דף הבית / קידום אתרים בגוגל / מה זה E-A-T ולמה זה כל כך חשוב כיום?

מה זה E-A-T ולמה זה כל כך חשוב כיום?

E-A-T הן ראשי תיבות שנטבעו על ידי גוגל עבור מעריכי האיכות האנושיים שלה.

המעריכים האנושיים בודקים את האיכות של תוצאות החיפוש באופן ידני ועוזרת לגוגל להבין איך לשפר את האלגוריתם שלה.

ראשי התיבות הם:

  • Expertise – מומחיות
  • Authoritativeness – סמכותיות
  • Trustworthiness – אמינות

כולם מופיעים בצורה כזו או אחרת במסמך עצמו.

מדד E-A-T של גוגל

במאמר הבא אסביר מה זה בעצם E-A-T, למה זה כל כך חשב ומה אפשר לעשות על מנת לשפר את מדד הE-A-T באתר שלכם, אפילו אם הוא לא בתחום רגיש במיוחד.

מומחיות

המומחיות עוסקת במי שכותב את התוכן העיקרי, ולכן היא חשובה מאוד עבור אתרים מקצועיים כמו אתרים מדעיים, אתרים בתחומי הרפואה וכדומה.

גוגל מציינת שרצוי שלכותב יהיה מוניטין חיובי גם ברחבי הרשת, לדוגמה, ערך בויקיפדיה. אם יש מספר כותבים, לכולם צריכים להיות מדדי סמכותיות גבוהים.

עם זאת, גם אתרים שעוסקים בנושא כמו רכילות, הומור או אפילו דרכים אלטרנטיביות לטיפול באמצעות צמחי מרפא יכולים להיות מומחים בתחומם אם יש בהם תוכן שנכתב על ידי אנשים עם מומחיות, אפילו אם אין להם תעודה על הקיר. במקרים האלו נלקחים בחשבון גם הזמן אותו הם השקיעו, רמת המאמץ והמיומנות שלהם.

למעשה, האנשים האלו לא חייבים להיות העורכים של האתר, והם יכולים להיות משתתפים בפורומים או בדיונים, אם האתר מבוסס בעיקר על תוכן גולשים.

בכל אופן, יש לציין מי עומד מאחורי האתר ואם רלוונטי, גם פרטי יצירת קשר או שירות לקוחות.

סמכותיות

סמכויות היא פועל יוצא של מומחיות, אבל מכיוון שאין הנחתום מעיד על עיסתו, אתר סמכותי חייב להיות אתר שאחרים יתייחסו אליו ככזה. לדוגמה, אתר בנושא רפואה בו יש מערכת ענפה של פורומים ודיונים רלוונטיים יהיה יותר סמכותי מאתר חדש יחסית הוקם ולא מוכר. לכן, סמכותיות נבנית עם הזמן. כתבתי בעבר על קידום אתרים בעזרת סמכות – וזה נכון גם היום.

גוגל מציינת כי אתר עשוי להיות לא סמכותי גם ברמת הדף אם אין קשר בין הנושא של הדף לנושא העיקרי של יתר האתר או שמדובר בעמוד בלי קרדיט או מראה מקום. זו עוד סיבה לכך שבתור אנשי SEO, אנחנו צריכים להיזהר מלשים מאמרים לא רלוונטיים במסגרת החלפות קישורים וכו'.

אמינות

הכוונה באמינות היא לא רק בנוגע לאמיתות המידע שכתוב באתר ומידת המומחיות של מי שכותב אותו, אלא גם גם לאופן בו הגולשים חווים את הגלישה. האם הוא מרגישים בנוח עם האתר. האם הוא בטוח מספיק? האמינות מתקשרת היטב לרצון של גוגל לאבטח את המידע ברשת.

רוצה לקבל הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם

אגב, מדד ה-E-A-T חל לא רק על תוכן טקסטואלי, אלא גם על סרטונים, ולמרות שגוגל לא יכולה לראות את הסרטונים בדיוק כמו אדם אנושי, היא כן יכולה ללמוד עליו באמצעות התיאור, הטקסט הסובב אותו, תגובות של משתמשים וכך הלאה.

העדכון פגע בהרבה מאד אתרים בתחום הרפאוה
העדכון פגע בהרבה מאד אתרים בתחום הרפאוה

הקשר שבין E-A-T לבין העדכון הרפואי ואתרים YMYL

לפני כמה חודשים גוגל ביצעו עדכון שזכה לשם "העדכון הרפואי" (Medic Update), כתבו עליו גדולים וטובים ממני כמו Yoast וברי שוורץ. עדכון זה מתייחס לאתרים שהE-A-T משפיע עליהם במידה רבה. גוגל קוראת לאתרים האלו "Your money or your life" – כל אותם אתרים שעוסקים בנושאים קריטיים לחיים שלנו. אלו לא רק אתרי רפואה, אלא גם אתרים פיננסים, אתרים העוסקים בחקיקה, אתרים שנועדו לסייע לציבור לפעול מול הבירוקרטיה וכך הלאה.

יש קשר ישיר בין אתר כזה שמדורג גבוה לבין מדדי ה-E-A-T שלו, ולכן גם אם מדדי ה-E-A-T ניתנים בצורה ידנית על ידי הבודקים האנושיים, בסופו של דבר גוגל מחקה אותם בצורה אלגוריתמית ויש להם השפעה ישירה על התוצאות (כפי שראינו כתוצאה מהעדכון הזה).

מה עוד יכול להשפיע לטובה על ה-E-A-T?

גוגל מציינת עוד מספר דגשים נוספים עבור מדד ה- E-A-T, חלקם עבור אתרים בקטגוריות ספציפיות:

  • עדכון על בסיס קבוע שכולל גם ביקורת על התוכן ועריכה שלו באופן מקצועי, חשוב במיוחד לאתרים רפואיים. אתרים העוסקים בחוק, כספים או מיסים, חייבים גם להסתמך על מקורות אמינים .
  • עבור אתרי חדשות – יש לספר את האירועים בצורה שתגרום לגולשים להבין אותם בצורה טובה יותר. לאתר חייבת להיות מדיניות ברורה בנוגע לאופן העריכה וסטנדרט הביקורות. לדוגמה, על פי אילו מדדים נבחנים מוצרים מסוימים. למידע נוסף על קידום אתרי חדשות.
  • תוכן באתרים מדעיים חייב להיות מופק על ידי אנשים מומחים בתחומים ולייצג את הקונצנזוס בנושא המדובר, אם ישנו כזה.
  • E-A-T חשוב מאוד לאתרים שעוסקים בנושאים כבדי משקל מבחינה כספית כמו שיפוץ של בתים או כאלו שעוסקים ב"מדד האושר" כגון אתרים בנושא הורות.
  • מומחיות לא חייבת להיות רשמית, וגם אנשים עם "ניסיון חיים" יכולים להיחשב למעין מומחים בתחומים שמעניינים אותם (וזה כולל גם אתרים העוסקים בתחביבים כמו נגינה או צילום).

בנוסף, העובדה שהמאפיינים האלו מופיעים כמעט תמיד ביחד, מחזקת את הקשר ביניהם ומראה שלא ניתן לכפר על מדד אחד נמוך באמצעות מדד אחר גבוה.

יש לי אתר בתחום הYMYL – איך אני משפר עניינים?

אם יש לכם, או שאתם מקדמים אתר בתחומים העוסקים בתחומים קריטיים (כספים, משפטים, רפואה, מדעים וכו'), בהם חשוב מאד שהמידע יהיה מדויק, אמין וסמכותי, להלן כמה פעולות שכדאי לבצע על מנת לשפר את מדד הEAT שלו:

  • חתימת מחבר – במידה ואין, להוסיף בסוף כל מאמר קרדיט של המחבר שלו. רצוי שזה יהיה בנאדם מקצועי ובר סמכא בתחומו (רופא, עורך דין וכו').
  • אם אותו בנאדם לא מוכר ברחבי הרשת – דאגו ליצור אזכורים עם השם שלו באתרים שונים, רצוי סמכותיים. יותר חשוב שיהיה אזכור מאשר קישור – כלומר שהשם יופיע בכל מיני כתבות ברשת, בהקשר של הנושא בו הבנאדם מתמחה.
  • האתר חייב לשדר סמכות – דאגו לעמוד אודות מורחב + עמוד יצירת קשר עם כתובת, טלפון ודרכי יצירת קשר.
  • עמוד Google My BusinessGMB, במיוחד כזה עם המלצות ודירוג גבוה, זאת עוד אינדיקציה מעולה עבור גוגל ובני אדם, שמדובר בעסק מוחשי עם אבא ואמא.
  • קצצו מהאתר תכנים לא איכותיים / עמודי זבל. יש לכם באתר תכנים דלים? רצוי לשקול את קיומם בשנית, או לשדרג אותם בצורה משמעותית. שדרוג יכול להיות הוספת מלל לעמודים וכן הוספה של מדיה (וידאו, תמונות, גרפים וכו'). כתבתי בעבר מדריך מלא על הסרת עמודי זבל באתר.
  • תוכן גולשים – במידה וקיים באתר תוכן מבוסס גולשים (פורומים, קהילות וכו') – דאגו שהוא עובר בקרה ושזה לא מייצר לכם מלא עמודים דלים בתוכן.
  • שפרו את חווית הגולש – זה נכון לכל מקרה ולא רק בהקשר של EAT כמובן. עוד על שיפור חווית משתמש.

אתרים שלא כדאי לאכול אותם

גוגל מציינת כי אתר שצריך לעבור את מבחן ה-E-AT- חייב קודם כל להגיע לרף מינימאלי של איכות. אתרים אחרים שמקבלים דירוג מאוד על ידי הבודקים של גוגל מוגדרים כאתרים אשר אין בהם תועלת או כוונה לעזור, ובכלל זאת אתרים שמפיצים שנאה או מידע שמטרתו ליצור נזק ומוליכים את המשתמשים שולל (גם אם מציגים את עצמם כאתרים אובייקטיבים ומקצועיים)

יחד עם זאת, לא כל האתרים עם מדד E-A-T נמוך הם בהכרח אתרים לא יעילים כלל, והדבר תלוי במה שהמשתמש מתכוון למצוא ובשאילתה שלו. גוגל נותנת כדוגמה מאמר מאוד פשוט וקצר מ-ezine שמציין כי מכונית חשמלית מונעת באמצעות חשמל ויש להטעין אותן. עבור רובינו המאמר הזה לא יהיה יעיל כלל, אבל ייתכן שחלק קטן מהאנשים ימצאו אותו מועיל בצורה מסוימת.

ישנם כמובן גם מצבים הפוכים של אתרים עם E-A-T גבוה, שלא בהכרח עונים על הצורך של המשתמש מכיוון שהם מפורטים מדי, טכניים מדי וכו'.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

סקירה על Ahrefs

Ahrefs – כלי למעקב קישורים (שעושה הרבה יותר מזה) – סקירה

כלים לקידום אתרים עוזרים לנו לקצר תהליכים וחוסכים מאתנו זמן רב שאותו היינו צריכים להשקיע ...

קידום אתרי נדל"ן

קידום אתרי נדל"ן – 8 טיפים להצלחה

כמו הרבה תחומים תחרותיים אחרים, כך גם תחום הנדל"ן הוא תחום חם שמבעבע בלי הפסקה, ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
close slider