ClickCease

052-9095200

האתר שלי נעלם מגוגל – סיבות ופתרונות אפשריים

"יום אחד אתם מתעוררים בבוקר, יושבים מול המחשב ושמים לב שהאתר שלכם כבר לא מופיע בגוגל! אל תבזבזו זמן, פנו אל מקדם האתרים שלכם ושאלו אותו על תרופה אורגנית ללא תופעות לוואי!

מוגש כחומר למחשבה על ידי חברת קידומוני"

האתר שלי נעלם מגוגל - סיבות ופתרונות אפשריים

זה אולי נשמע כמו חיקוי גרוע לפרסומת לתכשיר נגד קרחת, אבל מי שהעסק שלו תלוי בין היתר באינטרנט כנראה ממש לא צוחק כשהאתר שלו נעלם מגוגל.

אז קודם כל, באמת כדאי לא להיכנס לפאניקה: רוב האתרים לא באמת נעלמים לחלוטין מגוגל, אלא עוברים שינויים בדירוגים או סובלים מבעיות טכניות כאלו ואחרות שיכולים להסביר את התופעה.

קודם כל – עשו בדיקה פשוטה

קודם כל, אם האתר שלכם לא מופיע על כמה מילות מפתח לא אומר שהוא נמחק לחלוטין מגוגל.

אפשר לבדוק את כל הדפים שנמצאים באינדקס בצורה פשוטה דרך הפקודה site:mysite.com (החליפו את mysite.com בכתובת האתר שלכם).

ככה זה נראה:

כמות תוצאות באתר שלי

אם מופיעות אפס תוצאות, סימן שהאתר שלכם באמת לא נמצא בגוגל. אחרת זה אומר שהוא נמצא באופן חלקי או שהדירוגים שלו מאוד נמוכים.

קצת רקע והסברים – בסרטון הבא:

אז ממה המצבים האלו נובעים וכיצד אפשר לטפל בהם בהתאם לכל סיבה?

1. מילה מאוד תחרותית

לפעמים מילים תחרותיות מאוד יכולות ליצור את הרושם שעמודים מסוימים באתר נעלמו.

זה מאוד אופייני לאתרים שיש בהם מספר חד ספרתי של עמודים שרוצים לקדם וכל אחד מהם אמור להתברג על כמה מילות מפתח.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

לכן חשוב לבצע בדיקה אמיתית ולא להסתמך רק על תחושת בטן. ברוב הכלים היום לבדיקת מילות מפתח אפשר לראות את התזוזה הממוצעת במילות מפתח. תזוזה של 3, 5 או אפילו 7 מקומות בזירות תחרותיות היא עדיין הגיונית ולא מדובר בהכרח בעונש, שינוי אלגוריתמי או ריקוד (כפי שנראה בהמשך).

במידה וזה המצב, אני מייעץ לפצל את העמודים ולקדם אותם גם על זנבות ארוכים ולא רק על רשימה מצומצמת יחסית של מילות מפתח, זה יכול להביא אליכם תנועה בלי שתצטרכו לקום כל בוקר ולהתפלל שהמתחרים לא עקפו אתכם.

אני קורא לשיטה זו "הפרד ומשול". היא עובדת מצוינת ואני מרחיב עליה עוד בוידאו הבא:

2. "ריקוד גוגל" / Google Dance

ריקוד גוגל פחות נפוץ היום, אבל  זה לא אומר שהוא לא קיים: מדובר בשינויים מהירים בתוצאות של גוגל, בדרך כלל לזמן קצר מאוד עד שהעניינים חוזרים למצב פחות תזזיתי.

אם אתם מוצאים את האתר במיקומים משונים בגוגל וברור לכם שהוא לא נעלם לגמרי, יכול להיות שמדובר בריקוד.

כדי לבדוק אם זה המצב, בצעו בדיקה דומה לזו מהסעיף הקודם, אך במרווחים קטנים יותר של כמה שעות (יש כלים שיכולים לשמור היסטוריה). אם אתם רואים המון שינויים בזמן קצר, יכול להיות שמדובר בריקוד.

דרך אחרת היא לבדוק את "מזג האוויר" בגוגל באמצעות Mozcast וכלים דומים. כאן אתם לא יכולים להסתפק ביום אחד מכיוון שאם יש שינויים במשך מספר ימים, יכול להיות שמדובר בכלל בשינוי אלגוריתמי.

3. שינוי אלגוריתמי בגוגל

ההבדל בין שינוי אלגוריתמי לריקוד הוא דק למדי. הסיבה היא שבמהלך עדכון אלגוריתם שנמשך כמה ימים, יכול להיות שיתרחשו מספר ריקודים… יש גם שינויי אלגוריתם שהופכים שינויים אחרים והם סוג של הרצה לאחור, מה שעשוי לגרום לעוד יותר חוסר וודאות.

אם אתם רואים את השינוי בתחילת החודש או תחילת רבעון, יש מצב שמדובר בעדכון רשמי מזו שגוגל מבצעת מידי כמה חודשים (נקראים לרוב גם Core Updates). כדאי תמיד לעקוב אחרי החשבון של "איש הקשר" של גוגל. הציוצים שלו לא תדירים, אבל כל ציוץ הוא משמעותי.

אם שללתם את האפשרות הזו, אני ממליץ לקפוץ ל-Search Engine roundTable. זה אתר שמרכז שינויים אפשריים בגוגל על בסיס שבועי. שימו לב עד כמה השינוי נראה חד ואילו דיווחים יש לגביו ברשת.

4. ארגז החול

ארגז החול של גוגל היא תופעה חדשה ישנה שעדיין מתווכחים אם היא קיימת או לא

בכל מקרה, היא מאפיינת בדרך כלל אתרים חדשים שהדירוגים שלהם נותרים מאוד נמוכים לאורך זמן ולא בהכרח בהתנהגות של ריקוד. הסברה היא שגוגל פשוט זורק אותם לאיזה ארגז חול בו הוא יכול לבדוק אותם בלי שיתערבבו באתרים אחרים.

כיום כאמור התופעה הזו נדירה יותר ויש כאלו שטוענים שרואים אותה בעיקר באתרים חדשים שעושים להם קידום שחור.

בכל אופן, תמיד יש לבדוק אם אתם מדורגים גם על מילים פחות תחרותיות באחד העמודים הראשונים. זה יכול להעיד על כך שפשוט לא עשיתם (עדיין) מספיק כדי שהאתר ידורג ולא מדובר בארגז חול.

בכל מקרה, מעבר לכך שכדאי פשוט לחכות ולא להילחץ (יש כאלו שטוענים שארגז חול יכול להימשך גם חודשיים וגם ככה לא תמיד יש מה לעשות), עדיף להמשיך ולהשקיע ב-SEO, במיוחד אם אין בעיה באינדקס כפי שאתאר בסעיפים הבאים.

5. בעיות אינדוקס

בעיות אינדוקס הן בגדול בעיות טכניות שיכולות לגרום למגוון של בעיות, החל מאינדוקס חלקי ועד לכך שהאתר לא יופיע כלל בגוגל.

מתי אתם עלולים לחסום את האתר בטעות בלי לשים לב?

  • חסמתם את האתר בטעות דרך קובץ robots.txt
  • שכחתם לכבות את האפשרות לחסום את האתר מפני גוגל במערכת ניהול התוכן
  • הוספתם בטעות תג noindex להרבה עמודים
  • בחרתם בשרת לא יציב
  • דפים שלא נמצאו
  • הטמעה לא נכונה של תגית קנוניקל
  • ועוד סיבות שונות שהרחבתי במדריך הזה

כמו כן, אם האתר חדש מאוד, ייקח לגוגל כמה ימים להגיע אליו, אבל אפשר לנסות ולהאיץ את התהליך.

במידה ונוצרת בעיית אינדוקס, גוגל בדרך כלל יתריע על הבעיה דרך ה-Search Console בהנחה שאימתם את האתר והפעלתם התראות במייל.

בשלב הזה לפעמיים תוכלו לזהות את מקור הבעיה ולמה גוגל לא יכול היה לגלות את הדפים. אם תרצו לבדוק דף ספציפי, פשוט רשמו אותו בתיבת החיפוש למעלה. המידע הכי יעיל נמצא תחת תפריט "כיסוי". לאחר שאתם בתוך התפריט סמנו גם את "דפים שאינם כלולים"

6. דפים שלא נמצאו

שגיאות סריקה ב-Search Console של גוגל

אם יש לכם כמות מאוד גדולה של דפים שלא נמצאו והקישורים הפנימיים שלכם בסדר, מאוד יכול להיות שיש לאתר המון קישורים שבורים.

אתם יכולים להפנות את כל העמודים אליהם הם מקשרים (ולא נמצאים) לעמוד הבית או עמוד רלוונטי אחר באתר.

אבל לפני שאתם עושים את זה, כדאי לכם לחשוב אם אין כאן סיכון מסוים. הרבה מקדמים דוגלים בשיטה הזו, אבל אחרים ממש לא. בכל מקרה, קחו גם את עניין הרלוונטיות בחשבון.

7. דפים "רכים" שלא נמצאו (Soft 404)

אלו הם דפים שמחזירים קוד תקין, אבל גוגל מתייחס אליהם ככאלו שלא נמצאו ולכן גם לא מאנדקס אותם.

בדרך כלל מדובר בדפים בלי תוכן בכלל כגון דפי "בקרוב יהיה כאן משהו"… אבל יצא לי גם לראות מקרים שבהם אלו היו בכלל קבצי סקריפט שגוגל ניסה לאנדקס, ובמקרים האלו עדיף לחסום אותם דרך robots.txt.

בכל מקרה, בדקו למה גוגל זיהה אותם ככאלו. לפעמים תגלו שמערכת ניהול התוכן שלכם פשוט יצרה אותם בגלל כל מיני הגדרות. למידע נוסף על עמודי 404.

8. חסימה דרך robots.txt

לפעמים חוסמים בטעות את האתר דרך robots.txt. קובץ לא תקין יכלול לרוב את ההגדרה הזו:

User-agent: *

Disallow: /

מה שאנחנו אומרים לגוגל כאן הוא למעשה שיחסום בפני הבוטים שלו את כל האתר החל מהספרייה הראשית (!).

אם אנחנו רוצים לפתוח שוב את האתר לגוגל עלינו פשוט למחוק את סימן הסלאש, וכך למעשה אנחנו אומרים לגוגל שאין שום הגבלה. כמובן שעדיין אפשר לחסום ספריות ספציפיות.

בוורדפרס ומערכות ניהול תוכן אחרות יש אופציה לחסום את האתר בפני גוגל. זו אופציה שלא קשורה בהכרח לתוספי קידום אתרים והיא נמצאת בכלל תחת הגדרות -> קריאות:

במקרה הזה כל מה שאתם צריכים לעשות זה לבטל את האפשרות ולחכות

תגי noindex או "כותרת של תגובת Header"

זו אפשרות שבדרך כלל משמשת לחסימה של דף בודד, אך יש מקרים שבהם בטעות משכפלים אותה כחלק מהתבנית של האתר. אם שללתם את כל האפשרויות האחרות ואתם יודעים שהאתר שלכם לא בעונש, כדי שתבדקו את התיעוד של גוגל .

9. אתר לא זמין או חסום

אתר שלא זמין במשך זמן רב עשוי לא להיות מאונדקס נכון, החל מעמודים שלמים שלא מאונדקסים (במיוחד אם הם חדשים) ועד לעמודים שלא יהיו מעודכנים בגרסה האחרונה שלהם (מה שבהחלט עשוי לגרום לבעיה בדירוגים אם האתר לא אופטימאלי מבחינת תוכן).

מלבד בדיקה שאין דפים חשובים שחסומים בשל בעיות הרשאה וסיסמאות, כדאי גם לבדוק אם האתר מספיק יציב ולא נופל כל כמה שעות. הכי פשוט לבדוק את זה דרך אתר כמו siteuptime.com שהתוכנית החינמית שלו בהחלט מספיקה לכך.

אגב, אם האתר שלכם נופל לעיתים קרובות, סביר להניח שבכל מקרה תקבלו התראה מגוגל

10. אתרים חדשים ומפות אתר

הדרך הכי מהירה להגיד לגוגל שהאתר שלנו באוויר היא לאמת אותו דרך ה-Search Console ולאחר מכן לשלוח מפת אתר. זה לא מבטיח אינדוקס יותר מהיר, אבל יכול לעזור, במיוחד אם העליתם המון דפים בבת אחת בגלל מעבר של אתר לדומיין חדש וכו'.

11. תכנים משוכפלים או הגדרות לא נכונות של עמודים דומים

אם אתם מחפשים מילות מפתח דומות שקידמתם עליהן כמה עמודים, יכול להיות שהם פשוט דומים מדי ולכן גוגל לא מציג את שניהם. לדוגמה, יכול להיות שיש לכם קטגוריה של "בשמים לנשים וגברים" שלאחר מכן מתחלקים לבשמים לגברים ובשמים לנשים.

אם הטקסט בכל אחד משלושת העמודים האלו מאוד דומה והמוצרים חופפים באופן חלקי, מבחינת גוגל הוא עשוי לבחור בכל פעם בעמוד קצת שונה. אם מדובר בעשרות עמודים, יכולה גם להיווצר בעיה של שכפול תוכן ופגיעה אפשרית בדירוגים.

במקרה הזה אתם צריכים לשאול את עצמכם אם באמת יש טעם לקדם מילות מפתח כל כך דומות. אם יש טעם לעשות את זה, אתם חייבים לבדל את העמודים זה מזה באיזושהי צורה.

במקרים שבהם אין לכם אפשרות לבדל מספיק את העמודים ואתם רוצים להימנע מהצגה של עמוד לא רלוונטי, אתם חייבים להגדיר את העמוד הראשי באמצעות תג שנקרא תג קנוניקל שדורס את הזיהוי הקנוני האוטומטי של גוגל. התג מציין את העמוד הראשי עבור כל גרסה משנית ורצוי שהוא גם יפנה את העמוד הראשי לעצמו. חשוב לדעת שגוגל לא חייב להתחשב בהגדרה הזו ורואה אותה בעיקר כרמיזה.

12. ענישה ידנית או הרחקה מוחלטת של הדומיין

אם בדקתם את כל האפשרויות עד כאן ואתם עדיין לא רואים את האתר בגוגל או שהדירוגים שלו ירדו באופן דרסטי לעמודים לא רלוונטיים (4-5 והלאה), יכול מאוד להיות שנענשתם. בדרך כלל גם תדעו את זה בעקבות התראה שתקבלו למייל מה-Search Console.

יציאה מעונש ידני

כדי לצאת מעונש ידני, אתם קודם כל צריכים להבין למה נענשתם.

גוגל בדרך כלל תציין סיבה אחת או יותר כגון מספר גדול של קישורים נכנסים חשודים או אפילו קישורים יוצאים, בעיות אבטחה חמורות, סוגי ספאם בתחום התוכן או מיסוך (מצב שבו אתם מפנים את גוגל למקום אחר מאשר את הגולש).

אם זה נופל עליכם יום אחד בבוקר, יכול להיות שהמקדם שלכם פשוט משתמש בשיטות מפוקפקות. בכל מקרה, אתם צריכים להוכיח לגוגל שביצעתם את כל הפעולות האפשרויות כדי שהאתר שוב פעם יעמוד בכללים המנחים של גוגל (ואולי הגיע הזמן לקחת מקדם אחר…).

אם מדובר בבעיה באתר עצמו שאתם יכולים לשלוט עליה ישירות זה פשוט יחסית, אבל אם מדובר בקישורים נכנסים זו יכולה להיות עבודת נמלים. אפשר לבקש מגוגל להתעלם מקישורים עקשניים במיוחד באמצעות ה-Disavow Tool, אבל אתם חייבים להראות לאנשי האיכות של גוגל שניסתם גם להסיר קישורים ידנית.=

13. הרחקה מוחלטת של הדומיין מגוגל (ענישה)

זה מצב מאוד נדיר, אבל הוא בהחלט קיים ויצא לי לראות אותו במצבים של רכישת דומיינים מפוקפקים (לא על ידי😊 ).

אם זה המצב ובדקתם את כל מה שכתבתי עד כאן, הדבר היחיד שאתם יכולים לעשות זה לעבור לדומיין חדש בלי לבצע הפניות מהדומיין השרוף. זה אומנם נשמע מפתה לעשות את זה, אבל אתם בעצם אומרים לגוגל שעבדתם עליו בעיניים, ולעשות 1+1 זה מאוד פשוט בשבילו…

אגב, לעיתים קוראים לתופעה הזו גם "ארגז החול", למרות שארגז החול המקורי הוא (כפי שהסברתי) משהו קצת אחר ולרוב מדובר על הרחקה או ירידה חדה בתוצאות שהיא זמנית.

לסיכום

כפי שנוכחתם לדעת, יש ה-מ-ו-ן סיבות שיכולות לפגוע באופן בו האתר שלכם מיוצג באינדקס של גוגל, אבל ענישות ובעיות מהותיות כמו שינויים אלגוריתמים מהווים רק חלק קטן מהן. לפיכך, אני אדגיש שוב שאין סיבה להיכנס לפאניקה, אלא צריך לקחת נשימה ארוכה ולהתחיל לבצע את כל הבדיקות האפשריות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
המאמרים הפופולאריים ביותר
מאמרים אחרונים
עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
Call Now Buttonחייגו עכשיו