קידום אתרים כובע לבן, שחור ואפור: 3 גישות שונות ומשמעותן

על שלושה דברים העולם עומד: קידום אתרים לבן, שחור ואפור 🙂

מי שמתעניין בקידום אתרים או אפילו התחיל ללמוד איך עושים את זה בעצמו, בוודאי שמע לפחות פעם אחת את הביטוי "קידום אתרים שחור" או Black Hat SEO, אבל אולי לא הבין עד הסוף מה זה בדיוק אומר.

קידום אתרים לבן, שחור ואפור

המונח "כובע שחור" מגיע במקור מעולם ההאקינג, ומתייחס לרוב למי שמשתמש בידע הטכני שלו על מנת לזכות ברווח אישי, לדוגמה, סחיטה באמצעות תוכנות כופר.

ההבדל המרכזי בין מקדם שחור לבין האקר שחור הוא שהמקדם השחור לא מבצע עבירה פלילית (לפחות לא ברוב המקרים) אלא עובר על החוקים המנחים של גוגל.

המשותף לשניהם הוא שמדובר בפעולות בעלות סיכון גבוה, ובשניהם אפשר להיתפס על חם וגם להיענש בסופו של דבר.

במקרה של עבירה פלילית העונש יכול להיות קנס או כלא…במקרה של גוגל – ירידה דרסטית במיקומים ובסופו של דבר בהכנסות במידה ויש (בפועל זה יכול להיות קנס לא קטן גם כן).

מהכותרת של הפוסט בטח גם הבנתם שיש גם אמצע – קידום אתרים כובע אפור.

את המונחים האלו אולי שומעים קצת פחות, אבל החשיבות שלהם להבנת כל עניין הכובעים בקידום אתרים לא פחות חשובה.

בתכלס, אין ממש הגדרות רשמיות לכל מונח כזה אבל במאמר הבא אעשה סדר לגבי כל אחת מהגישות. נתחיל.

מעדיפים וידאו? בכיף 🙂 כאן אני מדבר על זה:

קידום אתרים לבן (White Hat SEO)

מקדם אתרים מקצועי שעובד בשיטה של קידום אתרים כובע לבן הוא מי שעובד אך ורק על פי ההנחיות של גוגל לשיפור הנראות של האתר בתוצאות החיפוש (שימו לב שאני לא מדבר אפילו על מיקומים ספציפיים של מילות מפתח).

הנחיות אלו כוללות בעיקר פעולות טכניות כמו למשל התאמת האתר למובייל, שיפור המהירות שלו, יצירת תכנים איכותיים, הוספת קישורים פנימיים בין עמודי האתר, עיבוי הטקסט, שימוש בנתונים מובנים (סכמה) וגם פעולות אופטימיזציה.

למעשה, כשמדברים על קידום אתרים לבן מדובר בפעולות שהן 100% Onsite – כלומר פעולות שהן נטו אופטימיזציה עבור מנוע החיפוש, פעולות שמתרכזות באתר עצמו ולא מחוצה לו (כמו קישורים למשל).

קידום לבן הוא לכאורה קידום בטוח – כלומר כזה לא אמור לגרום לעונש עתידי (ידני או אלגוריתמי) על ידי גוגל.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

האמנם…?

בפועל, גוגל יכולים בכל רגע נתון לשנות את המאזנים והמשקלים של כל פרמטר באלגוריתם (ויש מאות כאלו), מה שבהחלט יכול לגרום לאתר להיפגע בדירוגים.

בנוסף, מקדם או סוכנות לקידום אורגני הפועלים בגישה לבנה בלבד ויש לו מתחרים (למי אין מתחרים?) – כנראה ימצא את עצמו מהר מאד הרחק במירוץ שכן מי שלא יוזם קישורים או גורם להם לקרות – יתקשה מאד להתקדם כמו שצריך ובטח בזירות תחרותיות.

לכן, החיסרון בקידום לבן הוא שמדובר בקידום "חלבי", כזה שקשה להשיג בו תוצאות, במיוחד אם האתרים המתחרים עושים מאמצי קידום אגרסיביים יותר.

קידום לבן יכול להיות אפקטיבי בעיקר אם האתר נמצא בתוך סוג של "אוקיאנוס כחול". כלומר, הוא מציע משהו שאתרים אחרים לא או עוסק בנישה מאוד ספציפית.

אז מה? גוגל סתם מחרטטים אותנו שנעשה אתר טוב, נאפטמז אותו והכל יהיה סבבה? בהחלט.

כי בואו נשים את הדברים על השולחן: מה שווה היום אתר, גם כזה שבנוי לתלפיות עם תוכן מדהים, ללא חשיפה וללא טראפיק?

כל עוד גוגל לא מעיפים לגמרי את נושא הקישורים מהאלגוריתם – בהצלחה למי שעוסק בקידום לבן.

למען הסר ספק: אני לא מכיר אף אחד בארץ או בעולם שמקדם לבן בלבד.

ברגע שהבנאדם יצר אפילו קישור אחד – הוא כבר עובר לתחום האפור, כי מבחינת גוגל – קישורים צריך לקבל בצורה טבעית בלבד ולא ליזום אותם.

קידום אתרים אפור

קידום אתרים אפור (Grey Hat SEO)

כאמור, קידום לבן הוא ברוב המכריע של המקרים לא יעיל כאשר מתחרים עם אתרים אחרים על אותם חיפושים.

לכן, מרבית המקדמים וחברות קידום האתרים רוצים מצד אחד לשמור על האתר של הלקוח שלהם בטוח, אבל גם לא "לצאת פראיירים" ולהתקדם בתוצאות החיפוש.

איך הם עושים זאת?

בדרך כלל הם מבצעים כל שעושים בתהליך קידום אתרים כובע לבן, אבל גם "מתבלים" את זה עם יצירת קישורים חיצוניים לאתר הלקוח שלהם, קישורים שייראו כמה שיותר טבעיים ולא כאילו מישהו יצר אותם בכוונה תחילה.

נעים להכיר – קידום אתרים כובע אפור.

אז יש הרבה מאוד דרכים ליצירת קישורים – חלקן אפורות יותר וחלקן שחורות יותר.

אבל קישור לבן לגמרי – זה רק קישור שקיבלת באופן טבעי כאשר מישהו נחשף לתוכן שלך והחליט לקשר מיוזמתו.

בסיכומו של דבר, יש הרבה טכניקות ליצירת קישורים, חלקן אגרסיביות ומסוכנות יותר וחלקן אגרסיביות פחות ולרוב גם פחות מסוכנות. המקדם האפור נע בין שני הקצוות האלו על פי רמת הסיכון שהוא ובמיוחד הלקוח שלו מוכנים לקחת. (למרות שבפועל יש הרבה מקרים שבהם הלקוח לא מודע לרמת הסיכון שהמקדם שלו לוקח).

חשוב להבהיר שגם אתר שקודם בצורה אפורה יכול לקבל עונשים כאלו ואחרים מגוגל (כמו שנראה מיד לגבי קידום שחור), אבל הסיכוי שהוא יקבל עונש כזה בלי להתכוון לכך הוא קטן יותר באופן משמעותי, בהנחה שהוא יודע לעבוד כמו שצריך. להרחבה חשובה בהקשר זה – עדכון פינגווין של גוגל.

הקידום האפור, על כל גווני הספקטרום שלו הוא היום סוג הקידום הנפוץ ביותר.

קידום אתרים שחור

קידום אתרים שחור (Black Hat SEO)

קידום שחור או קידום אתרים כובע שחור (Blackhat SEO) הוא הקידום האגרסיבי ביותר.

מי שמשתמש בו לוקח את השיטות של הקידום האפור אל הקצה באופן שבו ברור שהן נוגדות את הכללים המנחים של גוגל.

לדוגמה:

  • יצירת מאות/אלפי קישורים באמצעות תוכנות/כלים/הודים וכו'
  • הצגת תוכן שונה לגולשים ותוכן שונה לגוגל (מיסוך)
  • שימוש מוגזם במילות מפתח (פחות נפוץ היום וגם לא יעיל)
  • יצירת עמודים עם מיקוד מוגזם. לדוגמה, אתרים שלוקחים חיפושים של גולשים ומאנדקסים אותם.
  • יצירת קישורים אוטומטיים בבלוגים או פורומים דרך תוכנות כמו xrumer.
  • יצירת תוכן מועתק באופן אוטומטי ושינוי פרמטר מסוים בלבד (למשל עיר) – יכול להעיד שזאת בהחלט שיטה שעובדת עדיין, לפחות בגוגל ישראל.
  • טכניקה נפוצה ששווה לשים עליה דגש היא יצירת מעגלים של קישורים. מדובר בהרבה אתרים שמקשרים אחד לשני, כאשר האתר במרכז הוא האתר אותו רוצים לקדם על מילות המפתח הכי תחרותיות.

במעגל הבא יש אתרים פחות חשובים לקידום שמקשרים לאתר במרכז, במעגל היותר חיצוני יש עוד אתרים שמקשרים אליהם וכך הלאה. דיברתי על השיטה הזו במאמר 7 דרכים לחזק פרופיל קישורים קיים.

בתכלס גם בקידום אפור משתמשים בזה לא מעט, אבל הכול שאלה של היקף ואיכות האתרים שמרכיבים את המעגלים.

עוד טכניקה שנויה במחלוקת היא הטמעת קישורים בתבניות של בלוגים או אתרים, כך שכל מי שמשתמש בתבנית חייב גם להשאיר את הקישור (לפחות לפי תנאי השימוש). יש הרבה מקדמים או בעלי אתרים שעדיין משתמשים בה, אף על פי שגוגל הבהירה באופן ברור שזו טכניקה פסולה. כיום אני פחות ופחות רואה קישורי Sitewide (פוטר/תפריטי צד) אפקטיביים כמו פעם.

למה בעצם להשתמש בקידום שחור?

כמו שאפשר להבין, קידום שחור מסכן את האתרים שמשתמשים בו. במקרה הפחות גרוע, האתר יקבל "עונש אלגוריתמי" שיאפשר בדרך כלל להחזיר אותו למצב הקודם על ידי ביצוע שינויים כאלו ואחרים.

לאחר מכן קיימים עונשים ידניים, אלו הם עונשים שמוטלים על האתר לאחר שצוות בדיקה ידני של גוגל בדק את האתר ומצא שהוא מפר את הכללים של גוגל. במקרה הזה, תישלח לבעל האתר התראה דרך ה-Search Console והוא יתבקש לבצע תיקונים ולשלוח התראה לגוגל אחרי שהשינויים בוצעו. בדרך כלל מדובר בהסרת קישורים "לא טבעיים" שמפנים לאתר.

במקרים קיצונים במיוחד, ייתכן שאתר כבר לא יופיע בגוגל ברמת הכתובת שלו (הדומיין), כלומר חסימה גורפת של האתר בתוצאות (De-Index).

לפעמים זהו מצב בלתי הפיך, כך שהדומיין "נשרף" ואין הרבה מה לעשות אתו (אפילו אם מקימים עליו אתר אחר).

גוגל נוקטים יד קשה נגד רשתות בלוגים בעיקר בחו"ל במדינות שונות וחוסמים דומיינים שלמים לסריקה כדי לשרוף את כל הרשת.

עכשיו מגיעה כמובן השאלה – אם קידום שחור זה כל כך מסוכן, למה בכלל להשתמש בזה? יש לכך כמה סיבות:

  1. המקדם רוצה לעשות "מכה", להרוויח כסף ממודעות או להציע שירותים לאנשים ולקוחות דרך האתר לתקופה קצרה, בידיעה שאם האתר נשרף יש לו עוד איזה 50 כאלה בדרך… סוג של ניהול סיכונים מחושב.
  2. המקדם רוצה להבטיח תוצאות מהירות ללקוח מבלי לספר לו על רמת הסיכון שהוא לוקח על עצמו. כמובן שמדובר במכת מוות לאתר קיים שכבר הספיק להתברג בעבר על מילות מפתח תחרותיות, ולכן מדובר בסוג של שבירת קוד אתי. בתחומים כמו פורנו והימורים לפעמים אין ברירה אלא לעבוד בשיטות שחורות אבל חובה ליידע את הלקוח (אם יש כזה) על הסיכונים. יש גם קידום אתרים מהיר שיכול לעבוד ללא שימוש בשיטות שחורות – אבל רק במקרים ספציפיים – .
  3. פגיעה במתחרים – שיטה ידועה לפגוע במתחרה היא פשוט להפגיז אותו במסה כבדה של קישורי זבל – קישורים אוטומטיים, מאיכות נמוכה, תוך שימוש חוזר באותו אנקור טקסט. האם השיטה הזו עדיין עובדת? כן, למרות שגוגל טוענים שלא – באתרים חדשים או כאלה בלי פרופיל קישורים מגוון וחזק, הרבה יותר קל לפגוע באמצעות כמה קישורי זבל, אפילו לא צריך כמות כזאת גדולה.
  4. בדיקת הגבולות של גוגל – כמו הרבה האקרים שרוצים "רק ללמוד את המערכת", יש הרבה מקדמים שחורים שרוצים לבדוק את הגבולות של גוגל על ידי שימוש בטקטיקות קיצוניות ולכן עד כמה האלגוריתם יכול להיות סבלני. כיום בעידן של פינגווין בזמת אמת – כבר לא צריך לחכות חודשים או שנים על מנת לראות איך גוגל מגיב – הכל קורה במהירות.

אז – איזה סוג של מקדמים אתם? 🙂

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו