דף הבית / בניית אתרים / מדריך התאמת אתרים לסלולר וקידום אתרי מובייל

מדריך התאמת אתרים לסלולר וקידום אתרי מובייל

בתאריך 21 באפריל 2015 הושק עדכון משמעותי בגוגל שעושה הפרדה אלגוריתמית בין אתרים רגילים לאתרים ניידים. מעתה, תינתן יתר עדיפות לאתרים מותאמים בתוצאות החיפוש מהניידים, מאשר כאלו שלא.

כך הודיעה גוגל באופן רשמי, במה שיותר מאוחר כונה עדכון "Mobilegeddon" על ידי כמה אנשים מהתעשייה, ובנקודה זו שינתה את תפיסת עולם קידום האתרים בכל הקשור לגלישה מטלפוניים ניידים. עדכון זה מתווסף לרשימה ארוכה של עדכונים בגוגל, כמו פנדה, פינגווין, Hummingbird ואחרים.

אז מה עברנו מאז ועד היום?

בהקשר הזה, מקדמי האתרים הם ערוץ ההפצה הישיר והטוב ביותר עבור גוגל. הם אלו שעושים את עבודת השיווק ודואגים ליידע את בעלי האתרים על כל שינוי אלגוריתמי וזאת כדי להישאר תמיד רלוונטיים ועם חשיפה כמה שיותר גבוהה בתוצאות החיפוש בגוגל. כידוע, קיימים המון גורמים לדירוג אתרים בגוגל, והתאמה למובייל כנראה הולכת להיות מהגורמים היותר משמעותיים בשנים הקרובות.

לא מעט אתרים כבר עשו את השינוי "והצטרפו למהפכה" – אך האם באמת הורגשה "רעידת אדמה" בתוצאות החיפוש במובייל?

עד שנבחן את התשובה לשאלה זו דבר אחד בטוח. גוגל כבר דאגה ליידע את היוזר איזה אתר מותאם וידידותי לגלישה מהנייד עוד לפי שהגולש נכנס לאתר באמצעות שימוש ב-Snippet קטן בתוצאות החיפוש:

סניפט במובייל - דניאל זריהן

אם ידוע לכם כי האתר שלכם לא מותאם לגלישה מהנייד ונתוני האנליטיקס על גלישה מניידים מתחילים להדאיג אתכם, חשוב להבין מהן האפשרויות העומדות בפניכם ומהם היתרונות והחסרונות של כל דרך פעולה.

לפני שנצלול לעומק הדברים, נציין כי יש 3 דרכים עיקרות להגיש אתר מותאם למובייל:

  1. אתר רספונסיבי
  2. Dynamic Serving – גולש ממחשב רגיל רואה אתר X, בעוד שגולשי סלולרי רואה אתר Y (אבל כתובות ה-URL נשארות זהות).
  3. אתר מובייל ייעודי בכתובות URL שונות (סאב דומיין, סאב תיקייה או URL נפרד לחלוטין).

1. אתר רספונסיבי

הגישה הרספונסיבית היא זו המומלצת מבין ה-3, אפילו על ידי גוגל עצמם. להלן צילום מסך מתוך העמוד הנ"ל:

גוגל ממליצה על אתר רספונסיבי

אתר רספונסיבי הוא למעשה אתר בעל קוד גמיש שיודע "להתאים את עצמו" לפי רזולוציית המסך של הגולש. היתרון הגדול של אתרים רספונסיביים ברמת הקידום הוא שגרסאות ה-URL נשארות אחידות.

אתרים רספונסיביים

נשמע טוב? בואו נבחן את היתרונות של אתר רספונסיבי ומה יש לגוגל להגיד לנו על זה:

  • פשטות בהקמה – אין צורך בהטמעת תגיות, קודים ו headers שונים על מנת לדאוג שכל גולש יראה את הגרסה המתאימה לו.
  • סריקה אחידה – גוגל נדרשת לסרוק ולאנדקס כתובת URL אחת בלבד ובכך אנו "מקלים עליה" את העבודה.
  • אין שכפול תוכן – לא מסתכנים בבעיות של שכפול תכנים (למרות שיש לכך פתרון – בהמשך).
  • תחזוקה קלה – אין צורך לעדכן 2 אתרים בנפרד, כל העדכונים והשינויים מבוצעים על הגרסה האחת והיחידה של האתר.
  • קלות בנייה ותפעול – כיום, הקמת אתרים רספונסיביים הם סטנדרט מבוקש. במידה ואתם אנשי קוד פתוח, ניתן למצוא תבניות וורדפרס רספונסיביות (מידע נוסף על קידום אתרי וורדפרס) וכנ"ל גם במערכות קוד פתוח אחרות כמו ג'ומלה, מג'נטו, דרופל וכדומה.

עבור אתרים ישנים, במיוחד כאלה שעשירים בתוכן, לא תמיד הקמת אתר רספונסיבי חדש תהיה הבחירה הכלכלית ביותר, ורבים יעדיפו לבנות אתר סלולר ייעודי וממוקד, או להגיש אתר מובייל מצומצם בעזרת הגשה דינמית (הרחבה על כך – מיד), מעין גרסה "רזה" של האתר הראשי.

2. Dynamic Serving

הגישה הדינמית מאפשרת "להגיש" לכל משתמש את האתר המותאם אליו, בהתאם ל- user-agent שלו, כלומר – מאיזה דפדפן הוא גולש (ומכך ניתן להבין גם מאיזה אמצעי – סמארטפון, מחשב, טאבלט וכו'). עושים זאת על ידי שימוש במה שנקרא Vary HTTP Header.

בדומה לאתר רספונסיבי, כתובות העמודים לא משתנות, אך בשונה מאתר רספונסבי, לגולש מוצג HTML ו-CSS שונים לחלוטין, ולמעשה בעזרת Dynamic Serving האתר יכול להיראות שונה לגמרי בגרסה הרגילה וגרסת המובייל. לכן, חשוב גם לעדכן את הבוט של גוגל שיש גרסה שונה לכל אתר, על מנת שידע לאנדקס ולהציג את הגרסה הנכונה עבור הגולש בהתאם למכשיר בו הוא משתמש.

בגדול, גישת ההגשה הדינמית הינה בעייתית ומסובכת לתחזוקה, ולכן לא מומלצת כפתרון מלא לטווח ארוך, בטח שלא עבור אתרים גדולים.

חסרונות של Dynamic Serving:

  • קשה לתחזק לאורך זמן.
  • מסובך לאימפלמנטציה ויש הרבה מקום לטעויות.
  • על מנת לספק חווית משתמש מקסימלית, צריך לעדכן רשימת user-agents לעיתים קרובות (כל מכשיר סלולרי חדש שיוצא לשוק…) בכדי שהגולש יגיע לגרסה הרצויה של האתר.
  • לא מומלץ כפתרון קבוע לאתרים גדולים.

מתי כן נרצה להשתמש ב Dynamic Serving?

  • כאשר יש לנו אתר מובייל בתהליך בנייה ובינתיים נרצה להגיש לגולשים אתר מותאם, לפחות עבור עמודים חשובים באתר.
  • במידה ומדובר באתר עם מעט עמודים ולא שווה להשקיע בהקמת אתר רספונסיבי חדש או אתר מובייל ייעודי.

3. אתר מובייל ייעודי

מדובר באתר מובייל נפרד מהאתר הראשי, בדרך כלל באחת מן הוריאציות הללו:

mobile.domain.co.il

m.domain.co.il

domain.co.il/mobile

ובמקרים מסוימים זה יכול להיות על כתובת נפרדת לחלוטין (למשל, שמשתמשים בכלים צד שלישי המייצרים גרסאות מובייל לאתרים).

לא מעט בעלי אתרים מעדיפים להשתמש ב2 כתובות נפרדות, דבר המאפשר להם שליטה גדולה יותר על עיצוב וחווית משתמש ייחודיים באתר המובייל שלהם, שליטה טובה יותר על קמפיינים ממומנים ושליחת ניוזלטרים.

מתי כדאי להשתמש באתר מובייל ייעודי?

  • עבור אתרים ותיקים עם עמודים ומודולים רבים, אשר הפיכתם לרספונסיביים היא עסק מאד יקר, מסובך ולרוב לא משתלם כלכלית.
  • במידה וישנו הבדל מהותי בחווית המשתמש בין אתר הDesktop ואתר המובייל, ויש צורך לתפור פתרון מותאם לכל גרסה (למשל – אתרי מסחר, אתרי הזמנת טיסות וכו').
  • חשוב לציין – אפליקציה אינה תחליף לאתר מובייל! אפליקציה לסמארטפונים זה טוב ונחמד אבל מומלץ גם לודא שהאתר מותאם לניידים.

חסרונות של אתר מובייל ייעודי:

  • דורש לתחזק 2 אתרים נפרדים
  • סיכון בפגיעה ב-SEO של האתר הראשי, במידה ולא מבצעים הטמעה נכונה של תגיות canonical ו alternate.

במקרה כזה מומלץ מאד להיעזר בשירותים מקצועיים של קידום אתרים בגוגל בעלת ניסיון רב בפרויקטים מסוג זה עקב מורכבויות טכנולוגיות שבלעדיהן האתר לא "יככב" בתוצאות החיפוש במובייל ולא תהיה מערכת יחסים נכונה בין אתר המובייל לאתר הרגיל.

אז על מה יש להקפיד בשימוש עם 2 כתובות:

  • לכל עמוד באתר הרגיל צריך להיות עמוד מקביל באתר המובייל. במידה ואין, יש להפנות את הגולש לעמוד הכי קרוב מבחינה נושאית על מנת לא לפגוע בחווית המשתמש.
  • יצירת מפת אתר לכל אתר (sitemap.xml) – מומלץ לייצר מפת אתר לכל גרסה בנפרד ולעדכן את גוגל דרך ה Search Console. אגב, תצטרכו לפתוח Search Console נפרד עבור אתר המובייל.
  • יצירת יחסי גומלין בין 2 האתרים על מנת שגוגל יבין שיש בו 2 אתרים נפרדים ולמנוע בעיות אינדוקס ו/או בעיות תוכן משוכפל.

איך יוצרים קשר הדדי בין האתר הרגיל לאתר המובייל?

ההנחיה של גוגל במקרה הזה, היא להשתמש בתגיות rel="canonical" ו rel="alternate". ככה זה עובד:

נניח והיה לאתר שלי גרסת מובייל נפרדת, מה שהייתי צריך להטמיע זה את הקוד הבא, באזור ה-Head של האתר:

בעמוד – https://danielzrihen.co.il/page1

<link rel="alternate" media="only screen and (max-width: 640px)" href="http://m.danielzrihen.co.il/page1" >

על ידי הטמעה של הקוד הזה, אני בעצם אומר לגוגל – "חבר'ה, יש לי גם אתר סלולר – תכירו".

בנוסף, על מנת שהסיפור הזה יהיה הדדי אני צריך להטמיע בעמוד המקביל (לפי הדוגמא: http://m.danielzrihen.co.il/page1) באתר הסלולרי, את תג הקנוניקל, שרובנו מכירים:

<link rel="canonical" href="https://danielzrihen.co.il/page1">

את ההטמעה כמו בדוגמא הנ"ל יש לבצע לאורך כל עמודי האתר. זה לא קשה כמו שזה נשמע, מתכנת טוב צריך לדעת לעשות זאת באופן רוחבי בין עמודים מקבילים באתר.

בדיקת התאמה של אתרים סלולריים

לאחר שהקפדנו וביצענו QA על כל המשימות לעיל, כדאי שנבדוק את עצמנו ב- בדיקת התאמה למכשירים ניידים של גוגל.

בדיקת התאמה למכשירים ניידים

מצאתם שגיאות? מהרו לתקן ולשלוח לבדיקה מחדש. עברתם את המבחן בהצלחה? עברו לשלב הבא ובדקו את זמן טעינת האתר ע"י PageSpeed Insights:

בדיקת מהירות אתרים בגוגל

למידע נוסף על שיפור מהירות אתרים.

אין לי אתר מובייל, מה עליי לעשות?

בחירת פתרון לאתר סלולרי מאחת הגישות הנ"ל, תלויה בכמה פרמטרים:

  • מה התקציב שלכם
  • רמת המורכבות של האתר הנוכחי
  • סוג האתר ומטרותיו

במידה ואתם מקימים אתר חדש, מסוג אתר תדמית או בלוג, ההמלצה החד משמעית היא להקים אתר רספונסיבי. במידה ומדובר באתר מורכב יותר, שצריך לתת מענה ספציפי לגולשים מהנייד, ייתכן ותזדקקו לאתר מובייל נפרד. במידה ואין לכם אתר גדול ואתם לא רוצים להשקיע משאבים רבים, כנראה שהגישה של הגשה דינמית תתאים לכם בשלב זה. הכל מפורט לעיל.

כמו כן, כדאי מאד שתבחרו מקדם אתרים או חברת SEO שילוו אתכם בתהליך, שכן עבודה לא נכונה ללא ליווי מקצועי באספקט הזה עלולה לגרום נזקים כבדים לקידום האתר.

טעויות נפוצות בהקמת אתרי מובייל

להלן כמה טעויות שכדאי להימנע מהן, בכל הקשור להקמת אתרי מובייל:

  1. חסימת אלמנטים של CSS, Javascript וקבצי מדיה – מומלץ לוודא שאין חסימה על קבצים אלו בקובץ הרובוטס (txt) באתר. כלל האצבע הוא תמיד לאפשר לגוגל לראות את האתר כפי שהגולש הממוצע רואה אותו.
  2. לא להשתמש בפלאש – זה כבר לא עניין חדש, אבל עדיין קיימים היום אתרים שמשתמשים בפלאש, וחלקם אפילו בחלק מאד משמעותי באתר (למשל תפריט פלאש). זה no-no גדול ולא רק שזה מספק חוויה גרועה עבור מי שלא יכול לראות פלאש, זה גם לא טוב לSEO. כיום, HTML5 מאפשר לעשות דברים שלא מביישים שום אפקטים של פלאש.
    במידה וחייבים להשתמש בפלאש, או לפחות כפתרון זמני – מומלץ להציג תוכן אלטרנטיבי בעזרת התגית noscript.
  3. שימוש לא נכון בהפניות – במידה וקיים אתר מובייל נפרד מהאתר הרגיל, הגולש תמיד צריך להיות מופנה לעמוד המתאים ולא לדף הבית. כך למשל, אם מישהו מצא את אתר המובייל שלכם בגוגל, ומגיע לדף פנימי, צריך להגיש לו את אותו הדף ולא להפנות אותו לדף הראשי של אתר המובייל (זה עדיין קורה לא מעט).
  4. הימנעו מפופ-אפים – בגרסת המובייל באתר, מומלץ להימנע כמה שיותר מפופ-אפים וחלונות קופצים למיניהם. במסכים ניידים, זה במקרים רבים תופס את כל שטח המסך, וגם קשה למצוא את האיקס הקטנצ'יק שסוגר אותם ולכן זה מספק חווית משתמש לא טובה ואף מעצבנת.
  5. איטיות – אחת הבעיות עם אתרי מובייל היא המהירות. באופן כללי הגלישה מהסלולר בדרך כלל נעשית על הדרך ולא בדיוק במהירות אופטימלית. יחד עם זאת, יש לא מעט דברים שאפשר לעשות מהצד שלכם על מנת לצמצם את זמן טעינת האתר למינימום – הקטנת משקלי תמונות, מזעור קריאות שרתים, שדרוג האחסון ועוד.

המאמר ניכתב בשיתוף עם חברת SeoTarget המציעה שירותי קידום אתרים בגוגל.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

ניסוי CTR עמית מלכי

השפעת אחוזי הקלקה (CTR) על תוצאות החיפוש – מקרה בוחן

זה לא חדש שלאחוזי הקלקה בתוצאות יש השפעה על הקידום. לגוגל יש אינטרס להציג תוצאות ...

מדריך וורדפרס

מדריך וורדפרס: דברים שכדאי לדעת על מערכת ניהול התוכן הפופולארית בעולם

לפניכם פוסט קצת סאחי שבא לתת ריספקט גדול לוורדפרס – מערכת ניהול התוכן הטובה בעולם ...

4 תגובות

  1. info@seoreport.co.il'

    שלום דניאל,
    גם בתקופה בה גוגל מודיעים כי מספר החיפושים במכשיר נייד גדול ממספר החיפושים במחשב שולחני, עדיין יש אתרים שאינם מותאמים למובייל. שי פה הרבה פרמטרים שצריך לקחת בחשבון.
    בדרך כלל בשווקי B2B השימוש במובייל הוא באחוזים בודדים, ואיו בשווקי B2C נפח התנועה מסמארטפון היא עשרות אחוזים תלוי כמובן בנישה: תיירות, אופנה, מזון וכדומה.
    דווקא ה- Dynamic Serving שהצגת אינו פתרון לארגונים קטנים וגם לא פתרון זמני ואני אסביר. בגלל מורכבות הגישה, אותה ציינת, צריך שיהיה לחברה צוות פיתוח אתרים פנימי ואת זה יכולות רק חברות גדולות להרשות לעצמן כמו פורטלים של חדשות, תחנת טלוויזיה.. בקיצור: אתרי מגה.
    זהר עמיהוד
    מומחה שיווק באינטרנט
    http://www.seoreport.co.il
    052-8200895

  2. sisrael@014.net.il'

    שלום רב.
    עד היום היה התנהלתי עם אתר רגיל וגם אפליקציה לנייד.
    בימים האחרונים שיניתי את האתר לרספונסיבי.
    בתוצאות חיפוש בנייד גוגל מציג תשובות של MOBILE. מבקש לדעת כיצד אוכל לעדכן את גוגל בשינוי ושיתן רק תוצאות של הדומיין הראשי. לא מצאת היכן לעדכן שלא יתייחס יותר לסב דומיין.
    רב תודות

    • היי שלומי,
      ייתכן שגוגל מציג עדיין תוצאות מהאתר הישן. האם בוצעו הפניות במהלך המעבר?

  3. yossi.bbs@gmail.com'
    בניית אתרים בוורדפרס

    תודה רבה על המידע הנפלא בבניית אתרים, לבנות אתרים רספונסיביים בעידן של היום זה דבר חשוב מאוד.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה