מה זה URL / מבנה קישורים ועד כמה זה משפיע על קידום האתר?

אחת ההחלטות שצריך לקבל כל מנהל אתר לפני שהוא יוצא לדרך, היא מה יהיה מבנה הקישורים – הכוונה למבנה כתובות האתר או ה-URL.

לפני הכל – מה זה URL?

אז מה זה URL? המושג URL זה קיצור של  Uniform Resource Locator ובקיצור ובמילים פשוטות – כתובת של כל עמוד באתר אינטרנט.

יש לזה שמות נוספים כמו Permalinks, סלאג (Slug), מבנה קישורים קבועים ועוד.

כך נראית לדוגמא כתובת URL:

https://www.example.co.il/?p=123

מבנה קישורים או URL

לרוב, מבנה הקישורים באתר מכיל שני חלקים עיקריים: החלק הראשון, הכולל את שם הדומיין, והחלק השני, ה-URL או סלאג (Slug) בעגה המקצועית, אשר מתייחס באופן פרטני לעמוד הספיציפי.

ישנן לא מעט אפשרויות לקבוע כיצד יראה הסלאג, ולכל אחת מן האפשרויות האלו יתרונות וחסרונות משלה.

בפוסט הזה אנסה להסביר אילו מבני קישורים נפוצים ישנם, מה מערכת ניהול התוכן של וורדפרס מציעה לנו בהקשר הזה, מהם השיקולים שצריכים להנחות מנהל אתר לפני שהוא יוצא לדרך בעניין הזה, איך כל האירוע הזה משפיע על קידום אתרים ברשת וגם עוד כמה טיפים שלא יזיקו לכם אם תיישמו אותם באתר.

רגע לפני שמתחילים – למה חשוב כל כך לבצע את הבחירה במבנה קישורים לאתר כבר בהתחלה?

לפני שנצלול למבנים השונים שמציעות לנו מערכות ניהול התוכן, ננסה להדגיש את החשיבות של מבנה כתובות עמודים שמתאים לצרכים של האתר, כבר ביציאה לדרך.

אם תתחרטו באיזשהו שלב לגבי מבנה הקישורים שבו בחרתם, תעמוד בפניכם משימה לא פשוטה: עליכם יהיה לבצע הפניות 301 מסודרות בין כל כתובת קיימת לכתובת בפורמט החדש.

כאשר מדובר באתר שמכיל מספר בודד של עמודים – זאת בהחלט משימה אפשרית ולא נוראית כל כך. אולם כאשר מדובר באתר שמכיל אלפי עמודים – זאת כבר מתחילה להיות בעיה. מדובר בפרויקט שצריך להשקיע בו לא מעט משאבים ומחשבה, וכמובן גם לבצע מאמץ בתחום הבדיקות.

אבל בואו נעזוב את כל זה לדקה, ונבין אילו סוגים של מבני קישורים קיימים.

אילו סוגי קישורים קבועים קיימים?

מה שמשפיע על אופן הצגת ה-URL זה בראש ובראשונה מערכת הניהול והגמישות שלה.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

יש מערכות ניהול (=מערכות לבניית אתרים) שמקובעות למבנה אחד ואחיד ושלא ניתן לשנות, ויש כאלו, שמאפשרות "לשחק" במבנה ה-URL של האתר – למשל להגדיר Friendly URL שזה בעצם כתובות אתר ידידותיות המכילות את מילים בכתובות להבדיל מפרמטרים או מספרים בלבד.

באופן עקרוני, אתם יכולים לבחור במבנה קישורים שיתאים לצרכים שלכם, כרצונכם. אולם אם אתם עובדים על וורדפרס, אחת מפלטפורמות ניהול התוכן הפופולריות בעולם, חלק מובנה מן התכונות שהיא מציעה, הוא בחירת מבנה הקישורים שיווצרו באתר.

הנה מספר אפשרויות של מבנה כתובת URL שמציעה מערכת ניהול התוכן של וורדפרס:

מבנה פשוט:

https://www.example.co.il/?p=123

מבנה של שנה, חודש, יום ומזהה הפוסט:

https://www.example.co.il/2020/08/09/sample-post/

מבנה של שנה, חודש ומזהה הפוסט:

https://www.example.co.il/2020/08/sample-post/

מבנה של טקסט כלשהו ומספר הפוסט:

https://www.example.co.il/archives/123

מבנה של מזהה הפוסט (Friendly URL):

https://www.example.co.il/sample-post/

מבנה של מזהה הפוסט ביחד עם קטגוריה:

https://www.example.co.il/category-name/sample-post/

מבנה מותאם אישית באמצעות תגיות (התגיות הזמינות הן קטגוריה, שם הפוסט, מספר סידורי של הפוסט, שעה, דקה, שניה, חודש, יום, שנה, מחבר) – בתצורת עבודה זו יכול מנהל האתר לקבוע כרצונו את מבנה הקישורים באמצעות שימוש במשתנים הנ"ל.

אילו שיקולים צריכים להנחות אותנו בבחירת סוג הקישור הקבוע?

טוב. הגענו לחלק הפרקטי של המדריך.

אחרי שהסברנו שקיימים סוגים שונים של מבני קישורים, בואו ננסה להבין מתי כל אחד יוכל להתאים לצרכים שלנו.

כלל אצבע – בתור מקדם אתרים – ההמלצה שלי (וגם הרשמית של גוגל) היא לשאוף לכתובת URL קצרה ככל האפשר, אך כזו שגם מאפשרת להבין ממנה מהו נושא העמוד.

1. שימוש בקטגוריה ב-URL

השימוש בקטגוריה כחלק ממבנה הקישור הוא מומלץ בעיק אם אתם מנהלים חנות מקוונת שבה יש באמת משמעות לצבר מוצרים המנוהלים תחת קטגוריה.

עם זאת, שימוש בקטגוריה גם באתרים פשוטים יותר (אתר תדמית / בלוג וכו') יכול להיות שימוש במידה ורוצים מסיבה כלשהי לאסוף נתונים על כתובות URL מקטגוריה מסוימת – לדוגמא ניתוח נתונים באנליטיקס או משהו בסגנון.

2. שימוש בתאריך ב-URL

שימוש בתאריך יכול להיות אופציה טובה כאשר מדובר באתרים שמעוניינים להדגיש את רמת האקטואליות של הפוסט. אלו יכולים להיות אתרי חדשות למינהם, אתרי שסוקרים מוצרים או גאדג'טים עם תאריך תפוגה ברור ועוד.

בכל מקרה אחר, לשילוב תאריך כחלק מכתובת העמוד יכול להיות אפקט שלילי על הקידום של אותו עמוד. הדבר מקבל משמעות בעיקר כאשר מדובר על פוסטים שהתוכן בהם רלוונטי לשנים ארוכות, ואז תאריך עלול לסמן למנועי החיפוש שהפוסט, במשך השנים, הופך פחות רלוונטי ופחות עדכני, מה שכמובן לא נכון.

זאת הסיבה, שלפני כל בחירה של תהליך כחלק מן הסלאג של כתובת העמוד, כדאי לחשוב היטב אילו יתרונות יספק המשתה הזה והאם הם שווים את כאב הראש של התמודדות עם רלוונטיות הפוסט גם בעוד מספר שנים.

בהקשר הזה, מצרף סרטון שמסביר על תכנים ירוקי עד והיתרונות שלהם:

3. עריכה ידנית של הסלאג – Friendly URL

שיקול נוסף שצריך להנחות את מנהל התוכן באתר בהקשר הזה של בחירת מבנה כתובות האתר, הוא היכולת בפועל לנהל את הכתובות הללו באופן ידני, לאורך זמן, על ידי כותבים מרובים.

למה הכוונה?

כאשר רוצים לעשות שימוש באופציה המומלצת למדי של כתובות עמוד מותאמות אישית, עם שילוב של מילות מפתח בגוף ה – URL, מישהו בחברה שעומדת מאחורי האתר צריך לנהל את הקונבציה הזאת. כאשר החברה מפרסמת שניים עד שלושה עמודים חדשים בכל שבוע – הסיפור לא כזה נורא וניתן להתמודד עם זה, אולם חברה אשר נוהגת לפרסם מידי יום פוסטים רבים ומגוונים, צריכה מנגנון אוטומטי שימנע כפילויות ויסדיר את הנושא.

לכן, ככל שקידום אורגני הוא לא הדאגה החשובה ביותר של החברה, והיא מעוניינת לנהל תוכן רב ומגוון באופן שוטף באתר, מבנה קישורים שמכיל את מספור הפוסט באופן אוטומטי כחלק ממבנה הקישור יכול להיות מומלץ. במקרים אחרים, בהם כמות התוכן היא לא מאוד גדולה, ומדובר בכותב תוכן אחד שאחראי על ניהול התוכן באתר, מומלץ לעשות שימוש בשם משמעותי לפוסט, ולא שימוש במספר סתמי שמחולל על ידי מערכת ניהול התוכן.

4. שימוש במילות מפתח ב-URL

ככל האפשר, מומלץ לשלב את מילות המפתח החשובות כחלק אינטגרלי מכתובת האתר. מילות מפתח מאותתות למנוע החיפוש שהעמוד שאליו הגיע הוא רלוונטי לשאילתת החיפוש שביצע הגולש.

כתובות URL בעברית – כן או לא?

שואלים אותי הרבה בתור יועץ קידום אתרים אורגני על שימוש בכתובות URL בעברית.

הויכוח על שימוש בכתובות URL בעברית הוא עתיק יומין, ואין לי כוונה לפתוח אותו כאן מחדש – כי כבר חפרתי על זה במדריך נפרד.

רק אציין, שלשימוש בכתובת בעברית יש לא מעט חסרונות בהקשר הזה של מבנה קישורים.

בין היתר בגלל חוסר הידידותיות למשתמש במקרים של שיתוף, הקידוד המוזר והאינסופי של כתובת האתר במקרים בהם הפלטפורמה לא מצליחה לקרוא את התוים בעברית, וגם המגוון הגדול והרב של פרמטרים שיש להם השפעה על קידום העמוד ואינם קשורים למבנה כתובת הקישור: התוכן עצמו, הסמכות של העמוד, ההתאמה למובייל, מהירות הטעינה, השימוש בכותרות וכותרות משנה בצורה איכותית, המבנה ההיררכי של האתר ועוד לא מעט פרמטרים אחרים, שנדמה לי שההשפעה שלהם משמעותית הרבה יותר משימוש במילים בעברית כחלק אינטגרלי ממבנה הקישורים.

הרחבתי בנושא גם בסרטון הבא:

מדריכים נוספים על קידום אתרים טכני ואופטימיזציה:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו