052-9095200

קישורים שבורים: איך לאתר, לתקן ולמנף את זה גם לטובתכם

תכלס? קישורים שבורים זה מבאס.

כמה פעמים יצא לכם ללחוץ על קישור מעניין שמצאתם או אפילו תוצאה בגוגל רק כדי לקבל שגיאת 404?

קישורים שבורים הם תחום שקשור קשר הדוק ל-SEO, וזאת למרות שיש עדיין הרבה אי בהירות שגויות בנוגע להשפעה האמיתית שלהם על ביצועים של אתרים בגוגל.

קישורים שבורים

האם קישורים שבורים מזיקים לאתר בגוגל?

כן ולא: גוגל לא יעניש עמוד שמוביל לקישור שבור ואפילו לא יעניש אתר בצורה רוחבית אם יש בו מספר גבוה של קישורים שבורים.

אבל, לקישורים שבורים יכולה להיות השפעה שלילית עקיפה.

למה?

  • נותן רושם לגולשים (וגם לגוגל) שמדובר באתר חצוי אפוי ולא מתוחזק מספיק
  • רוב הגולשים שנכנסים מגוגל לקישור שבור ייצאו ממנו חזרה לגוגל – פגיעה בביצועים של האתר.
  • אם יוצא מעמוד כזה קישור שמקורו בהחלפת קישורים, ייתכן שלא נדע שהסירו לנו את הקישור המקביל.
  • קישור חשוב שנכנס לאתר שלנו ומפנה לעמוד 404 בסופו של דבר יכול לפגוע בדירוגים של מילות מפתח שעבדנו קשה כדי להשיג אותם.

איך מזהים קישורים שבורים?

גם אם נראה לכם שתוך כדי שיטוט אקראי באתר שלכם זיהיתם את כל הקישורים השבורים, רצוי לכם בכל זאת לעשות בדיקה יסודית כדי שלא תפספסו אף אחד מהם.

יש שתי תוכנות פופולאריות שבהן אפשר להשתמש כדי למצוא קישורים שבורים: Screaming Frog (גרסה מוגבלת בחינם) ו-Xenu, קצת מתקדמת פחות אבל חינמית לחלוטין. אפשר לעשות את זה גם ב-Search Console, אבל בצורה נוחה פחות. יש ל-Search Console יתרונות משלו שאליהם אגיע מאוחר יותר.

הערה חשובה: אם יש לכם באתר חוסמי בוטים, אתם חייבים לעבור על הרשימה ולהסיר את אלו של Xenu ו-Screaming Frog. משום מה יש תוספים כמו Booter שחוסמים אותם, כנראה כדי שהמתחרים שלכם לא ינסו ליצור עומס על השרת ולפגוע בכם. בכל מקרה, תמיד תוכלו להחזיר את הסינון לאחר הבדיקה.

כל כמה זמן כדאי לבצע סריקת קישורים שבורים / לא תקינים?

האינטרנט אמנם דינמי, אבל זה גם תלוי בגודל האתר שלכם.

לאתרים קטנים-בינוניים (נניח עד 500 עמודים) אני חושב שבדיקה אחת לרבעון תהיה מספיקה.

לאתרים גדולים יותר כדאי לבצע בדיקה גם אחת לחודש.

כל שהאתר גדול יותר ויש ממנו יותר קישורים יוצאים (כלומר קישורים המפנים לאתרים אחרים) – כך יותר סיכוי שעם הזמן חלקם יהיה לא רלוונטי, לפני לעמודים שכבר לא קיימים וכו'.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

לפני שנמשיך הלאה – ממליץ גם להכיר את היתרונות של קישורים יוצאים.

בדיקת קישורים שבורים בעזרת Screaming Frog

ונתחיל דווקא עם Screaming Frog. אם באתר שלכם יש יותר מ-500 כתובות שונות (כל כתובות יכולה להיות גם תמונה או קובץ שאינו בהכרח HTML כגון קובץ סקריפט), תוכלו לקבל רק תמונה מוגבלת של האתר.

גרסה מלאה עולה 149 פאונד עבור כל רישיון. מהסיבה הזו, אם יש לכם אתר אישי משלכם, לא בטוח שזה ישתלם לכם.

בכל אופן, סקרימנג פרוג מבצעת סריקה של האתר באופן דומה לזחלן של גוגל ולכן היא בודקת גם את הקישורים הפנימיים באתר (העמודים השבורים בתוכו) וגם את הקישורים שיוצאים ממנו (עמודים שאתם הפניתם אליהם באתרים אחרים ולא קיימים). 

הזחילה מתבצעת דרך המחשב שלכם, ולכן זמן הסריקה ישתנה לא רק על פי גודל האתר, אלא גם על פי עוצמת המחשב שלכם (זיכרון, מעבד וכו'). לכן מומלץ שלא תפעילו הרבה תוכנות ברקע ותשאירו מספיק מקום על הכונן.

לאחר שסיימתם עם הסריקה, סדרו את התוצאות על פי הסטטוס שהשרת מחזיר בטאב Response Codes ושימו לב לכל התוצאות עם סטטוס 404. כאמור, אלו יכולות להיות גם תמונות או סקריפטים. 

אם אתם רוצים לדעת איזה עמוד (או עמודים) מפנה לכל קישור שבור, בחרו בטאב Inlinks בחצי התחתון של המסך כאשר הכתובת הרלוונטית מסומנת למעלה. 

וידאו הסבר על סקרימינג פרוג:

מציאת קישורים שבורים לאתרים אחרים (קישורים יוצאים)

ברירת המחדל היא לראות את הכתובות בתור האתר, אם תעברו לטאב External למעלה, תוכלו לראות את כל הקישורים היוצאים והסטטוס שלהם. 

בדיקת קישורים שבורים בעזרת Xenu

Xenu היא אומנם חינמית, אבל לא ממש מעודכנת.

הגרסה הרשמית האחרונה שלה יצאה ב-2010 וגרסת הבטא האחרונה בדצמבר 2018. Windows 10 לא ממש אוהבת אותה, ולכן אחרי שתלחצו על קובץ ההתקנה, תצטרכו ללחוץ על More Info (מידע נוסף) ולבחור להתקין אותה בכל זאת. 

הבדיקה היא פשוטה מאוד, כל מה שעליכם לעשות זה לבחור ב-Check URL ולהקליד את כתובת האתר שלכם בלי http://www (משום מה רשום שצריך,  אבל מהבדיקה שלי זה יוצר כפילות ושגיאה).

אם תלחצו על Ctrl+B או תיגשו לתפריט View, תוכלו לסנן רק את הקישורים השבורים. Ctrl+R יבצע בדיקה מחודשת שלהם.

מציאת קישורים נכנסים שבורים ובעיות אחרות עם ה-Search Console

כל הבדיקות שביצענו עד כה מתייחסים לקישורים פנימיים בתוך האתר או קישורים שיוצאים מהאתר שלנו.

אבל איך נוכל למצוא קישורים נכנסים שבורים מאתרים אחרים אלינו? 

דרך אחת היא להשתמש בכל הספציפי של ahrefs שאוסף בשבילנו את כל הקישורים הנכנסים השבורים עבור אתרים קטנים או את כל הקישורים שמחזירים שגיאת 404 עבור אתרים גדולים יותר. אבל כמובן ש-ahrefs הוא כלי בתשלום, ולכן אם אתם מקדמים את האתר הפרטי שלכם, הוא לא בהכרח ישתלם לכם רק בגלל התכונה הזו. 

אז מה עושים? כאן החדשות קצת טובות פחות: ב-Search Console אומנם אפשר לראות את כל הדפים שמחזירים שגיאת 404, אבל לא מאיפה הם נכנסים, משהו שבאופן תמוה למדי כן היה זמין פעם… כלומר, אתם אלו שתצטרכו להשוות בין הרשימות שאספתם קודם לכן בכלים המתוחכמים יותר לבין הרשימה שאספתם כאן.

בכל מקרה, כדי לעשות זאת, לחצו על "אינדקס" בפאנל הצדדי ושם על "כיסוי".

במסך החדש שייפתח בחלק המרכזי, לחצו על "דפים שאינם כלולים". כאן תוכלו לראות את כל הדפים שגוגל לא מצא תחת "לא נמצא 404". מומלץ להוריד את הרשימה לקובץ גיליון אלקטרוני של גוגל בלחיצה על סימן החץ הפונה כלפי מטה ובחירה ב-Google Sheets (של גוגל דרייב) (קובץ CSV לא עובד טוב עם עברית…).

אפשרות נוספת – וזאת בהנחה שאתם מתעדים את כל הקישורים החיצוניים שאתם יוזמים (ממליץ לחום לעשות את זה), היא להריץ סריקה דרך ה-Screaming Frog במצב List – ואז לעשות קופי פייסט של כל רשימת הקישורים שקיבלתם אי פעם (ניתן גם לייצא רשימה כזו מכלים חיצוניים לבדיקת קישורים) והצפרדע יחזיר לנו סטטוס על כל אחד – האם תקין (200), האם מפנה לאנשהו (301), האם מחזיר עמוד שגיאה (404) או סטטוס אחר.

Soft 404 – מה זה ולמה חשוב לבדוק גם אותם?

אם אתם מחוברים לאינטרנט מספיק זמן, ובמיוחד אם יצא לכם לגלוש באתרים ישנים, בוודאי גם יצא לכם לראות עמודים עם ציור או תווית של "Under Construction" ("בבנייה"). מבחינת הגולש, אין הרבה הבדל בין העמודים האלו לבין עמודים שמחזירים 404 מהסיבה שבאתר שבנוי כמו שצריך הוא בכלל לא אמור להגיע אליהם.

היום זה פחות נפוץ כי מערכות ניהול תוכן אמורות למנוע את זה, אבל עדיין קורה מדי פעם.

ב-Search Console כל מה שאתם צריכים לעשות כדי למצוא את העמודים האלו זה לחזור בדיוק לנקודה בה הייתם (מסוף הפסקה הקודמת) ולבחור באפשרות האחרונה soft404. לדוגמה, באחד האתרים שלי מופיע קישור שמישהו לא מתוחכם במיוחד ניסה להשתמש בו כדי לפרוץ לאתר עם פקודת sql (פקודות של מסד הנתונים של האתר). מה שמופיע זה עמוד של חברת האחסון שמדווח על ניצול לרעה של המערכת (Abuse).

מכיוון שעמוד "404 רך" מחזירי קוד 200 תקין, חשוב לבדוק כל עמוד ועמוד מכיוון שלעיתים גוגל מפספס ולא קורא נכון את התוכן של העמוד. לצערנו, מכיוון שגוגל לא כולל את העמודים האלו באינדקס שלו אבל כן סורק אותם, אין טעם לבקש להוסיף אותם לאינדקס.

במקרים האלו צריך להפעיל קצת את הראש ולנסות להבין מה הקפיץ לגוגל את הפיוז. כבר יצא לי לראות עמודים שבכותרת שלהם הייתה מילה עם סנטימנט שלילי כמו למשל “Lost”. סביר להניח שגוגל חשב שמדובר בעמוד שמודיע לגולש שהוא הלך לאיבוד, ואת אף על פי שזה יכול להיות בכלל שם של ספר או כתבה על אדם שהלך לאיבוד…

בניית קישורים באמצעות קישורים שבורים

אגב, על שירות בניית הקישורים שלי כבר ש מעתם? 🙂

בכל מקרה, הרעיון כאן הוא לחפש קישורים שבורים באתרים אחרים, ליצור תכנים חלופיים (אלא אם כן יש לנו כבר משהו מוכן) ולאחר מכן לחזור לבעל האתר שאצלו מצאתם את הקישור השבור ולהציע לו להחליף את הקישור בזה שלכם.

זה יכול לעבוד לא רע אם בעל האתר שפניתם אליו הוא לא מקדם אתרים בעצמו, כי אם הוא כן – הוא כנראה ירצה מכם משהו נוסף ומכאן הדרך למשא ומתן מתיש היא קצרה (במיוחד אם הוא ישראלי…)

זאת שיטה סיזיפית שקשה לעשות לה Scaling (כלומר, לעבוד במספרים גדולים), אבל שווה לנסות מדי פעם כדי להתאמץ ולהשיג קישור חזק. כמובן שניתן גם להעסיק מישהו שיעזור לכם עם זה.

מציאת הקישורים השבורים

כאמור, אין לנו בעיה גדולה למצוא קישורים שבורים יוצאים בעזרת Screaming Frog או Xenu.

באמצעות שתי התוכנות האלו אנחנו יכולים לעשות חיפוש של קישורים שבורים באתרים ידועים ומוכרים בנישה שלנו.

אם אנחנו מתעסקים עם אתר של לקוח ספציפי, נצטרך כנראה לשוטט קצת בעמוד התוצאות הראשונות של גוגל בדגש על אתרים שיוכלו להרוויח מהתוכן שלנו, אבל הם לא מתחרים איתנו ישירות (זכרו, זו לא החלפת קישורים קלאסית).

לדוגמה :

  • חנות לחיות מחמד שמקשרת למדריך על טיפול בגורי כלבים באתר של וטרינר
  • אתר של הוצאה לאור שמקשרת לביוגרפיה על רופא ידוע שכתב ספר (והערך שלו בויקיפדיה בעברית לא טוב מספיק או לא קיים).
  • אתר על בנייה בעץ שמקשר לרשימה של כלים רלוונטיים בחנות חומרי בניין

וכו'

אגב, אם אתם רוצים למצוא קישורים שבורים באתרים אחרים בלי להפעיל תוכנות חיצוניות ומעדיפים "להרגיש" את האתר, יש תוסף לכרום בשם Check My Links שמסמן קישורים שבורים.

מה היה בעמוד המקורי?

עוד דבר שאנחנו חייבים למעשה לדעת הוא מה בדיוק היה בעמוד המקורי כדי לכתוב את התוכן החלופי שלנו. אם האתר קיים, יכול להיות שפשוט שינו לעמוד את ה-URL, אבל עדיף למצוא עמודים שהוסרו מהרשת כדי שמי שמקשר אל האתר לא יימצא כמונו שרק הזיזו את הכתובת. 

הדרך הכי טובה לעשות זאת היא דרך האתר של ה-Wayback Machine שהוא אתר שמאחזר גרסאות ישנות של דפים ברשת. בהרבה מקרים הוא עובד לא רע ויספק לנו לפחות את הטקסט של העמוד (תמונות דווקא נוטות להישבר).

אם לא מצאנו את האתר שם, אנחנו יכולים לקבל רמז באמצעות שירות לבניית קישורים שיציג לנו את האנקור של הקישור. אם האנקור מפורט מספיק ("מה עושים עם כלבים שלא מפסיקים לנבוח"), נוכל ליצור תוכן מספיק דומה גם אם אין לנו את העמוד המקורי ביד.

עדיפות לעמודים עם קישורים רבים

בשביל החלק הזה תצטרכו לפחות כלי אחד מקצועי של סייר קישורים או פתרון כמו ה-Backlinks Checker של Neil Patel במצב URL מדויק.

הרעיון הוא למצוא את הדפים שמחזירים 404 שיש להם הכי הרבה קישורים שבורים מדומיינים אחרים ברשת.

הסיבה היא שככל שנפנה ליותר אנשים, כך נגדיל את הסיכויים שהם יקשרו לעמוד המטרה שלנו : להרבה בעלי אתרים לא יהיה כוח להתעסק עם קישורים שבורים והם פשוט יעדיפו למחוק אותם. אולי העמוד המפנה אצלם כבר לא רלוונטי, אולי התיבה שלהם מפוצצת מהצעות ממקדמי אתרים ואולי הם פשוט יהיו חשדניים ולא יסכימו לשתף איתנו פעולה

איך למצוא את תיבת הדואר הנכונה ולנסח את המודעה?

גם אחרי שיש לכם סדר עדיפויות וצמצמתם את רשימת המיילים שאתם צריכים לשלוח לכמה עשרות, זכרו שכדי שתצליחו, כל הודעה צריכה להיות אישית ולכלול לפחות את העמוד שבו נמצא הקישור.

מלבד זאת, אתם צריכים לדעת למי בדיוק לשלוח את ההודעה. לדוגמה, בהרבה אתרים גדולים יש את הכתבים או העורכים ואת מי שאחראי על האתר. במקרה הזה עדיף לכם לפנות למי שאחראי על האתר ולא למי שכתב את התוכן (מכיוון שהוא בכל מקרה ייצור אתו קשר).

שאלה חשובה – האם להסגיר שיש לכם אינטרס ושהאתר הוא בעצם שלכם? זו שאלה טובה. מצד אחד אנשים אוהבים כנות. מצד שני, כבר כתבתי למעלה שיש לרבים נטייה לחשדנות, במיוחד כלפי מי שהם תופסים כמקדמי אתרים וצריך להיות נאיבי מאוד כדי לא לעשות 1+1. מצד שלישי, בהרבה מקרים כתובת המייל שלכם תסגיר אתכם, ואז בכל מקרה עדיף להיות כנים 😊.

ההצעה שלי היא שאם יש לכם את היכולת, חלקו את ההודעות לחצי ושימו לב מה עובד יותר טוב עבורכם. לפעמיים הכול תלוי בניואנסים ומה בדיוק אפשר להבין בין השורות.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>

הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
המאמרים הפופולאריים ביותר
מאמרים אחרונים
עשו לי לייק בפייסבוק
הרשמה לרשימת תפוצה
Call Now Buttonחייגו עכשיו