דף הבית / כתיבת תוכן / איך לכתוב טוב יותר ולשפר את ההמרות באתר שלכם?

איך לכתוב טוב יותר ולשפר את ההמרות באתר שלכם?

מנשמע וזה?

הפעם, בא לי לדבר על נושא הכתיבה. זה לא סוד שנושא השיווק בעזרת תוכן הוא אחד התחומים החמים של השנים האחרונות. תוכן מושך אנשים ומחבר אותם לאנשים אחרים או מותגים. תוכן מגדיל את האוטוריטה של חברות ואנשים באינטרנט. הרבה פעמים לקוחות פוטנציאליים הגיעו אליי דרך הבלוג שלי שהם כבר מבושלים היטב ורוצים לסגור. למה? כי הם התחברו לתכנים שלי ולכתיבה שלי. כתיבה היא בהחלט אחד הגורמים שיכולים לשפר המרות באתר או בנכס האינטרנטי שלכם.

במאמר הבא אני אתן קצת טיפים על איך להשתפר בכתיבה, איך לכתוב טוב יותר ואיך לגרום לאנשים להתחבר אליכם בעזרת התוכן.

אם אתם פחות אנשי כתיבה ויותר אנשי דיבור – הפלטפורמה שיכולה להתאים לכם להעברת מסרים היא וידאו, שזה אחלה – אבל על זה נדבר כבר בהזדמנות אחרת. מה שכן אתם יכולים לעשות, זה להעביר את ההנחיות האלו למי שכותב לכם את התכנים :-).

איך להשתפר בכתיבה

נתחיל מהדברים הטכניים…

הרשו לי להיות קצת מורה ללשון לרגע ולהבהיר כמה כללים בסיסיים בכתיבה בעברית. פשוט יוצא לי לראות יותר מדי שגיאות שמפריעות לי בעין – לאו דווקא באתרים, גם בפייסבוק למשל, או בכל פלטפורמה אחרת. אז הנה כמה כללים נכונים שיש להקפיד עליהם בכתיבה:

פסיק תמיד יהיה צמוד לאות שלפניו

זה לא נכון להוסיף פסיק , כאשר יש רווח לפניו ורווח אחרי, ממש כמו שעשיתי עכשיו. אני באופן אישי מתחרפן מדברים כאלה. זה גם נראה עילג רצח. פסיק לעולם יהיה צמוד לאות שלפניו, ועם רווח אחריו!

כנ"ל עם נקודה, סימן קריאה, סימן שאלה ועוד

אותו כלל בדיוק חל גם על נקודה וסימני קריאה נוספים. הנ"ל לעולם יהיו צמודים לסוף המילה – בלי רווח לפני/אחרי/מאחורי/ומצדדי. לא מסובך.

סיימתם לכתוב? תבדקו שאין לכם רווחים כפולים

סיימתם לכתוב מאמר שלם? אחלה. הרבה פעמים אנחנו לא שמים לב ועושים רווחים כפולים בין מילים, משפטים וכו'. מה עושים? טריק קטן אך שימושי מאד שיוצא לי לעשות המון בוורד – זה פשוט להחליף את כל הרווחים הכפולים (או אפילו המשולשים) עם רווח בודד.
איך עושים זאת? להלן השלבים:
1. כשאתם במסמך ה-Word, ליחצו על Ctrl+F (או האלטרנטיבה ה"אפלית" שאין לי מושג מהי). זה יציג לכם את החלון הבא:

החלפת טקסט בוורד
החלפת טקסט בוורד

2. לכו ללשונית Replace או החלף/החלפה אם יש לכם גרסה בעברית.
3. בשורה הראשונה יש לרשום את הערך שאתם רוצים להחליף. במקרה שלנו – פשוט להקליד פעמיים "רווח".
4. בשורה השנייה – להקליד את ערך המטרה – שאליו הערך הראשון יוחלף. במקרה הנ"ל, פשוט להקליד רווח אחד.
5. לוחצים על Replace All (או המקבילה העברית) ואז הקסם קורה – כל הערכים יוחלפו במסמך.

כמובן, שהטריק הנ"ל יעבוד בכל וריאציה אחרת לפי הצורך.

אני למשל, משתמש בזה הרבה גם בשביל להחליף רווח + פסיק לפסיק + רווח באופן גורף (כאשר אני מקבל מסמכים מאנשים שלא יודעים לכתוב) ועוד כל מיני טעויות כתיבה למיניהן שאפשר לתקן בקלות.

להקפיד על סימני פיסוק

דבר נוסף שעושה לי חלחלה זה לקרוא טקסט בלי סימני פיסוק בכלל, או סימני פיסוק שלא במקום המתאים. זה קורה בעיקר אצל אנשים שיודעים להביע את עצמם הרבה יותר טוב בעל פה (פרונטלית או בטלפון) אבל בכתב – אללה יוסטור. אני למשל, משתייך לסוג השני – אני יודע להעביר מסרים הרבה יותר טוב על הכתב.

בכל מקרה, העצה הכי טובה שאני יכול לתת בהקשר הזה – זה פשוט לתרגל. גם כתיבה וגם קריאה. ככל שתקראו יותר טקסטים ותתרגלו כתיבה, כך עניין הפיסוק כבר יוטמע אצלכם באופן אוטומטי. כמו כן – לעבור את הטקסט שכתבתם ולראות האם הכל מסתדר לכם מבחינת הפיסוק.

מי שבעניין, יכול גם לקרוא את כללי הפיסוק באתר של המרכז לטכנולוגיה חינוכית :-).

לעשות הגהה

אני מודה שאני די מחפף בקטע של ההגהה. לא פעם אני מוצא פה מאמרים שכתבתי בעבר עם שגיאות כתיב ומתבאס, אבל אני כזה, שאני מסיים לכתוב משהו אין לי סבלנות לעבור עליו באופן יסודי לפני הפרסום.
כמו כן, כאשר אתם קוראים טקסט שלכם, קל יותר לדלג ולא למצוא טעויות. אל תהיו כמוני – תנו לחבר/דודה/אבא לעבור על הטקסט ולחוות דעה. ואם מצאתם טעות – תהיו חברים ותיידעו אותי, מאד אעריך את זה 🙂
שימו דגש רב על אם/עם – גם הטובים ביותר נוטים להתבלבל בינהם.

להקפיד על Formatting נכון

טעות נוספת שעושים בכתיבת תוכן הוא לא לעשות הפרדה נכונה בין הפסקאות. באופן כללי, המטרה של הטקסט היא כמובן שיקראו אותו (ולא רק גוגל, אלא אנשים בשר ודם). על מנת שהקריאה תהיה כמה שיותר נעימה (=חווית משתמש טובה) הטקסט צריך להיות כמה שיותר זורם ונחמד בעין.

כמה אלמנטים שגורמים לטקסט להיות קל יותר לקריאה:

  • הפרדה בין פסקאות עם רווחים.
  • שימוש בפונט קריא ונעים לעין.
  • לדאוג שהפונט יהיה מספיק גדול שלא נצטרך להזיע בשביל להצליח לקרוא.
  • שימוש בכותרות משנה (H2,H3 וכו').
  • שימוש בבולטים (Bullets), ממש כמו אלו שאתם קוראים ברגע זה.
  • שילוב של מדיה עשירה (תמונות, צילומי מסך, וידאו, אינפוגרפיקות ועוד).
  • כמובן שחשוב מאד לדאוג שהחוויה תהיה מעולה גם ממכשירים ניידים וטאבלטים. למידע נוסף על התאמת אתרים לסלולר.

הנה לדוגמא טקסט שנלקח מאיזה בלוג מנענע10, תגידו לי אתם – האם הטקסט הזה מזמין חווית קריאה? הדבר היחיד שאני חושב עליו שאני רואה כזה טקסט זה באונס רייט של 100%.

טקסט רע

עד כאן הצד הטכני והויזואלי, בואו נדבר קצת על הכתיבה עצמה.

אז איך להשתפר בכתיבה, צדיק?

אז קודם כל, אני ממש לא שייקספיר או איזה כותב מחונן, וזה גם לא המטרה. אני כותב בסגנון שלי, שהתפתח עם הזמן, וזה מה שעובד לי הכי טוב. לכל אחד יש את הסגנון שלו. אם אתם מרגישים שאין לכם עדיין סגנון – אתם כנראה צריכים להתאמן יותר בכתיבה.

מה שכן אני יכול לתת זה כמה טיפים לגבי זה:

  • כדי להשתפר בכתיבה, כאמור – הכי טוב זה לקרוא הרבה ולכתוב הרבה. קריאה רבה של אנשים שכותבים טקסטים טובים ומעניינים, פותחת אתכם לרעיונות חדשים וכן מעשירה את אוצר המילים/סלנג וכו' – גם אם זה נעשה בתת מודע.
  • כאשר מנסים ליישם את הנ"ל על הכתב, בהתחלה זה פחות יזרום אבל עם הזמן תראו שאתם ממש משתפרים בזה. בהתחלה תמיד טוב יהיה לקבל פידבק מחברים/משפחה/קולגות, לשפר ולהתמיד.

למי אתם כותבים?

כמו בניית אתר, גם תהליך כתיבה דורש אפיון. זה לא אומר עכשיו להכין מסמכים ועניינים, אבל לרשום לכם בראש (או יותר טוב – עם דף ועט) מי הקהל יעד שלכם, מה הוא מחפש, ואיך אפשר לתת לו את זה בצורה הטובה ביותר.

לכתוב בהתאם לקהל היעד – אם יש משהו שאני סולד ממנו, אבל ממש, זה חברות או אנשים שכותבים בשפה רשמית גבוהה מדי ומנסים להתחנף ולהרשים, למרות שקהל היעד שלהם בכלל לא מחפש את זה.

אם אתם ביטוח לאומי – סבבה, תכתבו רשמי ומשעמם, זה יעביר את המסר. אבל אם אתם חברה לשיווק באינטרנט – השפה הרשמית הזו רק תייצר דיסטנס ולא תשרת את המטרה.

יש גם את אלה עם הכתיבת שופוני שמאדירים את עצמם בהגזמה ("אנחנו החברה מס' 1 לקידום אתרים בארץ" ועוד הגיגים בסגנון). אני בתור לקוח פוטנציאלי, הייתי מחפש לי חברה אחרת…

לכתוב כמו שמדברים – בתכלס, אם אתם לא בנק או איזה גוף רשמי, אין סיבה להשתמש במילים גבוהות ובביטויים שהם לא חלק מהדיבור היומיומי. לא אומר לכם לכתוב שכונה, אבל לכתוב כמו שמדברים – בשפה עממית, בגובה העיניים, עם הומור וקלילות – זה יעזור לכם להתבלט מהמתחרים (שלא השכילו להחליף את השפה הרשמית והמשעממת) ואוטומטית יקרב יותר אל הלקוח אליכם ויגרום לו לרצות ליצור קשר.

איך מוצאים רעיונות לכתיבה

איך מוצאים רעיונות לכתיבה?

קודם כל, כאן אצלי בבלוג יש כמה פוסטים שיכולים לעזור לכם עם זה:

ומעבר לאלו, עוד כמה טיפים:

  • קיראו בלוגים של אחרים – בארץ, בחו"ל, מאיפה שבא. אל תעתיקו חלילה, אבל קחו השראה, תפתחו את הראש. גם לנושאים, גם לחומרים ויזואלים שאפשר להשתמש בהם, למקרי בוחן ועוד.
  • צרו לעצמכם To Do List, או יותר נכון – To Write List – לי יש אקסל מסודר בו אני כותב את כל הרעיונות שצצים לי בראש למאמרים חדשים. יש בסה"כ 2 עמודות: הרעיון לנושא עצמו / כותרת, ופירוט – על איזה דברים אני רוצה לכתוב (בנקודות).
    רעיונות יכולים לצוץ לי בכל שעה ביום – שאני אוכל, שאני במקלחת, שאני מנסה להירדם, שאני בפגישה משעממת :-), תוך כדי צבירת ידע ונסיון עם לקוח מסוים ועוד.
    הכי חשוב זה לדאוג לתעד את הרעיונות לפני ששוכחים. אני משתמש ב Google Sheets כך שיש לי גישה לעדכן את האקסל גם מהנייד אם צצה לי איזה הברקה לפוסט תוך כדי נסיעה למשל. עוד אפליקציות שעוזרות לי בעבודה תוכלו למצוא כאן.
    אצלי באקסל כבר יש רשימת המתנה מטורפת של נושאים, ולצערי אני מטפטף את זה על הכתב נורא בהדרגה עקב חוסר זמן.
  • תיעזרו באחרים – אם קשה לכם לייצר מספיק תוכן ולעמוד בקצב שהגדרתם לעצמכם, מומלץ להציע לקולגות להתארח אצלכם בבלוג – בין אם באופן אלא או בקטע של לייצר מאמר משותף.
    יש לזה כמה יתרונות: הם מקבלים חשיפה, אתם מקבלים תוכן – כולם מרווחים; נותן לכם עוד מרווח נשימה על המאמר הבא ש"צריך לייצר" (אולי ההרגשה הזאת רק אצלי כי אני קצת אובססיבי ונכנס לקריז קטן שהבלוג לא מתעדכן מספיק). אני לדוגמא, מיישם את זה בכמה דרכים – מאמרים אורחים (הציבור הרחב מוזמן לתרום לבלוג הזה ולקבל חשיפה משמעותית – למידע נוסף) וגם ראיונות עם קולגות ואנשי מקצוע מהתחום.

לסיכום

מקווה שהמאמר הזה עשה לכם קצת סדר בענייני כתיבה ויעזור לכם להשתפר. אשמח לענות על כל שאלה בנושא, וכמובן גם לקבל טיפים / רעיונות נוספים שיש לכם שקשורים לנושא.

זיכרו: הכי חשוב זה לתרגל. בהצלחה! 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך 🙂

שם (חובה)

האתר שלך (יש להוסיף http://)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

שיווק חכם בעזרת תוכן

מה קורה כשמשלבים פרסום באאוטבריין עם שיווק בפייסבוק?

רימרקטינג יכול להיות הרבה יותר מבאנרים בגוגל ומודעות מכירתיות בפייסבוק: שיווק באמצעות כתבות תוכן מזרים ...

דגשים לכתיבה טובה יותר

ככה כותבים תוכן ברשת – הרי הוא המלך לא?

כמה פעמים כבר שמעתם את המשפט שהפך להיות כמעט קלישאתי לגמרי "התוכן הוא המלך", כולנו ...

2 תגובות

  1. izhakagam@gmail.com'

    דניאל, כמו תמיד אחלה מדריכון 🙂
    שפיץ!!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
שם (חובה)

דואר אלקטרוני (חובה)

הטלפון שלך (חובה)

נושא

תוכן ההודעה