ראנקבריין (RankBrain) הוא אחת מן התוספות המשמעותיות ביותר לאלגוריתם של גוגל בשנים האחרונות, ולמרות שגוגל טוענת בעצמה שהוא החלק השלישי בחשיבתו מסך כל גורמי הדירוג (ביחד עם תוכן וקישורים), אנחנו עדיין לא ממש יודעים עליו יותר מדי, וגם מה שכן מבוסס על לא מעט השערות וספקולציות.
במדריך הבא אני הולך לדבר על:
- מה זה בגדול ראנק בריין הזה ומה הוא רוצה מחיינו?
- דוגמאות כיצד RankBrain פועל
- איך לקדם אתרים נכון בעידן RankBrain
- מחשבות ותהיות להמשך 🙂
Rankbrain: בינה מלאכותית בשירות גוגל
בגדול, התפקיד של ראנק בריין הוא לזהות שפה טבעית ולהבין כמה שיותר את הכוונה של המשתמש שעומדת מאחורי המילים שהוא מקליד – זאת, על בסיס מודל של בינה מלאכותית.
לדוגמה, אם מישהו מקיש באנגלית "a good place to buy a slice" (מקום טוב לקנות משולש), גוגל מבין באופן אוטומטי שמדובר במשולש של פיצה, לפחות באנגלית.
איך בעצם Rankbrain עובד?
Rankbrain זה למעשה המוח החדש של גוגל, וכזה שבא להשלים את הפרמטרים המסורתיים יותר שגוגל התבססה בעיקר עליהם עד לא מזמן: תוכן וקישורים חיצוניים. גוגל מבינים שבסופו של דבר מה שחשוב זה שביעות רצון הגולשים ואיתותים חיוביים שלהם על בסיס תוצאות החיפוש שמוגשות להם.
ניתן לבצע אינסוף מניפולציות הן על תוכן והן על קישורים חיצוניים. על שביעות רצון הגולש? גם, אבל הרבה פחות, ובטח שלא לאורך זמן.
כאן בעצם ראנקבריין נכנס לתמונה.
המטרות העיקריות של RankBrain:
- "להבין" כמה שיותר סוגי שאילתות (חיפושים) בגוגל, גם מורכבים במיוחד.
- למדוד את האינטראקציה של הגולשים עם התוצאות ולתקן בהתאם.
זה כמובן לא הכלי היחיד של גוגל שמבוסס על בינה מלאכותית ולימוד שפה. על גוגל ג'מיני שמעתם? שמעתם? (התשובה של לגוגל ל-ChatGPT)
מה בעצם החידוש הגדול עם ראנק בריין?
ראנקבריין הוכרז רשמית על ידי גוגל באוקטובר 2015. בזמנו, האלגוריתם הופעל על 15% מהתוצאות בלבד. כיום, מדובר על רוב החיפושים אם לא כולם.
ההבדל העיקרי: בגוגל "הישן", חלק ניכר מהאלגוריתם קישר בין שאילתות החיפוש לעצם הופעתן (גם אם זה בוריאציות שונות/מילים נרדפות וכו') בעמודים שיש לגוגל באינדקס התוצאות.
כמו כן, גם קישורים חיצוניים עזרו להגדיל את הרלוונטיות בין החיפוש לבין התוצאה שנקבל – כך למשל אם חיפשתי "קידום בגוגל" אבל בפועל המילה כמעט לא קיימת בעמוד שאני רוצה לקדם – עדיין אוכל לדחוף אותה למעלה בעזרת קישורים עם אנקור של "קידום בגוגל".
בכל מקרה, אם גוגל הישן התבסס יותר על פרמטרים טכניים – בא אדון ראנקבריין ולמעשה מציג חשיבה ויכולות הרבה יותר מפותחות – כמו של המוח האנושי, שיכול להבין הקשרים ורמיזות בצורה הרבה יותר רחבה.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
ראנקבריין לא רק יודע (או לפחות משתדל מאד) להחזיר תוצאות רלוונטיות לחיפושים חדשים או מורכבים, הוא גם מודד את האינטראקציה של הגולש עם אותן תוצאות, משקלל את הנתונים ויודע לשפר את התוצאות להבא, בהתאם.
תוצאות חדשות בגוגל
ראנקבריין מאפשר לשלוף תשובות מגוגל עבור שאלות וחיפושים מעורפלים יותר.
חשוב להכיר את הנתון הבא: אחוז לא מבוטל מהחיפושים המבוצעים בגוגל מדי יום (10-15%), הם כאלה שלא בוצעו מעולם.
לא רק זה, לפעמים ישנם חיפושים מרומזים של אנשים שמחפשים בן אדם, מדינה, להקה או חפץ כלשהו, אבל לא סגורים על השם שלו.
כמה דוגמאות:
- מילה או כמה מילים מתוך שיר של להקה
- בן/בת זוג של מישהו מפורסם
- שמות של גאדג'טים חדשים
- ועוד המון…
אם נגיד, שכחתי את השם של הילרי קלינטון, ואני אבצע את החיפוש הבא בגוגל, זאת התוצאה שתתקבל:
כמובן, שזה עדיין לא עובד בכל חיפוש, אבל המנוע משתכלל עם הזמן ומכיר יותר ויותר הקשרים וחיבורים ויודע להסיק לבד את המסקנות – שכן למעשה מדובר במכונה שלומדת לבד (Machine Learning).
RankBrain בעברית
בגוגל כמו גוגל, השוק האמריקני הרבה יותר מתקדם ושווקים בגודל של פסיק כמו השוק הישראלי, תמיד יידחקו לתחתית הרשימה בכל מה שקשור לפיתוח והבנת השפה המקומית.
זה נכון לגבי כמעט על עדכון שגוגל ביצעו במהלך השנים, וכמובן שגם לעדכון RankBrain, שהרבה ממנו מבוסס שפה.
ניקח דוגמא נוספת: אם למשל אבצע את החיפוש הבא:
אני אכן אקבל תשובה נחמדה בעברית והכל – אבל זה בגלל שאני מחפש בגוגל בממשק העברי, וזה יודע לתרגם לי את התוצאה אוטומטית.
לעומת זאת, אם אבצע את אותו חיפוש אבל בעברית, אני אקבל:
כן, שיחקתי עם כל מיני וריאציות כמו "כמה שווה ביל גייטס", "ההון של ביל גייטס" וכו' – אבל שום דבר לא מפעיל את הטריגר לראנקבריין.
הערה – מאד יכול להיות שאצא כאן חומוס רציני ובזמן שתקראו את המאמר הנוכחי, ראנקבריין כבר ישכיל להציג את התוצאה העשירה בהתאם. זה כן משהו שנמצא בהתפתחות מתמדת. במקרה הזה – ימים יגידו 🙂
כמו שאפשר להבין, היכולות של RankBrain משתנות, לפעמים בפער ניכר – בין שפה לשפה וגם על בסיס אזורים.
אם נקליד שאילתה כמו "כמה עולה משולש" בגוגל ישראל, נקבל תוצאות שונות ומשונות. מה שכן ידוע הוא ש-RankBrain יכול להבין שינויים קטנים בין מה שמקובל במדינות שונות. לדוגמה, הגודל של כף באוסטרליה הוא שונה מזה של כף בארצות הברית, כך שבשאילתות שקשורות למתכונים, התוצאות עשויות להיות שונות בכל אחת מהמדינות.
לימוד מכונה
הדבר החשוב ביותר שאותו אנחנו כן יודעים הוא ש-Rankbrain מבוסס על לימוד מכונה ומנוע של אינטליגנציה מלאכותית, כלומר, הוא לומד בעצמו הקשרים חדשים בין מילים ומושגים (במקרה הזה) ויכול להסיק מהן מסקנות לגבי הכוונה של המשתמשים.
אמנם האלגוריתם של גוגל ידע כבר מזמן לעשות קישור בין צורת יחיד ורבים או הטיות שונות של פעלים (גם בעברית), אבל RankBrain הוא הרבה יותר מתקדם מכך.
אף על פי שמדובר בנושא מסובך ומורכב, העיקרון שלו מבוסס על סריקה בהיקף גדול מאוד של מדיה כמו טקסטים או תמונות. דוגמה מופשטת: אם הקשר בין פריז לגרמניה דומה לזה שבין איטליה וספרד (כמו שהוא מופיע בטקסטים), כנראה שמדובר בקשר שבין עיר לעיר וניתן להכיל אותו על מילים מוכרות בתוך השאילתות של המשתמש על מנת להחזיר תוצאות חיפוש מדויקות יותר (זה לא אומר בהכרח שהוא מבין את המשמעות של המילה "עיר" כפי שאנחנו מבינים אותה).
מי שמעוניין יותר לחפור בפרטים הטכניים של זה – יוכל לקבל מידע נוסף בפוסט מבלוג הקוד הפתוח של גוגל שמפנה גם למסמכים רלוונטיים.
ההבדל בין ראנקבריין להאמינגבירד?
אל תתבלבלו בין RankBrain לבין Hummingbird : Hummingbird הוא הכינוי הרשמי של האלגוריתם הראשי של גוגל (לאחר שעבר שדרוג משמעותי בשנת 2013), אף על פי שבהחלט יכול להיות שהוא בעצמו כולל לא מעט אלמנטים של לימוד מכונה וסמנטיקה משל עצמו.
מה לגבי דירוג של העמודים עצמם?
אחת השאלות הכי צפויות היא כנראה "אם גוגל מתייחסת ל-RankBrain כגורם דירוג, האם התפקיד היחיד שלו הוא לבצע הקשרים בין שאילתות"? התשובה היא כנראה לא חד משמעית, אבל בהחלט ייתכן שיש לו תפקיד נוסף עליו גוגל רק רמזה בין השורות. לדוגמה, מאוד להיות שהוא עוזר להבין את הסמנטיקה הפנימית בתוך העמוד על מנת להעריך את איכות הטקסט ועושר השפה שהוא מציג.
כיצד RankBrain ישפיע על קידום אתרים?
עם כל הבאזז סביב זה וההשפעה הניכרת של ראנקבריין על תוצאות החיפוש, העבודה של מקדמי האתרים לא אמורה להשתנות באופן משמעותי (זאת, בהנחה והם לא מקדמי פח). זאת אומרת, ראנקבריין מיישר קו עם קידום איכותי שמשלב עבודה רצינית של תוכן, קישורים וחתירה מתמדת לשיפור CTR ושביעות רצון הגולשים.
ההשפעה של ראנקבריין הינה רוחבית ולא ספציפית לתחום מסוים – ולכן RankBrain כנראה ישפיע בעיקר על שאילתות פחות מובנות או ניסוחים מורכבים יחסית. כלומר, אם אתר מקודם על שאילתה ממוצעת, הוא פשוט צפוי להופיע גם במקרים נוספים. אין זה אומר שאין לו השפעה בכלל, אלא שהיא כנראה הרבה יותר קטנה ממה שניתן לחשוב, לפחות ברוב התחומים.
יחד עם זאת, לא אוציא אתכם מפה בלי כמה טיפים מעשיים לקידום בראנקבריין 🙂
אז איך מקדמים אתרים בעידן RankBrain?
אני שוב מדגיש – השינוי פה הוא לא מהפכני בקונספט (מי שרוצה לחזור קצת על הבסיס – יש כאן מדריך קידום אתרים שכתבתי עם המון רפרנסים למדריכים רלוונטיים לפי נושאים) אבל בהחלט יש כמה דברים שצריך לקחת בחשבון בעידן RankBrain:
1. שפרו את ה-CTR כמה שיותר
CTR, אחוז ההקלקה (Click through rate) הוא מאותם פרמטרים שלא מדברים עליהם מספיק, אבל יש להם השפעה אדירה על תוצאות החיפוש. גוגל מתייחס ל-CTR ברצינות (לא סתם הנתונים האלה מוצגים ב Search Console), ותמיד זה יהיה רעיון טוב לעבור את הנתונים בקונסול ולשפר עמודים עם CTR נמוך ביחס לממוצע ולמה שאפשר לצפות (למשל שאילתות עם שם המותג צפויות להביא לCTR הרבה יותר גדול מאשר חיפושים גנריים).
אם למשל אכנס לקונסול אקבל את נתוני ה-CTR של כל שאילתה באתר שלי לפי תקופת זמן שאבחר, וכך אוכל להיכנס לעמוד ולשפר את הטייטל והדיסקריפשן – שהם הגורמים המרכזיים שמשפיעים על אחוז ההקלקה.
דוגמא לאיך שזה נראה:
2. צרו תכנים ארוכים ומעמיקים
אני שונא להישמע "מאט כצי" / תאורטי מדי, ובטח לא אוהב למחזר את מה שכולם כפר טחנו בשכל – התוכן הוא המלך וכו', אבל אכן, מהנסיון שלי – תכנים ארוכים ומעמיקים פשוט עובדים טוב יותר.
כמובן, שזה תלוי-תחום. אם אני מחפש מנעולן שיבוא לחלץ אותי מרכב תקוע, מעניין לי את הביצה אם הוא כתב 1000 מילים על "איך בוחרים מנעולן" – אני תכלס רוצה מספר טלפון.
גוגל גם יודעים את זה אבל במידה רבה הם עדיין נשענים על טקסטים. ואז קורה מצב ש"מקדמי אתרים" דוחפים טקסטים פח לכל מיני עמודים באתר על מנת שיתקדם.
וזה אכן עובד – בתחומים מהסוג הזה. למה? כי אף אחד לא טרח לעשות משהו יותר טוב.
אבל, בתחומים שיש מה לחפור בהם (ויש המון כאלה) – כמו למשל "איך לקדם אתרים" – מה יעבוד יותר טוב ויספק יותר את הגולש – תוכן קידומי וזול של 300 מילים או מדריך מקיף ומקצועי של 1500+ מילים?
פה נכנסת לתמונה ה Machine Learning של גוגל, שתיקבע, עפ"י איתותי הגולשים (וביחד עם פרמטרים נוספים, כמובן) מהי התוצאה הטובה יותר – למי צריך לפרגן ואת מי צריך להוריד.
חשוב לזכור – ככל שתייצרו תוכן איכותי ומעמיק יותר, שכתוב בצורה טובה וגם משלב LSI Keywords שזה בעצם Latent Semantic Indexing, כלומר מונחים הם הקשר-סמנטי (מילים נרדפות, ביטויים משלימים וכו') – כך הוא יהיה יותר Rankbrain-Friendly.
3. Dwell Time
Dwell time הוא משך הזמן שבו גולש מבקר באתר שלך, לאחר שלחץ על התוצאה בגוגל. זהו מדד חשוב, שכן בעזרתו גוגל יכול להבין עד כמה התוצאה באתר רלוונטית.
אם גולש לוחץ על התוצאה שלך וחוזר מיד לאחר מכן לרשימת התוצאות – כנראה שלא סיפקת את הסחורה. אם זה משהו שקורה בתדירות גבוהה ומגולשים רבים, גוגל יבין את הרמז ויוריד את האתר בתוצאות, וכמובן גם להפך. חשוב להבדיל בין זה ולבין זמן שהייה באנליטיקס – שכן הם נמדדים בצורה שונה לחלוטין.
אז איך משפרים את ה-Dwell Time?
יש כמה דרכים לגרום למשתמש הממוצע להישאר יותר זמן באתר (לא בקטע מניפולטיבי):
- בראש ובראשונה, לדאוג שהאתר יהיה מהיר ולא יזדחל. אף אחד לא אוהב אתרים איטיים, בטח לא במובייל.
- תוכן איכותי ומעניין, כבר אמרנו? (לא משנה אם זה טקסט/תמונות/וידאו וכו')
- לא מספיק תוכן טוב – חשוב שהוא גם יהיה מסודר בצורה הגיונית ונעימה לעין – חלוקה נכונה לפסקאות, שימוש במדיה עשירה, כותרות משנה, כתיבה שמניעה לפעולה ועוד
- Above the fold – תנו לאנשים מה שהם מחפשים בלי לבלבל את המוח. תוכן שנדחק יותר מדי למטה, בלי שהבנאדם מבין לאן הגיע אחרי שניה – הוא בעייתי. וותרו על הסליידר המיותר שתופס 3/4 מסך, או כל אלמנט "מגניב" שאולי נראה נחמד, אבל לא בהכרח עוזר לקידום שלכם.
- אל תבטיחו סתם דברים – בהמשך לסעיף הקודם, אל תגדירו טייטל ודיסקריפשן פצצתיים אבל כאלה שלא עומר מאחוריהם כלום. הבטחתם משהו טוב? תקיימו.
4. היו "מותג"
לא, הכוונה לא לקוקה קולה או מיקרוסופט.
אבל, אתם צריכים לחשוב במונחים של סמכות. גוגל אוהב חיפושי מותג (Brand) – וזה נכון גם לתאגידי ענק וגם לעסק הפיצריה המשפחתי. כאשר אנשים מבצעים חיפוש אחר שם העסק שלכם, גוגל מבין שאתם עסק רציני וזה מגדיל לכם את הלגיטימציה להתקדם בגוגל, וכמובן גם משפר את ה-CTR על כל חיפוש המשלב את שם העסק/חברה/בנאדם.
יש כל מיני דרכים להגדיל את "המותג" / הנוכחות שלכם ברשת:
- תוכן ומדריכים – ככל שיותר נתקלים בכם וביותר ערוצים (גם אופליין, כמובן), כך יותר טוב. על עצמי אני יכול לספר שהרבה מהלקוחות ומתעניינים פוטנציאליים מגיעים אליי באמצעות הבלוג שלי, בעזרת הסרטונים שלי ביוטיוב, פרסומים שלי בעמוד פייסבוק, פוסטים אורחים שאני מפרסם אצל אחרים ובעוד המון אמצעים שונים.
- רשימת תפוצה – אם עדיין אין לכם – תעזבו הכל ותתחילו לייצר לכם רשימת תפוצה, אחד מהנכסים הבודדים באינטרנט שלא תלויים בקפריזות של חברות ענק כמו גוגל או פייסבוק. אפשר לעשות המון דברים עם רשימות תפוצה – לא כאן המקום להרחיב – בשביל זה יש את המדריך שכתבתי (קישרתי אליו כמה שורות מעל).
- תהיו סושיאליים – כן, כתבתי ככה בכוונה. "סוציאליים" נשמע רע ולא קשור.
בקיצור – עם כל האהבה שלי ל-SEO, אל תסתמכו על הערוץ הזה בלבד וכדאי מאד להיות פעיל בעוד רשת חברתית אחת לפחות – כנראה פייסבוק חייבת להיות אחת מהן, והשאר זה לפי תחום העסק – יוטיוב, אינסטגרם, לינקדאין, פינטרסט וכויצ"ב.
ראנקבריין וגוגל: מה צפוי בהמשך?
אין ספק שעם השינויים הרבים בעולם הטכנולוגי שאנחנו צפויים לעבור בשנים הבאות, גם הדרכים שבהן גוגל תוכל לנצל אינטליגנציה מלאכותית יהיו הרבה יותר מתקדמות.
לדוגמה, גרף הידע של גוגל (ה-Knowledge Graph) עובר יחסית הרבה שינויים שקל לראות אותם.
יכול להיות שאם חיפשתם שם של סדרה או סרט לאחרונה, ראיתם אפשרות לעשות להם לייק או דיסלייק (האופציה הזו הייתה זמינה בחו"ל כבר זמן רב).
מה שחשוב להבין הוא שהשינויים האלו עשויים להיות קטנים מאוד ולהיות משולבים בהדרגה במערכות הללו, כלומר, לא תהיה "נקודה קריטית" שבה נתחיל לראות שינויים מרחיקי לכת בתוצאות החיפוש כפי שראינו במקרים של פנדה או פינגווין.
ספציפית, כאשר גוגל הכריזה על RankBrain, היא הסבירה שהאלגוריתם לא מתעדכן בזמן אמת, אלא סורק מספר רב של שאילתות במצב "אופליין", ורק אם התוצאות באמת עדיפות על הקיימות, השינויים שהתבצעו עולים לאוויר, אבל זה כמובן יכול להשתנות בעתיד.