קידום אתרים – מתי זה יותר מדי?

אחת ההתלבטויות הקלאסיות של לקוחות שעושים סקר שוק בין כמה מקדמי אתרים או כבר קידמו את האתר שלהם בעבר היא האם לקנות "חבילת קידום אתרים" שאפשר לכמת אותה למספרים או לתת למקדם חופש פעולה לקדם את האתר באופן שהוא רואה לנכון ולשלם סכום קבוע (ריטיינר).

להתלבטות הזו יש גם קשר ישיר לשאלה כמה קישורים או תכנים הלקוח מצפה לקבל בכל חודש.

לכאורה שתי האפשרויות נשמעות די דומות: בשני המקרים משלמים סכום פחות או יותר קבוע עבור קידום בגוגל, אבל יש כאן בכל זאת הבדל מהותי:

כאשר אנחנו מדברים על תמחור מסוג "חבילות SEO", אנחנו לרוב מדברים על חברות שמבטיחות לקדם X ביטויים בחודש, לפעמיים מבטיחים גם כמות קבועה של קישורים או תכנים חדשים שמתווספים לאתר ויש אפילו חברות שמוכרות "קידום לפי שעה".

לפני שנמשיך הנה סרטון שינסה להסביר את הנושא של חבילות קידום אתרים ואיך זה עובד?

חבילות כאלו יכולה להיראות לחלק מהלקוחות בתור העסקה הכי הוגנת. הבעיה מתחילה במה שהחברות האלו לא אומרות ללקוחות:

קודם כל, קידום של ביטוי אחד משפיע גם על ביטויים אחרים ולכן אם הלקוח מקבל בחבילה הרבה ביטויים דומים ומבין את המשמעות של הזנב הארוך (בדיעבד בדרך כלל), הוא יכול לטעון אחר כך (ואולי גם בצדק) שהטעו אותו.

שנית כל ועל זה בדיוק אני ארחיב בהמשך, להעלות כמות קבועה של קישורים או תכנים לחודש היא שיטה בעייתית ביותר.

ובכלל, מכיוון שמדובר בגישה די מיושנת, זה יכול להעיד לא מעט על המקצועיות והרצינות של החברה, ולא לטובה…

לכן הגישה היותר הגיונית היא שהלקוח אומנם ישלם למקדם סכום קבוע, אך המקדם יחליט בעצמו כיצד לחלק את העבודה ולכן הוא לא בהכרח יעבוד את אותו מספר שעות בכל חודש או יתרכז באותה הכמות של הביטויים (במיוחד כשיש כאלו שיתקדמו מהר יותר וכאלו שיתקדמו לאט יותר). לצורת התשלום הזו בדרך כלל קוראים ריטיינר.

ולמי שרוצה להתעמק, כתבתי פוסט על מחיר קידום אתרים.

כל זה מביא אותי לשלוש השאלות המרכזיות שאני אענה עליהן בפוסט הזה:

  1. האם יש כמות מינימלית של תוכן או קישורים שצריך להוסיף לאתר בכל חודש?
  2. האם אפשר לבצע "קידום יתר" ומתי אני צריך להתחיל לחשוש שחברת הקידום או המקדם שבחרתי עושים את זה?
  3. מה עם מכירת קישורים או מאמרים כשירות נפרד? האם זה לגיטימי?

1. כמה קישורים או תוכן חדש אני אמור לקבל בכל חודש?

מבין שתי השאלות, זו השאלה שאני נשאל עליה הכי הרבה. אם עקבתם אחרי התזה שלי עד לכאן, אתם יכולים כבר לנחש שאין תשובה אחת נכונה וצריך לשפוט כל מקרה לגופו.

כדי להבין למה זה המצב, צריך לזכור שקידום בריא של אתר בנוי ממספר שלבים עיקריים:

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אם המושגים האלו לא אומרים לכם הרבה, אני ממליץ לפחות לרפרף על המדריך הכללי לקידום אתרים

זהו פחות או יותר הסדר הראשוני שעל פיו פועלים, אך מדובר כאן בתהליך מחזורי שעם הזמן נעשה גמיש יותר.

לדוגמה, יכול להיות שאני אוסיף עוד מאמרים לאתר אחרי כמה שבועות על סמך מחקר מילות מפתח שערכתי בהתחלה.

מצד שני, אולי השוק בו עוסק האתר ישתנה ואני בתור מקדם אתרים אחליט שבשלב הזה חשוב לחזור למחקר מילות מפתח לפני שאני אוסיף מאמרים חדשים.

במקרה אחר עשיתי את כל מה שאני יכול מבחינת התוכן בכמה עמודים ולכן אני אתן יותר דגש על בניית קישורים. וגם אם החלטתי להתרכז בבניית קישורים, אני לא אוכל לדעת מראש כמה בדיוק אני אבנה מהסיבה הפשוטה שיש קישורים שיותר קשה לבנות והם לרוב גם יהיו "השווים יותר".

עכשיו קחו את כל זה והוסיפו שכבה נוספת: אין מצב שאני אשקיע בכל לקוח בכל חודש בדיוק את אותו מספר שעות. כל אחד מהשלבים שציינתי קודם דורש מספר שעות שונה ויש אתרים שהמצב שלהם יהיה קריטי יותר משל אחרים.

לדוגמה, אתרים שהביצועים שלהם החלו להיפגע (ואני גם חייב לתפוס את זה בזמן) בגלל שינויים בגוגל או פעולות של המתחרים (ואפילו את זה אני לא תמיד אוכל לדעת בוודאות).

המטרה שלי בסופו של דבר היא לשקלל את כל הגורמים ולהחליט על סדר העדיפויות הנכון.

בדיוק בשל הסיבות האלו אני לא יכול להתחייב ללקוח לכמות המאמרים החדשים שאני אכתוב לו לאתר או כמה קישורים חדשים אני אבנה לו. צורת העבודה הזו פשוט לא הגיונית ובמסגרת תהליך תיאום הציפיות שעושים רצוי שהמקדם יבהיר זאת.

2.מה עם "קידום יתר" (Over SEO)?

קידום יתר הוא קידום שיש לו פוטנציאל לפגוע באתר יותר מאשר לתרום לו. לדוגמה:

  • להעלות קישורים בתדירות גבוהה מדי ("קישורים רעים")
  • לגרום לכך שבאתר יהיה אחוז גבוה של עמודים עם צפיפות מילות מפתח גדולה (דחיסת מילות מפתח)
  • יצירת רשת של אתרים (PBN) באופן לא זהיר או שקוף מדי לגוגל

ההבדל (כפי שאני רואה אותו) בין קידום יתר לבין קידום אתרים שחור הוא בכך שקידום אתרים שחור נעשה בכוונה תחילה ובאופן קיצוני מאוד.

לעומת זאת, "קידום יתר" הוא קידום שנעשה על ידי מי שלא לוקח את הסיכונים הנכונים או מקדם באופן לא מקצועי.

הבעיה היא שקידום יתר יכול להיות גם הוא מסוכן מאוד. אולי לא תראו את האתר שלכם מתרסק או עף מגוגל, אבל בהחלט ייתכן שתראו ירידות חדות בזמן עדכונים של גוגל (אבל לא רק). לפעמים מקבלים גם הודעה על פעולות ידניות ("ענישה"), ואז אפילו יותר קשה לצאת מזה.

אז איך תדעו מתי החברה או המקדם ששכרתם מבצעים "קידום יתר"?

לא תמיד קל לדעת מתי נעשה קידום יתר, (בין היתר מכיוון שמי שעושה את זה לא תמיד מבין את המשמעות של מה שהוא עושה), אבל יש כמה נורות אזהרה:

  1. מיקוד יתר בביטויים מדויקים ואפילו התגאות במיקומים ספציפיים אליהם האתרים של הלקוחות הגיעו (מיקומים בגוגל לא נשארים סטטיים).
  2. הקישורים שבונים ללקוח הם מאתרים שנראים כמו אתרים שנוצרו במיוחד להוצאת קישורים מבחינת איכות התוכן והאותנטיות שלהם (לא ברור למי שייך האתר או ברור שהוא נועד להעביר לידים למישהו אחר).
  3. נעשה שימוש במאמרים באיכות נמוכה כדי למלא את "הבלוג" או פינת המאמרים באתר שלכם (חוץ מהסיכון שיש בזה, אתם לא רוצים שהגולשים ייראו שהאתר שלכם הופך למזבלה של תוכן לא מקצועי).
  4. התיעוד של פעולות הקידום לא מספיק מפורט.

כמובן שמקדם אתרים מקצועי יכול לעשות בדיקה הרבה יותר מקיפה ולפעמיים שווה לפנות ליועץ קידום אתרים אובייקטיבי כדי שיבדוק את העניין.

3. מכירת קישורים ומאמרים כשירות נפרד

מלבד שירותי קידום אתרים, בשנים האחרונות אפשר למצוא שירותים של מכירת מאמרים או קישורים. לדוגמה, חבילה קטנה 3 קישורים ב-600 ₪ (200 ₪ לקישור) וחבילות גדולות יותר בהן המחיר לכל קישור יורד.

והאמת היא שגם אני מציע שירות משולב של רכישת קישורים שיוצאים ממאמרים.

אז מה הולך פה ואיך זה מסתדר עם כל מה שכתבתי עד עכשיו?

התשובה היא שהשירותים האלו מיועדים בעיקר למי שלא נעזר בחברת קידום אתרים, לדוגמה:

  • מי שמקדם את האתר שלו בעצמו
  • מקדם אתרים עצמאי שאין לו תשתית מספיקה, אבל רוצה עדיין לספק שירותי קידום
  • מי שרוצה להשתמש במאמרים לצורך חיזוק המוניטין ו"על הדרך" לקבל גם כמה קישורים בודדים

במילים אחרות, יש להפריד בין "חבילות קידום אתרים כשירות" ובין "חבילות מאמרים וקישורים" מכיוון שהם פשוט לא פונים לאותו קהל יעד.

ועדיין, יש כאן סיכון ל"קידום יתר". איך נמנעים ממנו?

הדבר הכי חשוב הוא לבדוק שיש לכם יכולת לתזמן את המאמרים ולא לוחצים עליכם לתזמן את כולם באותו הזמן (מה שהכי קל לעשות).

הדבר השני הוא לבדוק שאתם מתאימים את גודל החבילה למספר האתרים שאתם רוצים לקדם. למשל, אין הרבה טעם לקנות חבילה של עשרות קישורים לאתר אחד.

כמובן שמעבר לכך צריך לבדוק את איכות הקישורים, האם יש הפרדה בין האתרים מהם הם יוצאים, מהי איכות התוכן שתקבלו וכו'.

לסיכום

קצב הוספת קישורים או תכנים לאתר שלכם הוא לרוב לא קבוע וגם לא צריך להיות כזה. חברות ומקדמים שנוטים לעשות זאת הם כאלו שמוכרים "חבילות לפי משקל" או פשוט רוצים להראות שהם "מתקתקים" עבודה ולכן מתחייבים לכמות קבועה בכל חודש.

שתי הגישות האלו הן גישות לא מקצועיות שעלולות גם לפגוע באתר.

יחד עם זאת, קיימים שירותים של כתיבת מאמרים משולבים בקישורים, אך לרוב מי שלוקח כאן את הסיכונים באופן ישיר הוא הלקוח, שלא קונה שירותי קידום אתרים מלא, אלא רק את מה שהוא זקוק לו ספציפית באותו הרגע.

למדריכים נוספים:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו