תפריט
תפריט

למה חשוב להתייעץ עם מקדם אתרים לפני בניית אתר חדש?

אחת המיסקונספציות (סליחה על המילה המתנשאת) הכי נפוצות על קידום אתרים היא שכדי להתקדם בגוגל מספיק לכתוב תוכן עם כמה מילות מפתח ולקבל קישורים מאתרים אחרים.

זה היה אולי נכון בשנים היפות שהתחום היה בחיתוליו.

ייעץ SEO לפני הקמת אתר

אבל היום? SEO הופך למבוקש יותר ויותר, גוגל עדיין מציגים 10 תוצאות בעמוד הראשון (ולפעמים פחות) ויותר ויותר שחקנים מתחרים על אותו שטח מצומצם, או במילים אחרות – התחרות רק עולה כל הזמן.

בנוסף, החשיבה הזו יכולה להיות מסוכנת ממש מכיוון שהיא מתעלמת מתחום שלם שנקרא "SEO טכני". כתבתי על הנושא הזה לא מעט בבלוג ולמעשה כמעט כל פוסט עוסק בו בצורה כזו או אחרת.

ולמרות זאת, נראה שהמודעות לבניית אתרים שיותאמו ל-SEO ברמה הטכנית היא עדיין לא מספיק גבוהה, במיוחד אצל החברות שאמורות לבנות את האתרים האלו. לפעמים החברות חושבות שהן מבצעות פעולות שעוזרות לקידום אורגני, אבל בפועל הן עושות בדיוק ההפך.

במקרה הפחות גרוע אלו דברים שאפשר לפתור יחסית בקלות בלי לפגוע בביצועים של האתר לאורך זמן. במקרה היותר גרוע מדובר בדברים שלוקח הרבה יותר זמן לתקן אותם, אם מהצד של החברה (הרבה התעסקות עם הקוד) ואם מהצד של גוגל, שלוקח לו זמן לסרוק מחדש את כל העמודים שתוקנו.

אז על מה אני מדבר? הנה כמה דוגמאות פשוטות יחסית:

1. תוכן

לא צריך להרחיב מדוע התוכן באתר הוא אחד הדברים הכי חשובים לגוגל.

בכל דף שרוצים שיתברג גבוה צריך שיהיו מספר מילים מינימלי כלשהו. מספר המילים הזה תלוי בסוג הדף (מאמר / מדריך / עמוד מוצר / עמוד קטגוריה וכו'), ב"דרישות השוק" (מה קורה אצל המתחרים) וגם מהי כוונת המשתמש האמיתית שעומדת מאחורי החיפוש, או במילים אחרות – איזה סוג של תוכן הוא מצפה לקבל? אלו בדיוק מסוג האתגרים איתם מנסה להתמודד אלגוריתם RankBrain, אבל לא נתעמק בזה כרגע.

הבעיה מתחילה במקרים בהם אין אפילו את הכמות המינימלית הזו או שגוגל מתקשה לראות את הטקסט בצורה שבה אנחנו רואים אותו.

מתי זה יכול לקרות?

  1. כשהטקסט לא נמצא בקוד: כל אתר אינטרנט בסופו של דבר שולח פלט לדפדפן שנקרא קוד HTML. בקוד הזה אמור להופיע בין היתר הטקסט שיש בתוך כל דף. אבל לפעמיים זה לא קורה והטקסט נטען בזמן אמת כשהגולש לוחץ על כל מיני דברים בתוך האתר. לדוגמא אלמנטים שבנויים באמצעות Ajax או טכנולוגיות דומות. גוגל טוענים שהם מזהים את רוב השיטות, אבל במבחן התוצאה זה לא תמיד מצליח – אז למה לקחת סיכון?
  2. כשהעיצוב בעייתי: עיצוב אתרים בעייתי שכולל הרבה תמונות ומעט טקסט יכול להציב בעיה דומה, במיוחד אם בתבנית של האתר אין אפשרות "לדחוף" עוד טקסט ולא רוצים לדחוף טקסט לא אסתטי בחלק התחתון של כל עמוד. לעיתים אין בררה ומעצבים חלקים גדולים מהאתר מחדש, מה שכמובן לוקח זמן ודורש עבודה נוספת של גרפיקאי או מעצב.

2. בעיות מבנה

בעיות מבנה הן בעיות בשלד של האתר.

ברגע שהאתר לא בנוי נכון, גוגל יכול להתחיל "לפספס" ולאחסן חלק מהעמודים באינדקס שלו בצורה לא אופטימלית או בכלל לא לסרוק אותם. תיקון של בעיות מבנה עשויות להיות מורכבות יחסית מכיוון שהן דורשות לפרק חלקים מהאתר ולבנות אותו מחדש.

חלוקה לעמודים

חלוקה לעמודים היא סוג ספציפי של בעיות מבנה.

מכירים את העמודים האלו שנפתחים בחלון חדש או קישורים שבעצם מקפיצים אתכם למקום אחר באתר (באמצעות # או HASH) שכולו בנוי מעמוד אחד? זהו מצב שיכול להיות סופר בעייתי – במיוחד אם מדובר באזורים באתר שהם קריטיים לקידום

רוצה לקבל יותר כניסות, פניות והכנסה מהאתר?

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

האלגוריתם של גוגל אוהב שלכל תוכן באתר יש כתובת משלו שאפשר לגשת אליה בקלות. לכן, לכל דף באתר צריכה להיות כתובת קבועה וייעודית שמזהה אותו באופן ספציפי, כלומר כתובת URL.

חשוב גם לשים לב לטאבים פנימיים בתוך האתר (לא אלו של הדפדפן): לפעמיים הם בסדר ולפעמיים הם יכולים להיות בעייתיים, זה קשור לאותו עניין של הקוד והשאלה אם הטעינה של הטאבים מתבצעת בזמן אמת או שהם כבר נמצאים בקוד שרק מסתיר או חושף אותם.

בכל מקרה, אם הטאבים גדולים במיוחד ויש בהם הרבה טקסט, עדיף שכל אחד מהם יהיה בעמוד נפרד. גם כאן לעיתים נדרש הרבה עבודה של עיצוב מחדש.

דוגמא נוספת שאני נתקל בה מדי פעם – זה אתרים שבהם מאמרים או מוצרים נפתחים בתור פופאפ ולא בתור עמוד חדש. מבחינה קידומית מדובר בלא פחות מאסון לאומי – ברוב המקרים התוכן הזה בכלל לא נסרק בגוגל (אלא אם כן יש מנגנון באתר שמאפשר לו להיסרק מאחורי הקלעים וקיים URL נפרד) וזה איבוד פוטנציאל רציני לקידום.

שינוי כתובות עמודים

פיתוח של אתרים יכול להיות דבר מורכב – כתלות בסוג האתר וגודלו. ברוב המוחלט של המקרים, כתובות ה-URL משתנות כאשר עוברים לאתר חדש (אלא אם נשארים באותה מערכת ומבצעים מיגרציה לתוכן כמו שצריך) ולכן צריך להיערך בהתאם ולבצע הפניות 301. כלומר, הגולש מגיע לכתובת אחת ומועבר על ידי השרת לכתובת שנייה.

במידה ולא עושים זאת – הגולש יגיע לעמוד שגיאה מסוג 404, כל הכח של העמודים מבחינת הקידום יתאפס והאתר יתרסק במיקומים. קשה להדגיש כמה הנושא של הפניות הוא קריטי במעבר בין אתרים.

כדאי גם לקרוא בהקשר זה: איך לשדרג אתר ולהישאר בחיים.

3. תמונות

תמונות כבדות מדי יכולות לגרום לבעיות עם הקידום של האתר.

אם הצטברה על השרת כמות גדולה מאוד של תמונות כבדות, יהיה צורך לדרוס את כל התמונות הקיימות ולהחליף אותן בתמונות קטנות יותר. אפשר לעשות את זה בצורה מרוכזת דרך העלאה ישירה לשרת באמצעות FTP.

אפשרות אחרת ויותר פשוטה היא לעשות את זה דרך מערכת ניהול התוכן. זה כבר תלוי בסוג המערכת ועד כמה היא גמישה. במידה והתברכתם באתר וורדפרס – כתבתי מאמר בדיוק על הנושא הזה שמשווה בין תוספים שונים לכיווץ תמונות.

עוד חשוב להגיד בהקשר של תמונות – זה רק לתקן בדיעבד, זה גם דרך חיים J

אם הלקוח או מי מטעמו מעדכנים תמונות על בסיס קבוע, צריך להסביר להם איך להעלות תמונות לאתר כאשר הן בגודל אופטימלי (בד"כ עד 100K ובשאיפה גם הרבה פחות) וגם ברזולוציה המתאימה על מנת לא לבזבז משאבי שרת מיותרים.

4. מערכת ניהול התוכן

מערכת ניהול התוכן של האתר אחראית על רוב הפעולות שאפשר לבצע בו, תלוי עד כמה היא מתקדמת. לדוגמה, וורדפרס, שהיא מערכת ניהול התוכן הפופולארית ביותר בעולם, מאפשרת לנהל בקלות כמעט כל אספקט באתר, בין היתר:

  • הזזה ושינוי תפריטים
  • יצירת עמודים חדשים (כולל מבני עמודים מיוחדים שקודדו לתוך המערכת כמו מוצרים או קטלוגים)
  • יצירת פוסטים חדשים לבלוג
  • ניהול ספריית המדיה (תמונת וסרטים)
  • שינוי העיצוב של האתר באמצעות תבניות

חשוב להדגיש שהמשתמש הפשוט לא אמור לגעת בקרביים של מערכת ניהול התוכן ולמעשה הוא יכול לגרום לנזק די גדול אם הוא לא יודע מה הוא עושה, כך שלפעמיים יש דווקא יתרון למערכת פשוטה יותר.

יחד עם זאת, למערכת ניהול התוכן חייבת להיות אפשרות לנהל את כל האספקטים השונים של הקידום בגוגל כדי שהמקדם יוכל לעבוד איתה כמו שצריך.

לדוגמה:

א. שליטה בכותרת והתיאור של האתר שרואים בגוגל

הגדרה ידנית של כל עמוד יכולה להיות עבודה כמעט בלתי אפשרית אם יש באתר המון עמודים. לכן בדרך כלל משתמשים בתבניות עבור החלקים שגוגל רואה: הכותרת של כל עמוד (מטא טייטל), התיאור שלו והכותרת הפנימית בתוך העמוד (מקבילה ל"כותרת 1" בוורד).

למשל תבנית של כותרת עמוד מוצר בחנות בגדים עשויה להיראות כך: "[שם קטגוריה] – [שם המוצר] – קנו אצלנו בגדים בתנאים נוחים במיוחד, אפשר להחזיר תוך שבועיים בלי שאלות."

רוב מערכות ניהול התוכן שנבנו במיוחד עבור האתר או כחלק מרשת האתרים של החברה לא תמיד תומכות בתבניות, מה שאומר שצריך להגדיר אותן ישר בקוד והמשתמש לא יכול לשלוט בהן. מטבע הדברים, עדיף לעשות את זה כמה שיותר מוקדם.

ב. מפות אתר

מפת אתר היא רשימה של כל העמודים באתר. במקום שגוגל יסרוק כל עמוד באתר מעמוד הבית ועד הסוף, הוא פשוט קורא את כל הקובץ ומוסיף כל עמוד תקין לאינדקס שלו.

מפת אתר היא משהו די סטנדרטי. גם אם מפת האתר לא תוכנתה לתוך הקוד, יש תוכנות חיצוניות שמדמות את העכביש של גוגל ופולטות מפת אתר אותה אפשר לשלוח לגוגל.

ג. שליטה בהרשאות אותן נותנים לגוגל

לפעמים יש עמודים שלא רוצים עדיין לחשוף לגוגל. גישה אחת היא לחסום את העמוד עצמו דרך הוראה ישירה בקוד, משהו שבדרך כלל לא עושים בגלל הסרבול והחשש שאולי נשכח לתת הרשאה אחרי שהנוסח הסופי מוכן. שיטה אחרת שכמעט כל מערכת ניהול תוכן צריכה לתמוך בה היום היא ליצור טיוטות שאפשר לשמור עד שמפרסמים אותן.

ד. חיבורים עם הכלים של גוגל

כדי לחבר את האתר לכלים של גוגל כמו מערכת ה-Analytics וכלי העזר למנהלי אתרים (ה-Search Console), צריך לשתול בו כמה שורות קוד. לצערי, יש מערכות ניהול שאפילו פעולה בסיסית כזאת לא מאפשרות, מה שאומר שצריך לעקוף את המערכת ולבצע דרך מתכנת או דרך FTP.

5. אתרים בלי מערכת ניהול תוכן וחברות שמחזיקות את הלקוח בביצים

לקוח קצה ממוצע שבונה אתר חדש, בכלל לא יתעניין ברוב המקרים על איזה מערכת ניהול נבנה האתר שלו. זה נובע בעיקר מבורות וחוסר הבנה בתחום – למרות שיש לזה משמעות אדירה – גם להיבט של הקידום וגם לשליטה על האתר באופן כללי (במיוחד אם זה אתר איקומרס שדורש התערבות הרבה יותר פעילה של הלקוח).

בעיה נוספת היא גביית כסף מהלקוח על כל דבר קטן שרוצים לתקן, בעצם להחזיק את הלקוח בביצים עד שנשבר לו והוא יחליט לעבור לחברה אחרת, מה שברוב המקרים ידרוש ממנו לבנות את האתר מחדש מאפס (מפני שמערכות סגורות לא ניתן להעתיק AS IS).

אז מה עושים?

עד עכשיו רק הבאתי לכם דוגמאות שממחישות עד כמה בניית אתר בלי להתחשב בקידום אתרים יכולה להיות הרסנית. החלק היותר חשוב הוא מה בעצם אתם יכולים לעשות.

התשובה מאוד פשוטה: בין אם אתם מקימים אתר חדש מהניילונים או משדרגים אתר קיים, אתם חייבים לערב מקדם אתרים מהשלבים הראשוניים ביותר של פיתוח האתר, החל משלב הסקיצות, דרך שלב האפיון ועד לשלב התכנון הטכני, בו הרבה חברות מעדיפות לקחת את כל המושכות לידיים שלהן בלי להתחשב בהתאמה בגוגל.

האינטרס של המקדם והאינטרסים שלכם צריכים להיות זהים או לפחות קרובים מאד. עם זאת, האינטרסים שלכם ושל מי שבונה ו/או מאחסן לכם את האתר, בהרבה מקרים מתנגשים. לכן, מקדם אתרים הוא סוג של מייצג שצריך לדאוג שהאתר יבנה על פי הסטנדרטים שיאפשרו לקדם אותו אח"כ בהמשך.

אפילו אם החלטתם שאתם לא הלכים על קידום אורגני בתור התחלה ורוצים לעשות רק פרסום ממומן בגוגל – אני עדיין ממליץ לא לבנות אתר שידוע שיהיה מוגבל מראש מהבחינה הזאת – כי, דברים משתנים…וגם, למה מראש להיות מוגבל?

צ'קליסט דרישות טכניות (ואחרות) לבניית אתר חדש או שדרוג אתר

על מנת לסכם את כל החפירות שלי במאמר הזה, החלטתי לערוך רשימה פשוטה ובה דרישות הסף שאתם צריכים להעביר למי שבונה לכם את האתר (לפעמים זה גם אותו גורם שהולך לקדם אותו):

  • אמ;לק – בוורדפרס אפשר לעשות את כל הדברים שברשימה הנוכחית – פלא למה רוב מקדמי האתרים מעדיפים לעבוד עם המערכת?
  • הדומיין חייב להיות בבעלות הלקוח
  • במערכות לא סגורות – מומלץ מאד שגם האחסון יהיה בבעלות הלקוח
  • צריכה להיות שליטה על כל אלמנט בכל עמוד באתר בנפרד – Meta Title, Meta Description, H1 ועוד
  • באתרים מרובי תוכן (לדוגמא חנות וירטואלית) – מאד חשוב שתהיה אפשרות להגדיר תבנית / שטנץ לכותרות והתיאורים באתר. עוד על קידום אתרי מסחר.
  • רצוי מאד שהמערכת תאפשר הטמעת קודים שונים ב-Header. לדוגמא גוגל אנליטיקס, קונסול, תג מנג'ר, פיקסל של פייסבוק ועוד. בונוס: הטמעת קודים גם בעמודים ספציפיים.
  • אפשרות לערוך תגיות של תמונות – תגית ALT, תגית Title של תמונה, תיאור התמונה וכו'
  • אפשרות לשלוט בהיררכיה ובתפריטים באתר בצורה גמישה ונוחה
  • אפשרות יצירת עמודים מכל סוג: עמוד סטטי, מאמר, קטגוריה וכו'
  • עדיף להימנע מטכנולוגיות בעייתיות להצגת תוכן כמו Ajax, אנגולר וכו' – אלא אם כן דואגים לפתרון טכני בהיבט של SEO וברמה גבוהה
  • במידה ומדובר בשדרוג אתר / מעבר למערכת חדשה – הפניות הן חובה!!!
  • עדיפות משמעותית לאתר רספונסיבי ולא אתר מובייל נפרד. עוד על קידום במובייל.
  • לא חובה אבל מומלץ מאד – אפשרות לשלוט על ה-URL (מעיד הרבה על המערכת והגמישות שלה)
  • בונוס חשוב – אפשרות לעריכה זריזה של עמודים. בוורדפרס למשל אני מאד אוהב את הסרגל השחור העליון שמאפשר לי לקפוץ היישר לעריכה של כל עמוד בו אני נמצא
  • ממשק עריכה נוח, ידידותי ומהיר. בוויקס למשל, זה סיוט לערוך כל עמוד (משום מה יש אנשים הזויים כאלה שחושבים שזה קל). החשיבה צריכה להיות: אם לוקח לי לערוך כל עמוד 5 דקות במקום דקה, במצטבר אני הולך לבזבז הרבה יותר זמן על עבודה ועדכונים באתר. שווה לחסוך את הזמן היקר הזה ולבנות אתר במערכת יותר טובה (שלא לדבר על שאר היתרונות שנלווים לזה).
  • חובה שיהיה עורך נורמלי (wysiwyg) ולא עורך HTML לעמודי תוכן
  • התאימו את המערכת לצורך: כך למשל, פחות הגיוני לבנות בלוג או אתר תדמית על מערכת מג'נטו שמיועדת להקמת חנות וירטואלית. וגם, תתפלאו – וורדפרס לא תמיד מתאימה לכל צורך. לדוגמא אתרי אי קומרס כבדים מאד עם אלפי מוצרים – ייתכן שעדיף להם מערכת קאסטם או מג'נטו שיודעת להתמודד עם טוב עם אתרים כבדים וזוללי משאבים.

לדעתי כיסיתי את רוב הדברים החשובים. פוסט זה יתעדכן בהתאם לצורך 🙂

בהצלחה!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

המאמרים הפופולאריים ביותר

מאמרים אחרונים

עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה

400+ כבר הצטרפו – טיפים מקצועיים על SEO ישר לטלגרם שלכם!

דילוג לתוכן