אם גם לכם יש תחושה שאתרים באינטרנט נעשים יותר ויותר קומפקטיים, אתם לא טועים: רבים בוחרים היום ליצור אתרי אינטרנט נגללים שבהם יש למעשה רק עמוד אחד.
כאשר המשתמש לוחץ על קישור בתוך הדף, הוא לא בהכרח עובר לדף אחר, אלא מדלג לחלק אחר בעמוד.
קידום אתרי פרלקס – מה הכוונה?
מבנה זה מכונה "Parallax" והוא מאפיין בדרך כלל אתרים שבהם יש יחסית מעט תוכן שאת כולו ניתן לדחוף בעמוד אחד.
לעיתים (אך לא תמיד) הם כוללים גם אפקט של גלילה בשם "פרלקס סקרולינג".
אפקט זה גורם לתמונות ברקע להיגלל במהירות שונה מהתוכן הראשי ולמעשה ליצור תחושה שיש כאן שתי שכבות שונות שאחת מהן נמצאת מאחורי השנייה. אפשר לראות כיצד הוא עובד בדוגמה של w3schools.
אתרי SPA
לא, אין קשר לספא שאתם מכירים 🙂
אתרי Single Page Application או בקיצור SPA, הם סוג אחר של אתר Parallax ובמובנים מסוימים הם היו כאן קודם: באתרים כאלו לא כל התוכן מוצג כבר עם טעינת הדף, אלא רק כאשר המשתמש מבצע פעולה מסוימת כגון לחיצה על קישור או גולל את המסך.
כאן הקישורים הפנימיים הם לרוב לא קישורים כלל, אלא מפעילים סקריפטים שונים שטוענים תוכן נוסף אל המסך באופן דומה לאפליקציה או תוכנת מחשב רגילה.
בפועל רוב האתרים שטוענים תוכן נוסף כוללים גם עמודים שונים, אך התוכן של כל עמוד או של העמוד המרכזי הוא תוכן דינאמי.
לדוגמה, בפייסבוק הפיד שלנו הוא דינאמי, אך כל פעם שנעבור לעמוד או קבוצה אחרת, הדפדפן כן יופנה לעמוד חדש. אם נגלול בתוך הקבוצה או הדף, הטעינה שוב פעם תהיה דינאמית וכך הלאה.
מהם היתרונות הבולטים של האתרים האלו?
שני היתרונות המרכזיים של אתרי פרלקס ו-SPA הוא שהם נוחים יותר ומהירים יותר:
1. המשתמש לא צריך לחכות כל פעם שהדף ייטען מהתחלה והזרימה של התוכן באתר היא קלה יותר.
הדבר נכון במיוחד לשנים האחרונות בהן אנחנו עוברים לאט לאט לניווט מבוסס פידים. בחלק גדול מן האתרים הטעינה מתרחשת בעוד מועד כך שנוצרת תחושה של פיד אינסופי בלי שהמשתמש רואה כלל שמתרחשת טעינה נוספת.
2. מבחינת המהירות, האתר נטען הרבה יותר מהר מכיוון שהדפדפן לא מבקש לטעון שוב את כל התוכן, אלא רק את זה שמשתנה.
מהם החסרונות של אתרי פרלקס / SPA?
כאשר אנחנו מדברים ספציפית על אתרי פרלקס, אז כמו שאמרתי, הם פחות מתאימים לאתרים שיש בהם הרבה תוכן או היררכיה מורכבת. אחרי הכול, המטרה כאן היא שהגולש יוכל לעכל את כל התוכן של האתר בכמה דקות.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
מלבד זאת, הן באתרי SPA והן באתרי פרלקס קיימת בעיה מרכזית של אינדוקס בגוגל מבחינת URL: בסופו של דבר כל התוכן מסוג מסוים יושב על אותה כתובת URL.
גוגל אומנם מסוגל לקרוא במקרים מסוימים את הסקריפטים (במיוחד אם משתמשים בספריות האחרונות של Angular וכו'), אבל הוספה של כמויות ענקיות של תוכן לעמוד בודד בסופו של דבר עשויה להיות בעייתית מבחינת קידום On Page סטנדרטי.
בעיה אחרונה שקשורה דווקא לממשק המשתמש וחווית השימוש באתרי SPA מסוימים היא שאם כל התוכן יושב על אותו URL, הרי שהמשתמש לא יכול לשמור את הנקודה המסוימת בה היה בעמוד.
לדוגמה, אם הוא רואה בגד שאהב ושומר במועדפים את דף הקטגוריה במקום את דף המוצר (או שהוא סתם אוהב סט בגדים שמופיעים ביחד), בפעם הבאה שהוא יגלוש לכתובת הזו, הוא יגלה שהבגד שמוצג הוא הבגד ה"ראשון ראשון".
הדבר נכון גם לגבי הלחצן Back. כלומר, בעוד המשתמש מצפה לראות את רשימת המוצרים מהדף הקודם, בפועל הוא יעבור חזרה לדף הקטגוריה העליונה, דף הבית וכו'. ניתן לפתור את הבעיה באמצעות שינוי האופן בו העמוד משתמש בלחצני הדפדוף של הדפדפן, אך אתרים רבים עדיין לא מתוכנתים לעשות זאת.
איך פותרים את הבעיה מבחינת SEO?
כשאנחנו מדברים על SEO קלאסי, הדרך האינטואיטיבית לפתור את הבעיה היא באמצעות יצירת כתובת קבועה לכל דף וזוהי גם השיטה בה השתמשו עד לאחרונה, כשהיכולת של גוגל לקרוא תוכן דינאמי הייתה מאוד מוגבלת.
כלומר, הגולש עדיין יכול לגלול את הדף שנטען באופן דינאמי, אבל במקום כלשהו יהיה קישור קבוע (Permanent URL) לחלק הבא של התוכן.
רבים גם עשו שימוש במפת אתר חיצונית או יצרו רשימת קישורים בתחתית האתר.
החשש מתוכן כפול
הבעיה עם הפתרון הזה היא שאנחנו לא יכולים לשלול לחלוטין את האופציה הלא רצויה שייווצר לנו תוכן כפול (עוד על הנושא הזה). הסיבה היא שהיכולת של גוגל לקרוא תוכן דינאמית היא כאמור הרבה יותר טובה כיום ולכן מה שיוצג ב-URL הסטטי והעמוד הראשי יהיה מאוד דומה. הסיכוי לכך לא מאוד גדול וצריך לתת קרדיט לגוגל, אבל הוא אפשרי.
אנחנו גם לא רוצים לחסום סקריפטים של JS מפני גוגל מכיוון שאז יכול להיות שהוא לא יוכל בכלל לקרוא את האתר כמו שצריך…
כמו כן, אנחנו לא יכולים להשתמש בתג קנוניקל מהעמודים עם ה-URL הסטטי לעמוד הדינאמי מכיוון שהמטרה שלנו מלכתחילה היא שגוגל יאנדקס את העמודים האלו…
הכירו את ה-Prerender
Prerender היא טכניקה שנכנסה לשוק בשנים האחרונות ומאפשרת ליצור דפדפן וירטואלי דרכו נשלח לגוגל תוכן סטטי באופן הרגיל שנשמר על זיכרון מטמון (Cache) בלי הצורך ליצור כתובת URL חדשה. מבחינת המשתמש הוא לא רואה את התהליך ולכן הוא נהנה מהטעינה הדינאמית כפי שהיא.
למעשה, זוהי השיטה שמומלצת על פי גוגל החל מכנס המפתחים שלה מ-2018, זאת בעוד לפני כן היא המליצה על חלוקה לעמודים באמצעות Pagination (טכניקה שהיום היא למעשה כבר לא תומכת בה).
אם אתם רוצים להיכנס יותר לקטע הטכני, תוכלו לראות את כל הסרטון שאורכו בערך 40 דקות:
לאחר שביצענו את התהליך הזה, אנחנו יכולים לראות כיצד גוגל רואה את הדפים השונים באמצעות האפשרות של "בדיקת דף" ב-Search Console (פעם נקראה "Fetch as google").
מידע מורחב באתרי פרלקס
אפשרות אחרת לפתור את הבעיה שמתאימה לאתרים שבנויים מעמוד אחד היא ליצר קישור לעמוד קבוע שמרחיב את התוכן הקיים. לדוגמה, אם יש לנו אתר של מסעדה שמציג תפריט בצורת תמונה, אנחנו יכולים לקשר לתפריט מלא עם טקסט ששומר על העיצוב של עמוד הבית, מה שגם יאפשר ליצור גרסה מונגשת של האתר עבור מי שמשתמש בקורא מסך.
בתוך העמוד הזה מומלץ ליצור קישור בולט חזרה לדף הבית ולא לקשר לעמודים אחרים.
האפשרות הזו גם תעזור לנו לקדם מילות מפתח ספציפיות מכיוון שיש לנו שליטה מלאה בתוכן שיוצג בהם, זאת לעומת הפתרון הקודם (פרירנדר) שפשוט לוקח עמוד אחד ארוך ומחלק אותו.
האם בכלל כדאי לי להתחיל עם זה?
אם אתם מקדמים אתרים ומשקיעים המון ב-On Page מבחינת היררכיה, תגי מטה, קישורים פנימיים וכל מה שצריך… אז באופן חד משמעי לא הייתי ממליץ לכם להתחיל עם קידום אתרים שהם SPA או פרלקס, במיוחד אם אתם משתתפים בתהליך של אפיון האתר.
הסיבה היא שזה קצת כמו לתקוע לעצמכם כדור ברגל עוד לפני בכלל שהתחלתם לעבוד.
זה נכון לרוב האתרים במבנה הקלאסי.
לעומת זאת, אם האתר שלכם הוא אתר שמהווה סוג של אפליקציה כמו למשל מנוע חיפוש לטיסות (מה שיש בהרבה אתרים של חברות תעופה), אין הרבה ברירות ותצטרכו למצוא פתרונות יצירתיים לקידום שלהם. לדוגמה, אתם יכולים ליצור עמוד עם טקסט ייחודי לכל יעד ושם למלא מראש את השדות המתאימים בתוך מנוע החיפוש.
לסיכום
כיום, בניגוד לעבר, קידום של אתרי פרלקס או אתרי SPA הוא כבר לא סיוט כפי שהיה פעם ויש דרכים טובות לפתור את הבעיה שגוגל אפילו תומכת בהן באופן רשמי. מנגד, זה לא אומר שזהו הפתרון הכי טוב לטווח הרחוק, ואם יש לכם את האפשרות לשלוט באופן בו יתנהג האתר, אני עדיין ממליץ לבנות אתר עם עמודים בכתובת URL סטטית בדגש על אופטימיזציה למהירות שתספק חווית משתמש לא פחות טובה.