מה זה זיכרון מטמון (Cache) ואיך הוא משפיע על קידום אתרים (SEO)?

הבנה והתמצאות בתהליך האינדוקס של גוגל הן החיוניות עבור קידום אתרים אופטימלי.

בכל זאת, זה משהו שרב בעלי האתרים לא ממש מבינים בו.

זיכרון מטמון (Cache) וקידום אתרים

זיכרון מטמון או Cache הוא אחד המושגים הבסיסיים יותר שבאופן מפתיע גם מקדמי אתרים רבים אינם מבינים.

רבים פוסחים עליו בתור פרט שולי, כזה שמסדר את עצמו בלי התערבות, או אולי בכלל לא ממש משפיע. אבל לא כך המצב.

מה זה זיכרון מטמון (Cache)?

במובן הכי פשוט, כשמדברים על מטמון בהקשר של SEO – מדובר במעין קובץ זיכרון עם מידע על עמודים באתר שלכם שגוגל שומר אחרי שהוא מאנדקס כל עמוד ועמוד.

בקובץ הזה ישנם שני פריטים:

  • גרסת הטקסט של האתר – רק הטקסט עצמו, בלי התמונות, קבצי מדיה ושאר האלמנטים הוויזואליים, ממש כמו שהזוחל של גוגל קורא את האתר שלכם כשהוא מאנדקס אותו.
  • תמונה של כל אחד מהדפים המאונדקסים – ממש כמו תמונת מסך. גוגל שומר צילום קטן של כל אחד מהדפים באתר שלכם.

כשגוגל מאנדקס את האתר שלכם הוא ממיין ומתייק אותו ברשימות האינדקסים הענקיות שלו.

אבל כשהוא מבצע חיפוש עבור שאלת חיפוש כלשהי, הוא לא באמת סורק את כל האינטרנט כולו במאיות השנייה כדי למצוא תוצאות רלוונטיות.

הוא פונה לקבציי המטמון המאונדקסים שלו, מכיוון שיש לו גישה הרבה יותר מהירה אליהם. זה מה שמאפשר לגוגל, כמנוע חיפוש – להציג לכם תוצאות רלוונטיות לשאילתות שלכם (ויש עוד מאות מיליוני אנשים שמחפשים במקביל), בשבריר השנייה.

אני מסביר עוד קצת על זה בסרטון הבא:

זו הסיבה שאינדוקס נכון הוא כל כך חשוב אם אתם רוצים שגוגל יזהה את האתר שלכם כתוצאת חיפוש רלוונטית.

זו גם הסיבה שבנייה ועיצוב של אתר שלוקחים בחשבון את תהליך האינדוקס הם כל כך חיוניים לקידום אופטימלי.

שכאתם משנים או מעדכנים את האתר שלכם אתם רוצים, כמובן, שגוגל יאנדקס אותו מחדש במהרה.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

איך אפשר לראות את המטמון?

כדי לצפות בגרסת המטמון של האתר שלכם או שכל אתר אחר צריך רק לבצע חיפוש בגוגל.

מעל כל אחת מתוצאות החיפוש (הטקסטים בכחול) יש את ה-URL שלו (טקסט באפור באותיות קטנות יותר) ולצדו יש חץ קטן הפונה כלפי מטה. לחצו על החץ ובחרו באפשרות "במטמון" (או באנגלית "Cached"). כך תראו את הגרסה המוטמנת של האתר שלכם שגוגל שומר אצלו.

ובקיצור:

בדיקת מטמון בגוגל

איך מוסיפים אתר לאינדקס של גוגל?

אז בעקרון, כל עוד לא חסמתם את הבוטים של גוגל מלסרוק ולאנדקס את האתר – ברוב המכריע של המקרים הוא יעשה זאת לבד.

עם זאת, באתרים חדשים הוא כאלו שרוצים לזרז בהם את הסריקה – ניתן לבקש מגוגל שיעשו זאת – באמצעות ה-Search Console.

בוידאו הבא אני מדגים את זה:

כל כמה זמן גוגל סורק את האתר שלי?

שאלה טובה 🙂

התשובה לכך, משתנה לפי גודל האתר, החוזק שלו, מספר האתרים המקשרים אליו.

בגדול – אתרים חדשים מהניילונים יכולים להיסרק גם אחת לחודש או אפילו קצת יותר, בעוד שאתרים וותיקים, חזקים שגוגל כבר מכיר אותם היטב – יכולים להיסרק מדי יום ואפילו כמה פעמים ביום.

כך למשל קורה עם אתרי חדשות, כאשר גוגל מוצא ומאנדקס אייטמים חדשותיים על בסיס שעתי.

איך המטמון משפיע על קידום האתר?

גרסת הטקסט של האתר שנמצאת במטמון חשובה מאד לקידום אורגני.

כאמור, בגרסת הקאש של גוגל יש בעצם מעין תמצית של האתר, כמו שלד – רק הטקסט בלי התמונות, קבצי המדיה ושאר האלמנטים הוויזואליים.

זו הגרסה שגוגל קורא כשהוא מאנדקס את האתר שלכם. שם בעצם תוכלו לראות איזה תכנים ומילות מפתח גוגל מזהה שיש באתר שלכם.

כך גם תוכלו לראות איזה תכנים באתר שלכם הם בלתי נראים עבור גוגל בתהליך האינדוקס.

זה יעזור לכם להבין איזה מן תוכן עליכם ליצור, לא רק כדי למשוך, לעניין ולתת ערך לגולשים שלכם, אלא גם כדי לעזור לגוגל להבין מה בכלל יש באתר שלכם.

אופטימיזציה למטמון בגוגל – מה עושים?

אחת הדרכים הכי אפקטיביות לשפר את הקריאות של המטמון על ידי גוגל זה באמצעות עריכה ושיפור של התוכן הטקסטואלי.

מכיוון שכדי לאנדקס את האתר שלכם גוגל קורא את גרסת הטקסט-בלבד ("Text-Only") שהוא שומר במטמון, צריך לעזור לו להבין מה יש שם ולאילו שאלות חיפוש הוא יוכל למצוא שם מענה מתאים.

הנה כמה טיפים שבעזרתם תוכלו לשפר את תוכן הטקסט שבאתר שלכם לטובת אינדוקס אופטימלי:

  • דאגו לכך שהטקסט יופיע בהקשר שלו: אם יש לכם באתר הרבה תוכן ויזואלי שמגובה בטקסט מינימלי, ייתכן מאד שללא התמונות הטקסט ייקרא על ידי גוגל ללא הקשר, ולכן גם ללא משמעות.
    גם אם בעיני הגולש השילוב של תמונה וטקסט מעבירים את התוכן שלכם באופן מלא וברור, כשהטקסט עומד לבדו ייתכן שנעשה לא ברור במה מדובר.
    קחו את זה בחשבון ונסחו את קטעי הטקסט כך שההקשר שלהם יהיה ברור. כתבו כך שאם הגולשים לא היו יכולים לראות את התמונה, בכל זאת היו מבינים במה מדובר.
  • שפרו את איכות התוכן: דברים בסיסיים – שגיאות כתיב, תחביר, סימני פיסוק – כל אלה חשובים.
    כתיבת תוכן היא אמנם לא כתיבה אקדמית או ספרותית. אבל אם תיקחו בחשבון שמכונה ולא אדם קורא את מה שכתבתם והוא זה שקובע אם ומתי להראות את זה לבני אדם אחרים (הגולשים), זה יעזור לכם להבין את החשיבות של הקריאות והנהירות של הטקסט ושל השמירה על כללי הלשון. קבלו טיפים על איך להשתפר בכתיבה.
  • תנו לתוכן שלכם צורה: גוגל אוהב סדר.
    זו בעצם המשימה העיקרית שהחברה חרטה על דגלה: "מטרתנו היא לארגן את המידע של העולם ולעשותו נגיש ומועיל באופן אוניברסלי". זו משימה ראויה.
    זרמו איתם על זה. השתמשו ברשימות ממוספרות, בולטים, כותרות וכותרות משנה ברורות, אם התוכן ארוך ועשיר – הוסיפו תוכן עניינים, אולי גם תקציר. גוגל לא סתם אוהב סדר, הוא גם נותן עדיפות בתוצאות החיפוש למידע שמאורגן היטב, קריא וברור.
  • מילות מפתח: בגדול, לפי סוג ומספר המופעים של ביטויים מסוימים בטקסט, גוגל יכול לזהות במה האתר עוסק ולאילו שאלות חיפוש הוא יכול לתת מענה.

זה נושא חשוב מאד וגם רחב מדי בשביל המאמר הנוכחי. כתיבת תוכן שמבוססת על בחירה של מילות מפתח רלוונטיות לפי מחקר יסודי היא נקודת התחלה לכל פרויקט קידום רציני.

כתבתי לא מעט על כך – למידע נוסף על מחקר מילות מפתח.

אם יש לכם כבר מילות מפתח שעליהן בניתם את הטקסט באתר שלכם, בדקו את מידת הדחיסות שלהן.

גם יותר מדי וגם פחות מדי יכולים לפגוע בקידום. אם עדיין לא הגדרתם מילות מפתח לאתר או שאין לכם מושג על מה אני מדבר, אני ממליץ לכם לקרוא מאמרים אחרים שכתבתי על הנושא, כדי שתבינו עד כמה זה חשוב.

לסיכום

זכרו, תוכן הוא המלך. מבחינת אופטימיזציה של המטמון מדובר אך ורק בתוכן "קלאסי" – תוכן בצורת טקסט.

במטמון בעצם נשמרת גרסת טקסט-בלבד של האתר, שבאמצעותו גוגל מזהה מה יש באתר, איך לאנדקס אותו ועבור אילו שאלות חיפוש כדאי לו להציג את האתר כתוצאה רלוונטית.

כשאתם מייצרים תוכן עבור האתר שלכם, קחו בחשבון שמעבר לחוויית המשתמש הכללית, שכוללת בוודאי גם תמונות, תכני מדיה ואלמנטים ויזואליים אחרים, ישנה גרסת "שלד" – גרסת הטקסט-בלבד – שאותה גוגל קורא כשהוא מאנדקס את האתר.

דאגו לכך שהתוכן הטקסטואלי באתר שלכם יהיה קריא לא רק למכונה –  כלומר לא לאדם שאולי קצת מבין בתחום שלכם, או יודע להשלים את החסר בעזרת האינטואיציה – אלא למכונה שבכלל לא רואה את האתר בשלמותו, רק את הטקסט הכתוב שבו.

הקפידו שהטקסט שלכם יהיה ברור ושההקשר שלו יהיה מובן בכל קטע וקטע, שיהיה חף מטעויות כתיב, תחביר ופיסוק, והכי חושב – שיהיה מסודר ומאורגן היטב. אחרי הכול, מכונות מאד אוהבות סדר.

בהצלחה 🙂

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו