דף הבית / קידום אתרים בגוגל / למה אני שונא להשתמש בכתובות URL בעברית?

למה אני שונא להשתמש בכתובות URL בעברית?

אמנם היום קצת פחות נפוץ לראות אתרים עם דומיין בעברית, אבל אתרים רבים עדיין משתמשים בכתובות מותאמות אישית בעברית. יש כאלו שעושים זאת פשוט מתוך הרגל (או בגלל שמישהו התקין את וורדפרס עם ברירת המחדל הזו), ויש כאלו שעדיין מאמינים ששווה לעשות את זה לטובת SEO.

כתובות URL בעברית

כמובן שכל אחד יכול לעשות כרצונו, אבל יש מספיק סיבות טובות למה לא להשתמש בכתובות (URL) בעברית:

1. זה מכוער פצצות

כתובות בעברית פשוט לא נראות טוב: בגלל כל מיני מגבלות היסטוריות על האופן שבו מחשבים היו מאחסנים תווים והאופן שבו התווים האלו היו עוברים בין רשתות (הרבה תקנים ברשת עדיין מבוססים על אלו מלפני שלושים שנה…), רוב הדפדפנים ממירים את הכתובת בעברית לכתובת ארוכה יותר לאחר שמכניסים אותה או מעתיקים אותה לתוכנה אחרת, וככל שמספר האותיות בעברית גדול יותר, כך התוצאה נראית רע יותר.

בדרך כלל כל תו בעברית מקודד לשלושה תווים, כולל רווחים.

בתכל'ס, אם ניסיתם להכניס URL בצורה כזו לקובץ אקסל, לשלוח למייל או לשתף בפייסבוק, אתם כנראה יודעים על מה אני מדבר.

כתובות URL בעברית

כמובן שבאנגלית זה הרבה פחות קריטי כי לא צריך לקדד אותה מחדש , אבל גם שם, רצוי ללכת על כתובות URL קצרות כל הניתן.

האם לגעת באתר שכבר בנוי עם כתובת URL בעברית?

לא. אני בכל אופן לא עושה את זה. מעבר לאסתטיקה אין לזה כמעט משקל מבחינת SEO ולכן זה בטח לא שווה את המאמץ להתחיל להחליף כתובות, להתעסק עם הפניות 301 וכו' – אלא אם כן מדובר באתר עם מספר עמודים מאד מצומצם, ואז הייתי שוקל זאת לחיוב.

2. עבודה עם קישורים רבים

אם רוצים לבצע מניפולציה קלילה על טקסט הקישור על סמך הקישור שמקבלים ממישהו אחר, צריך להיכנס במיוחד לדף ולראות על מה הוא בעצם מדבר. ואם עושים את זה על הרבה קישורים ביחד, זו עוד קצת עבודה שהייתה יכולה להיחסך מאתנו.

3. הפניות כפולות

לגוגל לפעמיים יש סוג של פיצול אישיות והוא עשוי להציג את העמוד בשתי גרסאות: אחת עם הקידוד הארוך המכוער ואחת היפה והקצרה יותר. מבחינתנו זו בעיה מכיוון שצריך לבצע הפניה פעמיים, וכדאי שתתפללו שהתוכנה שאיתה אתם עובדים תוכל לקבל את האותיות בעברית (תלוי בקידוד בה היא שומרת את הקבצים). אציין שזאת בעיה שמתרחשת בעיקר במערכות ניהול ישנות יותר או פחות פופולאריות.

אותה בעיה קיימת גם עם זחלנים שמנסים לדמות את זה של גוגל כמו למשל Screaming Frog

4. קישורים שבורים

מי שהתעסק עם כל מיני אתרים מאמרים (לא שרצוי לעשות את זה על בסיס קבוע, אבל זה כבר סיפור לפוסט אחר), בוודאי נתקל בכאלו ששוברים את הקישורים שהוא מכניס בגלל שיש מספר מקסימלי של תווים שהם יכולים לאחסן במערכת ניהול התוכן הפנימית שלהם (שהיא לרוב גם ככה לא מעודכנת ולא נוחה).

רוצה לקבל הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם

הבעיה היותר גדולה היא שזה יכול לקרות גם כאשר שולחים קישורים בגרסאות מסוימות של אופיס וכו'. במצב כזה קל מאוד לפספס קישורים שבורים, במיוחד אם מי שמעלה את המאמר אצלו לא שם לב…

5. לך תוציא קישור "עירום" עם כתובת כזו

ככל שעדכוני פינגווין משתכללים (והאלגוריתם של גוגל בכלל), כך ישנה יותר חשיבות לעבוד חכם עם אנקור טקסט ועם קישורים באופן כללי. אחת הדרכים היותר טבעיות לבנות קישורים היא פשוט באמצעות ה-URL הנקי של העמוד עצמו. לדוגמא:

https://danielzrihen.co.il/

אממה, כאשר יש לכם כתובת בעברית שנראית כמו הדוגמא שצירפתי לעיל, אין מצב שתשלבו את הכיעור הזה בגוף המאמר (וגם לא בסוף שלו). אפילו אם מדובר בכתובת URL בעברית שכוללת מילה קצרה – כי זה מאריך את הכתובת פי 3 לפחות.

6. גוגל אומרים שזה עוזר? אז אומרים…

אולי מעל הכול, כמעט כל האתרים שמנתחים את השפעת הגורמים השונים על תוצאות החיפוש כמו למשל Search Metrics מראים שגוגל כמעט לא מתייחס למילות מפתח ב-URL, וזו אולי גם קשור לכך שאתרים שהשתמשו בדומיין בעברית קיבלו את הכאפה שלהם כבר לפני כמה שנים טובות. עוד ברור שגוגל כבר פחות אוהבים קישורים עם טקסט ממוקד, וסביר להניח שזה נכון גם לגבי ה-URL.

נכון שנציגים של גוגל הצהירו בכמה הזדמנויות שיש יתרון לשימוש ב-URL של השפה של האתר, אבל קל להגיד את זה כששפת האם שלך היא אנגלית, וספק עד כמה אתה מכיר את בעיות הקידוד בעברית ושפות אחרות שהן לא "לועזיות".

7. מסבך את העניינים כשיש היררכיה

הדבר נעשה עוד יותר גרוע כאשר מדובר באתר סחר, או כל אתר לצורך העניין שקיימת בו היררכיה מסוימת של עמודים – כך שיש עמוד משנה בתוך עמוד ראשי. במקרה כזה הסדר יתהפך ויהיה קשה להבין מהו העמוד ה"אב" ומהו העמוד ה"בן". מי צריך את הדרעק הזה?

אז על מה אתה ממליץ?

במערכת וורדפרס או כל מערכת שתומכת בשימוש ב Friendly URL, תמיד אעדיף להשתמש בכתובות באנגלית (אלא אם כאמור, קיבלתי כבר אתר קיים שבנוי עם כתובות בעברית).

המקרה הפחות טוב הוא כתובות מבוססות פרמטרים (למשל ?p=11) שזה גם קיים בוורדפרס שלא הוגדר בו מבנה קישורים, אבל גם בהרבה מערכות אחרות. החסרון של זה – אין יכולת להבין על מה העמוד מדבר רק על בסיס ה-URL שלו, מה שמקשה על ניתוח באנליטיקס או כלים אחרים.

רק חשוב לי להבהיר: שימוש בכתובת בעברית היא האופציה הפחות מועדפת עליי, בעיקר מטעמים אסתטיים ונוחות ולא משיקולי SEO נטו.

אז…מה אתם חושבים?


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

מדריך לתוסף Yoast

מדריך יוסט Yoast – תוסף וורדפרס האולטימטיבי לקידום אתרים

יוסט (Yoast) הוא תוסף ברירת המחדל של כמעט כל מי שמשתמש בוורדפרס ורוצה לקדם את ...

קידום אתרים עם התחייבות לתוצאות

קידום אתרים עם התחייבות לתוצאות – האמנם?

אחד הנושאים הקריטיים ביותר שעולים בין מקדמי אתרים ובין הלקוחות שלהם הוא כל נושא ההתחייבות ...

2 תגובות

  1. yochay@yydevelopment.co.il'

    תודה על המדריך.
    לידע כללי אפשר להעתיק את הקישור לפייסבוק גם בלי התווים של הקידוד. אם אתה מעתיק את הכתובת של העמוד באופן חלקי (למשל בלי האות h מ-http) אתה תקבל את הקישור בלי הקידוד. אפשר להוסיף את ה-h לאחר מכן באמצעות notepad על מנת שהכתובת תהיה תקינה.
    פייסבוק תומכים בהדבקה של כתובת העמוד בעברית אבל יש אתרים אחרים שלא תומכים בזה והם שוברים את הקישור אז צריך להיזהר אם זה.

    זה נראה כאילו פיספת את הסיבה שאותי באופן אישי הכי מעצבנת. ב-Search Console הדפים מופיעים בגיבריש וזאת למרות שב-Analytics הם מופיעים בצורה טובה. הניתוח של הנתונים הופל להרבה פחות נעים בגלל הבעיה הזאת.
    יכול להיות שהסיבה שלא ציינת את ה-Search Console היא בגלל היא בגלל שמצאת פתרון להצגה של העמודים שם? ואם כן אני אשמח אם תשתף.

    • היי יוחאי, אני בטוח שיש עוד מלא סיבות למה לא להשתמש בזה. שורה תחתונה – לא רואה שום סיבה *כן* להשתמש בזה 🙂

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
close slider