיין בלא מעט תוצאות לוקאליות, בעיקר בתחומים של בעלי מקצוע למיניהם, נראה לרוב אתרים חזקים ומבוססים כמו B144, d של דפי זהב, המקצוענים וכו'.

אלגוריתם ה"יונה" של גוגל – איך זה משנה את צורת העבודה?

כמו כל עדכון של גוגל, אין לנו, מקדמי האתרים, הרבה ברירות אלא לאמץ את השינוי וללמוד אותו לעומק. כל מי שמקדם עסקים בתחום הלוקאלי מוטב שיקדים להטמיע את השינויים שגוגל מכתיבים לנו. במידה ולעסק עדיין אין עמוד גוגל מקומי – כדאי לפתוח אחד כזה בהקדם האפשרי. התחילו כאן.

רישום לגוגל עסקים

בגדול, התהליך של אימות עסק בגוגל מפות הוא על ידי שליחת גלויה פיזית לכתובת בית העסק. אם בעבר היה ניתן לאמת עסקים באמצעות SMS או מספר טלפון, גוגל כבר לא מאפשרת זאת (כנראה עקב ניצול לרעה של עסקים רבים) והיום התהליך מתבצע בעזרת גלויה בלבד. הגלויה, שנשלחת על ידי גוגל באופן אוטומטי לאחר הזנת כתובת ופרטים נוספים בתהליך הרישום, מגיעה ברוב המקרים תוך שבועים-שלוש ומכילה קוד אותו צריך להזין בממשק הניהול של הדף העסקי בכדי לאמת את העסק. ברוב המקרים ולאחר זמן קצר, במידה והכל עבר חלק, העסק יופיע בתוצאות המקומיות הן עבור שם העסק והן עבור ביטויים הקשורים לתחום העיסוק.

חשוב לציין כי רישום לגוגל עסקים אינו מבטיח דירוג בתוצאות הלוקאליות, או קבלת תוצאה של בית העסק, כמו זאת למשל:

דוגמא לתוצאת עסק בגוגל

דבר זה תלוי גם בפרמטרים נוספים כמו ותק האתר, עוד על אתרים סמכותיים וכו'. בסופו של דבר, האינטרס של גוגל הוא להציג אתרם אמיתיים בתוצאות ולא אתרים שמנסים לשחק עם המערכת.

האם הקידום הלוקאלי ינצח את המותגים הגדולים?

השאלה הגדולה שעמה אנו, מקדמי האתרים, מתמודדים עמה יום ביומו, היא איך תשתנה פלטפורמת התוצאות מיקומים בתחומים ובנישות השונות. אם בסופו של דבר עדכון היונה בא לעזור לגולש למצוא את העסק הכי קרוב אז כשהגולש יחפש "ארונות" בעיר הימצאו – חיפה, לדוגמא, הוא לא יקבל את התוצאה שהוא מקבל כעת במקום הראשון – של הענקית "איקאה".

בעולם שכזה, הגולש יקבל עסק מקומי ליד בית מגוריו שמציע את אותם הארונות (אם כי במחיר ואיכות אחרת). אבל נכון לעכשיו, נראה שזה לא בדיוק הכיוון המוחלט של גוגל. נדמה כי מנוע החיפוש של ענקית הטכנולוגיה תמיד יספק תיעדוף מסוים למותגים ועסקים גדולים וקנוניים בתחומם.

ניתן לראות כבר בימים אלה מגמת עלייה של תחומים שה-pigeon משפיע עליהם יותר ותחומים שהעדכון עוד לא הגיע אליהם. יש אתרים מבוססים שלא זזים מהמקום הראשון, לא משנה מאיזה מיקום תחפש אותם, אולם גם בארצות הברית בהתחלה היה כך, אבל אז הגיעה המכה כשחלק גדול מהאתרים הגדולים פינו את מקומם בתוצאות המקומיות לאתרים יותר קרובים במיקומם לגולש. האם גם בארץ זה יקרה ואיך אפשר להיערך לכך?

לדעתי, מקדמי האתרים בארץ צריכים להפסיק לדחוף את הלקוחות שלהם במגוון אזורים. אם הלקוח עובד באזור המרכז שיבחר עיר ויתרכז בה. אם הוא נותן שירותים במגוון אזורים אפשרי בהחלט לציין זאת ולקדמו גם באזורים הללו, אבל ככל שיהיו יותר אזורים מקודמים כך כוחם ילך וייקטן. מאידך, כאשר מקדמים וממתגים עסק ושירותים רק באזור מסוים והופכים את העסק מזוהה עם האזור אזי שגוגל מזהה את העסק כקנוני וסמכותי באזור שלו וזה בהחלט יסייע בהתקדמותו בתוצאות החיפוש המקומיות.

שתיים מהתרומות הכי גדולות לקידום הלוקאלי והצגת התוצאות הכי קרובות לגולש הן "גוגל ביזנס" ו"גוגל מפות".

נקיון משרדים

בתל אביב "ניקיון משרדים" מביא תוצאות של קליניקס פרמיום ועקיבא כחלון

נקיון משרדים בחיפה

בחיפה "ניקיון משרדים" מביא את פיקס במקום ראשון בגוגל עסקים הרבה מעל המקום הראשון של האורגני.

אם יש מספיק עסקים רלוונטיים באזור שלכם, גוגל יציגו את העסקים שלכם מהנתונים של גוגל מפות וגוגל עסקים מעל התוצאות האורגניות, מה שבעצם מוריד בכמה וכמה מדרגות את חשיבותם ואחוזי המרתם של התוצאות האורגניות. ואם בביטוי שלכם יש גם פרסום ממומן אזי להיות מקום ראשון באורגני כבר לא כזה אטרקטיבי ולהיות בשלישיה הראשית של גוגל עסקים הרבה יותר מועיל וממיר לקוחות פוטנציאליים, שכן הלקוח יכול להתקשר ישירות מבלי להיכנס לאתר ולהתאמץ יותר מדי.

אחד הפרמטרים הכי לא מוערכים בקידום אתרים בארץ הוא הממוצע נתונים ב Webmaster Tools או Search console כפי שנקרא היום.

search console screenshot

מיקומים לפי Search Analytics  של גוגל  – נותנים ממוצע מיקומים בחיפוש הכללי.

הכלי מציג ממוצע של המיקומים מתוצאות שמתקבלים בארץ ובחו"ל.

אני צופה שבקרוב Search Console יגלה בפנינו עוד אופציות בממוצע מיקומים, כך שנוכל לראות גם מיקומים לפי אזורים מעבר לממוצע שנתון כרגע. בשלב זה ניתן לראות ממוצע מיקומים לפי ארצות, פלטפורמות חיפוש, תאריכים שונים ועוד, אך אני צופה שבהמשך יהיה אפשר לראות גם לפי ערים ואזורים. כאשר זה יקרה נוכל למדוד בצורה טובה יותר את התוצאות שלנו במיקומים הלוונטיים ובצורה הטובה ביותר.

לסיום, היונה מסמלת את השלום, החופש ואת השגשוג וההצלחה – אם תתתייחסו אליה בהתאם היא תביא לכם את ענף הזית ותוביל אתכם לארץ מבטחים.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

קידום חנות וירטואלית

קידום חנות וירטואלית: מדריך קידום אתרי מסחר בגוגל

קידום חנות וירטואלית (אתרי E-Commerce) נחשבת למשימה מאתגרת: מדובר בדרך כלל באתרים גדולים, שיכולים להכיל ...

איך אפשר לזרז את תהליך הקידום?

איך אפשר לזרז את תהליך הקידום האורגני?

אחת מהשאלות הראשונות ששואלים את מקדמי האתרים היא "כמה זמן ייקח לקדם את האתר שלי?". ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה