אם יש משהו שמשנה את פניו של תחום קידום אתרים ברשת בשנים האחרונות – זה לחלוטין תחום ה-AI, אשר מתפוצץ לאחרונה, ובגדול!
יש כאלו שרואים בעיקר את הצד החיובי של כתיבת תוכן בעזרת AI ושימוש בבינה מלאכותית בכלל – כגון חיפוש הרבה יותר אינטואיטיבי או חיסכון עצום בזמן שהיינו מבזבזים עד היום בעבודה שחורה ועכשיו נוכל לנצל לדברים יותר מעניינים.
מנגד, יש את אלו שלא ממש מרוצים מהעובדה שניתן לבינה מלאכותית יותר ויותר שליטה על קבלת החלטות חשובות ואולי גם חוששים מכך שיהיה קל יותר מאי פעם ליצור פייק-ניוז וכל מיני עובדות אלטרנטיביות.
תוכן עם בינה מלאכותית – מה הסיפור עם מאמרי AI?
בכל מה שקשור לכתיבת תוכן באמצעות בינה מלאכותית וספציפית תוכן לקידום אתרים, יש ב-AI (בינה מלאכותית) בהחלט פן חיובי ואנשים כבר מתחילים לנצל אותו.
מצד שני יש גם מגבלות שכדאי להיות מודעים אליהן.
בתור מי שמחשיב את עצמו מומחה קידום אתרים, אני שמח מאד על הכניסה של ה-AI לחיינו ובקצב כזה רצחני. אין ספק שזה ייעל אצלי תהליכים רבים בעסק וגם חסך לי ארגזים של כסף. כמו כל דבר חדש – זה כמובן לא מושלם (כרגע עדיין רחוק מזה), אבל כמו כל כלי – צריך לדעת להשתמש בו, לא מספק עצם קיומו של הכלי אלא גם שכל, הגיון וגם יצירתיות יכולה לעזור מאד.
אז בואו נעשה סדר ונראה איך הכי טוב להשתמש ב-AI לכתיבה עבור צרכי ה-SEO בצורה נכונה:
יתרונות של כתיבה באמצעות AI
1. היתרון העיקרי של כתיבת תכנים באמצעות AI הוא אותו חיסכון בזמן: אם עד היום היינו צריכים להעביר רשימה של נושאים לכותבי תוכן ולקוות שהם ייצאו מספיק קריאים, הבינה המלאכותית היום מסוגלת לנפק טקסטים כמעט בלי טעויות דקדוק או איות, לפחות באנגלית ושפות קרובות אליה.
2. העניין השני הוא כמובן כסף: לא קל למצוא תוכן שגם יהיה איכותי וגם זול.
גם אם נניח שכל מאמר לקידום באיכות סבירה עולה לנו 40 ₪, רוב המקדמים יצטרכו להכפיל את המספר הזה בכמה עשרות מאמרים לחודש, וכך נגיע בסופו של דבר להוצאה של מאות אם לא אלפי שקלים בחודש שבסופו של דבר נצטרך לגלגל על העסק או הלקוח שאנחנו מקדמים.
כמה עולה כתיבה באמצעות AI לעומת זאת? אם אנחנו מדברים למשל על הגרסה החינמית של ChatGPT, התשובה היא כלום.
אם אנחנו מדברים על הגרסה בתשלום, מדובר כאן על 20$ לחודש, שהוא גם כן מחיר מצחיק לכל הדעות…
גם אצל שירותים שמיועדים ספציפית לכתיבת מאמרים, המחירים הם די דומים ולפעמיים אפילו יותר נמוכים. לדוגמה, Rytr (עליהם כתבתי סקירה בנפרד) מציע תוכנית של 100,000 תווים (משהו כמו 200 מאמרים של 500 מילה) במחיר של 9$ לחודש.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אגב, בעקבות השימוש המאוד זול ב-ChatGPT, המחירים של חלק מהשירותים ירדו או שהם החלו להציע חבילות זולות יותר.
מי שלא מכיר מה זה ChatGPT ואיך אפשר לכתוב בעזרת זה תוכן מדהים בדקות ספורות? קבלו סרטון:
כתיבת תוכן עם AI בינה מלאכותית בסגנונות שונים
מדובר בעוד יתרון מרכזי שלא תמיד נותנים לנו מספיק קרדיט: שוק הכתיבה מתחלק לרוב לסגמנטים שונים.
לדוגמה, כתיבת מאמרי SEO פשוטים, כתיבת מאמרים מקצועיים, כתיבת טקסט שיווקי לאתר, כתיבת תוכן לדפי נחיתה ועוד.
זה, עוד לפני שהתחלנו לדבר על כל מיני ניואנסים כמו הטון של מי שכותב.
באמצעות יצירת תוכן עם בינה מלאכותית, אנחנו יכולים לכסות את רוב השטח הזה בלי להתחיל בפינג פונג של מיילים עם עשרת ספקים שונים.
יצא לי אפילו לייצר טקסטים ברמה גבוהה עבור פרויקים של ניהול מוניטין בגוגל – הכל מאד תלוי ב-Prompt שמספקים לכלי וביכולת שלכם לייצר פרומפט מדויק וברמה גבוהה.
שילוב של מילות מפתח בטקסט ומחקר מילות מפתח
שילוב לא נכון של מילות מפתח בטקסט יכול להיות כאב ראש וליצור טקסט לא קריא או פשוט מתיש לקריאה.
עם AI זה אומנם גם לא תמיד מושלם (תלוי כמה מילות מפתח אנחנו בוחרים), אבל קל יחסית להימנע ממצב של "דחיסת מילות מפתח" מכיוון של-A.I. אין בעיה לכתוב על פי כללים נוקשים.
ואם כבר דיברנו על מילות מפתח, כלי A.I. יכולים גם ליצור מקבצים של מילות מפתח שהוא בסופו של דבר חלק מהותי בבחירת הנושאים והכותרות של המאמרים והדפים באתר.
חסרונות של כתיבה באמצעות A.I.
לצד כל היתרונות של כתיבת תוכן בעזרת AI, יש לא מעט חסרונות שכדאי להיות מודעים אליהם:
כתיבה בעברית רחוקה מלהיות מושלמת
הכתיבה בעברית עם מנועים כמו ChatGPT השתפרה מאוד, אבל היא עדיין לא מושלמת. במקרה הטוב מדובר על סלנג או מילים ספציפיות שצריך להחליף.
במקרה הרע מדובר על טעויות דקדוק ותחביר בולטות לעין.
אומנם כל יום הכתיבה בעברית משתפרת (בין היתר מכיוון שהאלגוריתם לומד על סמך ניסיון העבר ופידבק שלנו כמשתמשים), אבל כשצריך לכתוב תכל'ס בעברית, מגלים פתאום שזה הרבה פחות חלק מאשר באנגלית.
כתבתי בהרחבה על עבודה עם ChatGPT בעברית וגם על כמה אלטרנטיבות לכך.
מורכבות הטקסט
גם כשכותבים בשפות זרות, רמת המורכבות והשימוש באוצר המילים הוא יחסית מוגבל. מצד אחד זה אומר שקל לקרוא את הטקסט ויש כאלו שיראו בכך יתרון.
מצד שני מנועי חיפוש מחפשים דווקא את הטקסט המורכב והמקורי יותר שיסתמך על מקורות מהימנים (בין היתר בשל כל הקונספט של E-E-A-T).
לא כלי ה-AI יודעים לעשות את זה: למשל, אם תבקשו מ-ChatGPT לצטט לכם ממחקר מסוים או סקר, הוא יענה ש"אין לו גישה ישירה למידע".
אצל בארד של גוגל אגב זה דווקא כן עובד אם אתם יודעים בדיוק מה לשאול…
למעשה אין לאלגוריתם של גוגל בעיה לזהות טקסט שנוצר באמצעות A.I..
באופן פומבי חברת גוגל טוענת שהיא לא מענישה על כך (במיוחד כשגם היא דוחפת את כל השימוש ב-A.I.), אבל אנחנו לא יודעים באמת איזה "ציון" היא נותנת לטקסט שהיא מזהה ככזה.
כמובן שגם בתחום הזה יש שיפור עקבי ויהיה מעניין מאוד לראות לאן נגיע בעוד שנה או שנתיים.
ניצול לרעה
לסיום, אי אפשר שלא לדבר על כך שכמו עם כל תחום חדש, יש כאלו שינצלו אותו לרעה.
כבר עכשיו יוצא לי לראות חברות תוכן שמציעות תוכן במחירי רצפה כשהן מדגישות שמדובר על שילוב בין כתיבת A.I. לבין סקירה אנושית של התוכן. (על חברות שמסתירות את העובדה שמדובר בתוכן כזה כמובן שאין מה להוסיף…).
אבל הבעיה האמיתית היא שאנחנו לא יודעים מהי איכות הסריקה האנושית הזו, ולפי חלק מהמחירים שמציעים בשוק, קשה לי להאמין שמדובר על יותר מדקה דקה וחצי שמושקעת בכל מאמר.
לי אישית אין בעיה עם מאמר שמיוצר בחצי דקה עבודה או פחות – מה שיותר משנה זאת התוצאה, וגם זה מאד מוטל בספק – כאשר אנחנו מדברים על גוגל ישראל, שהכל פה שכונה ואפשר לראות תוצאות פח עוקפות אתרים וותיקים וסמכותיים עם תוכן פי 100 יותר איכותי, על בסיס יומי.
אז איך להשתמש ב-A.I. לכתיבת תוכן בצורה נכונה?
דעו את המגבלות של הכלי שאתם עובדים איתו!
לכל כלי AI בתחום הכתיבה יש יתרונות וחסרונות.
לדוגמה, ChatGPT הוא אומנם כלי ג'נרי שעובד כמו צ'אט פשוט (לכאורה), אבל הוא יכול לכתוב טקסטים ארוכים ומדויקים יחסית בתנאי שאתם יודעים בדיוק מה לבקש ממנו.
לעומת זאת, כלים כמו Rytr או Jasper עובדים (למרבה הפלא) בצורה פחות או יותר הפוכה למרות שהם מבוססים על אלגוריתם דומה.
הם מציעים מגוון של כלים ספציפיים כמו כתיבה לצרכים שונים ואפילו בחירה מראש של מילות המפתח, אבל הטקסטים שהם מפיקים הם כללים מאוד ואין לכם שליטה גדולה במיוחד על הפרטים הקטנים שהטקסט יתייחס אליו.
מלבד זאת לא תמיד קל להפיק באמצעותם טקסטים ארוכים (לפחות במקרה של Rytr) ולכן צריך גם להשקיע זמן בהוספת עוד פסקאות באמצעות הבוט הפנימי וסידור שלהן כדי שהמאמר לא ייראה כמו סתם אוסף רנדומלי של משפטים.
זה לא "שגר ושכח"
למרות שאנחנו נוהגים להתייחס לטקסט שנכתב באמצעות AI כאוטומטי, כדאי מאוד לעבור עליו, לא משנה באיזו שפה או עם איזה כלי אתם כותבים.
לא רק על מנת למנוע טעויות ושגיאות, אלא גם כדי לעבות את הטקסט ולהפוך אותו לסמכותי ומקורי יותר.
כמה דרכים שבהן אפשר לעשות את זה:
- להוסיף מראי מקום לסקרים ומחקרים סטייל ויקיפדיה
- להטמיע סרטונים ולהוסיף להם התייחסות מגוף הטקסט
- להוסיף את הדעה האישית שלכם או הערות מהניסיון שיש לכם עם הנושא
- לחדד את מה שאתם מבקשים מהכלל אל הפרט באמצעות שאלת שאלות נוספות או פקודה להרחבת פסקה (לרוב יש אפשרות כזו בכלים הייעודים לכתיבת מאמרים וטקסטים).
אפשר גם לשכתב
יכולות לא פחות מרשימה של רוב כלי ה-AI היא היכולת לשכתב מאמרים קיימים. זהו עשוי להיות שימוש מצוין למקרים בהם יש לכם טקסט מקורי באיכות גבוהה ואתם רוצים להשתמש בו עבור רשת של אתרים או אפילו להחליף קישורים עם אתרים אחרים.
השתמשו ב-AI גם עבור אלמנטים נוספים של On Page SEO
מלבד גוף הטקסט עצמו, רוב כלי הAI יכולים לשמש לכם כעזר גם עבור אספקטים אחרים של עבודת ה- SEO.
למשל:
- כתיבת תגי מטא
- מחקר מילות מפתח (אותו כבר הזכרתי) או הצעה לראשי פרקים על פי רשימה של מילות מפתח
- ניסוח תבניות למיילים
- ניסוח קורות חיים או טקסט לעמודי אודות על פי מידע שנספק
לסיכום
אין ספק שכתיבה באמצעות AI מביאה עימה המון יתרונות ומדובר בתחום מרתק שרק ילך ויתפתח בשנים הקרובות.
אבל כמו עם כל דבר חדש, יש לה גם צדדים קצת פחות חיובים ואתגרים שצריך להכיר, במיוחד כשאנחנו יודעים שקיצורי דרך בתחום ה-SEO לא תמיד מביאים לתוצאות שהיינו מצפים לקבל.
קבלו קצת מדריכים נוספים, בקטע אנושי יותר: