דף הבית / בניית אתרים / איך לבנות אתר עם דגשים על קידום אתרים?

איך לבנות אתר עם דגשים על קידום אתרים?

בעולם השיווק ברשת, אתר אינטרנט חייב להיות מקודם על גבי עמודי תוצאות מנועי החיפוש (SERP – Search Engine Results Pages). איך בונים אתר נכון שיותאם מראש לצורך SEO? על כך בפוסט אורח הבא.

פוסט אורח מבית חברת DigitalST.

מרבית הגולשים שמחפשים מידע ברשת מקלידים בשדה החיפוש את המוצר ולא את שם העסק. לדוגמה, "פרחים בתל אביב" ולא "חנות השושנים של אבי". על מנת לייצר נראות ווירטואלית יש לקחת בחשבון כבר בהתחלה, בשלב הקמת האתר, התאמה למנועי חיפוש. Search Engine Optimization, ובקיצור SEO, ובעברית קידום אתרים.

היות שזהו נושא מורכב המשתנה כל הזמן, הכנו בעבורכם רשימה ובה שמונה פרמטרים לבניית אתר ידידותי למנועי חיפוש (SEO Friendly). שימו לב, קידום אתרים אורגני הוא תורה שלמה ולא נוכל ברשימה הקצרה שלפניכם לגעת בכל אספקט ואספקט. הפרמטרים שנציג כאן לגבי בניית אתרים בדגש על קידום בגוגל יהיו בבחינת מעט המחזיק את המרובה.

מבנה URL

המונח URL הוא ראשי תיבות של המושג – Uniform Resource Locator. מדובר על הכתובת של האתר ועמודי התוכן כפי שהיא מופיעה בשדה העליון של הדפדפן. אתר אינטרנט שנבנה תוך חשיבה עתידית על קידום במנועי חיפוש שם דגש על מבנה נכון של URL, החל מדף הבית ועד לעמודים הפנימיים ביותר.

ה-URL בעמודי האתר צריך להיות בזיקה ברורה אל התוכן שמוצג לגולשים. זהו פרמטר שמאפשר למנועי חיפוש לאנדקס את הטקסטים בנישה הרלבנטית ובנושא המיועד. המהדרין אף דואגים לשלב ב-URL ביטויי חיפוש אשר מבוססים על מחקר מילות מפתח (ראו בהמשך). כאשר כתובות URL בנויות ממספר מילים חשוב להקפיד על הפרדה עם מקפים או קווים תחתיים (בלי סימנים לא ברורים).

  • דוגמא ל-URL במבנה "קידומי" – בניית-אתר-קידום-אתרים/example.com
  • דוגמא ל-URL במבנה רגיל – example/category/page
  • במשפט אחד – בכל הנוגע לניסוח נכון של מבנה URL, גם הגולשים וגם גוגל אוהבים את זה קצר וקולע.
  • הערה של דניאל – באופן אישי, אני מתעב כתובות URL בעברית אשר יוצרות כתובות מגעילות באורך הגלות. עשו לעצמכם טובה – השתמשו תמיד בכתובות Friendly URL באנגלית במידה והCMS מאפשר זאת. היתרון של מילות מפתח בURL זניח עד כדי אפסי – וכן, אני יודע שגוגל אומרים שזה תורם אבל הם בכלל לא התייחסו לעברית ושאר שפות שהן לא באנגלית.

תפריטי ניווט פשוטים ומדויקים

תפריטי ניווט הם בעלי חשיבות גדולה לגבי הנראות של העסק ברשת, גם עבור הגולשים וגם עבור מנועי חיפוש. כאשר התפריטים נבנים בחוכמה קל לעקוב אחר המבנה וההיררכיה של האתר. על פי רוב, תפריטים ממוקמים בחלקו העליון של העמוד או בצדו. מחקרים שבדקו את הנושא לפי מעקב-עיניים (Heat Maps) מצאו שאלו המיקומים הטובים ביותר. לא כדאי להמציא את הגלגל ומומלץ לדבוק בטכניקה הפופולארית והמוצלחת הזו.

אם אתם מתכננים תפריטים נפתחים (Dropdown Menus), השתדלו לשמור על דיוק. הקפידו שהתפריטים יובילו לעמודים ממוקדים ואל תבלבלו עם אפשרויות לא נחוצות. בשנים האחרונות, אלמנטים גרפיים חדרו לתפריטים ולעיתים התפריט מבוסס כולו על אייקונים. בדרך כלל ההמלצה היא לשמור על תפריטי ניווט טקסטואליים שכן יש לכך משמעות לגבי האופן שבו מנועי חיפוש סורקים את האתר ומפענחים את המבנה שלו.

  • במשפט אחד – תפריטי ניווט צריכים להיות מתוכננים היטב, עליהם לאפשר לגולשים ולמנועי החיפוש להבין את מבנה האתר במהירות.
  • עוד בנושא: מדריך לקישורים פנימיים.

עיצוב רספונסיבי (מותאם למובייל)

אחת המהפכות בעולם הדיגיטלי היא החדירה של הטלפונים החכמים למרחב של כולנו. הדברים נכונים כמובן גם לגבי בניית אתר אינטרנט. המגמה הולכת באופן ברור לכיוון הסלולרי ואפילו גוגל השיקה באפריל 2015 אלגוריתם ספציפי שמתייחס לדירוגים של אתרי מובייל וגם אתרים רספונסיביים. אגב, גוגל מאפשרת לגולשים לדעת כבר בעמודי התוצאות האם האתרים מותאמים למובייל, אם לאו.

תצוגה לאתר מותאם בסלולר

אתר אינטרנט שמותאם למנועי חיפוש צריך להיות גם אתר שמותאם למובייל. זהו אתר שמאפשר גלישה קלה ומהירה גם באמצעות טלפונים חכמים, טאבלטים וכדומה.

הנחיות גוגל לבנית אתרים מותאימים למובייל
הנחיות גוגל לבנית אתרים מותאימים למובייל
  • במשפט אחד – אתרי אינטרנט שאינם מותאמים למובייל יתקשו ליהנות מתוצאות טובות בחיפוש בסלולר לאורך זמן וככל שהרשת מתקדמת והסלולר הופך ליותר ויותר סטנדרט, הדברים נאמרים ביתר שאת.

התממשקות עם רשתות חברתיות

למרות שעדיין לא ברור כמה התממשקות עם רשתות חברתיות מועילה באופן ישיר לקידום בגוגל, על עובדה אחת אי אפשר להתווכח – הרשתות החברתיות הן כאן להישאר. גולשים נעזרים בהן בכדי להגיע לאתרי אינטרנט רלבנטיים וחלק ניכר מהפרסום ברשת עובר בקהילות ווירטואליות.

ברוב המקרים, ככל שהאתר מצליח לייצר יותר תנועה פנימה, וככל שהעמודים בו זוכים ליותר שיתופים ברשתות חברתיות, כך תהיה קורלציה בין זה לפופולאריות של האתר במנועי החיפוש. לא אחת, גולשים שמגיעים מרשתות חברתיות הם גולשים ממוקדים שנשארים באתר זמן רב ועוברים בין עמודיו השונים. זוהי תעבורת רשת איכותית שמגדילה את המוניטין של האתר ויכולה לעזור לו לייצר קישורים חיצוניים (Backlinks) העוזרים בקידומו.

חשוב שבאתר יהיו כפתורי שיתוף בולטים של רשתות חברתיות ויש להקפיד שהם עובדים היטב.

  • במשפט אחד – רשתות חברתיות מגדילות את התנועה האיכותית לאתר ומשפרות את הסמכותיות שלו מול גוגל.

אופטימיזציה בתמונות

תמונות הן אלמנטים אפקטיביים באתרי אינטרנט כמו בכל פלטפורמה שיווקית. ישנם כמה כללים שכדאי להקפיד עליהם בהזנת תמונות לאתר. שמרו על גודל תמונה קטן (מומלץ לא יותר מ-100KB) והגדירו לכל תמונה תיאור ממוקד עם ביטויי מפתח.

יש לעלות את התמונות בגודל המתאים ולא לכווץ אותן עם הקוד של האתר (דבר העלול ליצור עומס ולעכב את מהירות האתר). העניקו לכל תמונה תיאור מדויק ולא סתמי. גולשים רבים מחפשים תוכן באינטרנט דרך תמונות וזו הזדמנות לייצר נוכחות ווירטואלית במקום שבו רבים מהמתחרים שלכם לא משקיעים די מחשבה.

מחקר מילות מפתח

מחקר מילות מפתח חשוב כבר בשלבים הראשונים של הקמת האתר. מדובר על מחקר מקדים שבוחן מהם הביטויים שהלקוחות הפוטנציאליים של העסק מקלידים במנועי חיפוש. לדוגמה, האם אימהות שמחפשות חנות בגדים לילדיהן מקלידות "בגדי תינוקות" (1,900 חיפושים בחודש) או "בגדים לתינוקות" (880 חיפושים בחודש). האם שווה בכלל להשקיע בביטויים כמו "חליפות לתינוקות" (70 חיפושים בחודש) או "בגדים לאחר לידה" (10 חיפושים בחודש).

*הערה של דניאל – התשובה בהרבה מקרים היא דווקא "כן".

מחקר מילות מפתח משפיע על כל האלמנטים באתר לרבות תוכן, כותרות ראשיות, תיאורים, תיאורי תמונות, כותרות מטה (Meta Title), תיאורי מטה (Meta Description), תפריטי ניווט ועוד.

מחקר מילות מפתח

יש לבצע מחקר מילות מפתח במקצועיות ותוך ניתוח איכותי וכמותי. ייתכן שלמרות שביטויי הוא תחרותי במיוחד, האפקטיביות שלו לעסק איננה כה גבוהה כמו ביטויים תחרותיים פחות.

לא אחת, בעל העסק בטוח שהוא צריך לפנות לקהל היעד לפי ביטויי מסוים (שבו הוא משתמש ב"עולם האמיתי"), אבל בפועל הביטויים הטובים ביותר שלו הם אחרים לחלוטין. לעיתים בעלי עסקים "שבויים" בביטויים שהם מחבבים אך שאין להם משמעות עבור הגולשים. למשל, תיירן ברמת הגולן שמכנה את יחידות האירוח שלו "סוויטות" ולא צימרים יטעה אם ינסה לקדם את האתר לפי "סוויטות ברמת הגולן" (10 חיפושים בחודש) ולא "צימרים ברמת הגולן" (1,900 חיפושים בחודש).

  • במשפט אחד – מחקר מילות מפתח הוא לא רק מספרים אלא גם איכות ורלבנטיות.

מהירות טעינת אתר

אחד הפרמטרים החשובים לגבי חוויית גלישה באתר אינטרנט הוא מהירות טעינה. מחקרים הראו באופן ברור שגולשים לא ממתינים זמן רב מדי לאתר אקראי שלא נטען. לפעמים, די בשתיים-שלוש שניות מיותרות בכדי לזרוק את הגולשים היישר אל המתחרים. אגב, מחקר מעניין מצא שיש הבדל בין הזמן שהגולשים מוכנים לחכות לאתר כשהם גולשים במובייל (5 שניות), לבין הזמן שהם מוכנים להמתין במחשב (3 שניות).

מהירות טעינת אתר מושפעת משורה של גורמים כמו אחסון, עיצוב נקי, תמונות, שימוש בפיצ'רים מתקדמים ואלמנטים שונים של קוד. ישנם כמובן גם מקומות שבהם תוכלו לבדוק את מהירות האתר לאחר העלייה לאוויר ולשפר בהתאמה. למשל – WebPageTest ואפילו כלי רשמי של גוגל PageSpeed Insights. כלים נוספים תמצאו כאן.

  • במשפט אחד – באינטרנט מהירות מופרזת היא ברכה.

שימוש נכון במפת אתר

מפת אתר היא כלי שמנהל דיאלוג עם הגולשים ומנועי החיפוש. מבחינה זו (זהירות – פרטים טכניים) יש להקפיד גם על מפת אתר בקוד HTML לטובת הגולשים, וגם על קובץ XML למנועי חיפוש. המפה תבטיח שהגולשים יוכלו לדעת בדיוק איפה הם נמצאים (או איפה נמצא מה שהם מחפשים), והדברים נכונים לגבי אינדוקס על ידי מנועי חיפוש.

מפת אתר היא הדרך שלכם לסמן לגולשים ולגוגל איך האתר בנוי. מהם הדפים העיקריים ומהם הדפים המשניים.

  • במשפט אחד – האינטרנט זה לא קורס קצינים ולא מנווטים בלי מפה.

לסיכום,

אתר אינטרנט שלא מותאם למנועי חיפוש יתקשה להציג תוצאות רלבנטיות לעסק. כלומר, להביא גולשים שיהפכו ללקוחות. מילת הקוד לבניית אתר ידידותי לקידום היא "רלבנטיות". הקפידו שהאתר יהיה רלבנטי ואיכותי לאורכו ולרוחבו. אתר אינטרנט שלא מתחשב בפרמטרים שתוארו לעיל (ופרמטרים רבים שלא הצלחנו להכניס לרשימה הזו) עלול להיות "חצי עבודה". מנגד, אתר שנבנה מראש עם חשיבה קידומית – יש לו פוטנציאל להביא לתוצאות נהדרות כבר בתחילת הדרך ואפילו בתחומים תחרותיים.

נכתב על ידי DigitalST – בניית אתרים.

כדאי גם לקרוא:


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

להתעדכן על קידום אתרים

החשיבות של בניית אתר חכם לעסק

תארו לעצמכם שאתם מסתובבים בקניון מרשים, מכל עבר ניבטים אליכם חלונות ראווה מפתים. אתם נכנסים ...

תוספים לכיווץ תמונות בוורדפרס

השוואה: התוספים הטובים ביותר לכיווץ תמונות בוורדפרס

אופטימיזציה לתמונות הינה קריטית לקידום אתרים וחווית משתמש (שקידום אתרים זה חלק בלתי נפרד ממנה): ...

4 תגובות

  1. eliatar84@gmail.com'

    שאלה!

    האם תמונת parallax נחשבת כתמונה בתוך דף? אני שואל כי לא ראיתי שום דרך לשים שם Alt….

  2. nomail@mail.com'

    בוקר טוב דניאל, בהקשר זה של מבנה URL יש לי בבקשה שאלה לנסיונך:

    בניית permalink \ alias אנגלי עם סמני שאלה בסופו (בפרט במצב בו הוא משקף לפחות חלקית את הH1) — האם זה Best practice מנסיונך?

    אישית תמיד השתדלתי להימנע מכך למרות שזה כמובן אפשרי לשימוש עם קידוד ויצא לי לעשות את זה בכמה דפים (אני בספק שמדדתי קידומם של דפים אלה).

    בתודה לבבית בכל אופן,

    • היי בן,
      בכל הקשור למבנה של URLs אני בגישה של Less is More – כמה שפחות תווים, תמיד באנגלית, בלי סימנים מוזרים וכו'.
      כמובן שזה תלוי באתר ובמערכת ניהול – לא תמיד הרצוי הוא המצוי.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה