דף הבית / קידום אתרים בגוגל / Disavow Tool: מה זה וכיצד משתמשים בו נכון

Disavow Tool: מה זה וכיצד משתמשים בו נכון

Disavow Tool הוא כלי מיוחד של גוגל שמורה לאלגוריתם שלו להתעלם מקישורים מסוימים שנכנסים אל האתר באמצעות שימוש בקובץ שמכיל רשימה של דפים ספציפיים או דומיינים בהם נמצאים הקישורים. גוגל הכריזו על הפיצ'ר הזה, שהוא חלק מהסרץ' קונסול (לשעבר וובמאסטר טולס) עוד במהלך 2012.

כלי ה-Disavow של גוגל

הכלי משמש לשני מקרים עיקריים:

  1. ירידה בדירוגים – כאשר אתר יורד בדירוגים והחשד שזה קורה בגלל עודף של קישורים בעלי איכות נמוכה (כמו שלמשל קרה אחרי עדכון פינגווין), אפשר להשתמש בכלי על מנת לבטל את ההשפעה של הקישורים האלו.
  2. ענישה ידנית מגוגל – אם האתר נענש ידנית על ידי גוגל בגלל מספר גדול של קישורים נכנסים בעייתיים והתקבלה הודעה לתוך כלי מנהלי האתרים, הכלי יכול לעזור באותו אופן.

ההמלצה של גוגל היא תמיד לנסות ולמחוק את הקישורים עצמם לפני שפונים לשימוש בכלי, במיוחד במקרה של ענישה ידנית (אז גוגל רוצה לראות שקצת הזענו בשביל לשפר את המצב של האתר). את פרטי בעל האתר אפשר בדרך כלל למצוא בעמוד צור קשר או ישירות בפרטי הדומיין (באמצעות Whois)

איך לזהות קישורים בעייתיים?

יש המון גורמים שיכולים להצביע על קישורים בעייתיים, בין היתר:

  • טקסט הקישור – שימוש מוגזם באנקורים מדויקים יכול להיות בעייתי (אם כי בגוגל ישראל – בד"כ פחות).
  • קישור שנמצא בעמוד עם הרבה קישורים אחרים
  • קישור שאין לו קשר לדף שבו הוא נמצא
  • כאשר שני הדפים (המקשר והמקושר) שונים זה מזה ולא עוסקים באותו נושא (אתר על משכנתאות שמקשר לאתר על צימרים)
  • קישורים קנויים (עפ"י גוגל הרשמית, מנסיוני לא נתקלתי בבעיה עם זה אלא אם כן עושים את זה ממש בהגזמה / בצורה מטומטמת)

לפעמיים מדובר בקישורים שלא אנחנו יצרנו: במקרה הטוב הם נוצרו בתמימות על ידי בעלי אתרים שלא הקפידו על האיכות שלהם, אבל במקרה הפחות טוב, יכול להיות שמישהו יצר אותם על מנת לפגוע בנו. לדוגמה, טקטיקה ידועה היא ליצור המון קישורים לאתר של מתחרה מאתרי ספאם שונים ברחבי הרשת בשפות וממדינות שונות ומשונות. שיטה זו ידועה בשם קידום אתרים שלילי.

מאיפה אדע מי מקשר לאליי?

יש כמה כלים:

  • Search Console של גוגל – זה הכלי הרשמי שגוגל ממליצים עליו למטרה זו, למרות שחשוב לדעת שהרבה פעמים הוא מחסיר מידע שכן קיים בכלים אחרים.
  • Ahrefs – הכלי האהוב עליי
  • Majestic
  • Moz
  • וכלים נוספים…
  • ההמלצה היא להצליב בין כמה שיותר כלים שונים כדי לקבל תמונה שקרובה ל-100%.

דיברתי בעבר בהרחבה על כלים לבדיקת קישורים. יש כמה חינמיים אבל רוב הטובים הם בתשלום. מי שלא מתעסק ב-SEO באופן שוטף כנראה לא ישלם על כלי כזה – לכן אפשר לשלם למקדם אתרים או לבקש טובה להוציא פלט של קישורים נכנסים לאתר שלכם ולאחד את כל הנתונים לטבלה אחת. לאחר מכן יש לעבור אחד אחד ולסמן את הקישורים הבעיתיים. כן, זאת עבודה סיזיפית במיוחד – אבל לפעמים אין ברירה ומישהו צריך לעשות את זה.

אם אתם לא מהתחום ואין לכם מושג מה אתם עושים – אל תעשו זאת לבד, ופנו אל מקדם אתרים שיסייע לכם.

מה גוגל אומרים על הנושא?

גוגל אמנם טוענת שהיא מזהה ניסיונות של מתחרים לפגוע בנו, אבל כמו שכולנו יודעים, בעולם של אלגוריתמים מורכבים ביותר כמו של גוגל, אף פעם אי אפשר להיות בטוחים במאה אחוז.

יש גם כמובן שיטות אוטומטיות למחצה למצוא קישוריים בעיתיים באמצעות כלים שסורקים את הרשת באופן דומה לזה שבו גוגל סורק אותו. לדוגמה, רק לאחרונה SEMRush התחילו להשתמש במידע מתוך Majestic, מה שהפך את הכלי שלהם להערכת קישורים (Backlinks Audit) להרבה יותר מדויק ועוצמתי. אני אישית אוהב להשתמש ב Ahrefs יותר מכל כלי אחר של מעקב בגלל הדטאבייס המרשים ותדירות העדכונים שלהם. למידע נוסף על כלים לבדיקת קישורים.

איך משתמשים בכלי?

קודם כל – בזהירות רבה 🙂 אחרי שמצאנו את כל הקישורים שלדעתנו הם הכי בעיתיים ולא הצלחנו להסיר אותם בשום דרך אחרת, הגיע הזמן להפעיל את הכלי.

בשלב הראשון תצטרכו לבחור את האתר הרלוונטי מתוך רשימת האתרים המאומתים שיש לכם בכלי מנהלי האתרים ואתם מוגדרים בו כמנהלים.

בשלב השני אתם מעלים קובץ טקסט פשוט ובו רשימה של דומיינים או עמודים ספציפיים, אחד בכל שורה.

  • אם מדובר בדף בודד, פשוט רשמו את הכתובת המלאה שלו
  • אם מדובר בדומיין שלם, רשמו את המילה domain: (עם הנקודתיים), ומיד לאחר מכן את השם שלו בלי www.
  • אפשר להוסיף הערות באמצעות סולמית

כך למשל עשוי להיראות קובץ כזה:

רוצה לקבל הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם

 

אם הקובץ אוחזר בהצלחה, ניתן יהיה לראות הודעה מתאימה ולהוריד את הקובץ שהועלה בעתיד על מנת לבצע בו שינויים.

מה הלאה?

למרות שהעדכונים של גוגל הרבה יותר מהירים מאשר בעבר, לא תמיד ייראו שינויים, בול לא בטווח המיידי. יש לכך מספר סיבות אפשרויות:

  1. לא בטוח בכלל שלקישורים "הרעים" יש השפעה שלילית על האתר, יכולה להיות להם גם אפס השפעה בגלל שגוגל פשוט לא מתייחס אליהם.
  2. כאמור, לפעמיים ההבדל בין קישור "טוב" לבין קישור "רע" הוא לא תמיד ברור לכולם. זו בדיוק הסיבה שגוגל אומרת שיש להשתמש בכלי הזה בזהירות.
  3. במידה ומדובר ב-"עונש אלגוריתמי", כלומר, אחד האלגוריתמים של גוגל הוביל לירידה דרסטית בדירוגים של כלל האתר, אין לנו ערובה לכך שבאמת "תיקנו" את האתר. האלגוריתם שהכי מזוהה עם קישורים בעייתיים הוא פינגווין, אבל הוא כנראה לא היחיד, וגם פינגווין עבר לא מעט שינויים במהלך השנים.

לסיכום, Disavow Tool הוא כלי מצוין, אבל ממש לא מדובר כאן בספר קסמים שיכול לפתור לכם את כל הבעיות באתר בבת אחת.


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

הקמת נכס אינטרנטי מניב

להרוויח אונליין: מדריך להקמת נכסים מניבים באינטרנט

בעבר כתבתי על דרכים להתפרנס באינטרנט, בדגש על קידום אורגני. במאמר הבא אני אתעמק קצת ...

קידום אורגני

קידום אורגני: 9 סיבות שאתם חייבים את זה לעסק שלכם

אם יש לכם אתר יותר מכמה חודשים, בוודאי כבר קיבלתם לפחות הצעה אחת או שתיים ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
close slider