שיעור נטישה: מה זה אחוז נטישה ואיך לשפר אותו?

שיעור או אחוז נטישה (Bounce Rate), הוא אחד הנושאים המרכזיים ב-SEO ויש לו חשיבות עצומה בין אם אתם מאמינים שגוגל מתחשב בו בדירוגים ובין אם לא. נשמע מוזר? לא בהכרח… שיעור נטישה מתאר את אחוז הגולשים שיצאו מהאתר לאחר שהגיעו אליו מגוגל או כל מקור אחר בלי לעבור לעמוד אחר.

לדוגמה, אם ביום מסוים נכנסו לאתר 100 איש, 80 מהם שוטטו בין העמודים השונים ו-20 יצאו בלי ללחוץ על שום קישור פנימי, אחוז הנטישה יהיה 20%…

הכלים שיש בידינו כיום מסתמכים על מדידת הזמן בין שני עמודים, כך שגולש שנטש את האתר יכול להיות באותו העמוד 20 שניות, אבל הוא גם יכול להיות בו 10 דקות.

המשמעות היא שלמרות שהעצה הרשמית של גוגל ושל רבים אחרים היא להוריד את שיעור הנטישה הכולל באתר, זהו לא חוק ברזל שכדאי להכליל אותו על כל האתר.

זו גם הסיבה המרכזית לכך שלא ברור האם גוגל מתחשב באחוז הנטישה כאשר הוא מדרג אתרים ועמודים.

אשאל את זה בצורה אחרת: האם גוגל מספיק “חכם” כדי לדעת אם הגולש מצא את מה שהוא מחפש ולכן יצא מהעמוד, או שהוא נטש את האתר דווקא כי הוא לא היה מרוצה?🤔

זכרו גם שגוגל לא יכול לשאוב את נתוני Analytics לדירוגים שלו ולכן מבחינתו הוא לא רואה את זמן השהייה באתר גם אם ניתן לחשב אותו.

לדעתי האישית חשוב להתמקד בהורדת אחוז הנטישה כדי להגדיל המרות ואת מספר הכניסות ממבקרים חוזרים, לא כדי להתחזק בדירוגים בגוגל.

שיעורי נטישה

מה נחשב ליחס נטישה גבוה?

למרות שהנושא של יחס נטישה הוא כאמור די בעייתי, אפשר לראות שאתרים מסוגים שונים שעוסקים בנושאים שונים בדרך כלל מתאפיינים גם באחוזי נטישה משלהם. למשל, בבלוגים בלי הרבה עמודים סטטיים אחוז הנטישה בדרך כלל יעבור את ה-70%.

באתרי תוכן אחרים שיותר דומים למגזינים אחוז הנטישה כבר יורד בממוצע ב-20% (כלומר, משהו באזור ה-50%) ובאתרים מסחריים שמציעים שירותים או מוצרים שונים, אחוז נטישה אופטימלי הוא כבר פחות מ-40%.

כשאנחנו מגיעים לחתך נושאי ובעיקר מגזרי תעשייה שונים, התמונה יותר מורכבת למרות שההבדלים עצמם פחות דרסטיים: לדוגמה, באתרים שמוכרים מזון אחוז הנטישה הוא גבוה יחסית ובאתרי אופנה אחוז הנטישה הוא נמוך יחסית (הבדל של בערך 10%).

💡 אגב, טיפ קטן: אם כבר מדברים על אתרים מסחרים שבהם הלידים מתקבלים מטפסים פשוטים יחסית, הפרידו בין שליחת הטופס לבין עמוד התודה. כך תוכלו לדעת כמה זמן שהה באתר כל גולש שהפך לליד.

ועוד עובדה מעניינת: שיעור הנטישה בסמארטפונים הוא בדרך כלל גבוה יותר מאשר במחשב (גם אם האתר מותאם למובייל). בטאבלטים המצב דומה, אבל בצורה פחות דרסטית (כמה אחוזים בודדים).

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

הבעייתיות באחוזי נטישה גבוהים

באילו מקרים אחוז נטישה גבוה יכול להיות בעייתי?

ייתכן שאם תבדקו את העמודים השונים באתר שלכם, תגלו שבעמודים מסוימים שיעור נטישה גבוהה לא באמת מפריע לכם. לדוגמה, אם גולשים רבים נוחתים מגוגל ומתקשרים אליכם או שולחים לכם הודעה ב- Whatsapp, מבחינתכם מדובר בליד.

מצד שני, יש מקרים שבהם קל לראות שמשהו באחוז הנטישה בעייתי, במיוחד כשמדובר באחוז מאוד גבוה רוחבי בכל האתר, אבל לא רק.

אחוז נטישה גבוה בעמודי מפתח לא מושכים מספיק

“עמודי מפתח”, כפי שאני מכנה אותם, הם עמודים שמובילים לעמודים אחרים, ולכן יש בהם בעיקר תמונות מקדימות או תקצירים.

לדוגמה, אם יש לי באתר עמוד שמציג תגית עם רשימת פוסטים שמקושרים אליה והגולש לא לוחץ על שום מאמר, סימן שהעמוד לא מעניין אותו מספיק או שהוא הגיע לאתר מגוגל וציפה למצוא משהו אחר.

הנה כמה עמודי מפתח נוספים שאני יכול לחשוב עליהם:

  1. עמודי קטגוריה: בדומה לעמודי תגיות. צריך להיזהר במיוחד בקטגוריות עם מעט מאוד פריטים. עדיף לאחד אותה עם קטגוריה אחרת.
  2. עמודי קטגוריות משניות – כנ”ל. לפעמים יותר מדי חלוקות וניסיונות לרכוב על זנבות ארוכים פוגעים בחוויית הגלישה.
  3. עמודי ארכיון: בדרך כלל מדובר על רשימה של פוסטים שלא קשורים בהכרח לתגית מסוימת, אלא מסודרים על פי התאריך בו הם פורסמו. אם אתם רוצים להפוך אותם למושכים יותר, אני מציע שלכל פוסט תהיה תמונה מקדימה והפוסטים יהיו מסודרים בטורים / בשורות ולא סתם יישבו אחד מתחת לשני.
  4. עמוד הבית: אחוז נטישה גבוה בעמוד הבית יכול לאפיין אתרים עם תפריטים עמוסים שלא ממש מסבירים לגולש לאן מוביל כל קישור. במיוחד אם לא מדובר באתר עם מבנה קלאסי, אלא כזה שהגולש צריך ללמוד אותו. (זוכרים מה קרה כשפייסבוק שינו את הממשק?).

גרסאות מובייל בעייתיות

גרסת מובייל בעייתית

אתר עם גרסת מובייל בעייתית בדרך כלל יתבטא באחוז נטישה רוחבי גבוה בסגמנט של משתמשי המובייל (משהו שדי קל לראות ב-Analytics).

עמודים שעולים לאט במובייל הם לעיתים קרובות עמודים שטוענים כל מיני אלמנטים כבדים יחסית שמפריעים לחוויית הגלישה.

לדוגמה, מודעות שקופצות פתאום באמצע הגלילה של הדף ומסתירות את הקישורים, באנרים שדוחפים את התוכן למטה וכו’. אין כמעט מי שלא מבקר באתרים כמו ynet או mako, ודווקא בהם אפשר לראות שימוש בהמון שטויות כאלו.

אם התוכן באתר שלכם לא סופר מעניין והגולש לא חייב להגיע אליו ברגע זה, אין לו ממש סיבה להישאר באתר שעושה לו חיים קשים…😓

חווית שימוש גרועה

חווית שימוש כללית גרועה או בעיות טכניות קיצוניות

חווית שימוש כללית גרועה מאפיינת אתרים שלא מסודרים טוב או שקשה לנווט בהם ויכולה להיות כאן פגיעה בכל האתר ולא רק בעמודי המפתח, תלוי כמה המצב חמור.

אם אתם רוצים לעזור לגולש להבין היכן הוא בדיוק נמצא, עשו שימוש בפירורי לחם, Breadcrumbs.

בעיות טכניות קשורות כמובן גם לחוויית שימוש: רוב האתרים היום נטענים ב- Desktop תוך כמה שניות, כך שמלבד במקרים של אתרים עמוסים מאוד או עם קוד ממש לא אופטימלי, לא הייתי “מתאבד” על ניסיון לשפר את המהירות של האתר בעוד כמה חלקיקי שניה.

הבעיות שאני מדבר עליהן הן קצת יותר רציניות: לדוגמה, המון עמודי 404, שרת לא יציב שנופל כל הזמן או לא מצליח לעמוד בעומס ובעיות אבטחה שהדפדפן או אנטי-וירוסים שונים מזהירים לגביהן.

אלו לא בעיות שבלתי אפשרי לפתור אותן, אבל לפעמיים זה פשוט לוקח זמן. למשל, אם העברתם אתר ולא שמרתם על מבנה URL זהה, המון קישורים פנימיים פשוט לא יעבדו ותקבלו שגיאות 404.

תוכן גרוע וההשפעה שלו על אחוזי הנטישה

תוכן גרוע

תוכן יכול להיות ברמות שונות ולכן קשה להגדיר בדיוק מה זה “תוכן גרוע”. לדוגמה, באתר כלכלי הייתי מצפה למצוא תוכן באיכות מאוד גבוה בלי טעויות מביכות או נתונים לא מדויקים.

לעומת זאת, יכול מאוד להיות שבאתר של מנעולן התוכן בכלל לא יעניין אותי, העיקר שאני אראה מספיק המלצות אותנטיות שישכנעו אותי שלא מדובר בחאפר.

מצד שני, התוכן כמובן משפיע בתורו על הדירוגים בגוגל ואתרים שנמצאים בתחתית הרשימה גם בדרך כלל נחשבים לאמינים פחות בעיני הגולשים ולכן יכולה להיות כאן השפעה עקיפה על ה- Bounce Rate.

איך עוד אפשר להוריד יחס נטישה גבוה?

מלבד שיפור של כל אחד מהאלמנטים שהזכרתי, לדעתי אחד העקרונות החשובים ביותר שקשור להורדת ה- Bounce Rate הוא באמת לנסות ולהיכנס לראש של הגולשים שלכם כדי להבין מה מפריע להם.

הנה כמה דוגמאות:

האם מילות המפתח מתאימה לקונטקסט של האתר שלכם?

לדוגמה, אתר לייעוץ משכנתאות שמכניס מאמר נדל”ן כמו “איך אתה מדמיין את הדירה החדשה שלך?” כדי להתברג על הביטוי “דירה חדשה” כנראה מפספס את הנקודה.

אפילו אם מילת המפתח הזו רלוונטית (ואני לא בטוח בזה…), הגולש מחפש מישהו שיעזור לו לקבל משכנתא או לשפר משכנתא קיימת (“למחזר”) ולא הרצאה על עיצוב דירות…

אם כבר, הייתי בוחר במאמר כמו “3 דברים שאתה צריך לדעת לפני שאתה לוקח משכנתא על דירה חדשה” 🤔.

הנה התובנות שלי בנוגע לעריכת מחקר מילות מפתח ממוקד ואיכותי 👇

https://www.youtube.com/watch?v=yxbtL4adf8o&t=208s

מה מוצג בתגי המטא?

לתגי המטא (לדוגמא תגית טייטל או דיסקריפשן) יש השפעה מכרעת על אחוז הכניסות לאתר ולכן באופן לא מפתיע גם על אחוזי ההמרות ושיעור הנטישה.

אם אין התאמה בין מה שכתוב בתיאור המטא לבין מה שיש בדף עצמו, גם מקום שני בגוגל לא יעזור לכם להוריד את אחוז הנטישה.

לפעמיים תגי המטא הם פשוט רשימת מכולת של מילת מפתח ואז הגולש מתעצבן, לפעמיים הם שיווקיים מדי ולפעמיים בכלל לא טורחים לשנות אותם ומשאירים אותם על ברירת המחדל של מערכת ניהול התוכן.

בכל המקרים האלו כנראה שאחוזי הכניסות יהיו נמוכים מאוד, וגם מעט הגולשים שכן ייכנסו לאתר יעזבו אותו במהירות.

נמנעים מ-Clickbait ברשתות חברתיות

Clickbait היא תופעה מרגיזה מאוד 😠 שרואים בעיקר ברשתות חברתיות שמקשרות לאתרים חיצונים (מה שגם רלוונטי אלינו בסופו של דבר): בגדול, מדובר בתיאור מוגזם שאמור לגרום לגולש להיכנס לאתר ולהתפתות ללחיצה על מודעות, רישום לכל מיני מבצעים מפוקפקים, רשימות תפוצה וכו’.

אגב, אסור לבלבל בין Clickbait ל- Linkbait. האחרון הוא טכניקה שנועדה למשוך אליכם קישורים טבעיים לתוכן איכותי שיש לו הצדקה.

בכל אופן, ההבדל המרכזי בין Clickbait לבין מה שהזכרתי עד כאן היא שפיתיון קישורים בדרך כלל נעשה בצורה מודעת (יחי ההבדל הקטן) ובמטרה להערים על הגולש, לא מתוך חוסר מודעות.

בדרך כלל פיתיון קישורים יעשה שימוש בביטויים כמו “אתם חייבים לקרוא את זה”, “לא תאמינו מה קרה אחר כך” (או “איך זה נגמר”) ועוד כל מיני פניני לשון כאלו…

לעומת זאת, כותרות עם מספרים או סימני שאלה הן לא Clickbait במידה והתוכן באמת מספק את הסחורה. (לדוגמה, “5 דרכים לשפר את הבטחון העצמי בלי לשלם הון תועפות לקאוצ’ר”)

אם ה-Bounce Rate מקישורים ברשתות חברתיות או אתרים אחרים (דרך קישורים חיצוניים) זועק לשמיים, אולי הגיע הזמן להפסיק להשתמש בפיתיונות האלו, אלא אם כן אתם באמת רוצים לעשות רווח קל של כמה אגורות מכל מי שנכנס אליכם.

שימוש במפות חום

אם עשיתם את כל מה שאתם יכולים ואחוז הנטישה עדיין גבוה, אולי הגיע הזמן להשתמש במפות חום (Heatmaps).

מפות חום יכולות להראות לכם היכן גולשים לוחצים ולאן הם מזיזים את העכבר או האצבע. ייתכן שתגלו כי למרות שחשבתם שהעמודים שלכם מסודרים נהדר, יש אזורים שגורמים לבלבול אצל הגולשים או מונעים מהם להתמקד במה שחשוב לכם.

גרסאות אלטרנטיביות של האתר

אם אחרי כל מה שעשיתם נראה לכם שדרוש שינוי ייסודי באתר, אפשר לנסות להעלות גרסת בטא של את קצת שונה שאינה חשופה לכלל הגולשים ובטח שלא לגוגל, ולראות כיצד הם מגיבים אליו. (קצת כמו מבחני A/B בקמפיינים ממומנים ועמודי נחיתה)

עדיף שהקבוצה הזו תהיה כמה שיותר הטרוגנית מבחינת הרגלי השימוש שלה באינטרנט והמיומנות הטכנית שלה.

לסיכום

אחוז נטישה הוא אומנם נושא מורכב, אבל לא צריך לפחד ממנו. אם אחוז הנטישה אצלכם גבוה, זה לא אומר בהכרח שהאתר שלכם זקוק עכשיו לפירוק מהייסוד ובנייה מחדש.

עליכם לבדוק היכן בדיוק אחוז הנטישה גבוה יותר והאם מדובר בתקלה רוחבית או שישנם סגמנטים ספציפיים של גולשים או חלקים באתר שהם הבעייתיים יותר.

לאחר מכן אתם יכולים להתחיל ולחשוב מהו המקור של הבעיה ואיך לשפר את המצב באמצעות שלל הטיפים שנתתי כאן.

 

 

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו