קליק בייט: הטוב, הרע והלא נורא

בעולם ה-SEO, יש מושג ידוע שנקרא Linkbait. למי שלא מכיר, מדובר בטכניקה של יצירת פיסות תוכן שימושי או מעניין במיוחד שבעזרתן אנחנו מקווים לגרום לאחרים ליצור אלינו קישורים טבעיים בלי התערבות שלנו.

הסיפור מאחורי הקליקבייט (Clickbait) הוא די דומה, אבל כאן המטרה היא פשוט לקבל קליקים ולא בהכרח קישורים.

אתרים שמבצעים קליק בייט קלאסי לא בהכרח רוצים להתקדם בגוגל, אלא לגרום לכם להירשם לרשימת תפוצה, לקנות משהו או פשוט ללחוץ על פרסומות.

מהסיבה הזו, הקליקבייט הוא נושא שנוי במחלוקת שמושך אחריו הרבה אש ולא מוגבל רק לתחום ה-SEO.

לצד אתרים שבאמת ישתמשו בכותרות מושכות כדי לגרום לכם לקרוא סיפור מעניין, יהיו כאלו שיובילו אתכם לתוכן באיכות נמוכה שאין לו באמת פואנטה, ובמקרים מסוימים יכול להיות בכלל שמדובר בתרמית או אתר מסוכן 😒.

אתרים שעושים המון שימוש ב-Clickbait הם אתרי חדשות או אתרי רכילות שאוהבים לאסוף כל מיני פרשות וסיפורים משונים מרחבי הרשת ולהפיץ אותם דרך ערוצים שונים, בעיקר רשתות חברתיות.

אגב, Clickbait לא בהכרח חייב להפנות לאתר קלאסי, הוא יכול גם להיות תמונה מקדימה של סרטון ביו-טיוב או לחיצה שתוביל לחשיפה מלאה של פוסט ברשתות חברתיות עצמן (בלי לצאת מהן).

איך זה נראה?

למרות שאין כמעט אף אחד שלא נתקל ב- Clickbait, אין דרך יותר טובה להמחיש אותו מאשר לדגום כמה דוגמאות עסיסיות:

Clickbait לא טוב

Clickbait טוב

לפני שנמשיך בואו נשחק משחק קטן 😉

אחרי שקראתם את כל הכתבה, איזה לינק בייט עצבן אתכם ואיזה באמת הפתיע אתכם?

אם קראתם את שניהם, סביר שהפואנטה בכתבה השנייה הייתה הרבה יותר משעשעת: למצוא חדר ריק ומוזנח בתוך הבית זה לא באמת מעניין, גם אם יש לו מנעול מזהב.

לעומת זאת, לגלות מקלט אטומי מהמלחמה הקרה מתחת לבית זה משהו קצת פחות נפוץ…

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אגב, כמו שאתם יכולים לשים לב, בדוגמה הראשונה הפואנטה כלל לא מופיעה בכותרת, אולי בגלל שמי שערך את הכתבה יודע שאם הוא היה טורח לכתוב שם את ההפתעה, הרבה פחות אנשים היו ממשיכים לקרוא אותה…

האם כדאי להשתמש בלינק בייט כטקטיקה להמרות?

אין ספק ששימוש בתוכן יוצא דופן ומפולפל היא דרך מצוינת להביא אליכם לאתר עוד גולשים, אבל אם אתם עושים שימוש ב Clickbait בעייתי לצורך המרות, אתם עשויים לירות לעצמכם ברגל.

ה-CTR או אחוז הלחיצות ברשתות חברתיות יהיה גבוה, אבל ההמרות יהיו נמוכות.

גם קליקבייט שאמור להוביל גולשים לפעולה אחרת כמו לחיצה על מודעות לא תמיד ישתלם לכם.

אם אתר מסוים סתם בילף אותי (וגם אם זה אתר מפורסם), לא סביר להניח שאני אחזור אליו.

אולי האתר הרוויח לחיצה על מודעה והכניס לעצמו כמה אגורות, אבל בטווח הרחוק הוא הפסיד אותי ופעם הבאה שאני אראה קישור שמוביל אליו, אני כבר אהיה הרבה יותר חשדן 🤨.

קליקבייט ו- SEO

כשאנחנו מדברים על קליקבייט כטכניקת SEO, אנחנו חייבים לקחת בחשבון לא רק את אפקט ה”חשש מלפספס” (Fear of Missing Out), אלא גם שימוש במילות המפתח הנכונות.

הקליקבייט בדרך כלל יופיע ב- Title או בכותרת הראשית של העמוד (H1).

ואם אנחנו מדברים על שתיהן, הן חייבות להיות רלוונטיות מאוד לתוכן של העמוד מהסיבה הפשוטה של האופטימיזציה לגוגל. גם ל-Meta Description יש כאן חשיבות לא קטנה, למרות שהוא לא משפיע על הדירוג של האתר.

גם אם גוגל כנראה לא יכול לזהות אם הקליקבייט הוא מוגזם או לא, העצה שלי לגבי Clickbait וקידום אורגני היא זהה למה שכתבתי על המרות: אם אתם מבטיחים משהו יוצא דופן או משתמשים בכותרת כמו “איך הרווחתי 1,000$ מאמזון חודש אחד אחרי שפתחתי חשבון מוכר”, תעמדו מאחוריה.

באופן הזה, לא רק תשאירו את הגולשים אצלכם, אלא גם תהפכו את הקליקבייט ל-Linkbait. אנשים שקוראים אתכם באופן קבוע או נתקלו בפוסט במקרה ירצו לקשר אליכם כדי לפרגן.

קליק בייט ו SEO

כותרות מומלצות ל-Clickbait

זה לא פוסט על אופטימיזציה לכותרות, אבל הנה כמה טיפים שמתבססים על הניסיון שצברתי במהלך השנים:

  1. אם מדובר ברשימה של טיפים וכו’, התחילו בספרה ולא בשם המספר (3 ולא “שלושה”) מכיוון שהחלקיק שנייה שהגולש חוסך בקריאה עושה הבדל עצום.
  2. עד כמה שזה מפתה לכתוב בגוף ראשון (כמו בדוגמה שנתתי מקודם), אל תשכחו שבסופו של דבר אתם פונים לקורא ולכן זה לא יזיק להשתמש פה ושם גם בפנייה אישית, “5 דרכים לגרום לכלב שלכם להפסיק לעשות פיפי במרפסת”.
  3. אל תשכחו את כוונת המשתמש – אם הוא רוצה לקנות רכב זול, אל תשתמשו בכותרת שמתעסקת דווקא ברכב היברידי גם אם בטווח הארוך אפשר לחסוך לא מעט כסף על הדלק, זה לא מה שבאמת מעניין אותו כרגע.
  4. קחו השראה מאחרים, ואולי דווקא מאתרים גדולים שמעדכנים תכנים מסביב לשעון. יש להם עורכי תוכן שכל התפקיד שלהם הוא לכתוב כותרות לתכנים שמישהו אחר כבר כתב והן יכולות לשנות את הטון של הטקסט לגמרי.

💡 עוד דבר שחשוב לזכור הוא ש- H1 וה- TITLE לא חייבים להיות זהים ולמעשה אם אתם עושים שימוש יצירתי במילות מפתח, עדיף שכל אחת מהן תתרכז בגרסאות מעט שונות. לכן, אם יש לכם יותר מכותרת אחת שמוצאת חן בעינכם, זו ממש לא בעיה.

💡 ועוד טיפ קטן: אם אתם עושים שימוש בקמפיין ממומן, יש לכם בדרך כלל אפשרות לקחת כמו כותרות ולערבב ביניהן בצורה ידנית, או לתת לאלגוריתם לעשות את זה.

אתם יכולים ללמוד מזה המון ואולי שווה לכם באמת להריץ קמפיין קטן של כמה מאות שקלים לחודש רק כדי לבדוק מה עובד הכי טוב.

תיאורים (Meta Description) וכותרות משנה

התיאורים שלכם חייבים להיות באותו ראש של הכותרות: כלומר, לתת לגולש סיבה להיכנס לדף (אם אתם מקשרים מפייסבוק, שימו לב שהם מוגדרים ב-Social Graph).

יחד עם זאת, הם לא אמורים לספר את כל הסיפור ולתת את הפאנצ’, אחרת הגולש עשוי לדלג עליהם.

לכן, הדוגמה עם הבונקר שצירפתי מקודם היא לא בהכרח זו שבה אני הייתי משתמש לכותרת המשנה. יכול להיות שהייתי מסתפק ב-“הפתעה מהמלחמה הקרה”.

לא קשה לנחש שזה בונקר, אבל אני עדיין רוצה לתת לגולש להפעיל את הדמיון שלו.

אם אתם צריכים עוד חיזוק בנושא של אופטימיזציה לאתרים 👇

לסיכום

Clickbait יכול להיות כלי מצוין להעלות את התנועה האורגנית מגוגל וגם מרשתות חברתיות או קמפיינים ממומנים מאאוטבריין וטאבולה. ועם זאת, צריך לדעת איך לעשות בו שימוש נכון כדי לא להבריח את הגולשים ולאבד את האמון שלהם.

הרבה פעמיים מדובר בעניין של ניסוי וטעיה, ולכן יכול להיות שייקח לכם קצת זמן להבין מה עובד הכי טוב עבורכם.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו