קישורים מזיקים: איך לבצע בדיקת קישורים חשודים ואיך ניפטר מהם?

קישורים בעייתיים שהמקור שלהם הוא בפעולות קידום אגרסיבי (קידום שחור), הם לא ממש דבר חדש, אבל עדכון פינגווין (שכיום רץ כחלק מהאלגוריתם הכללי של גוגל ולא בצורת פעימות) הוכיח למקדמי אתרים רבים שגם קישורים שנחשבו לבטוחים יחסית יכולים לגרום נזק לאתר.

זה יכול להיות ירידה בדירוגים עקב שינוי באופן בו האלגוריתם של גוגל מתייחס לאתר וזו יכולה להיות גם ענישה ידנית שתופיע ב-Search Console.

אז איך תדעו אם קישורים מזיקים למהלך של קידום אתרים אורגני, ובמידה ואתם עושים כזה?

התובנה החדשה הזו לא רק הבהירה שאנחנו צריכים להיות הרבה יותר זהירים עם הקישורים שאנחנו יוצרים, אלא שכנראה הקטגוריה של הקישורים המזיקים היא הרבה יותר רחבה ממה שחשבנו.

בד בבד התפתח גם כל הנושא של "קידום אתרים שלילי".

חדשים בעולם הזה? הנה קצת רקע על קישורים והחשיבות שלהם:

אם קידום אתרים שחור נועד בהכרח לקדם אתר ספציפי של מי שמבצע את פעילות הקידום, קידום אתרים שלילי נועד לגרום לאתר אחר לרדת בדירוגים באמצעות יצירת קישורים באיכות נמוכה אליו.

זהו לא הנושא המרכזי של הפוסט, ומי שרוצה לדעת עוד על הנושא מוזמן לקרוא את הפוסט שכתבתי על קידום אתרים שלילי. מה שכן חשוב לי להדגיש כאן הוא שקידום אתרים שלילי קיים ובמקרים נדירים יחסית גם עובד. (גוגל טוענת שהיא משפרת את היכולת שלה בתחום הזה)

בכל אופן, בפוסט הזה אני אדבר על כל הדרכים לזהות קישורים מזיקים ואיך בדיוק להיפטר מהם.

שלושה סוגים של קישורים מזיקים

בגדול קיימים כמה סוגים של קישורים מזיקים:

  1. קישורים מזיקים שהמקור שלהם הוא בהחלפות קישורים או פעולות שלנו (כולל קידום שחור).
  2. קישורים שמישהו אחר יצר כדי להזיק לנו, כאמור, חלק מקידום אתרים שלילי.
  3. קישורים שהמקור שלהן הוא בפעולות קידום שעשו עבורנו ולא תמיד היינו מודעים אליהם (כולל קידום אתרים שחור)

כפי שאני אדגים בהמשך, חשוב מאוד לעשות את ההבדלה הזו מכיוון שלכל סוג של קישורים יש טקטיקות הסרה מעט אחרות.

בוידאו הבא אני מרחיב עוד על קישורים מזיקים:

מה הופך קישורים למזיק?

זוהי שאלת מיליון הדולר והתשובה עליה לא תמיד ברורה ב-100%. אם היא הייתה ברורה, היינו יכולים לעשות לאתר שלנו קידום על סטרואידים בלי לחשוש יותר מדי…

דבר נוסף שלא פחות חשוב לזכור אותו: קישור כשלעצמו לא חייב להיות מזיק, אבל אם הוא מהווה חלק מקבוצת קישורים בעלת מכנה משותף, הוא עשוי להיות מזיק.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אחרי שהבנו את זה, בואו נראה מהם המאפיינים של קישורים מזיקים. שימו לב שקישור מסוים יכול להשתייך לכמה קטגוריות ואין כאן בהכרח סתירה.

קצב ההוספה: מאסה של הרבה קישורים נכנסים בזמן קצר

לא רק המאפיין של הקישור עצמו יכול לפגוע, אלא גם התדירות בה קבוצה של קישורים נוצרת. זה בדרך כלל תוצאה של קידום אתרים שלילי או קידום אתרים שחור מכוון. במקרה של קידום אתרים שחור, המטרה היא להביא את האתר למיקומים גבוהים, אבל בדרך כלל בנקודת זמן מסוימת לגוגל נמאס והם הופכים לקישורים מזיקים שגם עם קונטרה של קישורים "טובים" לא תמיד קל לתקן את האפקט שלהם.

הרבה אנקורים מדויקים

קישורים מזיקים שקל לזהות יחסית הם קישורים בעלי אנקור טקסט מדויק.

כלומר, הטקסט שלהם יהיה בדיוק אותה מילת מפתח שאנחנו מנסים לקדם.

קישור כזה צריך להיות חלק מתמהיל קישורים גדול יותר של אנקורים מדויקים כדי שייחשב למזיק. דוגמה לתמהיל קישורים בטוח יחסית שכולל גם קישורים כאלו אפשר למצוא בפוסט שכתבתי על חלוקת אנקור טקסט.

מה יכול להיות האפקט של אנקור טקסט מדויק יתר על המידה בכמות מוגזמת? אם התחלתם לבנות קישורים עם הרבה אנקורים מדויקים, יכול מאוד להיות שתראו ירידה אחרי עליה של הביטוי במיקומים. זו לא תמיד הסיבה, אבל יכול להיות רמז די טוב.

בקישורים שאני מבצע, אני ממליץ מאד לשלב אנקורים הכוללים את שם המותג / אדם / חברה / מה שזה לא יהיה.

אני מרחיב על כך עוד בסרטון הזה:

קישורים מאתרים בעייתיים

הקטגוריה הקלאסית: קישורים שהמקור שלהם הוא באתרי ספאם שאם יש לכם קצת ניסיון ב-SEO לא הייתם חושבים אפילו לקבל מהם קישורים כחלק מקידום "לבן" או אפילו "אפור".

מן הסתם, אלו לרוב קישורים שליליים או קישורים ממקור של קמפיין שחור קודם שלא אתם ביצעתם. רק במקרים נדירים ביותר אלו אתרים שאולי החלפתם איתם קישורים בעבר ופתאום הפכו לקישורי ספאם בגלל ירידה כללית באיכות של האתר.

מבחינתו אתרי ספאם הם אתרים עם תוכן בעייתי, דחיסת מילות מפתח וקישורים יוצאים או נכנסים בעייתיים. לרוב קל לזהות אותם בעין (אפילו העיצוב נראה על הפנים) ולא צריך כלים חיצונים כדי לעשות את זה.

כמויות גדולות במיוחד של קישורים זהים במקומות "מפתיעים"

כמויות גדולות במיוחד של קישורים זהים (בסדר גודל של מאות ואפילו יותר) הם כמעט תמיד קישורים שהמקור שלהם הוא קידום אתרים שלילי.

אלו הם קישורים שקל מאוד ליצור באמצעות בוטים או תוכנות כמו Xrumer. הרבה פעמיים הם יהיו קישורים עם אנקור טקסט שבכלל לא קשור לאתר ויימצאו באתרים בשפה אחרת לחלוטין. המטרה היא שהקישורים האלו לא יהיו רלוונטיים ויגרמו לגוגל לחשוב שאתם אלו שהגזמתם עם הקישור.

קישורים הדדיים מרובים

קישורים הדדים הם קישורים שהמקור שלהם הוא בהחלפת קישורים הדדיות (היום זה קצת פחות נפוץ).

לדוגמה – יש לי אתר למצלמות אבטחה ואני שם בפוטר שלי קישור לחברה שמציעה שירותי שמירה. חברת השמירה שמה קישור בפוטר אלי. אם אנחנו משתמשים בשיטה הזו יותר מדי עם הרבה אתרים, גוגל עשויה להעניש אותנו ולמעשה זה כתוב באופן מפורש בקווים המנחים שלה לבעלי אתרים.

עוד על קישורים הדדיים:

קישורים מאתרים ברמה נמוכה

אני לא מדבר על אתרים עם "ציון" נמוך, כמו DA/DR או חרטוט כזה דומה שכמעט כל המקדמים הולכים אחריהם כמו עדר עיוור, אלא על אתרים שגוגל "לא לוקח אותם ברצינות" – אתרים חלשים מבחינת דירוגים ואתרים שרואים שהם אתרי ספאם בצורה ברורה.

קישורים חיצוניים מאתרים אלו לא בהכרח אותם שהאתר שלכם יחטוף, בטח לא במקרה שהאתר מפצה על זה בתוכן מעולה וחווית משתמש טובה מאד.

מה שכן, אם הינכם מקדמים אתרים בתחומים רגישים תחת הקטגוריה של YMYL (לדוגמא אתרי רפואה, משפטים, ביטוח, כסף וכו') – אז אסטרטגיית הקישורים שלכם צריכה להיות הרבה יותר איכותית מאשר כמותית. פחות אתרים, אבל אתרים חזקים כמה שיותר וקשורים לתחום שלכם כמה שיותר.

קישורים שגוגל נותנת כדוגמה בהודעה על ענישה ידנית

אם הגעתם למצב של ענישה ידנית, אתם למעשה חייבים לנסות ולבצע הסרה של קישורים מזיקים.

החדשות הטובות הן שלפעמיים גוגל תיתן לכם דוגמה לעמוד חיצוני שמפנה אליכם קישור בעייתי. זה תלוי בהודעה הספציפית והמקרה שלכם, אבל בהחלט יש דוגמות כאלו.

מערכות לבדיקת קישורים רעים

אם אתם משתמשים במערכת לבדיקת קישורים, יכול להיות שראיתם אופציה אחת או יותר לזיהוי קישורים שליליים.

לדוגמה, ב-Cognitive SEO יש כלי כזה.

אני באופן כללי לא נותן הרבה קרדיט לכלים שאמורים לעשות עבודה של מוח אנושי, אבל זה יכול להיות כלי עזר שנחמד, שיש להסתכל בו בצורה ביקורתית כמובן.

קישורים קנויים

הבעיה היא לא עם קניית הקישורים כשלעצמה (שהיא בתחום האפור), אלא בכך שצריך לדעת איך לעשות את זה. קניית קישורים שגורמת לאתר שלכם ליפול כנראה יותר מזיקה מאשר תורמת.

לפעמיים אנחנו מחפשים קיצורי דרך ולוקחים פרילנסר כדי למצוא הזדמנויות לרכישת קישורים (זה גם מגן עלינו ומאפשר לנו לא לעשות את העבודה השחורה בעצמנו). מכיוון שקישור נורמלי אמור לעלות לפחות 100 ₪, קחו בחשבון שאם תשלמו למישהו 10 שקלים על כל הזדמנות שהוא מוצא, לא בטוח שהוא יעשה עבודה איכותית במיוחד…

מבחינת הסרת קישורים שכבר שילמתם עליהם, כמובן שאל תצפו לקבל את הכסף שלכם בחזרה, אבל בהרבה מקרים יש אפשרות לקנות קישור רק לכמה חודשים.

מנגד, אתרים שאתם מסמנים באופן ברור כקישורים ממומנים (היום rel="sponsored") הם בסדר.

בדיקת קישורים חשודים – איפה בדרך כלל תמצאו קישור מזיק בדף?

מקודם ציינתי שקל יחסית לזהות אתרי ספאם.

הסיבה היא שמי ששותל את הקישורים הרעים בדרך כלל לא משקיע יותר מדי בניסיון לגרום להם להיראות טבעיים. זוהי הסיבה שמבחינה צורנית (המקום בדף) קל יחסית לזהות את הקישורים האלו אפילו במבט מהיר.

לדוגמה :

  • קישורים עם אנקור טקסט מדויק מחתימות
  • קישורים בגוף הודעה או מתגובה עם מעט מאוד מילים חוץ מהקישור (וורדפרס ופורומים שונים)
  • קישורים צפופים באתרים עם פסקאות שיש בהן באופן כללי דחיסה של הרבה מילות מפתח
  • קישורי פוטר צפופים. כאן צריך קצת להיזהר. לדוגמה, קישורים לאתרים אחרים ברשת לגיטימית של אתרים (זאפ ודפי זהב) הם תקינים.

האם כל קישור שעונה על קטגוריות כאלו הוא קישור שאנחנו צריכים בהכרח להסיר?

לא בהכרח: קישורים שלא אנחנו יצרנו ומשתייכים לאחת הקטגוריות למעלה צריכים להדליק אצלנו נורה אדומה. לעומת זאת, יש הרבה מאוד קישורים שאנחנו לא יכולים להצביע עליהם כקישורים שבוודאות מזיקים לנו. אנחנו צריכים לקחת בחשבון שאם נסיר אותם, אנחנו עלולים לקבל את התוצאה ההפוכה ולכן חשוב שנבחן אותם בפינצטה.

אם יש לנו את זמן יצירת הקישורים האלו מתועד, יהיה לנו קל יותר לבדוק אם הייתה להם השפעה טובה או רעה על הדף והביטוי אותם הם היו מיועדים לחזק. בכל מקרה, מכיוון שאלו לא קישורים איכותיים במיוחד מלכתחילה, אנחנו לא צריכים לפחד יותר מדי לבצע את תהליך ההסרה.

הסרת קישורים בעייתיים

יש כמה שיטות להסיר קישורים בעייתיים. ההסרה יכולה להיות הסרה פיזית (מחיקה של ממש מקוד האתר) או מתן הוראה לגוגל להתעלם מהקישורים.

קישורים שהמקור שלהם הוא בהחלפות קישורים או פעולות שלנו

אלו הם לכאורה הקישורים שהכי קל לטפל בהם.

כדי לאתר אותם אנחנו יכולים להסתכל ברשימת ההחלפות שלנו (אם שמרנו אותה בצורה מסודרת) או להשתמש בכלים כמו Ahrefs, Majestic וחבריהם.

בדרך כלל יהיה קל לאתר אותם מכיוון שהאתרים מהם הם יוצאים יהיו מוכרים לנו.

בשלב הבא אנחנו צריכים לנסות להסיר את הקישור אם מדובר באתר בשליטה שלנו (אולי הפרטים שלו מוחבאים באיזה קובץ אקסל ששכחנו ממנו).

אם לא מדובר באתר בשליטה ישירה שלנו, אנחנו צריכים למצוא את איש הקשר אתו ביצענו את ההחלפה. אם אין לנו קובץ מסודר, אפשר גם לנסות ולחפש במייל.

אני בכלל ממליץ להשתמש בתגיות של Gmail או כל בספריות של כל תוכנת דואר אחרת כדי לתעד דברים שכאלו.

הסרת קישורים בודדים שלא אנחנו יצרנו מאתרים אחרים

אם מדובר בקישורים בודדים שאנחנו לא זוכרים שיצרנו, פשוט צריך לפנות למי שמנהל את האתר ולשלוח לו מייל.

רוב האנשים הנורמטיביים לא ינסו להחזיק את הקישור שלנו כשבוי  או לדרוש מאיתנו דמי כופר תמורת ההסרה שלו. אם אין פרטי יצירת קשר באתר, נסו לבדוק את פרטי הדומייין שלו. בארץ אי אפשר בעיקרון להחביא פרטי דומיין (במקרים נדירים יכול להיות שיפברקו אותם…).

עדיף כמובן לפנות בצורה מנומסת. כאמור, לרוב בעלי האתרים אין כוונות רעות ובמקרים רבים מדובר בקישורים שאחרים שתלו אצלם דרך תגובות אוטומטיות, חתימות בפורומים וכו'.

רצוי לחכות לפחות שבועיים לפני שמוותרים ואומרים לגוגל להתעלם מהקישור (על זה אני אדבר מיד).

כל המקרים האחרים

אם לא הצלחנו להסיר קישורים באופן פיזי, תמיד יש לנו את האפשרות להגיד לגוגל להתעלם מהם באמצעות ה-Disavow Tool.

הכלי יכול לשמש הן להסרת קישורים מעמודים ספציפיים והן להסרת קישורים רוחביים מדומיין שלם. את כל הרשימה אתם מעלים ל-Search Console.

אבל כמו שכתבתי בפוסט שבקישור: לא מדובר בכלי שההשפעה שלו עובדת כמו במטה קסמים. למעשה, יש וויכוח האם הוא בכלל יעיל.

גוגל מצדה מעדיפה שלא תשתמשו בו כמוצא ראשון אם קיבלתם ממנה הודעה על ענישה ידנית.

היא מעדיפה שקודם כל תבצעו הסרה ידנית כפי שתיארתי בשני הסעיפים הקודמים ורק לאחר מכן תפנו לפתרון הזה. אם לא תראו לה שלפחות ניסתם להסיר את הקישורים הבעייתיים, הסיכויים שהעונש יוסר יהיו קטנים יותר וכל התהליך יימשך הרבה יותר זמן.

לסיכום – בדיקת קישורים חשודים

מאז שעדכון פינגווין הפך לעדכון שרץ באופן קבוע בתוך המערכות של גוגל, אנחנו צריכים להיות מודעים יותר לכך שייתכן שקישורים מזיקים וטקטיקות קידום לא זהירות פוגעות בנו.

אם מדובר בקישורים שאנחנו יצרנו קל יחסית להסיר אותם. זה לא תמיד המצב עם קישורים שהמקור שלהם הוא בקידום אתרים שלילי, אבל החדשות הטובות הן שגוגל אכן נעשתה טובה יותר בזיהוי שלהם.

מדריכים נוספים על קישורים שכדאי לכם (מאד) לקרוא:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו