דף הבית / בניית אתרים / מפת אתר – סוגי מפות אתר ולמה צריך את זה?

מפת אתר – סוגי מפות אתר ולמה צריך את זה?

קיימים 2 סוגים עיקריים של מפת אתר: מפת אתר XML ומפת אתר HTML.

מפת אתר HTMLית היא בסך הכל עמוד באתר שכולל בתוכו רשימה (בדרך כלל במבנה של "עץ") של כל העמודים באתר, או לפחות רוב העמודים העיקריים באתר.

מפת אתר XML, זהו קובץ XML שנמצא בתיקיה הראשית של הדומיין – ובו רשימה של עמודי האתר שמיועדת למנועי חיפוש על מנת להקל את ההתמצאות באתר ולשפר את הסריקה של כלל העמודים בו.

במאמר הנוכחי אדבר על מפת אתר XML.

מפת אתר

אז כפי שאמרתי, מפת אתר היא קובץ המכיל בתוכו רשימה של כל העמודים הנמצאים באתר ומטרתו העיקרית היא להפנות את מנועי החיפוש לכל העמודים הרלוונטיים באתר. ישנן גם מפות אתר ספציפיות לקבצי תמונה ולקבצי ווידאו.

את מפות האתר בדרך כלל שולחים לגוגל דרך ה-Search Console ורצוי לעשות זאת במיוחד עבור אתרים חדשים. לאחר שגוגל מקבל את מפת האתר, הוא יסרוק אותה על בסיס קבוע ויוסיף את העמודים שכלולים בה לאינדקס שלו.

מפת אתר (Sitemap)
דוגמא לאיך נראית מפת אתר ב-Search Console של גוגל

כמו כן, מנסיוני, שליחת מפת אתר דרך הקונסול לגוגל, יכולה לזרז אינדוקס של אתרים, בעיקר חדשים או כאלה שנעשו בהם שינויים רבים – לפעמים זה אפילו עניין של שעות בודדות עד לאינדוקס מלא.

למידע נוסף בהקשר זה – קיראו על 9 סיבות למה העמוד/אתר לא מאונדקס בגוגל.

בתוך ה-Search Console אפשר לראות כמה עמודים מתוך העמודים ששלחתם נוספו לאינדקס של גוגל. אם יש הבדל גדול בין השניים, יכול להיות שיש לכם בעיה של תשתית באתר כמו למשל עמודים שמחזירים שגיאות 404 או שחסמתם חלק מן העמודים בקובץ Robots.txt.

האם חייבים מפת אתר על מנת שגוגל יסרוק את האתר שלי?

ממש לא.

אני אגלה לכם סוד – ברוב האתרים אני אפילו לא טורח לשגר לגוגל מפת אתר.

למה? כי זה בסה"כ כלי עזר. איכות ותדירות הסריקה של האתר על ידי גוגל תלויה בעיקר ב:

  • חוזק / סמכות הדומיין – שזה בתכלס נגזרת בעיקר של הקישורים החיצוניים שמפנים לאתר. ככל שהאתר חזק וסמכותי יותר, הוא יסרק בתדירות יותר גבוהה (שזה גם הגיוני – העכבישים של גוגל ימצאו אותו בתדירות גבוהה מפני שהוא מקושר מהרבה אתרים ו/או אתרים חזקים שגם הם נסרקים הרבה.
  • תדירות פרסום התוכן – לא בטוח שיש לסעיף הזה אסמכתא רשמית מגוגל, אבל בעיניי, הגיוני שהאתרים שמעדכנים תוכן בתדירות גבוהה – יקבלו ביקורים תכופים יותר על ידי גוגל. בעיקר אתרי חדשות ופורטלי תוכן למיניהם. בדרך כלל זה גם בא ביחד עם סמכות גבוהה.
  • היררכיה ומבנה האתר – שמעתם פעם על תקציב זחילה? אז זה קשור לזה. אתרים שבנויים נכון עם הירריכה אופטימלית, מבנה קישורים פנימיים נכון, וכמה שפחות עמודי זבל – יסרקו באופן מיטבי על ידי העכבישים של גוגל.

אז למה בכל זאת מפת אתר?

  1. כאמור, מפת אתר שימושית במיוחד לאתרים חדשים שרוצים "להכיר" לגוגל – ככה הוא מקבל על מגש של כסף את כל העמודים באתר (שאנו רוצים שהוא יסרוק) וזה מקל ומזרז מאד על הסריקה הראשונית.
  2. כמו כן – כאשר בוצעו הרבה שינויים באתר (למשל – עלו הרבה עמודים חדשים, בוצעו שינויים בעמודים קיימים וכו') – זה יהיה רעיון טוב לשגר לגוגל מפת אתר מעודכנת כדי לזרז את הסריקה הבאה.
  3. סריקה של אתרים גדולים / מורכבים – במקרה של אתרים גדולים שמכילים הרבה תיקיות, שפות, קבצי וידאו/תמונות וכו' – מפת אתר שבנויה טוב ומתעדכנת על בסיס קבוע יכולה לעזור לגוגל לסרוק את האתר בצורה טובה יותר.

איך בנויה מפת אתר?

המבנה הכללי של מפת אתר כולל את כתובות ה-URL באתר וציון של הפורמט הרלוונטי של קובץ המפה עצמו. ישנם גם מספר שדות שאינם חובה:

רוצה לקבל הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם

  • תאריך השינוי האחרון – כלומר התאריך שבו בוצע השינוי האחרון בכל עמוד
  • תדירות השינוי (כל שעה, כל יום, פעם בחודש וכו') – חשוב לשים לב שמנועי החיפוש לא ישתמשו בהכרח בהגדרות האלו על מנת לקבוע את תדירות הסריקה.
  • עדיפות (Priority) – אילו עמודים הם החשובים ביותר באתר? גם כאן – מדובר בהמלצה בלבד ולא בהכרח בסדר בו הזחלן של מנועי החיפוש יסרוק את עמודי האתר

פורמטים של מפות אתר

ישנם כמה פורמטים נפוצים של מפות אתר:

מפת XML – מדובר בקובץ שהקוד שלו דומה לקוד של קובץ HTML, אך התגים בו שונים. ניתן למצוא את המפרט הטכני שלו כאן. ישנם גם קבצי XML שמאגדים כמה מפות ביחד.

קבצי RSS – לא בדיוק מפת אתר, אבל אלו קבצים שמשמשים במקור לעדכונים על פוסטים חדשים בבלוגים ואתרי חדשות, ויכולים לסייע בסריקה של תוכן חדש על ידי גוגל. לכל פוסט יש את תאריך הפרסום שלו.

החיסרון של קבצי RSS הוא שהם כוללים רק את הדפים האחרונים שהתווספו ולא את ההיסטוריה המלאה של כל העמודים. עם זאת, זה לא חיסרון משמעותי עבור אתרים שהדפים הישנים בהם כבר נסרקו על ידי גוגל.

קבצי טקסט – אפשר לרשום רשימה של כתובות גם בקבצי טקסט, ובתנאי שכל URL נכתב בשורה נפרדת. הקובץ עצמו גם חייב להיות מקודד בקידוד UTF-8 ולא ניתן לרשום יותר מ-50,000 כתובות.

כלים לבניית מפת אתר

ניתן אמנם ליצור מפות אתר באופן ידני, אבל בפועל זה לא ממש פרקטי מכיוון שרוב האתרים היום כוללים כמה עשרות דפים לפחות, וגם מתעדכנים בתדירות כזו או אחרת.

לכן, בדרך כלל משתמשים בכלים שעושים זאת אוטומטית. לכל מערכת ניהול יש (או אין) את הכלים שלה.

אם אתם משתמשים בוורדפרס למשל, האופציה ליצירה של מפת אתר כבר כלולה בתוסף הפופולארי Yoast (עליו כתבתי מדריך מלא) ואפשר להפעיל אותה בכמה לחיצות פשוטות.

היתרון של מפות אתר שמובנות בתוך מערכת ניהול התוכן הוא שהן דינאמיות. כלומר, אתם לא צריכים לדאוג לעדכן אותן באופן ידני או להריץ את הכלי שיוצר אותן מחדש כל פעם. אם שיניתם עמוד מסוים או אפילו מחקתם אותו, המפה תתעדכן באופן אוטומטי.

למי שלא משתמש בוורדפרס, יש לא מעט כלים חינמיים כמו למשל XML Sitemap Generator.

אם אתם לא מעוניינים להשתמש בכלי מקוון, אתם יכולים גם לסרוק את האתר באמצעות Screaming Frog, אתם רק צריכים לקחת בחשבון שבגרסה החינמית לא ניתן להוסיף למפה יותר מ-500 דפים.

מפות אתר מיוחדות

כאמור, יש עוד מספר סוגים של מפות אתר: מפות אתר לווידאו, מפות אתר לתמונות ומפות אתר לחדשות. גוגל מסבירים על המפות הנתמכות בעמוד העזרה שלהם (בחלק התחתון).

למפות הללו יש כמובן שדות שונים מאשר למפות הרגילות. לדוגמה, למפות אתר לווידאו יש לרשום את הכותרת ואת התיאור של הסרטון (חלק מהשדות אינם חובה).

בנוגע למפות אתר לווידאו: אם הסרטון נמצא באתר חיצוני כמו יו-טיוב, אתם עדיין יכולים ליצור מפת אתר עבור העמוד בו הוא מוטמע אצלכם, אבל עליכם לקחת בחשבון שגוגל כנראה יציג רק גרסה אחת, ולא בהכרח את הגרסה שמופיעה אצלכם.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

מדד E-A-T של גוגל

מה זה E-A-T ולמה זה כל כך חשוב כיום?

E-A-T הן ראשי תיבות שנטבעו על ידי גוגל עבור מעריכי האיכות האנושיים שלה. המעריכים האנושיים ...

קידום אתרי מכירות

קידום אתרי מכירות: 11 סעיפים שחייבים להכיר

זהו מאמר אורח מאת איציק גולדנברג, מנכ"ל קורנגה קידום אתרים, העוסק בקידום אתרי מסחר ובכלל ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
close slider