מהם סיגנלים חברתיים ועד כמה הם משפיעים על SEO, אם בכלל?

היום כבר אי אפשר להתעלם מכך שהרשתות החברתיות שינוי לחלוטין את האופן בו אנחנו מבצעים שיווק באינטרנט.

זה לא שאנשים הפסיקו לחפש דרך גוגל, אלא שיש לא מעט תחומים ונישות שבהם ללייקים, משפיענים ובאזז של רשתות חברתיות יש לא פחות השפעה מאשר למקום גבוה בגוגל. כל אלו נקראים סיגנלים חברתיים או Social Signals. במאמר הבא ננסה להבין עד כמה סיגנלים כאלה משפיעים על קידום אתרים, אם בכלל.

סיגנלים חברתיים

ניקח לדוגמה מוצרי איפור, סביר להניח שעדיין יש לא מעט אנשים שמחפשים מוצרי איפור דרך גוגל ואפילו מותגים מאוד ספציפיים.

אבל יכול מאוד להיות שלמותג איפור הרבה יותר משתלם לפתוח חשבון באינסטגרם ולצבור אלפי עוקבים להם הוא יכול לשגר מסרים שיווקיים ממוקדים ולהגדיל את המכירות.

אם יש לו הרבה כסף להשקיע, הוא יכול גם לבקש ממשפיען לעשות עבורו את העבודה בלי לצבור אפילו עוקב אחד.

מה מוגדר כסיגנל חברתי (Social Signals)?

אחרי שהבנו למה אסור לנו להתעלם מרשתות חברתיות בנישות מסוימות, השלב הבא הוא להבין מהם בדיוק הסיגנלים החברתיים.

הדבר הכי חשוב כאן הוא להבדיל בין מדדים חברתיים לבין סיגנלים חברתיים.

סיגנלים חברתיים הם נתונים חד משמעיים שקל לראות. לעומת זאת, מדדים חברתיים (Social Metrics) עשויים להיות מורכבים ממספר סיגנלים (לדוגמה, מדד הנראות הכוללת בכל הרשתות החברתיות). הם אומנם חשובים מאוד כאשר אתם רוצים למדוד את הביצועים שלכם ברשתות החברתיות, אבל מבחינתו הם פחות קריטיים.

אם כך, מהם הסיגנלים החברתים הברורים?

  • מספר עוקבים
  • מספר צפיות
  • לייקים
  • תגובות
  • שיתופים
  • תיוגים – כמו למשל תיוגים בפייסבוק (למעשה הם מתפקדים כסוג של קישורים פנימיים)
  • מספר הפרופילים של חברה / מותג / אדם מסוים ברשתות שונות (קשור באופן מובהק למיתוג באינטרנט)

האם גוגל עושה שימוש בסיגנלים חברתיים?

השאלה האם גוגל מתחשב בסיגנלים חברתיים מאוד מעניינת אותנו בתור אנשי SEO מכיוון שלא כל מותג, חברה או עסק יכולים לזכות בהשפעה חברתית באותה הקלות.

זה  נכון במיוחד כאשר יש לנו משאבי פרסום מוגבלים ואנחנו צריכים לחלק אותם בין כמה ערוצי שיווק.

אחרי הכול, אם יש כזו חשיבות עצומה לסיגנלים חברתיים היום מבחינה שיווקית, גוגל חייב לקחת אותם בחשבון, לא?

התשובה הרשמית של גוגל היא "לא" – כלומר לסיגנלים חברתיים אין השפעה על קידום אורגני.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

היו לה אומנם כמה גמגומים, אבל אלו היו במחצית הראשונה של העשור הקודם. מאז 2015 התשובה העקבית של אנשים מטעמה (כגון ג'ון מולר) הוא שהיא אינה עושה שימוש בסיגנלים חברתיים. עם זאת, חשוב להבהיר שהדבר אינו כתוב באופן מפורש באף הנחיית איכות שלה (לפחות עד כמה שידוע לי).

מהצד השני של המתרס נמצאים לא מעט מקדמים שטוענים שגוגל פשוט לא אומרת את האמת. חלק מהם טוענים שגוגל יכולה לקרוא את הסיגנלים עצמם וחלק מהם טוענים שגוגל מתחשבת בקישורים נכנסים מרשתות חברתיות (לא בדיוק סיגנלים במובן הקלאסי, אבל עדיין יש להם משמעות).

האם גוגל יכול בכלל להבין סיגנלים חברתים?

דיברתי על הקשר בין קידום ברשתות חברתיות וקידום אורגני בסרטון הזה:

אני כותב את הפסקה הזו דווקא לאחר הפסקה הקודמת מכיוון שחשוב לי להסביר קצת על העניין הטכני: איך כל זה נראה מהצד של גוגל:

אז קודם, לגוגל אין אפשרות לקרוא דפים שאינם זמינים באופן ציבורי ברשת. בהקשר הזה כל רשת חברתית מתנהגת קצת אחרת:

  • פייסבוק: רוב הדפים הפומביים בפייסבוק הם דפי פרופיל שאליהם גוגל בהחלט מתייחס (והרבה פעמיים הם מופיעים בתוצאות החיפוש במקומות לא רעים). מדובר כאן בדפים עסקיים, דפים של קבוצות וכמובן פרופילים אישיים. לעומת זאת, רוב התוכן של פייסבוק, כולל מרבית הפוסטים, הם פוסטים פרטיים שחשופים רק לחברים של כותב הפוסט או מי ששיתף אותו. אותם גוגל מן הסתם לא יכול לקרוא.
  • טוויטר: רוב הציוצים בטוויטר הם ציוצים פומביים. זוהי הסיבה שקל מאוד לקשר לציוצים מכל מקום ברשת ולהטמיע אותם. למעשה, גוגל עדיין מציגה ציוצים בחלק מן החיפושים.
  • אינסטגרם: כאן אין ממש שאלה: אינסטגרם כותבת בעצמה שהפרופיל שלכם יכול להיות מאונדקס בגוגל, אבל תמונות לא.

אבל גם אם גוגל רואה חלק מהדפים בכל הרשתות האלו, האם הוא יכול בהכרח להבין איזה חלק הוא סיגנל ואיזה לא?

גם כאן התשובה לא חד משמעית.

הסיבה היא שכל עוד לא יהיה סימן מוסכם (כגון שימוש ב-Schema) שמדובר בסיגנל, גוגל לא יוכל בהכרח להבין אותו. זה קצת כמו כל אותם ניסויים שמנסים לבדוק האם למספר הכניסות לאתר יש השפעה על המיקום של בגוגל.

שתי הרשתות היוצאות מן הכלל הן יוטיוב ולמרבה הפלא, גם טיקטוק.

יוטיוב הוא מן הסתם אתר של גוגל, כך שאנחנו יכולים להניח שהוא פחות או יותר יכול לקרוא את כל המידע שיש בו ואנחנו יודעים שרוב הסרטונים שרואים בתוצאות החיפוש הם משם.

אבל האם זה אומר בהכרח שגוגל משתמש בנתונים האלו כדי לדרג סרטונים?

סיגנליים חברתיים ביוטיוב

אם אני נכנס לכלי הבדיקה של נתוני הסכמה, אפשר לראות בקלות שגוגל רואה את מספר האינטראקציות עם הסרטון (InteractionCount), אבל זה מספר שכל כך קל לזייף אותו, ולכן אני בתור מומחה קידום אתרים בספק אם גוגל בכלל מתייחס אליו בתוצאות האורגניות.

סיגנליים חברתיים בטיקטוק

בנוגע לטיקטוק: עמודי הסרטונים שלה מאונדקסים בגוגל ואם תתאמצו תוכלו לראות אותם מופיעות בתוצאות האורגניות אפילו במחשב.

אם אני נכנס לכלי הנתונים המובנים, אני יכול לראות כמה שדות מעניינים שלא את כולם יש ביוטיוב : מילות מפתח, מספר תגובות, מספר לייקים, מספר השיתופים, מספר האינטראקציות של העוקבים ומספר הצפיות.

וואו, זה המון מידע, אבל שוב פעם, לא ברור בכלל כמה גוגל מתייחס אליו.

רגע, מה לגבי גוגל אנליטיקס?

בל נשכח שלגוגל יש גם מידע מגוגל אנליטיקס – תוכנת סטטיסטיקה ומידע על טראפיק של אתרים, כנראה הפופולארית בעולם.

גוגל בקלות יכולה לזהות כניסות לאתר מרשתות חברתיות (ואף יש לזה אזור נפרד בדוחות של גוגל אנליטיקס) – כך שאתרים המקבלים תנועה משמעותית מפייסבוק, אינסטגרם ושות' – יכולים בהחלט להשפיע בצורה כזו או אחרת על השקלולים של גוגל לגבי הדירוג שלהם.

האם זה אכן המצב? מאד קשה לדעת, אבל לי אישית קשה להאמין שגוגל מתעלמים מזה לחלוטין – בין אם על בסיס נתונים מאנליטיקס או דרכים אחרות לאסוף סיגנלים חברתיים.

הסבר כללי על גוגל אנליטיקס תוכלו לקבל בסרטון הבא:

מה כל זה אומר?

כמו שציינתי, גם אם גוגל לא מודים בזה – קשה לי להאמין שסיגנלים חברתיים לא משפיעים בכלל על SEO, במיוחד בהקשר של E-E-A-T ואתרים בקטגוריה של ה-YMYL.

יש גם עוד 2 דברים שכדאי לקחת בחשבון:

  1. גם לעובדה שגוגל יכולה לקרוא חלק מהתוכן עצמו יש חשיבות בנוגע ל-SEO.
  2. ישנו מתאם מסוים (קורלציה) בין אתרים ומותגים שמוזכרים הרבה ברשתות חברתיות ויש להם סיגנלים חיוביים לבין הביצועים שלהם בגוגל. שימו לב שלא בהכרח מדובר על קשר של סיבה ותוצאה.

תוכן שגוגל יכול לקרוא מרשתות חברתיות

כפי שציינתי, גוגל יכול לקרוא בעיקר עמודים ופוסטים ציבוריים.

מכיוון שאתרים כמו פייסבוק וטוויטר נחשבים לאתרים חזקים, הרי שלא מעט פרופילים זוכים להגיע למיקומים גבוהים.

מבחינתם של מקדם אתרים או חברה לקידום אתרים זה יכול להיות שימושי למדי אם הם רוצים לשפר את המוניטין של אדם או חברה מסוימת ברשת, אבל אני קצת מתרחק מהנושא של הסיגנלים… מילה אחרונה בנושא הזה: אתם כן יכולים להטמיע פוסטים ולקדם את העמודים שבהם הם מוטמעים.

קורלציה בין סיגנלים חברתיים לביצועים של אתרים בגוגל

בעבר נעשה ניסוי די גדול של Cognitive SEO שמצא מתאם חיובי בין ביצועים ברשתות חברתיות לביצועים בגוגל –  אבל הניסוי הזה מ-2016 ומאז הן האלגוריתמים של גוגל והן אלו של פייסבוק השתנו לא מעט.

למרות שעד כמה שאני יודע מאז לא נעשה ניסוי חוזר בהיקף כזה, הוא כן מלמד על כך שככל שלאתר או מותג יש חשיפה גדולה יותר ברשתות חברתיות, כך יש סבירות גבוהה שהוא גם יהיה במקומות גבוהים בגוגל.

מרבית אנשי ה-SEO מסבירים זאת בזכות העובדה שאתר שמתפרסם דרך רשתות חברתיות יזכה גם להרבה קישורים ואזכורים באתרים אחרים שגוגל יכול לקרוא.

מצד שני, אפשר גם לטעון שהמצב הוא הפוך: אתר מתפרסם דרך קישורים באתרים גדולים, ואז אנשים נרשמים לקבלת עדכונים ממנו גם ברשתות חברתיות מכיוון שזו הדרך הכי פשוטה כיום לעשות זאת.

לסיכום: סיגנלים חברתיים וקידום אתרים

לא משנה מי היא הביצה ומי היא התרנגולת, מה שברור הוא שהיום אי אפשר להזניח לא את ה-SEO ולא את הפעילות ברשתות חברתיות. שני אלו מעניקים את רוב החשיפה לאתרים כיום ברשת ולכן סביר להניח משפיעים אחד על השני בצורה עקיפה.

קבלו מדריכים נוספים:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו