AMP: יתרונות, חסרונות, והאם כדאי להטמיע?

מה זה AMP ומה חשוב לדעת על זה?

מהרגע שהמכשירים החכמים נכנסו לחיינו, כולנו רוצים את הכול עוד יותר מהר, ועוד יותר 'כאן ועכשיו'.

בדיוק על עניין זה מסתמך פרויקט ה-AMP של גוגל, Accelerated Mobile Pages, שמטרתו להפוך את טעינת האתרים דרך המובייל למהירה יותר. כלומר גוגל, ולא בפעם הראשונה, מנסה להוסיף פיצ'רים לרשת אשר יקלו על הגולש ויהפכו את החוויה האינטרנטית לטובה יותר עבורו.

פרוייקט AMP של גוגל

הפרוייקט החל לפעול באופן רשמי באזור פברואר 2016 וסחבק עדיין לא כתב על זה מאמר – תכלס, תקלה חמורה. אז הנה אני עכשיו מתקן.

קודם כול: כמה מושגים שכדאי להכיר בהקשר של מהירות אתרים

אחד הנושאים החמים של השנים האחרונות הוא זמן טעינה ושיפור מהירות אתרים. אחד הגורמים לזה הוא כמובן העליייה המטאורית בשימוש בסמארטפונים ומכשירים ניידים למיניהם, שבהם לרוב מהירות הגלישה איטית יותר, הסבלנות קצרה יותר ולכן הדרישה למהירות – גבוהה הרבה יותר.

לפני שנדבר על ה-AMP עצמו, חשוב להכיר כמה מושגים מעניינים שכל מקדם אתרים, משווק ומפרסם מכירים היום – מושגים שיעשו לכם סדר ויסבירו לכם למה האצת טעינה של דפים במובייל היא דבר נחוץ כל כך:

  • זמן טעינה: כמו שאפשר להבין, מדובר בזמן שעובר מרגע שלחצתם על קישור לעמוד, ועד לרגע שהוא נטען ועולה מול עיניכם. הזמן הזה קריטי, כי הוא משפיע מאוד על התנהגות הגולש ועל החלטתו אם להישאר באתר או לצאת ממנו.
  • שיעור נטישה: שיעור הנטישה באתר מסוים מצביע על כמות הגולשים שנכנסו אליו אבל לא המשיכו לעבר עמוד אחר ונטשו לאחר צפייה של עמוד בודד. זוהי לפחות ההגדרה הרשמית שעל פיה גוגל אנליטיקס מודדים את המדד הזה (Bounce Rate). אבל אם נתעלם מזה רגע ונתייחס להגדרה העממית – שיעור נטישה זה אחוז הגולשים שביקרו באתר וברחו ממנו תוך שניות ספורות. זה יכול להיגרם עקב עיצוב מכוער במיוחד, אתר המשדר חוסר אמינות, תוכן גרוע, או במקרה בו עסקינן – מהירות טעינה איטית להחריד.
  • יחס המרה: היחס בין כמות הגולשים באתר, לבין כמות הגולשים מתוכם שביצעו פעולה רצויה (מכירה, השארת פרטים וכדומה). כאן, ככל שיחס ההמרה יהיה גבוה יותר, כך האתר ייחשב מוצלח יותר – כי הוא מביא תוצאות.

ועכשיו לדבר החשוב: כיצד כל זה רלוונטי ל-AMP?

להלן ההסבר הרשמי של AMP מגוגל:

הפרויקט החדש (יחסית) של גוגל, שהוכרז כבר ב-2015, הגיע על רקע משהו שכבר היה ידוע כמעט לכל: אין היום כמעט משתמשי רשת שלא עושים זאת דרך הסמארטפון. למעשה, אנחנו עושים זאת בעיקר דרך הסמארטפון, ולא דרך המחשב האישי – מסיבה אחת פשוטה: זה נוח הרבה יותר וזמין הרבה יותר. רק לשלוף את המכשיר מהכיס, ולהתחיל לגלוש.

הוגי פרוייקט ה-AMP הבינו זאת היטב כבר לפני יותר משנתיים, והחליטו לעשות מעשה: הם רוצים שהגולשים ייהנו מדפים שנטענים במהירות רבה יותר. במילים אחרות, הם רוצים שאנחנו, הגולשים, נהנה ממהירות גלישה גבוהה יותר ונראה את האתרים שאנחנו משוטטים בהם במהירות הרבה ביותר.

והנה כמה מילים ממני על AMP:

גוגל לא לבד

מהירות הטעינה לא חשובה רק לגוגל, גם ענקית טכנולוגיה אחרת, פייסבוק – השיקה גרסת AMP משלה בשם Instant Articles כבר באזור מאי 2015. אם יש לכם את האפליקציה של פייסבוק (למי אין?) כנראה כבר נתקלתם כמה וכמה פעמים בתוצאות בפיד עם סמל כזה של ברק – ואם גם נכנסתם לתוצאה כזו בטח שמתם לב שזה נטען כמעט מיידית – מפני שזה לא מפנה לאתר חיצוני אלא נמצא על השרתים של פייסבוק.

ככה נראית תוצאות Instant Articles בפייסבוק:

תוצאת Instant Articles מהעמוד של TheMarker
תוצאת Instant Articles מהעמוד של TheMarker

וככה נראית תוצאת AMP בגוגל:

דוגמא לתוצאת AMP בתוצאות של גוגל מובייל
דוגמא לתוצאת AMP בתוצאות של גוגל מובייל

על פי הגרף הזה מהאתר Business Insider, קרוב ל-240 מליון אתרים כבר אימצו את הטכנולוגיה של הAMP, קצת יותר משנה מאז שהשוק. היום כנראה מדובר במספר הרבה יותר גדול.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

הגידול של הAMP

הקריטיות של זמן הטעינה

בואו נתעכב ברשותם רגע על זמן הטעינה. הידעתם שכל שנייה של טעינה שווה 7% ביחס ההמרה (ע"ע המושג השלישי)? כלומר על כל שניית טעינה, יחס ההמרה יורד בשבעה אחוזים שלמים. זו ירידה דרמטית ששום בעל עסק לא יוכל להסכים לה.

לכן מה שמציע ה-AMP הוא זמן טעינה קצר בהרבה – כדי להקל על הגולש, אבל בעיקר כדי להבטיח שבעלי האתרים לא יפסידו את אותו גולש רק בגלל שהעמוד נטען בקצב איטי. וכאן כבר ברור הרבה יותר למה גוגל עושה זאת: בעלי האתרים הם מקור ההכנסה העיקרי של הגוף הזה. הם הלחם והחמאה שלו.

אבל עד כמה הקיצור משמעותי? אם לאתר ממוצע ללא טכנולוגיית AMP לוקח להיטען בין 3-20 שניות (ויש גם מקרים חמורים יותר), ב-AMP מדובר על שברירי שנייה ולמעשה פחות משנייה לטעינה מלאה! מדובר במהפכה של ממש במהירות וחווית הגלישה – לפחות, בתיאורה.

לא הכל ורוד: הבעיות העיקריות עם AMP

למרות שהטכנולוגיה קיימת כבר קרוב לשנתיים, לא הרבה בעלי אתרים ומקדמי אתרים, בלשון המעטה – מיהרו לאמץ אותה. דבר דומה אפשר להגיד את ה"מאמרים המידיים" של פייסבוק. למה? להערכתי בגלל כמה סיבות:

  • קושי טכני – מדובר בהתעסקות שרבים לא יודעים כיצד לבצע.
  • פחד מאיבוד מיקומים – כל שינוי משמעותי באתר שלנו יכול להשפיע לטובה או לרעה על החשיפה שלו בגוגל. בעלי אתרים רבים לא בטוחים איך גוגל "יאכל" את השינוי (למרות שמדובר בטכנולוגיה שלהם, כן?) ולכן לא ממהרים לאמץ אותו.
  • אתרי AMP הם מכוערים – הפתרונות הפשוטים שכן קיימים היום לגבי AMP, כמו לדוגמא תוספי וורדפרס – אמנם מביאים טכנית לעמודי AMP אבל הם נראית כמו תחת וגם מציעים אפשרויות בסיסיות ומאד מוגבלות. למעשה עם כל הכבוד למהירות, אתר מובייל מהיר אבל ללא תוכן, עיצוב נורמלי ואפשרות ליצור קשר לא יעשה את העבודה וחבל.
    על מנת להטמיע AMP כמו שצריך, נכון להיום – כנראה נצטרך להיעזר במתכנת/מעצב ולהשקיע בזה לא מעט על מנת להגיע לתוצאה נורמלית.
  • אין המשכיות – בעיניי אחד החסרונות אם לא ה – גם אם הגעת לעמוד AMP בתוצאות במובייל – העמוד הבא שתיכנס אליו, יהיה בגרסת מובייל רגילה ולכן כל אפקט המהירות הולך לאיבוד. זאת, אלא אם כן יצרת גרסת AMP מתקדמת משלך (שכנראה תדרוש לא מעט השקעה בפיתוח).

אם ככה, לא באמת מפליא שבעלי אתרים מכל קצוות תבל עדיין לא מחבקים את הamp. ימים יגידו האם ה-AMP יגמור כמו פרויקטים כושלים אחרים של גוגל (מישהו אמר גוגל+, Orkut וכו'?) או באמת צפוי פה שינוי שישנה את פני האינטרנט – לא פחות?

להערכתי, במהלך 2018 גוגל הולכים לדחוף את הנושא הזה עוד יותר, ואולי גם להציע פלטפורמה שבעזרתה בעלי אתרים יוכלו להטמיע את הטכנולוגיה בצורה קלה וידידותית יותר. גוגל כנראה גם הולכים לתת לתוצאות AMP עוד יותר בוסט בדירוגים על מנת לזרוע קצת פאניקה אצל מקדמי אתרים, על מנת שיהיה להם אינטרס להטמיע את זה באתרים אותם הם מקדמים ובכך לייצר אפקט משמעותי.

אז איך מטמיעים AMP בפועל?

אז כפי שציינתי, נתחיל מזה שההטמעה לא הכי פשוטה בעולם. אבל אם המזל שפר עליכם ואתם עובדים על אחת ממערכות הניהול הפופולאריות כמו וורדפרס, ג'ומלה וכו' – יש לכם תוספים שסוגרים לכם את הפינה.

כאמור – זה עדיין לא זה ב100% ויש עוד הרבה מה לשפר, בעיקר בעיצוב וחווית המשתמש המוגבלים, אבל נכון להיום זה הפתרון הכי מהיר שיש.

כל מי שרוצה משהו מעבר, או שבנה אתר ללא מערכת ניהול מוכרת / בהתאמה אישית וכו' – יצטרך להיעזר בשירותיו של מתכנת.

חשוב להבין – AMP הם למעשה עמודים נפרדים באתר (הכתובת מקבלות תוספת amp לurl) ולכן יש כאן גם שיקולי SEO – הטמעת תגית קנוניקל וכו'.

האם כדאי לי לעבור ל-AMP?

שאלה טובה שאין עליה תשובה אבסולוטית. בהתחשב בחסרונות שציינתי לעיל, הטמעת AMP יכולה אמנם לשפר דרמטית את מהירות האתר במובייל אבל לפגוע בחווית משתמש ולכן גם בהמרות ובמכירות. לכן, לאתרים מורכבים כמו אתרי סחר לא הייתי ממליץ לעבור לפתרון AMP ללא הכנה מוקדמת וכנראה גם פיתוח ייעודי. מי שיש לו אתר חדשות/בלוג וכו' – תהיה לו הרבה פחות בעיה לעבור כבר היום. יחד עם זאת, אני ממש לא ממליץ לעבור "על עיוור" – שכן זה משפיע משמעותית על המראה והמבנה של האתר בנייד – לכן כדאי לבדוק אם השינוי מתאים לכם לפני שמחליטים סופית על המעבר.

היה והחלטתם ללכת על המהלך באופן סופי – אני ממליץ להתייעץ עם מקדם אתרים לפני כן.

בהצלחה!

מדריכים נוספים:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו