תפריט
תפריט

רשתות בלוגים פרטיות (PBN) – האם זה עדיין עובד?

החלק הארי של עבודת קידום האתרים מתרכזת בבניית קישורים עבור אתרי הלקוחות, ולמרות כל השינויים שעוברים על גוגל, טקטיקות בניית הקישורים בקרב מרבית המקדמים וחברות הקידום נשארו זהות פחות או יותר ומתבססות על החלפות קישורים או אתרים שנמצאים בבעלות חברות הקידום (אתרי תמיכה).

במאמר הבא אדבר על:

  • מה זה בכלל PBN (Private Blog Network)
  • למה זה טוב
  • איך עושים זאת נכון
  • האם זה עדיין עובד? (רמז: ברור)
  • סיכונים אפשריים

PBN - Private Blog Networks

אז מה זה בעצם PBN או Private Blog Network?

כפי שהשם מרמז, ובתרגום פשוט – רשת בלוגים פרטית. אם ניקח צעד אחורה אל הבסיס, קישורים הם עדיין (נכון לשנת 2019) מרכיב עיקרי וקריטי בעוגת הקידום של גוגל. יש המון דרכים לייצר קישורים חיצוניים מאתר X לאתר Y ורשתות בלוגים פרטיות הן אחת הדרכים האפקטיביות לשם כך.

PBN זה למעשה אסופת אתרים (יכול להיות מכמה בודדים ועד עשרות וגם מאות) ששייכים לגורם אחד (בדרך כלל) למטרה עיקרית של הוצאת קישורים יוצאים למטרות חיזוק אתרים מבחינת SEO.

יתרונות בולטים של PBN:

  • שליטה בלעדית של מקדם האתרים או החברה לקידום אתרים
  • אפשרות להפרדה ופיזור רחב בין אחסונים וזהויות שונות
  • אין תלות בצד ג' על מנת לקבל קישור
  • ניתן "להנדס" את האתרים בהתאם לצרכים הספציפיים (לדוגמא אם יש הרבה לקוחות עורכי דין אפשר למקד את מרבית האתרים לתחום זה על מנת שתהיה תשתית חזקה לקידום אותם לקוחות).
  • אין תקרת זכוכית, ניתן להקים כמה אתרים שרוצים (כמובן שזה כרוך בכסף וזמן)
  • ניתן להקים על דומיינים חזקים מאד מיד שניה
  • ועוד…

לצד קישורים מאתרים של לקוחות לאתרים של לקוחות אחרים או שימוש באתרים בנים (כגון שירות בניית אתרים שמסונף לאתר הראשי), אחת הטקטיקות היותר מוכרות היא שימוש ברשתות של בלוגים פרטיים.

הבלוגים האלו הם בדרך כלל אוסף של מאמרים בנושאים הרלוונטיים לאתרים של הלקוחות ומהם יוצאים הקישורים אליהם.

בעבר רשתות הבלוגים (וגם אתרי המאמרים) היו מאוד פופולאריות והן לא בהכרח היו פרטיות, כך שמספר גדול של מקדמים או חברות קידום היו יכולות לשתף ביניהם פעולה והיו גם תופעות רבות של קניית קישורים מרשתות שהצליחו לצבור דירוגים גבוהים (בין היתר באמצעות קישור בין רשתות לבין עצמן).

לעומת זאת, מבחינת גוגל רוב התוכן ברשתות האלו היה באיכות נמוכה ומכיוון שכל המטרה שלהן הייתה לבצע מניפולציה על התוצאות, היא החליטה להילחם בהן באמצעות, בין היתר, עדכון התוכן פנדה.

לאחר עדכון פנדה שהוריד מאוד את הרלוונטיות של הרשתות האלו ועדכון פינגווין שפגע גם באתרים שקיבלו מהם קישורים, מרבית המקדמים פנו לבניית קישורים ממוקדת יותר והרעיון שצריך לעבוד יותר בשביל קישור טוב החל להתקבע.

אבל האם הרשתות הפרטיות באמת הפכו להיות בלתי רלוונטיות? התשובה לשאלה הזו יותר מורכבת מסתם שחור או לבן ולמרות העדכונים של גוגל, רשתות פרטיות יכולות להיות שימושיות אם יש לכם הרבה לקוחות או במידה ואתם רוצים לקצר תהליכים.

בסופו של דבר, אתם מבזבזים פחות זמן על משא ומתן מול מחליפי קישורים ויש לכם יד חופשית יותר מבחינת מה שאתם יכולים לעשות ולוח הזמנים שאתם צריכים לעמוד בו.

אז איך עושים את זה?

1. תמיד צריך להתחיל איפשהו: נראות האתר

את הרשת בדרך כלל לא בונים באופן רוחבי, אלא ממספר אתרים קטן או אפילו אתר בודד שמתרכז בנושא ספציפי, גם אם מדובר בנושא צר יחסית כמו למשל "סמארטפונים וטכנולוגיה". בצורה כזו קל יותר לקשר בין העמודים והאתר כנראה ייראה פחות "ספאמי" לגוגל.

אתם בהחלט יכולים לקחת את תבנית ברירת המחדל של וורדפרס (עדיף לא להשתמש בשירות חינמי), אבל עדיף שתשקיעו קצת יותר: יש היום לא מעט תבניות שתומכות בעברית (יישור מימין לשמאל, RTL) והן נראות לא רע בכלל.

רוצה לקבל יותר כניסות, פניות והכנסה מהאתר?

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

רק חשוב לבדוק שהקישור קרדיט שיש בדרך כלל בפוטר של התבניות לא נראה בעצמו מפוקפק ומפנה לאתר זדוני או משהו בסגנון.

כמו כן, רצוי לגוון קצת גם בתבניות, אפילו אם הן חינמיות ולקחת תבניות מכל מיני מקורות (בשל אותם קישורי קרדיט וכו').

2. תוכן באתרי PBN

אומרים שהתוכן הוא המלך, אבל התוכן ברשת שלכם ממש לא חייב להיות מיליון דולר ולא כדאי להשקיע בו תקציב מאוד גבוה (בהנחה שאתם שוכרים כותבי תכנים), אלא אם יש לכם לקוחות פרימיום עם תקציבים של מעל 4000 ₪ לחודש (עוד על מחירי קידום אתרים).

עם זאת, חשוב לעשות את המינימום ולהקפיד על טקסט שיהיה מספיק קריא בלי דחיסת מילות מפתח או קישורים עם אנקורים מדויקים מדי, כמו גם לכוון לכיוון ה-400-500 מילים ולא להסתפק במאמרים של 200 מילים או פחות. אם אתם רוצים להרוויח באופן עקיף מהרשת דרך מודעות או קישורי אפילייט, מחקר מילות מפתח בסיסי יכול לעזור לכם למצוא נושאים שימשכו תנועה.

3. מרבה נכסים מרבה דאגות?

בשלב מסוים תצטרכו להרחיב את הרשת.

היום קל מאוד לפזר אתרים בין כמה חברות אחסון, אבל גם אם אין לכם כוח להתעסק עם זה, יש מספר חברות שמציעות "חבילות קידום".

אלו הן חבילות שבהן לכל אתר בחבילה יש כתובת IP קצת שונה (C Class) ולכן ההנחה היא שלגוגל קשה יותר לזהות קשר בין האתרים. זה לא פתרון אופטימלי, אבל הוא עדיף מרשת של בלוגים שכולה נמצאת על חבילה שיתופית רגילה וגוגל יכול לזהות אותה בקלות.

אני אישית משתמש (בין היתר) בפתרון מעולה של PBN המאפשר הקמת אתרי וורדפרס בשניות ספורות, פיזור אוטומטי בין כמה משרתי הענן מהמובילים בעולם (לדוגמא אמזון, DigitalOcean ואחרים), הסתרת עקבות למיניהם, עדכונים אוטומטיית ושירותה אבטחה וגם כלי המנטר אחר "בריאות האתרים" והאם הם מאונדקסים או לא בכל רגע נתון. – בהחלט שווה בדיקה.

בנוגע לדומיינים, כאן המצב הוא קצת יותר בעייתי, לפחות אם אתם משתמשים בדומיינים ישראלים שלא ניתן לרשום בהם פרטים חסויים.

אם יש לכם עובד שאחראי על האתר או אתרים אחרים, אתם יכולים לרשום תחתיו את הדומיין מכיוון שלרשמים לא ממש אכפת על שם מי להוציא את החשבונית כל עוד הוא משלם להם.

אפשר גם לרשום על שם אשה / אבא / אמא / אחות וכו' – אבל, תהיו זהירים עם זה, כי לרישום דומיין יכולות להיות גם השלכות משפטיות. בקיצור, זאת לא המלצה, אני רק נותן כיוונים – האחריות עליכם J

דבר נוסף – אני נוטה לא להתקין כלים של גוגל (גוגל אנליטיקס וגוגל סרץ' קונסול) על אתרים מסוג מזה. רחוק מעיני האח הגדול, אתם יודעים… (ברור לי שיש לגוגל אינספור דרכים לדעת עלינו הכל, אבל לא צריך להאכיל אותם בכפית).

4. חיזוק הרשת מבחוץ

עד כאן הכול טוב ויפה, אבל איך בדיוק תחזקו את הרשת עצמה בלי להסתפק בקישורים פנימיים?

אחד העקרונות החשובים באתרי PBN זה לקנות דומיינים חזקים.

מהם דומיינים חזקים? דומיינים עם וותק מסוים ויותר חשוב – עם פרופיל קישורים חזק.

כאשר קונים דומיים עם פרופיל קישורים חזק (כלומר, שיש אתרים חזקים ורלוונטיים המקשרים אליו), והוא לא היה אתר פורנו/הימורים/ספאם בעבר – יש לנו בסיס הרבה יותר חזק להקים את הרשת אתרים שלנו. אחד הכלים הטובים להיעזר בהם לצורך בדיקת דומיינים זה Ahrefs, עליו כתבתי סקירה די מקיפה וגם צילמתי על זה סרטון.

יש מספר מדדים המעניינים אותנו בבואנו לרכוש דומיין יד שנייה:

פרמטרים של Ahrefs

  • Backlinks – סך הקישורים הכולל שיש לדומיין
  • Referring Domains – כמה אתרים שונים מקשרים לדומיין (המדד היותר חשוב ורלוונטי)
  • Organic Keywords – במידה והמספר הזה גדול מ-0, זאת אינדיקציה טובה שהדומיין הזה לא מוענש על ידי גוגל (מפני שהוא בהכרח מדורג על ביטוי אחד או יותר – כלומר מאונדקס בגוגל).
    גם אם יש 0 Organic Keywords על פי Ahrefs, אין זה אומר שהדומיין לא שווה, אלא שהוא כנראה לא היה מאונדקס זמן רב ולא חידשו אותו.
  • בשלב הבא נבדוק את הקישורים עצמם – אם הקישורים נראים לנו טובים ויש חלוקה הגיונית של אנקורים, זה בסיס טוב לרכישת הדומיין.
  • בדיקת היסטוריה – בעזרת כלים כמו Wayback Machine נוכל לבדוק איך האתר היה נראה כאשר היה קיים – ואז נבין מיד האם היה אתר רציני או סתם אתר ספאם.
  • חשוב – יש לקחת בחשבון שיש מלחמה רצינית על דומיינים חזקים ולא תמיד יהיה לנו זמן לעשות את כל הבדיקות, לכן עם הזמן כדאי להסתמך גם עם מיומנות ותחושת בטן. במקרה הכי גרוע – שרפנו כמה עשרות שקלים על דומיין גרוע / מוענש וכו'.

האם ניתן להקים PBN ללא דומיינים חזקים?

בעקרון התשובה היא כן.

אבל המשמעות היא הרבה יותר עבודה בתחזוקת השוטפת של האתרים בדגש על עבודת קישורים – כי PBN ללא אתרים חזקים לא שווה יותר מדי. ככל שהדומיין חזק יותר מבחינת קישורים נכנסים אליו, כך הקישורים מהאתרים האלו יהיו שווים יותר ויקצרו לנו תהליכים בקידום אתרי לקוחות או אתרים שלנו.

מהם הסיכונים בהקמת PBN?

עם כל היתרונות של רשתות בלוגים, חשוב להבין שיש גם חסרונות.

החיסרון העיקרי הוא שכל הרשת תיתפס על ידי גוגל והעבודה הרבה שהשקעתם תרד לטמיון.

יש לציין שזהו תרחיש די נדיר וקורה בעיקר בחו"ל ובעיקר ברשתות מסחריות (כלומר כלים המשווקים את ה-PBN שלהם עבור מקדמי אתרים אחרים).

בארץ טרם נתקלתי בPBN שהוענש באופן גורף על ידי גוגל (מטבע הדברים, זה גם לא נושא שכל כך מדברים עליו..), אם כי אתרים כאלו, בגלל האופי שלהם, הרבה יותר חשופים לעדכונים אלגוריתמיים של גוגל.

במקרים קיצוניים, אם תישרף להם ה-PBN, גם אתרי הלקוחות שלכם יכולים להיפגע (בגלל איבוד הכוח של הקישורים), אבל אם תנקו את כל השאריות של הרשת, סביר להניח שתוכלו לחמוק מעונש קבוע (אפילו אם תקבלו הודעה על פעולה ידנית). כמובן שזה לא יחזיר לכם את הדירוגים הקודמים, אבל לפחות האתרים יישארו בתוצאות החיפוש.

סיכון נוסף וקצת פחות ברור הוא להתבסס יותר מדי על הרשת ופחות על בניית קישורים קלאסית. הדבר דומה לתיק מניות עם סיכון גבוה לעומת תיק מניות עם סיכון נמוך, רק שכאן יש לכם גם אחריות כלפי הלקוחות שלכם, כך שאתם בעצם נמצאים בתפקיד של מנהל התיקים.

לסיכום

בניית רשת בלוגים פרטית לא מתאימה לכל אחד והיא קרובה יותר לקידום כובע שחור מאשר כובע לבן, כך שכדאי להתאים את גודל הרשת לניסיון שיש לכם ורמת הסיכון שאתם רוצים לקחת, ובשום אופן לא לבסס את תהליך הקידום רק על אסטרטגיה אחת של קישורים. רוצים רעיונות לעוד דרכים לבנות קישורים? כתבתי על מעל 40 כאלו.

מצד שני, אם יש לכם כבר כמה לקוחות גדולים יחסית ואולי כמה אתרים מבוססים שכבר בניתם בעבר, יהיה לכם קל יותר להרחיב את הרשת ולייצא חלק גדול מן העבודה למקדמים או וובמאסטרים חיצונים שאתם סומכים עליהם.

מה שיישאר לכם הוא בעיקר לפקח ולחשוב על הדרכים הטובות ביותר לחזק את הרשת מ"חדר הפיקוד".

בהצלחה!

שיתוף ב facebook
לשתף 0
שיתוף ב twitter
לצייץ
שיתוף ב linkedin
לפרגן 0
שיתוף ב pinterest
לנעוץ 0
שיתוף ב email
לדוור
שיתוף ב print
להדפיס
שיתוף ב facebook
לשתף בפייס 0
שיתוף ב twitter
לצייץ בטוויטר
שיתוף ב linkedin
לפרגן בלינקדאין 0
שיתוף ב pinterest
לנעוץ בפינטרסט 0
שיתוף ב whatsapp
לשלוח בוואטספ
שיתוף ב email
לדוור במייל

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

המאמרים הפופולאריים ביותר

מאמרים אחרונים

עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
דילוג לתוכן