תפריט
תפריט

מחקר מילות מפתח: למה זה קריטי + 7 כלים למחקר מילים

מחקר מילות מפתח הוא אחד הדברים הבסיסיים ביותר שמבצעים בקמפיין של קידום אתרים – גם קידום אורגני וגם קידום ממומן (להשוואה מלאה ומפורטת בינהם ליחצו כאן).

בלי מחקר שכזה, גם אם התוכן באתר שלכם כתוב מצוין ובעל ערך מוסף שלא יסולא בפז, לא בטוח שהוא יעזור לכם להתקדם בתוצאות. בפועל, הרבה פעמים חייבים את מילות המפתח גם באנקור טקסט של הקישורים (למרות שיש כאלו שיגידו לכם אחרת…).

מחקר מילות מפתח

במאמר הבא:

  • אסביר מה זה בכלל מילות מפתח?
  • אסביר מהי החשיבות של מחקר מילים רציני לפרוייקט של SEO או פרסום בגוגל
  • אפרט על 7 דרכים / כלים למציאת מילות מפתח

אז מה זה מחקר מילות מפתח?

כמו שכבר ציינתי, זהו אחד הדברים החשובים ביותר לכל תהליך הקידום, מפני שזה הבסיס והתשתית להכל. ללא מחקר מילים נכון / מדויק, נוכל לקדם ביטויים לא רלוונטיים או תחרותיים מדי, ובכך לפספס את כל המטרה של הקידום.

מחקר מילות מפתח טוב הוא:

  • לא מצומצם מדי ולא רחב מדי
  • לוקח בחשבון את התחרות של התחום ומונחים ספציפיים
  • לוקח בחשבון את תקציב הלקוח (פירוט על כך בהמשך…)
  • מותאם אישית לכל אתר ולכל עסק
  • דינמי ומשתנה בהתאם לצרכים והשוק

התוצאה הסופית של מחקר מילות מפתח היא לרוב רשימה פשוטה באקסל עם חלוקה לביטויים (מילות מפתח) ונפחי חיפוש ממוצעים בחודש לכל ביטוי.

את הנתונים לוקחים בדרך כלל מכלי מילות המפתח של גוגל, אם כי יש מקורות נוספים.

יש כאלה שמשכללים את הרשימה על ידי הוספת נתונים שונים כמו רמת תחרות, נתון "intitle" (מספר הפעמים שהביטוי המדויק מופיע בכותרות של תוצאות באינדקס של גוגל) ופרמטרים נוספים. כרגע לא נתעכב על אלו.

למה מחקר מילות מפתח זה כל כך חשוב?

כפי שהזכרתי מקודם, מחקר מילים זה בעצם היסודות של העבודה.

אם נבסס את כל תהליך הקידום (או הקמפיין) על ביטויים לא רלוונטיים, תחרותיים/יקרים מדי – לא נראה תוצאות מספקות, או תוצאות בכלל.

מקדם אתרים מנוסה צריך לדעת להכין מחקר גולמי (יכול להכיל מאות וגם אלפי מונחים שונים) ולחלץ ממנו את הביטויים המתאימים ביותר לקמפיין – לפי הפרמטרים שציינתי מקודם, וכזה שגם לוקח בחשבון את תקציב הלקוח.

מה הקשר לתקציב?

כי אם מישהו רוצה לקדם אתר חדש על ביטוי כמו "צימרים" אבל אין לו תקציב לתהליך של שנה – שנה וחצי של SEO, חבל לו על הזמן ועדיף שיתמקד במונחים עם תחרות נמוכה יותר.

רוצה לקבל יותר כניסות, פניות והכנסה מהאתר?

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

לרוב המוחלט של הלקוחות אין סבלנות לתהליך ארוך, אבל מצד שני לא כולם מתחילים מאפס.

כאשר שואלים אותי כמה זמן לוקח לקדם אתר, או האם יש דרך לזרז את תהליך הקידום, אני תמיד מדגיש ומציין כי זאת שאלה כללית מדי וזה מאד תלוי במילות מפתח שמקדמים.

ביטוי X יכול להגיע תוך שנה לעמוד הראשון, אבל ביטוי Y (מאותו עולם תוכן כמובן) יכול להגיע תוך 3-4 חודשים לאותו עמוד ראשון.

לכן, מחקר מילים טוב הוא כזה שגם רלוונטי לעולמות התוכן של הלקוח וכל התחומים בהם הוא עוסק, אבל גם כזה שמכיל, בנוסף למונחים העיקריים שכולם נלחמים עליהם, ביטויי זנב ארוך (Longtails) ובכלל מונחים שהם קצת פחות מיינסטרים, כדי שנוכל להשיג בהם Quick Wins.

ותאמינו לי, אם עושים מחקר מספיק טוב ויצירתי, ולא מסתמכים רק על כלי אחד, מוצאים שפע של מונחים כאלה.

כמה מילות מפתח צריך?

באופן עקרוני, מחקר מילות המפתח עונה על השאלה "מה בעצם הגולשים שלי מחפשים ואיך אני יכול לספק להם אותו".

גם אם האתר שלכם סופר ממוקד ועוסק לדוגמה בתיקון של מזגנים בתל אביב, אם תשתמשו רק בביטוי "תיקון מזגנים בתל אביב" בכל מקום בטקסט של האתר, בכותרות ובשם של הדפים, סביר להניח שגוגל לא מאוד יאהב את זה ויסמן את האתר בדגל של "דחיסת מילות מפתח" (Keyword Stuffing). אותו הדבר נכון אגב גם בנוגע לקישורים.

מה שצריך לקחת מכאן הוא שאתם תמיד צריכים לשאוף לגוון במילות המפתח בכל מיני דרכים, לדוגמה:

  • חיפוש של מילים נרדפות או דומות
  • יחיד ורבים
  • שימוש בביטוים דומים עם מילות ואותיות חיבור. לדוגמה, במקום רק "עורך דין גירושין", אפשר גם להשתמש ב –"עורך דין להסכם גירושין".
  • עברית ואנגלית (יום האהבה / וולנטין דיי; סלקום טיוי / סלקום TV וכו')

ככל שתגוונו יותר במילות המפתח וביטויים שונים, כך תוכלו להתברג על יותר ביטויים שאינם בהכרח הביטויים הראשים, אך עדיין יש להם סיכוי גבוה מאוד להביא לכם תנועה איכותית.

אצלי לדוגמא, מחקר מילים ממוצע מכיל 100-150 מילות מפתח. באתרים גדולים מיוחד זה יכול להגיע גם ל-300-400. באתרי תדמית / תוכן זה יותר לכיוון ה-60-80.

האם זה אומר שרק הביטויים שברשימה יתקדמו?

בוודאי שלא!

חשוב להבין את זה – רשימת הביטויים שתיבחר בסוף ביחד על ידי המקדם והתעדוף מהלקוח, היא בסך הכל הביטויים שבחרנו לעקוב אחריהם ואת חלקם לקדם באופן יזום ואגרסיבי יותר מהשאר.

בפועל, עשרות / מאות / אלפי (תלוי בגודל האתר) מונחים אחרים יתקדמו באותה העת – גם מבלי שעבדנו אליהם ספציפית.

איך הקסם הזה קורה?

זה כל היופי בקידום אורגני. הקידום בפועל מבוצע על האתר בצורה רוחבית.

זה אומר שככל שהאתר חזק יותר ומכיל את התכנים שאנשים מחפשים – יוכלו להגיע אליו מאלפי חיפושים שונים.

מה לגבי נפחי חיפוש?

לקוח ממוצע רוצה שהמחקר שלו יכיל את המונחים שמחפשים הכי הרבה.

על פניו נשמע הגיוני, אבל המציאות היא ברוב המקרים שונה.

כבר כתבתי על כך בכמה הזדמנויות פה בבלוג, אך נביא את עיקרי הדברים – נפח חיפוש (=כמות החיפושים שיש לכל ביטוי / מילת מפתח בגוגל, בחודש בממוצע) הוא רק פרמטר אחד מיני רבים שצריך להתחשב בהם כאשר בוחרים מילות מפתח לקידום.

מה עוד חשוב?

  • עד כמה הביטוי הזה בעל פוטנציאל מסחרי (עד כמה הוא משקף מישהו עם כוונת רכישה)
  • עד כמה הביטוי הזה רלוונטי ללקוח
  • עד כמה הביטוי ממוקד (או במילים אחרות: יביא לי לידים זבל או לידים מבושלים?)
  • עד כמה הביטוי רווחי (קשור לסעיף 1)
  • האם זה ביטוי "מידע" או ביטוי "כסף"
  • מהי התחרות על הביטוי הזה (אין בהכרח קשר בין נפח חיפוש ותחרות אורגנית)
  • האם זהו ביטוי עונתי
  • ועוד…

את כל הדברים האלה יש לקחת בחשבון כאשר בוחרים ומתעדפים מילות מפתח.

כלים למחקר מילות מפתח

נראה לי שנתתי רקע די רחב על מחקר מילות מפתח, וגם הסברתי על החשיבות שלו איך בוחרים ביטויים נכון.

עכשיו, נגיע גם לפרקטיקה ונראה באיזה כלים נוכל להשתמש כדי למצוא כמה שיותר רעיונות ולהרכיב מזה מחקר מילים איכותי.

1. מתכנן מילות המפתח של גוגל

הכלי של גוגל, שנכון להיום נקרא "מתכנן מילות המפתח" הוא כלי די בסיסי, אבל הוא עדיין הבחירה הראשונה של מקדמים רבים שרוצים להבין מול מי ומה הם מתמודדים. אם אין לכם קמפיינים ממומנים פעילים, לא תקבלו ממנו מספרים מדויקים, אלא רק הערכה במאות או אלפים.

מחקר מילות מפתח
מתכנן מילות המפתח של גוגל

היתרון של הכלי הוא גם החיסרון שלו: מצד אחד הנתונים שבו מגיעים ישירות מהמודעות של גוגל ולכן הם באמת מייצגים חיפושים פופולאריים.

מצד שני, קשה לקבל ממנו חיפושים "מחוץ לקופסא" ועל אחת כמה וכמה חיפושים חדשים יחסית. חשוב גם לזכור שהמחיר של קניית המילה עבור המודעה מתייחס לקידום ממומן והוא לא בדרך כלל לא מעיד על התחרותיות בקידום האורגני.

ערכתי סרטון שמדגים איך משתמשים בכלי:

2. השלמה אוטומטית של גוגל

השלמה אוטומטית זהו קודם כל קונספט.

הרעיון הוא להיעזר בהשלמה של גוגל לקבלת רעיונות למונחים שונים. מניסיוני הרב, כאן נגלה הרבה מאד ביטויים שלא תמצאו אותם בכלי מילות מפתח – כאלו שכביכול יש עליהם "0" חיפושים בחודש למרות שבפועל זה לא מדויק בעליל.

זוהי טכניקה פשוטה שדורשת בסך הכול להתחיל להקליד ביטוי ולראות את כל הביטויים שגוגל מציע. לאחר מכן לוקחים ביטוי מתוך הרשימה עצמה ומקישים אותו שוב כדי למצוא מילים ארוכות יותר…

אתם בטח מכירים את ההשלמה שנראית ככה בחיפוש של גוגל:

אילוף כלבים - השלמה בגוגל
ההשלמה האוטומטית של גוגל

יש לשיטה הזו שני חסרונות מרכזיים:

  1. אין שום אינדיקציה לגבי הנפח האמיתי של החיפושים
  2. בדיקה ידנית של הרבה מילות מפתח היא כמעט בלתי אפשרית מכיוון שצריך לחפור שוב ושוב ושוב.

אממה, סחבק לא יתן לכם לעבוד קשה מדי, וכמובן שמישהו כבר חשב על דרך "לגרד" השלמות מגוגל בצורה אוטומטית ומהירה.

יש לא מעט כלים שמציעים שירות שכזה, אציין כאן 2 עיקריים שאני מחבב מאד:

  • keywordtool.io (שתומך גם במנועי חיפוש אחרים ואפילו רשתות חברתיות)
  • ו-Ubrsuggest (אם תצליחו להתגבר על המודעות המעצבנות של Neil Patel).

Scraping להשלמה האוטומטית של גוגל בעזרת Scrapebox

מי שרוצה לקחת את העניין ההשלמה האוטומטית של גוגל כמה צעדים קדימה: עשיתי סרטון שמסביר כיצד עושים זאת בעזרת תוכנת Scrapebox וכלים נוספים. זוהי תוכנה בתשלום (חד פעמי) ושווה כל שקל.

 

3. SEMRush

SEMRush, לו הקדשתי פוסט שלם, הוא כלי עוצמתי לניתוח מתחרים.

הוא כולל כלי חיפוש מילות מפתח סטנדרטי ונוח שמאפשר לחפש ביטויים יותר ויותר ארוכים באמצעות לחיצה על מילות מפתח שכבר מצאתם, אבל גם כלי נוסף לזיהוי של מילות מפתח מתוך אתרים ומודעות ממומנות.

Semrush
Semrush

למעשה, אתם אפילו לא חייבים להקיש רשימה של מתחרים, ו-SEMRush ינסה למצוא את האתרים שהכי דומים לאתר שלכם על סמך מילות המפתח הקיימות ומאפיינים נוספים.

בונוס נוסף הוא הצגת "קושי הקידום" של כל מילת מפתח, מדד שאמור לעזור לכם לדעת עד כמה שווה להשקיע במילה מסוימת. זה כמובן לא מדע מדויק מכיוון שיש המון פרמטרים שמשפיעים על רמת התחרותיות, אבל בכל זאת Nice to have.

אחד הפיצ'רים השימושיים ביותר בעיניי בסמראש זה כלי שנקרא Keyword Gap והוא מאפשר לעשות השוואה בין 2 דומיינים או יותר, ולזהות על איזה ביטויים מדורג דומיין X אך לא דומיין Y, לדוגמא. מאד שימושי כדי לקחת רעיונות לקידום מונחים ממתחרים.

ככה זה נראה:

Keyword Gap מבית Semrush
Keyword Gap מבית Semrush

* יש לציין שזהו כלי בתשלום, החל מ-99$ לחודש נכון לכתיבת שורות אלו.

למידע נוסף על Semrush.

4. Google Trends

גוגל טרנדס לא קשור ישירות לחיפוש של מילות מפתח, והוא מיועד למחקר של מגמות בחיפוש.

המשמעות היא שהוא פחות מתאים לחיפוש של ביטויים ממוקדים ומיועד יותר לחיפוש נושאי, אבל זה ממש לא אומר שהוא לא יעיל.

לדוגמה, נניח שיש לנו אתר שמוכר חבילות נופש, נוכל לראות שאנשים כבר מתחילים לחפש חופשות בקפריסין לחודש אוגוסט, חופשות ביוון, חופשות של הרגע האחרון ואת "חוק חופשה שנתית". אמנם דרך כלי לחיפוש מילות מפתח היינו מקבלים תוצאות יותר "מדויקות" מבחינה מספרית (כאן כל המגמות הן יחסיות אחת לשנייה), אבל היה לנו הרבה יותר קשה לעלות על מילים עונתיות בגלל שהכלים לא תמיד מתעדכנים בתדירות מספיק גבוהה.

גוגל טרנדס
צילום מסך מ- Google Trends

5. Ahrefs

Ahrefs אהוב ליבי, כלי ה-SEO שאני עושה בו הכי הרבה שימוש, הוא אחד המתחרים העיקרים של SEMRush, ולכן לא מפתיע שהוא מציג יכולות די דומות.

תכונה ייחודית של הכלי מאפשרת לראות את מספר הלחיצות הכולל בעמודי התוצאות של כל מילת מפתח (ולפיכך גם את ה-CTR), אמנם לא לפי מיקומים, אבל זו אינדיקציה טובה לגבי הביצועים האמתיים של המתחרים. עם זאת, חשוב לזכור שלפעמיים יש תוצאות שגוגל דוחפת למעלה והן מורידות את הביצועים של המודעות האורגניות הרגילות.

Ahrefs גם מתהדרים בכך שהם מסוגלים לשלוף מילות מפתח ראשיות ממילות מפתח ממוקדות יותר באמצעות קטגוריות נושאיות שונות.

גם על Ahrefs יש לי סרטון די מפורט, שווה צפייה:

*כן, גם זה כלי בתשלום אך בעיניי שווה כל דולר.

6. Search Console

ה- Search Console של גוגל מאפשר לנו לחפש מילות מפתח רטרואקטיבית / בדיעבד.

למה הכוונה? מלבד מילות המפתח שנמצאות במאגרים שונים, יש לנו גישה גם למילות המפתח האורגניות שדרכן הגיעו לאתר שלנו דרך דוח הביצועים ב-Search Console.

לא רק שבאופן זה אנחנו יכולים לקבל רעיונות למילות מפתח חדשות ויצירת דפים חדשים, אלא שגם קל לנו לזהות נקודות שאפשר לשפר. לדוגמה, יכול להיות שנגלה מילה או ביטוי שמביאים לנו המון חשיפה, אבל בגלל שלא השקענו בתיאור ה-Meta, אחוזי הכניסות הם מאוד נמוכים.

מנסיוני, אפשר לגלות פה אוצרות והמון רעיונות לביטויים מצוינים שנוכל "לאפטמז" על עמודים קיימם באתר או לכתוב עליהם תוכן חדש.

דוח ביצועים ב-Search Console של גוגל
דוח ביצועים ב-Search Console של גוגל

איך עושים זאת בפועל?

בסרץ' קונסול החדש של גוגל:

  1. נכנסים לדוח "ביצועים",
  2. לוקחים תקופה רחבה (12 או 16 חודשים אחרונים)
  3. מסמנים את כל האפשרויות בטבלה (קליקים, הופעות, CTR ומיקום ממוצע)
  4. מרחיבים את הרשימה למקסימום (500 שורות בכל עמוד)
  5. מייצאים לאקסל או מתחילים לחפור בנתונים
  6. ממליץ לשים לב למונחים עם מספר הופעות גבוה ומיקום נמוך או לחלופין CTR נמוך ולחשוב מה אפשר לשפר בהם. במקרים רבים יהיה עדיף לייצר עמוד חדש ויותר ממוקד על הנושא הספציפי (או מספר נושאים) מאשר לנסות "לאנוס" את הנושא על עמוד קיים.
  7. חוזרים על הפעולות כל כמה זמן שרוצים. באתרים עם הרבה תוכן אפשר למצוא אינסוף הזמנויות לקידום ביטויים חדשים.

7. לשאול ישירות

לא בדיוק כלי או שיטה, אבל לפעמיים הכי קל לשאול את הגולשים ישירות מה הם מחפשים.

זה יכול להית מאוד יעיל לאתרי תוכן שמחפשים רעיונות על מה לכתוב. לדוגמה, רשימת תפוצה במייל שמפנה לסקר, סקר שמופיע באתר עצמו, פוסטים בפייסבוק עם תמריץ מסוים כמו קבלת קופון וכו'.

עקרונות למציאת מילות מפתח נוספות:

אם אתם מרגישים שעדיין אין לכם מבחר גדול מספיק של מילות מפתח בשביל לעבוד אתו, יש לכם כמה אפשרויות מרכזיות:

  1. להרחיב את התוכן באתר כדי ליצור עוד משפכי מכירה: לדוגמה, יכול להיות שלקוח שמחפש תיקון מזגן רוצה לדעת קודם כל כמה עולה מילוי גז במזגן. במקרה הזה, יכול להיות שעדיף לכם ליצור דף של שאלות ותשובות על מילוי גז עם מיקוד במילות המפתח המתאימות וממנו להוביל לעמוד מכירה, מספר טלפון וכו'.
  2. גם כשאתם חושבים שכיסיתם את כל המילים האפשרויות, אתם חייבים לזכור שיש המון כלים למציאת מילות מפתח וכל אחד מהם מתבסס על מאגר מעט שונה. מהסיבה הזו, כדאי לכם לעבוד עם מספר כלים במקביל (ובדיוק בשביל זה אני פה…).
  3. מחקר מתחרים: האינסטינקט הראשוני שלנו הוא לחפש מילות מפתח על סמך ביטויים, אבל כשאנחנו לא מסתכלים על המתחרים שלנו, אנחנו מפספסים בענק! אחרי הכול, הם כבר עשו מחקר מילות מפתח משל עצמם ויכול להיות שבכך חסכו לנו המון עבודה.

אפשר לבדוק דפי תוצאות (SERPs) בעצמנו, אבל הרבה יותר קל להשתמש בכלים שמסוגלים לבצע מחקר מתחרים. על כלים לדוגמא כבר כתבתי (Ahrefs + Semrush). למידע נוסף ממליץ לקרוא את המדריך שלי למחקר מתחרים.

סיכום

מחקר מילות מפתח זהו נושא מאד רחב, אך כזה שמאד שווה להשקיע בו את הזמן בהתחלה – כי כאמור, הוא הבסיס לכל התהליך. אל תחפפו במחקר, זה יתנקם בכם בהמשך.

מעבר לכלים שציינתי יש עוד המון כלים שם בחוץ, אבל רובם מבוססים פחות או יותר על אותן שיטות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

המאמרים הפופולאריים ביותר

מאמרים אחרונים

עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה

400+ כבר הצטרפו – טיפים מקצועיים על SEO ישר לטלגרם שלכם!

דילוג לתוכן