ארגז החול של גוגל: מה זה והאם זה עדיין קיים?

לפני פנדה ולפני פינגווין, אחת מהדאגות הכי גדולות של מקדמי אתרים אורגניים הייתה תופעה בשם "ארגז החול", The Google Sandbox.

למרות שארגז החול ללא ממש נחקר כמו גורמי דירוג אחרים בגוגל, במשך השנים נשמעו לא מעט טענות על כך שאתרים חדשים בגוגל נוטים שלא להתברג במקומות גבוהים או שהם מקפצים בין מיקומים באופן קבוע עד שגוגל מוצא את המקום "הטבעי שלהם".

על פי הטענות של מי שנפגע מארגז החול, היציאה מן הארגז יכולה לקחת בין שבועות לבין חודשים.

ארגז החול של גוגל

מה זה Sandbox: מקור השם ארגז החול

זוכרים שהיינו ילדים היינו משחקים בארגז חול?

כן, אז אותו דבר עם אתרים. אתרים חדשים הם סוג של תינוקות ולכן גוגל מכניס אותם (על פי מקורות זרים, כן?) לארגז החול, איפה שכל הילדים משחקים.

כאשר הם יתבגרו, הם יכנסו למגרש של הגדולים – איפה שהאתרים הוותיקים יותר.

עד כאן ההגדרה.

ארגז החול
ארגז החול, רק לא בדיוק של גוגל 🙂

Sandbox – מה הגיע קודם, הביצה או התרנגולות?

מי שלא מאמין שארגז החול קיים, טוען למעשה שהציפייה שאתר חדש יחל להתברג במיקומים גבוהים לאחר שהוא נמצא באוויר רק מספר שבועות, היא לא באמת ריאלית. יש לכך כמה הסברים:

1. קישוריםבנייה של קישורים בכמות גדולה ובזמן קצר עשויה להיות מסוכנת, ובאופן בלתי מפתיע, חלק גדול מהדיונים על ארגז החול כיום הם בקרב מומחים לקידום אורגני שבודקים את הגבולות של גוגל או עוסקים בטקטיקות של קידום אפור על גבול השחור (למידע נוסף בנושא).

2. וותק – גם לאתר חדש שיושב על דומיין וותיק יהיה קשה להתברג במיקומים גבוהים (למרות שצריך לקחת בחשבון גם קישורים ישנים לדומיין).

מהנסיון ה"צנוע" שלי, וותק בפני עצמו לא נותן כמעט כלום.

יש גם כאלו שמאגדים ביחד קישורים וותק על מנת לקבוע שהסמכותיות של אתר מסוים היא גבוהה או נמוכה.

על מנת שאתר יהיה סמכותי, הוא חייב להיות וותיק מספיק ולקבל קישורים מאתרים נחשבים בתחום שלו.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

גם פוסטים שנכתבים בשם של אנשים מוכרים בתחום (אוטורטיות) יכולים לתרום לסמכותיות. במילים אחרות, אתר שאין לו עדיין סמכותיות גבוהה, לא בהכרח נמצא בארגז החול.

3. תחרותיות – מן הסתם, אתרים לא קיימים בחלל ריק ובכל תחום יש תחרות ברמה כזו או אחרת. לכן, זה לא מפתיע שבנישות מסוימות יהיה קשה מאוד להתברג במקומות ריאליים בעוד באחרים האתר יופיע מהר יותר במקומות גבוהים יחסית.

בניגוד למיקומים, היום כמעט כולם מסכימים שאין קשר בין ארגז החול לבין ההכללה של האתר באינדקס של גוגל. לדוגמה, יכול להיות אתר ששטח הכיסוי שלו באינדקס מגיע ל-100%, אך הוא עדיין לא יקבל דירוגים גבוהים.

4. סמכות – סמכות היא נגזרת של קישורים ותוכן, וגם של דברים נוספים. כתבתי בהרחבה על TrustRank – מדד הסמכות של גוגל, שלא ידוע עליו יותר מדי, ועם זאת זה אחד הדברים שיותר משפיעים על פוטנציאל הקידום של אתר כזה או אחר.

האם ארגז החול עדיין רלוונטי?

כאמור, החול בארגז החול היה לוהט במיוחד בעשור הראשון של המאה, ומאז תשומת הלב עברה לעדכונים האחרים של גוגל. בין אם ארגז החול קיים או לא, חשוב להבין מהי הסיבה לכך:

בניגוד לעבור, כיום המקדמים וגם הלקוחות שלהם מבינים ש-SEO הוא נושא מורכב ועל מנת לראות תוצאות יש צורך בהרבה סבלנות ומאמץ.

למעשה, הגישה הזו משרתת את המקדם ההגון ("הלבן") שרוצה לבדל את עצמו מן המקדם השחור ולתת לעצמו מרחב נשימה בו הוא יוכל לעבוד בשקט.

למידע נוסף על קידום אתרים לבן, שחור ואפור.

היום יש לנו גם כלים שיכולים לתת לנו מושג על החשיפה הכוללת של האתר ולא רק על המיקומים שלו המתייחסים למבחר מצומצם של מילות מפתח (כידוע, כמעט רבע מהחיפושים כוללים שילובים שלא הופיעו בעבר).

לדוגמה, יכול להיות שהאתר שלנו נראה כאילו הוא שקוע בתוך ארגז החול, אבל אם נבדוק את הנתונים, נגלה אחוזי לחיצות מאוד נמוכים בגלל אופטימיזציה לא טובה לתגי המטה וכו'. הכלי המוכר ביותר הוא אולי דו"ח הביצועים בסרצ' קונסול, אבל יש גם כלים חיצונים כמו למשל Semrush או Ahrefs.

מדדי גולשים ותיאורית "ירח הדבש"

בנוסף לתיאורית ארגז החול, קיימת גם תיאוריה נוספת שמנסה להסביר את התופעה מזווית אחרת.

על פי התאוריה הזו, האלגוריתם של גוגל מעניק מעין "15 דקות של תהילה" לאתרים מסוימים וממקם אותם במקומות גבוהים על מנת לבדוק כיצד הגולשים מתנהגים.

לדוגמה, הוא יכול לנסות להעריך את הרלוונטיות של הדף עבור השאילתה על ידי בדיקת משך הזמן שבו גולשים מסוימים יצאו מן האתר חזרה לתוצאות החיפוש (מה בפועל עושה כיום אלגוריתם RankBrain).

לסיכום – האם זה באמת משנה?

בסופו של דבר, גם אם ארגז החול קיים וגם אם לא, מרבית האתרים יזדקקו להרבה עבודת קידום שלא מסתיימת לא אחרי חודש ולא אחרי שנה. גם אחרי שהאתר כבר מקודם ומתברג במקומות גבוהים, העבודה נמשכת במטרה להישאר לפני המתחרים ולשפר את נתוני הגלישה בתוך האתר.

מה שאני יודע בוודאות ומנסיון רב זה ש:

  • כן, אתרים חדשים או כאלה שלא עברו תהליך SEO מעולם, יתקדמו לאט יותר.
  • ככל שהתחום תחרותי יותר והעמוד הראשון צפוף יותר באתרים חזקים, כך זה ייקח יותר זמן.
  • בתחומים מאד תחרותיים יכול לקחת יותר משנה על מנת להיכנס לעמוד הראשון.
  • התחרות גוברת כל הזמן ורף הקושי עולה ללא הפסקה.
    המשוואה פשוטה: יותר עסקים נכנסים לזירת האינטרנט = יותר אתרים שעושים SEO = יותר תחרות ורף יותר גבוה כדי להיכנס לעמוד הראשון בגוגל (שמכיל סה"כ 10 תוצאות מאז שחברת גוגל נוסדה).
  • הדרך הכי בטוחה לקדם בהצלחה לאורך זמן זה להשקיע בכל הערוצים במקביל כל הזמן: תוכן מעולה, קישורים איכותיים, אופטימיזציה מצוינת ופרמטרים טכניים גבוהים כמה שיותר (אחסון מהיר, קוד נקי, תמונות רזות, וכו')

בא לכם לחפור עוד? מזמין אתכם למדריך קידום אתרים שלי, שהתעדכן לאחרונה 🙂

מדריכים נוספים באתר:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו