12 שיטות מתקדמות לקידום אתרים

הדעה הרווחות היא שתהליך קידום אתרים מורכב בעיקר משלושה חלקים עיקריים: קישורים, תוכן ואופטימיזציה.

מקדמי אתרי אינטרנט רבים יישבעו שזו עדיין הנוסחה הכי טובה שיש לנו.

מנגד, כיום מתחוללים בגוגל שינויים גדולים יחסית שדורשים מאיתנו לחשוב על שיטות הקידום המסורתיות מחדש.

שיטות קידום אתרים

גם אם אלו עדיין שלושת החלקים העיקריים של כל קמפיין קידום טוב, היחס ביניהם משתנה וכל אתר או נישה דורשים דגשים אחרים. חשוב גם לזכור שנושא כמו "אופטימיזציה לתוכן" מורכב מעצמו מהרבה תחומים קטנים יותר כמו למשל שילוב של מילות מפתח, כותרות, הגהה ואיות, סמכות הכותב וכו'.

שיטות לקידום אתרים – למתחילים ומתקדמים

אם אתם חדשים בעולם של קידום אורגני תוכלו לקרוא את המדריך קידום אתרים למתחילים שכתבתי בנושא. אם אתם די ותיקים תמצאו כאן 12 שיטות לקידום אתרים אורגני שלדעתי כדאי לכם להכיר אם אתם רוצים להמשיך ולקדם את האתר שלכם בצורה אפקטיבית. ראשית – מה זה קידום אורגני SEO?

1. באתרים מרובי עמודים – להפריד את המוץ מן התבן

כבר מאז עדכון פנדה אנחנו יודעים שגוגל שם לב לעמודים באיכות נמוכה ומדרג אותם נמוך יותר מעמודי באיכות גבוהה.

אבל זה לא נגמר בזה.

גוגל מסתכל ומנתח אתר בצורה הוליסטית (מהמילה Whole = שלם), כלומר כל עמוד באתר יכול להשפיע לרעה או לטובה על דירוג האתר הכולל.

לכן, ריבוי עמודים באיכות נמוכה (אותם אני מכנה עמודי זבל), עשויים למשוך את משקולות האתר כלפי מטה ולפגוע בדירוג הכולל שלו. ראיתי אינספור מקרים כאלו.

לכן, מאד חשוב מדי פעם לנקות את האתר.

אפשר למזג עמודים בעייתיים אל תוך עמודים אחרים, או לבצע הפניות 301 לעמודים דומים (יכול להיות שיש אליהם קישורים חיצונים שמפנים אליהם ושכחנו מהם…). גם עמודים שמחזירים שגיאות צריך לבדוק. יכול להיות שאלו עמודים שהיו קיימים במערכת מתקופת פיתוח או שמישהו סתם שכח להסיר את הקישור אליהם.

באופן הזה, לא רק שאתם הופכים את האתר לפשוט יותר עבור גוגל, אלא יכולים גם לשפר את תקציב הזחילה שלו, מה שאומר שגוגל יסרוק יותר עמודים בכל ביקור וכל שינוי או עמוד חדש יתעדכנו מהר יותר באינדקס.

אני מסביר על על השיטה הזו בוידאו הבא:

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

והסבר יותר בהרחבה תמצאו במדריך הזה: 

איך לנקות עמודי זבל מהאתר ולשפר עמודים קיימים.

2. לא להתקמצן בקישורים יוצאים (קישורים מהאתר לאתרים אחרים)

בעבר הייתה טכניקה נפוצה למדי בשם "PageRank Sculpting" או "פיסול PageRank", שיטה שזה אנשי SEO מקפידים שרק קישורים חשובים היו יוצאים החוצה בצורה הרגילה שלהם, ואילו קישורים יוצאים לעמודים פחות חשובים או עמודים של מתחרים (חס וחלילה…) היו קישורי nofollow שלא השפיעו על האתרים שהם קישרו אליהם.

מאז עברו הרבה ביטים באלגוריתמים של גוגל וכל הקונספט של ה-PageRank הפך להיות הרבה פחות משמעותי (או לפחות, על פניו), אך אנשים רבים עדיין נוקטים בגישה שאין להם סיבה להוציא קישורים טובים החוצה.

אבל האם יש לכך עדיין הצדקה? לדעתי ממש לא, ויש לכך כמה דוגמאות וסיבות:

1. אם ניקח כדוגמה את ויקיפדיה כאתר שמתבסס גם על קישורים יוצאים בצורה חזקה מאוד, נראה שהוא אחד מהאתרים המדורגים ביותר ברשת. 99% מהקישורים היוצאים מויקיפדיה הם לאתרים שיש להם חשיבות בחיזוק האמינות של הערך שמהעמוד שלו הם יוצאים.

2. עדכון ה-Medic נותן משקל רב לסמכותיות של אתרים ואנשים ברחבי הרשת (עוד על מיתוג אישי ברשת), ואין דרך טובה יותר להעיד על סמכותיות ועל אמינות התוכן מאשר לקשר למקורות ורפרנסים שמבססים אותו, בדיוק כמו בויקיפדיה.

3. ייתכן ומי שנקשר אליו ירצה לקשר אלינו בחזרה (לדוגמה, כדי להגיב לפוסט שבו הוא מוזכר), ואם מדובר באתר סמכותי, תוכלו לקבל קישור באיכות גבוהה מאוד.

זו אומנם החלפה הדדית, אבל בניגוד להחלפת קישורים בין שני אתרים שנעשית בכוונה תחילה, היא נתפסת על ידי גוגל כטבעית על סמך פרמטרים כמו סמיכות יצירת הקישורים, מילות מפתח, עומקו של העמוד המקשר בתוך הדומיין וכו'.

4. מספר ניסויים כבר מצאו קורלציה חיובית לפני כמה שנים טובות ואין סיבה לחשוב שדווקא מאז הקורלציה הזו נחלשה.

3. להתכונן לעדכון ברט (BERT)

BERT הוא הגרסה האחרונה של גוגל לאלגוריתם היכול להבין שפה באופן טבעי יותר באמצעות אינטליגנציה מלאכותית ולימוד עצמי (כפי שמחשב יכול ללמד את עצמו לבצע משימות פשוטות כמו למשל לשחק טטריס אפילו בלי שניתן לו את החוקים).

בסופו של דבר, המטרה של גוגל היא להבין את כוונת המשתמש שמשתמעת מתוך המשפט, וכבר היום גוגל BERT יחד עם "המוח" החדש של גוגל לניתוח שפה טבעית, Rankbrain, כנראה מעורבים לפחות בשליש מן השאילתות.

ככל שהבנת השפה הטבעית תתקדם, כך שיטות מיושנות של דחיסת מילות מפתח יעבדו פחות ופחות טוב.

הקאצ' הוא שמכיוון שמדובר במערכת שמלמדת את עצמה, לגוגל ייקח הרבה יותר זמן ללמוד שפות כמו עברית, ולכן אין סיבה אמיתית להיכנס לפאניקה כבר היום.

מצד שני, כתיבה איכותית שבאמת מנסה לקלוע למה שהמשתמש מחפש ולא סתם למשוך אותו ללחוץ על התוצאות בגוגל מביאה לשיעורי המרה גבוהים יותר, ולכן אין ממש סיבה לחכות.

4 .להבין מה (לא) מייחד את המתחרים

אם יצא לכם לקדם נישות תחרותיות כגון "שיפוץ בתים" או "פינוי דירות", בוודאי שמתם לב למשהו מוזר: גם אתרים ממש לא איכותיים מדורגים גבוה.

לדוגמה, חלק גדול מהם כולל מה שאני קורא לו "תוכן למטומטמים" (ואחרים יקראו לו "מאמרי קידום"), תוכן שרובו מורכב משאלות טריוויאליות ומשפטים שבעצם לא אומרים כלום. ברור שכל השיפוצניקים "מעניקים את השירות הטוב ביותר", ברור שכל המנעולנים "זמינים גם בלילה" וברור שכל מתקני התריסים מתקנים גם תריסים מאלומיניום.

עוד דוגמאות שמעידות על איכות נמוכה ואני עדיין רואה אותן הן גלריות בלי שום טקסט נלווה, עמודים ריקים כמעט לגמרי ועמודים שמתמקדים בביטוי זנב ארוך בצורה מוגזמת.

זה לא ממש חדש, אבל מה שמדאיג שזה עדיין עובד…

מהי המשמעות של זה? במילים פשוטות, במקום לחקות את המתחרים ולעשות את המינימום האפשרי, חפשו היכן אתם יכולים להיות באמת טובים יותר, אפילו אם רק 20% מהגולשים באמת יעריכו את זה. תתפלאו עד כמה השקעה קטנה יכולה לדחוף אתכם קדימה.

5. לתמלל סרטונים ומכתבים

זו טקטיקה פשוטה עד כאב, ולכן זה מדהים כמה מעט משתמשים בה: בהרבה אתרים יש סרטונים שבהם יש הרצאות או טיפים כדי להעשיר את האתר, אבל בדף שבו מופיע הסרטון שום תוכן נוסף, חוץ מעוד סרטונים (וגם זה לא תמיד…).

תתפלאו, אבל אם תתמללו את הסרטון, הדירוג של העמוד הזה עשוי לקפוץ פלאים!

קודם כול, אתם לוקחים עמוד שקודם אולי לא היה בו כמעט תוכן וממלאים אותו בתוכן.

דבר שני, בתוכן הזה יהיו המון מילות מפתח שאולי לא חשבתם עליהן, וככה אפשר להנות מתנועה של ביטויי זנב ארוך – שיש כאלו בערמות.

באופן דומה, אם יש לכם מכתבי המלצה או מסמכים סרוקים שלא העברתם ל-PDF, חשוב לתמלל אותם מתחת לתמונה שלהם כדי להיות בטוחים שאתם מנצלים את מלוא הפוטנציאל של הדף.

הערה חשובה – לא חייבים לתת את הסרטון מילה במילה או לתמלל בכלל, אבל מאד כדאי שיהיה תוכן טקסטואלי שתומך בתוכן של הסרטון – אפילו אם התוכן יחסית קצר, והנה לכם שדרוג של העמוד בעשרות מונים.

6. לקצר תגי מטא ארוכים מדי

לקיצור תגי מטא ארוכים מדי לא תמיד יש השפעה על הקידום מכיוון שגוגל לא מעניש תגי מטא ארוכים מדי (כל עוד אין בהם ספאם מוגזם של מילות מפתח), אבל הם כן יכולים להשפיע לרעה על ה-CTR.

גוגל משנה מדי פעם את האורך המקסימלי למחשב ולמובייל, ולכן כדאי להסתמך על פלאגינים מעודכנים כמו למשל Yoast (לאלו מבינכם שמקדמים אתרי וורדפרס). ברגע שתעברו את האורך המומלץ השורה שמתחת תהפוך לאדומה…

מיותר לציין ששווה גם לבדוק לאילו דפים אין תגי מטה או תגי המטה שלהם הם ברירת המחדל של מערכת ניהול התוכן. קל מאוד לבדוק זאת באמצעות Screaming Frog לאחר שסרקתם את כל האתר ומיינתם אותם לפחי תגי ה-Title/Description.

מדריך בסיסי על Screaming Frog תוכלו למצוא בוידאו הבא:

את ההשפעה של שינוי תגי המטא על אחוד הכניסות קל מאוד לראות בדוח הביצועים של ה-Search Console, במיוחד עכשיו כשקל להשוות בין תקופות שונות.

7. לטאטא החוצה קישורים נכנסים לא רלוונטיים

זוהי עוד טקטיקה פשוטה מאוד שכמעט לא מדברים עליה.

זוכרים שאחרי עדכון פינגווין כל המקדמים היו עסוקים פחות או יותר בהסרת "קישורים שליליים"? אז חשוב להמשיך ולעשות זאת גם היום אפילו אם האתר לא נענש… ישנם הרבה מקרים בהם אנחנו יכולים להיות בטוחים בוודאות שקישור חיצוני כנראה פוגע בנו.

לדוגמה:

  • אינדקסים ישנים שהפכו לאתרי ספאם
  • אתרים ששינו לגמרי את הנושא שלהם ומשום מה שכחו להסיר קישורים לאתרים אחרים (לדוגמה, בפוטר)
  • אתרים שהוסיפו כמות מפחידה של קישורים ליד הקישור שלנו.
  • תכנים שאנחנו הוספנו לאתרים שהיום נראים לנו מפוקפקים או מטרגטים מילות מפתח שכבר לא רלוונטיות אלינו.

אם אתם לא יכולים להסיר את הקישורים מסיבה כלשהי על ידי פנייה לבעל האתר או שאין לכם גישה לחשבון באתר עם תוכן גולשים, אל תפחדו להשתמש ב-Disavow Tool (התנערות מקישורים).

8. להבין (אבל ממש) את כוונת המשתמש

זהו אחד הדברים שלא מפסיקים לדבר עליו בעולם ה-SEO בשנים האחרונות, ועדיין לא כולם מודעים למה שהוא באמת אומר.

אז בואו ניקח דוגמה פשוטה: תארו לעצמכם שמישהו מחפש "צביעת רהיטי עץ".

יש כאן שתי אפשרויות לגבי מה שהוא מחפש:

1. בעל מקצוע שיוכל לצבוע בעבורו רהיטי עץ

2. מדריך לצביעת רהיטי עץ

אבל איך נדע למה הוא מתכוון? לפעמיים אין לנו דרך לדעת, ולכן אנחנו צריכים להתכונן לכל האפשרויות.

גם אם אנחנו בוחרים להתמקד באופציה אחת, אנחנו צריכים ליצור עמוד גם לאופציה השנייה ולקשר בין שני העמודים.

עוד דבר חשוב מאוד הוא להעביר את כוונת המשתמש דרך תגי המטא, אם תגי המטא שלנו יהיו לא ברורים או שיווקיים מדי, גם תוכן טוב לא יעזור לנו.

מובן שבמקרים מסוימים יהיה לנו ברור מה המשתמש מחפש ואז פשוט נצטרך לבנות עמוד שמתאים לכך.

מהצד השני, יכול להיות שהכוונה של המשתמש תרמוז לנו בצורה די ברורה שהוא לא ימיר היטב.

לדוגמה, אם אנחנו מפרסמים שירותי ייעוץ משכנתאות ומישהו מחפש מידע על "משכנתא פועלים", רוב הסיכויים שהוא מחפש את העמוד של בנק הפועלים ולא חושב כרגע על ייעוץ למשכנתא.

רמזים לכוונת המשתמש בקשר למילה מסוימת אפשר לקבל גם מ"חיפושים קשורים" שגוגל מציגה, אבל גם מהכלי למחקר למילות מפתח בהתאמה רחבה. למדריך שלי על מחקר מילות מפתח.

9. לוודא שקוד האתר נגיש לגוגל

יש לא מעט אתרים היום שמשתמשים באפקטים שונים כדי להציג מידע בצורה מושכת את העין דרך אנימציות או טעינה של תוכן בזמן אמת בלי לעבור לכתובת אחרת.

אף על פי שגוגל יודע כיום לקרוא סקריפטים ואפילו סוגים מסוימים של תוכן שנקרא בזמן אמת מהשרת (AJAX), לא הייתי מסתמך על זה יותר מדי, אלא יוצר כתובת קבועה לכל עמוד.

הדבר נכון גם לגבי אתרים של עמוד אחד ארוך (Parallax) או אתרי SPA – קיצור של Single Page Application.

כיום הטכנולוגיות האלו יותר ויותר נפוצות ויש גם דרכים להנגיש אותם לגוגל כך שה-SEO לא ייפגע.

במקרים כאלה גוגל אומנם יכול לקרוא את התוכן כל עוד הוא נמצא בקוד בצורתו הפשוטה, אבל מכיוון שהאתרים האלו (לרוב) כוללים מעט מאוד תוכן יחסית אל מה שתוכלו למצוא אפילו באתר תדמית קטן, הרי שלהתמקד במילות מפתח ספציפיות זה כמעט בלתי אפשרי (בין היתר כי כל הקישורים מפנים לאותו הדף).

גם כאן הפתרון הטוב ביותר הוא ליצור כתובת קבועה לכל סגמנט, כתובת שבא יהיה מאמר מורחב.

כל עוד אתם מספקים קישור בולט שמחזיר את הגולש לעמוד הבית, חווית הגלישה שלו לא אמורה להיפגע. אפשר גם לפתוח בלוג, אבל אז תצטרכו להיות יצירתיים קצת יותר עם מילות המפתח.

10.  “הפרד ומשול” – הפרדה אסטרטגית בין העמודים באתר

שיטה בה אני עושה שימוש המון פעמים – ועובדת מצוין.

הרעיון: לקחת ביטוי / קבוצת ביטויים קטנה, אשר כבר מקודמים בעמוד מסוים באתר, אבל "על הדרך" ולא באופן אופטימלי – וכין עבורם עמוד ייעודי.

דוגמא? בבקשה:

דוגמא א

אם יש לי באתר את הביטויים: "משכורת מקדם אתרים" + "כמה מרוויח מקדם אתרים". האם יש הצדקה להפריד בינהם וליצור עמוד אחד לכל אחד בנפרד? בעיניי לא – כי הם אמנם שונים אבל מאחוריהם אותה כוונה בדיוק, ובהחלט אפשר לקדם היטב את שניהם על עמוד אחד. במקרה – הזה, "הפרד ומשול" לא רלוונטי.

דוגמא ב

לעומת זאת, אם אני רוצה לקדם את הביטויים "קידום אתרים" ו"שיווק באינטרנט" על אותו עמוד – הגיוני?

חלק אולי יגידו שכן. אני טוען שלא, וברור שיש לבצע כאן הפרד ומשול.

2 סיבות עיקריות לכך: 

  • 2 הביטויים ברמת תחרות מאד גבוהה, וכל אחד מהם דורש עמוד משלו – רצוי עם תוכן כמה שיותר איכותי, קישורים חיצוניים רלוונטיים וחזקים ועוד
  • 2 הביטויים שונים במהות. קידום אתרים לרוב מתייחס לקידום אורגני (SEO) ושיווק באינטרנט זה חיפוש הרבה יותר רחב, שצריך לתת לו מענה שונה

בשלב זה, אולי זה נשמע לחלקכם כמשהו מובן מאליו – אבל בכל אתר שאני מקדם, ללא יוצא דופן (!), אני נתקל בהמון מקרים כאלו ואינספור הזדמנויות לעשות הפרד ומשול לעמודים שונים באתר.

אני מסביר עוד על השיטה הזו בסרטון הבא:

11. הוספת עמודים חשובים לתפריטי הניווט באתר

שיטת SEO נוספת, שאולי נשמעת מובנת מאליה אבל גם בה אני עושה שימוש רב.

דיברתי על כך גם במדריך שלי על קישורים פנימיים.

באתרים גדולים או מורכבים במיוחד, יש לוודא שישנם קישורים מהתפריט (תפריט עליון/צד/פוטר וכו' – בהתאם למבנה האתר) לכל העמודים החשובים באתר, וגם לוודא שמאותם עמודים שמקושרים במרחק קליק אחד מדף הבית, יש קישורים לעמודים הפנימיים באתר.

המטרה היא שלא יהיו עמודים יתומים (Orphan Pages) – כאלה שלא ניתן להגיע אליהם מאף מקום באתר, אלא אם זה נוצר בכוונה (לדוגמא עמוד תודה או עמודי נחיתה למיניהם).

מידע נוסף על עמודים יתומים:

מעבר לכך, המטרה העיקרית של שיטה זו היא לחלק משמעותית עמודים חשובים ואסטרטגיים שמסיבה כזו או אחרת לא היו מקושרים מדף הבית ו/או מתפריטי האתר (קליק אחד מדף הבית).

לקריאה נוספת: 8 סיבות להשתמש בקישורים פנימיים.

12. בדיקת 5 התוצאות הראשונות בגוגל כדי לתת בראש למתחרים

בתור מי שמחשיב עצמו כמומחה קידום אתרים לא קטן, זאת אחת השיטות שעובדות לי הכי טוב מאז שאני בתחום

ההגיון מאד פשוט – אם גוגל כמנוע חיפוש, רוצה להציג למשתמשים שלו את התוצאות הטובות ביותר בכל רגע נתון, אז זה יהיה רעיון טוב לראות איזה תוצאות גוגל מציג כיום עבור כל מונח שאני רוצה לקדם.

לכן, פרקטיקה טובה תהיה להעיף מבט במתחרים שלכם, על כל ביטוי שאתם רוצים לקדם לתוצאות הראשונות, לעשות מעין שקלול ולנסות להבין מדוע גוגל מציג אותם בסדר הזה ולמה דווקא אותם – מה הם עשו יותר טוב מאחרים?

כשמדברים על מחקר מתחרים, יש כמה פרמטרים שכדאי להסתכל עליהם:

  • תוכן – איכות וכמות. למידע נוסף על תוכן איכותי ואיך למדוד אותו.
  • חוזק האתר – קישורים חיצוניים לעמוד הספציפי ולדומיין בכלל. כלים למחקר קישורים תמצאו כאן.
  • חווית המשתמש – עד כמה האתר אטרקטיבי? נעים לגלישה? נוח ומהיר במובייל וכו'

לאחר שהסתכלתם על הדברים האלה (ועל דברים נוספים לפי הגיון בריא) – תעשו משהו יותר טוב בעשרות מונים, בכולם ביחד.

דבר זה לא יבטיח שתהיו ראשונים בגוגל, אבל זה בהחלט יכול לקרב אתכם למטה בצורה משמעותית – לפחות בכל הנוגע לאתר עצמו.

במקרים רבים, לא תהיה ברירה להיגרר למלחמת קישורים – שכן הם עדיין חלק משמעותי מאד מהעוגה של ה-SEO, ויכולים לגשר גם על תכנים סבירים ומטה.

זאת הסיבה שאתם יכולים לראות מדי פעם אתרים עם תוכן בינוני מינוס, עיצוב לא משהו – אבל מדורג היטב בגלל שהוא מפצה על זה על ידי קישורים (או כל פרמטר אחר שלפעמים נסתר מהעין).

אז – תעשו את המקסימום בכל הפרמטרים, תהיו עקביים – וההצלחה תגיע!

בהצלחה 🙂

מדריכים שווים נוספים נוספים:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו