Search Generative Experience גוגל: חיפוש בעידן ה-AI

מכל ההשוואות בין Google Bard לבין ChatGPT, לפעמיים קל לשכוח שגוגל היא בכלל חברת חיפוש.

אחת ההכרזות המעניינות ביותר של גוגל מאמצע 2023 נגעה בדיוק בנקודה זו: עתיד החיפוש בשילוב של AI, מה שגוגל מכנה Search Generative Experience (פרס למי שינחש איך יקראו לזה בעברית…).

כמובן שהאלגוריתם של גוגל כבר עושה שימוש נרחב ב-AI כדי לנתח את הקשרים בין אתרים, הצגת מידע מתוך אתרים כבר בתוצאות החיפוש ועוד.

החידוש בחוויה החדשה לעומת זאת הוא הצבת ה-AI במרכז הבמה מתוך מטרה שנוכל לשאול את גוגל שאלות בשפה טבעית במקום רק להשתמש בשילובים שונים של מילות מפתח.

נכון לקיץ 2023 גרסת הבטא זמינה בארה"ב בלבד באנגלית, כך שהיכולת שלנו כישראלים להתנסות בה היא די מוגבלת. אם אתם בכל זאת חייבים לראות איך זה נראה בלייב, יש אפשרות להשתמש ב-VPN חינמי.

שימו לב שהמעקף הזה ידרוש מכם לשנות את כל הממשק של גוגל לאנגלית.

איך זה נראה?

אם נסתכל על הסרטון למטה, נוכל לראות שהחלק העליון בעמוד התוצאות מחולק לשלוש:

  1. טקסט שעונה על השאלה או מתאר את המושג שהקשנו בשאילתה
  2. קישורים לאתרים הרלוונטיים עליהם מתבססת התשובה
  3. הצעה לשאלות נוספות או המשך השיחה
אם צפיתם בהכרזה המקורית של גוגל, השינוי הגדול ביותר מהגרסה המקורית הוא שהקישורים מופיעים הן בטקסט עצמו והן בצד. אלו חדשות טובות לבעלי אתרים ומקדמי אתרים שחששו שאחוז הלחיצות על האתרים שלהם יצנח גם אם הם יופיעו כמקורות.
מבחינת הגולש המבנה הזה דומה יותר לערך בויקיפדיה ואין דבר טוב יותר מחוויית שימוש מוכרת. מצד שני לצד כל עובדה או נתון יש לפעמים שני קישורים, לא כולל קישור למקורות נוספים.
זה כבר מתחיל להיות קצת מעיק ולכן קחו בחשבון שהמבנה הזה עוד יכול להשתנות.
עוד תכונה חדשה שיכולה דווקא לעזור ל-SEO היא האפשרות להעתיק כל קישור מהתוצאות הרגילות לקובץ Sheets, לשתף אותו אם אחרים או פשוט להוסיף ל-Favorites בלי להיכנס לאתר (כיום העתקה רגילה של הקישור יוצרת מחרוזת מאוד גדולה של גוגל שמפנה לאתר עצמו).
מעבר לעובדה שאתר שימושי יכול לקבל באופן הזה עוד תנועה, האפשרות ליצור רשימה מהירה של אתרים יכולה להיות יעילה גם להחלפות קישורים וכמובן ניתוח מתחרים מהיר.
ישנה גם תכונה אחת נוספת שתהיה מועילה בעיקר לבוני אתרים והיא קבלת תקצירים והסברים על פונקציות ומבני קוד.

שאלות ותשובות רק למיוחסים

שינוי נוסף בגוגל שאני לא יכול להפריז בחשיבותו וקשור ל-AI הוא כל מה שקשור לשאלות ותשובות. גוגל הודיעה שהיא תפסיק להציג שאלות ותשובות מאתרים "רגילים" ובמקום זאת תתמקד באתרי ממשל ואתרים דומים.

סביר מאוד להניח שמדובר בהכנה לקראת השילוב של SGE והיפטרות מפורמט שיהפוך להיות קצת מיותר.

איך מקדמי אתרים צריכים להתכונן לעידן ה-AI בחיפוש גוגל?

כאמור, הפיזור של יותר קישורים כבר בחלק העליון של המסך הוא מצוין. אבל בכל זאת צריך לזכור שמדובר במספר אתרים מצומצם יחסית וכדי שאתר יופיע כאן הוא חייב להיות בעלי רמת אמון גדולה מאוד מצד גוגל וסביר להניח גם ליישם כמה שיותר אלמנטים של E-E-A-T ברמה גבוהה.

אומנם מדובר כרגע רק על דוגמאות מארה"ב, אבל סביר מאוד להניח שגם בישראל ויקיפדיה תתפוס נתח נכבד מן הקישורים האלו. גם היום אם תחפשו מושגים שונים, גוגל יבסס את רוב התקצירים על ויקיפדיה.

לכן, אני יכול להעריך בזהירות שכתיבת ערכים בויקיפדיה ובמיוחד עריכת ערכים קיימים שניתן לשתול בהם קישורים חיצוניים (דרך הערות השוליים) תהפוך לשירות מבוקש מאוד.

הדרכים הכי טובות להופיע בקישורים העליונים

כאן אני נכנס לחלק מעט ספקולטיבי, אבל אם נבדוק את הנחיות האיכות של חברת גוגל מבחינת תוכן במהלך השנים (כן, הרשימה הארוכה הזו…), נוכל למצוא כמה רמיזות למה שהיא מחפשת:

  1. תוכן מקורי – אין ספק שלא יהיה אפשר להיכנס לרשימת הקישורים האלו בלי מידע מקורי, עדיף כמה שיותר ספציפי, כך שיש כאן הזדמנות נוספת למי שגם ככה אוהב להתרכז באתרי נישה. מצד שני אתרים עם מידע מאוד כללי שמורכבים בעיקר ממאמרים באיכות נמוכה כנראה לא יופיעו שם.
  2. נתונים מקוריים – נתונים מקוריים הם דבר שקצת יותר קשה לאסוף בלי לערוך מחקר של ממש. מה שכן אפשר לעשות הוא לקחת נתונים מאתרים אחרים ולהשתמש בהם כדי לשקף תמונת מצב מדויקת יותר או לחזות מגמות.
  3. תוכן ירוק עדתוכן ירוק עד יכול להיות טוב מכיוון שהוא לא מציב אתכם בעמדה נחותה לעומת אתרים אחרים מעודכנים שכנראה גם יש להם תקציב תוכן גדול יותר.
    מנגד, הבעיה עם תוכן ירוק עד היא שמכיוון שהוא מבוסס רק על עובדות, סביר להניח שיש אתרים נחשבים שכבר פרסמו אותן, וכאן נכנס שוב התפקיד של אתרי הנישה. לדוגמה, אתר שמדבר רק על גיטרות מסוג מסוים.
  4. אמינות גבוהה של כותב התוכן – יש לא מעט שאלות שאין להן תשובה אחת או שעד היום נחשבות לשנויות במחלוקת. לדוגמה, "האם כדאי לקנות אוטו משומש או אוטו חדש" זו שאלה שבדרך כלל קשה להכריע בה ולפעמיים עדיף פשוט להביא את היתרונות והחסרונות של כל בחירה. במקרים האלו יש לאמינות של מי שכתב את התשובה שמופיעה באתר כלשהו תפקיד חשוב מאוד.

כבר דיברתי על E-E-A-T, אבל כאן חשוב לי במיוחד להדגיש שצריך להשקיע בעמוד האודות הכללי של האתר וכמובן בעמודי אודות ביוגרפים של כל כותב.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

מה עם פרמטרים אחרים של SEO?

מן הסתם סביר להניח שפרמטרים שקשורים לתוכן יהיו בעלי החשיבות הגדולה ביותר, אבל האמינות של האתר ולכן גם איכות המידע שמופיע בו מושפעים מאלמנטים חיצונים ובעיקר קישורים.

נכון שגם פרמטרים של "SEO טכני" כמו מבנה האתר, התאמה למובייל ומהירות יכולים גם הם להעיד על מידת ההשקעה באתר, אבל אני מניח שהם לא יהיו אלו שיקפיצו אתכם למעלה מכיוון שכאן ספציפית גוגל מחפש מידע, לא כמה הוא נגיש.

מתי נראה את החיפוש מבוסס ה-AI בעברית?

זו שאלה מעולה: חברת גוגל בדרך כלל נוהגת לבצע שינויים קודם כל במדינות דוברות אנגלית או מדינות גדולות אחרות ורק לאחר מכן בשאר העולם.

הבעיה היא שעדיין יש פערים עצומים בין יכולות ה-AI בשפות שונות. Google Bard אומנם עובד לא רע בעברית (הרבה יותר טוב מ-ChatGPT), אבל מי שהתנסה בו יותר מכמה דקות יודע שהתוצאה עדיין לא נראית טבעית.

רק לצורך ההמחשה: שאלתי את Bard איך לנקות מחסן עץ מבפנים. שאלה שגם למי שכותב מאמרי SEO פשוטים לא אמורה להיות בעיה לתת לה תשובה.

Bard

כמו שאתם יכולים לשים לב יש כאן כמה וכמה "פדיחות":

  • שימוש בשילובי מילים שלא ברור מה הן כמו "מטאטא וריסון"
  • חזרה בין סעיף 3 ל-5
  • מילים שברור שהמקור שלהן הוא באנגלית כמו "נקי ובריא" (במקום משהו כמו "נקי ובמצב טוב"), מה שרק שמחזק אצלי את התחושה שגוגל מבצע תרגום מאנגלית לפני שהוא נותן תשובה בעברית

אם תבדקו באנגלית התשובה היא ארוכה יותר (יש חלק שלישי) ויש גם קישור לגרסאות אחרות.

חשבו מה ייקרה אם זה מה שגולשים בעברית יקבלו כשהם יחפשו את השאילתה הזו. זו בטח לא דרך טובה לגרום להם להשתמש ב-AI… לכן אני מניח שגם אם החיפוש יגיע לישראל בחודשים הקרובים, הוא יישאר בגרסה בטא זמן מאוד ארוך.

לסיכום

נכון להיום רב הנסתר על הגלוי ואנחנו לא באמת יכולים לדעת איך ייראה החיפוש מבוסס ה-AI של גוגל בצורתו הגלובאלית. אבל גם אם אין לנו את התשובה, אין ספק שזה הזמן להתחיל לתת "בוסט" לאיכות התוכן והמקוריות שלו.

זה נכון בעיקר עבור מי שעדייך נסמך על מאמרי SEO פשוטים, במיוחד באתרי נישה עליהם הוא רוצה להתברג על מילות מפתח בתחרות נמוכה עד בינונית, שלא לדבר על אתרים ראשיים שאותם בכלל כדאי להתחיל לנקות…

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו