למה אני שונא להשתמש בכתובות URL בעברית?

אמנם היום קצת פחות נפוץ לראות אתרים עם דומיין בעברית, אבל אתרים רבים עדיין משתמשים בכתובות מותאמות אישית בעברית. יש כאלו שעושים זאת פשוט מתוך הרגל (או בגלל שמישהו התקין את וורדפרס עם ברירת המחדל הזו), ויש כאלו שעדיין מאמינים ששווה לעשות את זה לטובת SEO.

כתובות URL בעברית

כמובן שכל אחד יכול לעשות כרצונו, אבל יש מספיק סיבות טובות למה לא להשתמש בכתובות (URL) בעברית:

1. זה מכוער פצצות

כתובות בעברית פשוט לא נראות טוב: בגלל כל מיני מגבלות היסטוריות על האופן שבו מחשבים היו מאחסנים תווים והאופן שבו התווים האלו היו עוברים בין רשתות (הרבה תקנים ברשת עדיין מבוססים על אלו מלפני שלושים שנה…), רוב הדפדפנים ממירים את הכתובת בעברית לכתובת ארוכה יותר לאחר שמכניסים אותה או מעתיקים אותה לתוכנה אחרת, וככל שמספר האותיות בעברית גדול יותר, כך התוצאה נראית רע יותר.

בדרך כלל כל תו בעברית מקודד לשלושה תווים, כולל רווחים.

בתכל'ס, אם ניסיתם להכניס URL בצורה כזו לקובץ אקסל, לשלוח למייל או לשתף בפייסבוק, אתם כנראה יודעים על מה אני מדבר.

כתובות URL בעברית

כמובן שבאנגלית זה הרבה פחות קריטי כי לא צריך לקדד אותה מחדש , אבל גם שם, רצוי ללכת על כתובות URL קצרות כל הניתן.

האם לגעת באתר שכבר בנוי עם כתובת URL בעברית?

לא. אני בכל אופן לא עושה את זה. מעבר לאסתטיקה אין לזה כמעט משקל מבחינת SEO ולכן זה בטח לא שווה את המאמץ להתחיל להחליף כתובות, להתעסק עם הפניות 301 וכו' – אלא אם כן מדובר באתר עם מספר עמודים מאד מצומצם, ואז הייתי שוקל זאת לחיוב.

2. עבודה עם קישורים רבים

אם רוצים לבצע מניפולציה קלילה על טקסט הקישור על סמך הקישור שמקבלים ממישהו אחר, צריך להיכנס במיוחד לדף ולראות על מה הוא בעצם מדבר. ואם עושים את זה על הרבה קישורים ביחד, זו עוד קצת עבודה שהייתה יכולה להיחסך מאתנו.

3. הפניות כפולות

לגוגל לפעמיים יש סוג של פיצול אישיות והוא עשוי להציג את העמוד בשתי גרסאות: אחת עם הקידוד הארוך המכוער ואחת היפה והקצרה יותר. מבחינתנו זו בעיה מכיוון שצריך לבצע הפניה פעמיים, וכדאי שתתפללו שהתוכנה שאיתה אתם עובדים תוכל לקבל את האותיות בעברית (תלוי בקידוד בה היא שומרת את הקבצים). אציין שזאת בעיה שמתרחשת בעיקר במערכות ניהול ישנות יותר או פחות פופולאריות.

אותה בעיה קיימת גם עם זחלנים שמנסים לדמות את זה של גוגל כמו למשל Screaming Frog

4. קישורים שבורים

מי שהתעסק עם כל מיני אתרים מאמרים (לא שרצוי לעשות את זה על בסיס קבוע, אבל זה כבר סיפור לפוסט אחר), בוודאי נתקל בכאלו ששוברים את הקישורים שהוא מכניס בגלל שיש מספר מקסימלי של תווים שהם יכולים לאחסן במערכת ניהול התוכן הפנימית שלהם (שהיא לרוב גם ככה לא מעודכנת ולא נוחה).

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

הבעיה היותר גדולה היא שזה יכול לקרות גם כאשר שולחים קישורים בגרסאות מסוימות של אופיס וכו'. במצב כזה קל מאוד לפספס קישורים שבורים, במיוחד אם מי שמעלה את המאמר אצלו לא שם לב…

5. לך תוציא קישור "עירום" עם כתובת כזו

ככל שעדכוני פינגווין משתכללים (והאלגוריתם של גוגל בכלל), כך ישנה יותר חשיבות לעבוד חכם עם אנקור טקסט ועם קישורים באופן כללי. אחת הדרכים היותר טבעיות לבנות קישורים היא פשוט באמצעות ה-URL הנקי של העמוד עצמו. לדוגמא:

https://danielzrihen.co.il/

אממה, כאשר יש לכם כתובת בעברית שנראית כמו הדוגמא שצירפתי לעיל, אין מצב שתשלבו את הכיעור הזה בגוף המאמר (וגם לא בסוף שלו). אפילו אם מדובר בכתובת URL בעברית שכוללת מילה קצרה – כי זה מאריך את הכתובת פי 3 לפחות.

6. גוגל אומרים שזה עוזר? אז אומרים…

אולי מעל הכול, כמעט כל האתרים שמנתחים את השפעת הגורמים השונים על תוצאות החיפוש כמו למשל Search Metrics מראים שגוגל כמעט לא מתייחס למילות מפתח ב-URL, וזו אולי גם קשור לכך שאתרים שהשתמשו בדומיין בעברית קיבלו את הכאפה שלהם כבר לפני כמה שנים טובות.

עוד ברור שגוגל כבר פחות אוהבים קישורים עם טקסט ממוקד, וסביר להניח שזה נכון גם לגבי ה-URL.

נכון שנציגים של גוגל הצהירו בכמה הזדמנויות שיש יתרון לשימוש ב-URL של השפה של האתר, אבל קל להגיד את זה כששפת האם שלך היא אנגלית, וספק עד כמה אתה מכיר את בעיות הקידוד בעברית ושפות אחרות שהן לא "לועזיות".

7. מסבך את העניינים כשיש היררכיה

הדבר נעשה עוד יותר גרוע כאשר מדובר באתר סחר, או כל אתר לצורך העניין שקיימת בו היררכיה מסוימת של עמודים – כך שיש עמוד משנה בתוך עמוד ראשי. במקרה כזה הסדר יתהפך ויהיה קשה להבין מהו העמוד ה"אב" ומהו העמוד ה"בן". מי צריך את הדרעק הזה?

אז על מה אתה ממליץ?

במערכת וורדפרס או כל מערכת שתומכת בשימוש ב Friendly URL, תמיד אעדיף להשתמש בכתובות באנגלית (אלא אם כאמור, קיבלתי כבר אתר קיים שבנוי עם כתובות בעברית).

המקרה הפחות טוב הוא כתובות מבוססות פרמטרים (למשל ?p=11) שזה גם קיים בוורדפרס שלא הוגדר בו מבנה קישורים, אבל גם בהרבה מערכות אחרות. החסרון של זה – אין יכולת להבין על מה העמוד מדבר רק על בסיס ה-URL שלו, מה שמקשה על ניתוח באנליטיקס או כלים אחרים.

רק חשוב לי להבהיר: שימוש בכתובת בעברית היא האופציה הפחות מועדפת עליי, בעיקר מטעמים אסתטיים ונוחות ולא משיקולי SEO נטו.

אז…מה אתם חושבים?

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו