מפות חום: איך זה עובד ולמה זה טוב?

אחד התרחישים הנפוצים ביותר בתחום עיצוב הממשק וחווית משתמש (UI/UX) הוא אתר שעבר את כל המבחנים הפנימיים של המעצב, המתכנת ואולי גם מחלקת השיווק, אבל בכל זאת משהו בו לא עובד כמו שצריך.

סביר להניח שאם זה אי פעם קרה לכם, אתם יודעים על מה אני מדבר, אבל רק לשם ההמחשה, הנה כמה דרכים בהן זה יכול להתבטא:

❎ אחוז נטישה גבוה מאוד של עמוד הבית או עמודים נפוצים אחרים
❎ מצב הפוך: הגולשים גולשים במספר גבוה של עמודים בכל ביקור, אבל לא מגיעים לפעולה הרצויה מבחינתנו כמו רכישה או יצירת קשר
❎ אתם דואגים להעלות תוכן עדכני וברמה גבוהה לאתר, אבל הגולשים לא חוזרים אליו (נפוץ בבלוגים או אתרי חדשות)

המשותף לכל המקרים האלו הוא שכנראה יש באתר בעיה עקרונית עם חווית המשתמש, אבל כזו שאף אחד לא יכול לשים עליה בוודאות את האצבע ☝️, או שיש לכם כמה ניחושים, אבל אין לכם זמן לנסות ולבדוק את כל כולם.

מכיוון שהבעיה הזו משותפת להרבה מאוד אתרים (וגם אפליקציות ואפילו תוכנות Desktop), נוצרו לא מעט כלים שהמטרה שלהם היא להמחיש לנו כיצד הגולש רואה את האתר באמצעות מעקב אחרי הפעילות שלו.

אחד הכלים היותר שימושיים הן מפות החום מכיוון שהן מוסיפות שכבה נוספת של נתונים וויזואליים שקל מאוד לעבוד איתם.

בניגוד למבחני מעבדה, שבהם לוקחים מספר מבוקר של גולשים ומקליטים את הפעילות שלהם באתר באופן ידני באמצעות הערות קוליות או אפילו מעקב עיניים (אשר דורש בדרך כלל ציוד מיוחד), מפות חום הן למעשה פיסות קוד שמתחברות אל האתר ועוקבות אחרי פעילות שלא דורשת התערבות נוספת מצד המשתמש.

מפות חום: איך זה עובד ולמה זה טוב?

דוגמאות למפות חום שונות

מעקב אחרי לחיצות

זוהי אחת המפות הכי פופולאריות והיתרון הבולט שלה הוא שהיא יכולה לעבוד טוב גם במובייל. ככל שיותר גולשים לוחצים על אלמנט מסוים, כך הוא צבוע בצבע יותר חם 🌡️.

אם לוחצים עליו מעט או בכלל לא, הוא נצבע בצבע פחות חם (כחול הוא לרוב הקר ביותר).

✅ למה מפה כזו יכולה לשמש? כפי שאתם בוודאי כבר יכולים לנחש, היא יעילה בעיקר כדי לראות על אילו אלמנטים לחיצים בעמוד הגולשים לוחצים. לדוגמה, קישורים, שדות בטופס, כפתורי הפעלה של נגני וידאו, כפתורי שליחה, תפריטים ועוד.

אפשר למשל לבדוק אם טופס מסוים באמת נוח וידידותי כמו שאנחנו חושבים, או שאולי רוב הגולשים לא מגיעים לכפתור השליחה שלו ולכן גם אין כמעט המרות, זאת אף על פי שמספר הצפיות בדף עצמו הוא גבוה.

מקרה נפוץ אחר הוא של סרטון או תמונה שלא לוחצים עליהן, אולי בגלל שהן לא תמיד מושכות ואולי בגלל שהתצוגה המקדימה (במקרה של הנגן) לא מספיק ברורה.

מפת גלילה (Scroll Map)

מפת גלילה היא סוג נוסף של מפה, אך היא עוקבת באופן ספציפי אחרי אחוזי הגלילה של העמוד (עד איפה הכי הרבה גולשים הגיעו).

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

ברוב העמודים נראה ירידה הדרגתית של הצבעים, אך במקרים מסוימים אנחנו עלולים לגלות ירידה חדה יותר שמעידה על כך שאחוז גבוה מאוד מהגולשים כלל לא טורח לגלול את העמוד עד הסוף.

✅ למה היא יכולה לשמש? אתרים רבים כיום (בעיקר במובייל) עושים שימוש בעמודים ארוכים מאוד שמעוצבים בצורה שאמורה לגרום לגולשים בכל זאת לגלול אותם עד הסוף. למשל, באמצעות רווחים גדולים, פונטים בולטים, תמונות קונספט ועוד.

בעזרת מפות חום לגלילה אנחנו יכולים לוודא שזה באמת קורה.

אם חלק גדול מהגולשים בכל זאת לא גולל עד הסוף, יכול להיות שאנחנו צריכים לרווח את העמוד או לשנות את הסדר של חלק מהאלמנטים בו כדי לתת לגולשים תמריץ טוב יותר לעשות זאת.

אפשרות אחרת היא שפשוט לא רואים שיש עוד תוכן בעמוד (לא כל הגולשים טורחים להסתכל על פס הגלילה בצד ובמובייל 📱 הוא בכלל לא תמיד מופיע).

מעקב אחרי תנועת העכבר

זוהי המפה הקלאסית שמראה לכם אזורים חמים וקרים על פי המקום אליו המשתמשים מזיזים את סמן העכבר שלהם.

באופן דומה למפת הלחיצות, אזורים שבהם יותר גולשים נוטים להניח את סמן העכבר 🖱️ שלהם יהיו אדומים או כתומים, אזורים פחות חמים יהיו בדרך כלל צהובים ואזורים שרוב הגולשים לא עוצרים בהם יהיו כחולים.

במפת החום הממוצעת מהסוג הזה בדרך כלל רואים אזורים כתומים ומסביבם הילות צהובות או צהובות, כשבין האזורים החמים ישנו הרבה שטח כחול פחות צפוף.

בשוליים החיצונים של העמוד יכול להיות גם שטח לבן שמעיד שכמעט אף גולש לא עוצר בו.

✅ למה היא יכולה לשמש? בדרך כלל משתמשים במפה הזו כדי לוודא שהגולשים שמים לב לאלמנטים הכי חשובים לנו, אך הם לא בהכרח אלמנטים לחיצים כגון כפתורים או מודעות.

למשל, אם יש לנו טקסט שיווקי בעמוד הבית שהוא האלמנט המרכזי בעמוד, ואנחנו לא בטוחים שהמשתמשים באמת טורחים לקרוא אותו, נוכל לראות את הצבע שמסביב לפסקאות השונות: אם הוא כחול או כחול לא רציף, כנראה שהגולשים לא באמת שמים לב אליו, מה שעשוי להוריד לנו את אחוז ההמרות או את מספר הגולשים שימשיכו לעמודים אחרים.

אבל כמובן שאסור לקפוץ למסקנות. למשל, אם יש רק פסקה אחת בעמוד, יכול להיות שמשתמשים בקושי מזיזים את העכבר כי הם לא צריכים, ולכן כדאי גם לבדוק עמודים שבהם באמת צריך לגלול את הטקסט בעזרת מפות חום לגלילה…

במקרים אחרים אנחנו עשויים לגלות שחלק מסוים בעמוד ממגנט אליו את הגולשים ולכן חלקים אחרים בעמוד לא זוכים למספיק תשומת לב או לחיצות.

💡 זוהי אחת הסיבות לכך שתמיד עדיף לנו להשתמש בתצוגה שמאפשרת לנו לעקוב אחרי כמה מפות חום במקביל.

אופציות נוספת של שימוש מפות חום באתר

אופציות נוספת

מרבית מפות החום כיום מספקות גם פונקציות נוספות. למשל:

  • הקלטת המיקרופון של משתתפים שמעוניינים לתת פידבק מפורט יותר על האתר (למעשה ביצוע של מבחן שמישות מרחוק)
  • מעקב אחרי גולשים שלוחצים על כפתור ה-Back או יוצאים חזרה לגוגל
  • מעקב אחרי גולשים שסוגרים את חלון הדפדפן במהירות
  • מבחני A/B, הצגת גרסה אחרת של העמוד או האתר בכל פעם (שימו לב שאתם לא יוצרים מיסוך אצל גוגל, לפעמיים עדיף לעשות את זה על גרסת בטא)
  • יצירת סקרים

חלק מהנתונים האלו מופיעים גם ב-Google Analytics, אבל כאן הם בדרך כלל מוצגים בצורה ידידותית במיוחד ולא דורשים הוספה של קוד נפרד.

מפות החום הכי פופולאריות היום

עד לפני עשור וחצי בערך (אזור 2005…) היו יחסית מעט חברות שהציעו שירותים של מפות חום. אחת מהן Clicktale הוקמה ברמת גן ולאחר מכן התמזגה עם Contentsquare הצרפתית.

השנייה, Crazy Egg הוקמה על ידי Neil Patel, שנחשב ליזם ו”משביח נכסים” (קונה ומשדרג אותם) לא קטן, גם בתחום ה- SEO.

מאז המבחר רק הלך וגדל, כשאחד השירותים הידועים ביותר וזה שיכול להיות שכבר שמעתם עליו הוא Hotjar.

💡 אני ממליץ לכם לקפוץ לאתר שלהם ולהתנסות במפות מתוך הדפדפן כדי שתבינו איך כל זה נראה בפועל.

העלויות של מפות חום

מבחינת התמחור, בדרך כלל יש תוכניות לעסקים בגדלים שונים או משתמשים פרטיים.

חלק מהשירותים כמו למשל Mouseflow הם נדיבים ביותר ויעניקו לכם כמעט את כל מה שאתם צריכים עבור אתר בודד מבלי שתצטרכו לשלם אפילו אגורה, זאת בתנאי שלא אכפת לכם שהמידע יישמר לתקופה קצרה יחסית.

החבילות היקרות יותר בדרך כלל מיועדות ליותר מאתר אחד וגם כוללות פונקציות נוספות או אפשרות לפתוח מספר משתמשים תחת אותו המנוי.

טבלת השוואה מפורטת תוכלו למצוא באתר g2. (לחצו על כל שירות ואז על הטאבים השונים למעלה כדי לראות את הפ’יצרים והתמחור).

לסיכום

מפות חום ממש לא מיועדות רק למומחי חווית משתמש. אם יש לכם אתר אינטרנט ואתם מרגישים ש- Analytics לא מספיק לכם מספיק קונטקסט ואתם מגששים באפלה (תרתי משמע), מפות חום יכולות לתת לכם את נקודת המבט האמיתית של המשתמשים.

כשזה כל כך זול ופשוט להטמעה כמו היום, חבל לא לנסות את זה 😏.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו