דף הבית / קידום אתרים בגוגל / כל מה שרציתם לדעת על TrustRank ואיך תוכלו לשפר אותו

כל מה שרציתם לדעת על TrustRank ואיך תוכלו לשפר אותו

Trustrank הוא אחד המדדים היותר מסתוריים של גוגל, ולמרות שהיא אף פעם לא קראה לו בשמו (או בשם הזה), יש לא מעט ממצאים שמראים שכנראה יש לו תפקיד משמעותי באלגוריתם שלה.

במאמר זה:

  • נבין מה זה בעצם TrustRank או "מדד סמכות"
  • מה משפיע על מדד הסמכותיות באתר?
  • מה ניתן לעשות על מנת לשפר את הסמכותיות באתר שלך?
  • ועוד…

TrustRank - מדד סמכות

אחד הממצאים המראים כיצד גוגל מייחסת חשיבות ל TrsutRank – ב-2006 גוגל רשמה פטנט שהופך את האמון של כל "ישות" (או מסמך) לחלק ממנגנון הדירוג של התוצאות.

גוגל אמנם לא בהכרח משתמשת בכל הפטנטים שהיא רושמת, אך דווקא מכיוון שהיא רשמה אותו כבר ב-2006, אפשר להניח שהוא הוטמע בשלב מוקדם (יחסית) ב-DNA של האלגוריתם שלה.

דוגמה נוספת ואולי חשובה יותר היא הסברים שונים שגוגל נתנה במשך השנים בנוגע לחשיבות של האמון שהיא נותנת לאתרים בדירוגים.

לדוגמה, ב-2011 מאט קאטס אמר בין היתר:

PageRank הוא הסוג הידוע ביותר של אמון, הוא בוחן קישורים ועד כמה הם חשובים. לכן, אם יש לכם הרבה מאוד קישורים איכותיים, אתם (כלומר, האתר שלכם) נוטה לקבל אמון רב מגוגל. ישנם יותר מ-200 סיגנלים שונים שבהם אנחנו משתמשים בדירוג שלנו, אבל אתם יכולים לפרק אותם לרעיון היסודי של אמון ועד כמה האתר שלכם מתאים לשאילתה של המשתמש. יש לנו מספר שמות לכך : אמון, מוניטין או סמכותיות".

מה שבטוח הוא שמכיוון שגוגל רואה את הרשת כמארג אמיתי בו כל אתר משפיע על האמון של אתר אחר, לא ניתן לזכות לאמון רב מבלי להיות חלק מ-"שכונה טובה", ולכן חשוב כל כך שהקישורים שלכם יגיעו מעמודים איכותיים באתרים איכותיים.

להלן סרטון של קאטס מסביר על הנושא:

למה זה מדד כל כך חשוב?

בפשטות: ככל שהאתר (דומיין) סמכותי יותר, יותר קל לקדם אותו במגוון רחב של ביטויים.

ניקח למשל את ויקיפדיה כדוגמא – כמעט כל תוכן שיתווסף לאתר, יופיע באופן כמעט מיידי בעמוד הראשון, גם במונחים עם תחרות גבוהה יחסית.

למה זה קורה? בגלל הסמכות הגבוהה של האתר.

רוצה לקבל הצעה לקידום אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם

למעשה, גוגל בעצם עושה סוג של הנחה לאתרים סמכותיים – הוא שופט אותם על בסיס נסיון עבר ולאו דווקא על התוכן הספציפי החדש שעלה. זאת אומרת, שאם לאתר יש רקורד מרשים של תוכן איכותי וקישורים טובים – גוגל יפרגן לו מיידית גם על תכנים חדשים, אפילו אם הם תכנים ברמה נמוכה יחסית למה שיש למתחרים.

זה קצת דומה למצב שבו מנכ"ל של חברה מאד גדולה יפרסם משהו, וכולם יצטטו או יאזכרו אותו, בלי קשר ל"איכות" הדברים שנאמרו.

יחד עם זאת, גוגל לא עד כדי כך פתי, ובהחלט ישפוט את התוכן החדש גם בהמשך – בהתאם לאופן בו הגולשים מגיבים אליו. לכן מדד סמכות אינו הפרמטר המרכזי אלא גם כל מה שקשור ל RankBrain.

יש כמה וכמה דרכים להגדיל סמכות, אשר תלויות זו בזו (מיד ארחיב עליהן).

מה שחשוב להבין ולקחת מכאן – זה שהפרמטרים תלויים זה בזה. לא ניתן לקדם אתר על בסיס תוכן בלבד כמו שלא ניתן לקדם אתר על בסיס קישורים בלבד או חווית משתמש מצוינת בלבד. צריכים להיות הכי טובים שאפשר בהכל – וככה הסמכות של האתר עולה ועולה, והרבה יותר קל לקדם אותו.

החלופות למדד האמון של גוגל

מכיוון ש-Trustrank חופף באופן מסוים למדדים אחרים שמשתמשים בהם בתעשייה, MOZ פיתחו מדד שנועד להעריך את רמת האמון של אתרים ברשת בשם Trustrank. כך גם Ahrefs וגם Majestic פיתחו מדד משלהם אבל בסופו של דבר מה שקובע זה מבחן המציאות ומציאות יש רק בתוצאות של גוגל 🙂

הבעיה, כאמור, עם הציונים של כלים חיצוניים למיניהם, היא שקל מאוד להתבלבל ולחשוב שגוגל בהכרח נוהג על פי המדד הזה, בעוד במציאות אנחנו לא באמת יודעים בדיוק כיצד גוגל עובד, וסביר להניח שהוא מוסיף למשוואה גם הרבה פרמטרים שלא קשורים ישירות לקישורים (מה של-MOZ קשה יותר לעשות). לכן, המדד יכול להיות טוב על מנת להשוות אתרים אחד לשני, אבל לא כתמונת מראה מדויקת של גוגל.

כיצד לחזק את האמון של גוגל באתר שלכם?

האלגוריתם של גוגל מורכב מאד מעל 200 פרמטרים (כתבתי על מעל 100 כאלה) וגם משתנה ללא הרף, אבל מי שמכיר את עולם ה-SEO מספיק שנים יודע פחות או יותר את הבסיס שמורכב מכמה דברים עיקריים: תוכן, קישורים, אופטימיזציה, מהירות וכו'.

בשנים האחרונות מתחזק גם עקרון ה-E-A-T עליו כתבתי שמדבר גם על אמון על מנת לדעת יותר טוב מה האלגוריתם שלה כנראה מחפש.

בואו נרחיב על מספר פעולות באמצעותן נוכל לחזק את מדד הסמכות באתר שלנו:

1. התוכן באתר

גוגל הרשמית מתייחסת לתוכן כאלמנט המרכזי שקובע את איכות הקידום באתר.

אבל כל מי שעוסק ב-SEO מספיק זמן יודע שזה ממש לא מדויק.

לפני שאסביר למה, אתן כמה נקודות שמאפיינות תוכן ברמה גבוהה:

  • מקורי
  • ארוך ומפורט ככל הניתן (במידת הצורך) – הרבה מחקרים מראים שתכנים ארוכים ומעמיקים מדורגים יותר טוב.
  • נסמך על מקורות סמכותיים
  • מעניין / יוצר שיח / בונה סביבו קהילה
  • משרת את חווית הגולש
  • גורם לאנשים לרצות עוד ממנו

ועכשיו לגבי הנקודה שהזכרתי בהתחלה.

אז למה תוכן לא מספיק כדי לקדם אתרים?

כי תוכן כולם מייצרים, ויש הרבה שמייצרים גם תוכן מעולה. האם זה אומר שכולם יקבלו דירוג גבוה מגוגל? ממש לא.

הגישה של גוגל מתאימה לעולם אוטופי שבו כל התכנים המעניינים ואיכותיים בעולם זוכים לקישורים באופן טבעי, מה שאמור ליישר קו עם האלגוריתם שלה, שהוא מבוסס הרבה על תוכן + קישורים.

אממה, יש המון אתרים עם תוכן מעולה שפשוט לא מקבלים מספיק חשיפה, או מקבלים חשיפה אבל החשיפה הזאת לא מתרגמת לקישורים חיצוניים, לפחות לא ברמה מספקת.

ואז מה קורה? בחלל האינטרנט יש המון אתרים עם תוכן סופר מעניין וסופר מקורי שאף אחד לא מכיר.

שלא תטעו: קשה עד בלתי אפשרי לקדם אתרים בלי תוכן ראוי, בדגש על תחומים עם תחרות גבוהה, וזה הבסיס להכל. אבל זה הבסיס, ולא כל התורה!

באותה מידה אפשר להגיד שלא ניתן לקדם אתר רק בעזרת קישורים, ללא תוכן, מה שמביא אותי לסעיף הבא…

2. קישורים הנכנסים לאתר

אז כן, קישורים חיצוניים הם עדיין אחד מ-3 הפרמטרים החשובים ביותר (כך, גוגל אמרו בעצמם).

הסיבה? כמו שהסברתי מקודם – לא ניתן לשפוט אתרים ולהבדיל אותם אחד מהשני על ידי תוכן בלבד.

כי תוכן – כולם עושים, חלק יותר טוב וחלק פחות.

אבל ההגיון של הקישורים בא להגיד – "אוקיי, כולם יודעים לספר עצמם, אבל מה עם מה שאחרים אומרים עליהם?"

אם נקביל את זה לעולם האמיתי, קישורים הם בדיוק כמו המלצות. ככל שיש לכם יותר, ומאנשים "נחשבים יותר" (=אתרים חזקים), כך ההמלצה שווה יותר.

לא כל כך סביר שגוגל יתנתקו לגמרי מהנושא של הקישורים בעתיד הקרוב, מפני שמאד קשה למצוא לזה אלטרנטיבה, לכן, גם לאחר מעל 20 שנות גוגל, הם גורם דומיננטי מאד בעולם ה-SEO.

3. קישורים יוצאים

מפתיע? אולי.

אבל קישורים היוצאים מהאתר לאתרים אחרים ללא ספק משפיעים גם על הסמכותיות שלו.

ממש כפי שהאיכות של האתרים שמקשרים אלינו מעידה גם על האיכות שלנו, כך גם האתרים אליהם אנחנו מקשרים יכולה להעיד על כך.

לדוגמה, באתר ויקיפדיה (שהוא אחד מהאתרים הסמכותיים ביותר בעולם), יש באופן קבוע קישורים לאתרים חיצונים (למרות שהקישורים עצמם הם nofollow). על מנת שקישור יוכל להיכנס לערך בויקיפדיה, הוא חייב להיות רלוונטי לערך ובעיקר לחזק את האמינות של חלקים שונים בערך דרך מראי מקום, הערות שוליים וכו'. להרחבה על היתרונות של קישורים יוצאים.

4. הגולש צריך להרגיש בטוח

לאחר עדכון ה-Medical ולאור העקרונות המנחים של E-A-T, ברור שהגולש צריך להרגיש בטוח לא רק במה שכתוב באתר, אלא גם באופן בו האתר אוסף עליו מידע ומעבד אותו.

היום רוב האתרים גם כך צריכים לעשות זאת לאור תקנות ה-GDPR האירופאיות. אבל אפילו אם אתם לא אוספים מידע על הגולשים, חשוב שהגולש יידע לפחות מי אתם ומה אתם.

בהקשר הזה, עדיף לא להשתמש במודעות שנופלות לתוך המסננים של חוסמי המודעות. האלגוריתם של גוגל אמנם לא מאפשר יותר לחסום תוצאות הישר בתוצאות החיפוש, אבל אנחנו לא באמת יודעים מה הוא עושה או לא עושה עם המידע שיש לו מחוסם המודעות הפנימי של כרום, לדוגמא.

בנוסף, במידה ועדיין לא התקנתם SSL על האתר – כדאי לעשות זאת בהקדם.

5. מיתוג

זה לא סוד שמיתוג הוא אחד הסיגנלים החזקים ביותר בגוגל כיום.

חיפושי מותג (Brand Searches) הם סיגנל חזק מאד עבור גוגל שאתם מותג ברשת. חיפושי מותג עולים ככל שיש יותר עניין סביבכם באינטרנט (לטוב או לרע) וכך גוגל מבין שיש פה עניין וכנראה גם מידה מסוימת של סמכות.

בהמשך לכך, בסבירות גבוהה שמתן כמה שיותר פרטים מדויקים ודף אודות מפורט יכולים לתרום לאלמנט הסמכות. גם קישור אל פרופילים חברתיים עם עדכונים טריים לא יכולים להזיק.

סימן טוב לכך שגוגל תופס אתכם כמותג הוא הופעה שלכם בגרף הידע. אחת הדרכים להגיע לשם היא באמצעות רישום כעסק מקומי ואימות שלו דרך המפות של גוגל.

השאיפה היא שבמשך הזמן יותר ויותר אנשים יחפשו את השם שלכם ולא רק מילות מפתח. לפיכך, חשוב להשתמש במותג ומילות המפתח הפרטיות של המותג גם בקישורים.

6. הדומיין

בערך מאז שגוגל קיים, קיימת גם הנחה שגורסת כי הוא מסתכל על פרטי הדומיין על מנת להעריך את החוזק והאמינות שלו.

חיזוק להנחה הזו נתקבל לאחר שגוגל הפכה בעצמה לרשם דומיינים, אם כי היא לא מוכרת אותם בצורה ישירה.

באופן זה היא יכולה לקבל מידע מדויק יותר על כלל הדומיינים ברשת מכיוון שהיא לא מוגבלת במספר השאילתות שהיא יכולה להריץ על רשומות whois.

דבר נוסף: מכיוון שרצוי מאוד שתהיה התאמה בין מה שרשום בדף האודות או בפוטר של האתר לבין המידע ברשומה של הדומיין, שימוש בדומיין חסוי הוא לא רעיון כל כך טוב אם חשוב לכם לשדר סמכות גם כלפי גוגל (בדומיינים ישראלים, זה בכל מקרה בלתי אפשרי).

אתרי ליבה ו-TrustRank

הזכרתי מקודם כי קיים קשר בין סמכות לבין אלגוריתם ה-Pagerank הוותיק.

על מנת שה-Pagerank המקורי של גוגל יכול היה להתחיל לרוץ, נבחרו כמה אתרים ששימשו כמעין אתרי ליבה שהאמון בהם היה הגבוה ביותר ברשת.

הקבוצות הכי ידועות הן אתרים אוניברסיטאיים ואתרי ממשל או אפילו רשויות (בדרך כלל gov) – "השמנה והסלתה" של האתרים.

קשה לדעת עד כמה זה רלוונטי היום מכיוון שהרשת ממשיכה לצמוח ולצמוח, אבל מכיוון שהאתרים האלו נוטים בלאו הכי לקשר אחד לשני, חשוב להגיע למעגל הפנימי שלהם ולהיות כמה שיותר "קרובים" אליהם מבחינת קישורים.

גם אתרי חדשות הם אתרים שנרצה לקבל מהם קישורים – כי לרוב אתרים כאלה מגיעים ביחד עם סמכות גבוהה מגוגל.

בקיצור, ככל שנקבל קישורים מאתרים שיותר "קרובים לצלחת", כך הקישור יהיה שווה יותר וכך גם הסמכות של אותם אתרים תזלוג הלאה לאתר שלנו.

בקיצור, תעשו שיהיה טוב

בסך הכל, כל הסעיפים שציינתי לעיל הם מאד הגיוניים כשחושבים על זה.

אם היה לכם מנוע חיפוש – סביר להניח שהייתם מגיעים לאותן מסקנות, פחות או יותר 🙂

אפשר לסכם הכל במשפט אחד – ככל שהאתר טוב יותר לגולשים, ככה יש לו פוטנציאל לסמכות גבוהה יותר. הדגש הוא על פוטנציאל, כי כבר הבנו שגם אתרים מעולים ככל שיהיו, לא זוכים תמיד לקישורים טבעיים (במיוחד קישורים מהסוג שמעלים סמכות משמעותית…), לכן קידום אתרים נכון זה בראש ובראשונה תוכן וחווית משתמש טובים, ולאחר מכן עבודת קישורים חכמה ולאורך זמן.

בהצלחה 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

עיצוב חווית משתמש

עיצוב חווית משתמש: 8 כללים שכל אחד חייב להכיר

אין מי שלא עוסק בבניית אתרים, עיצוב אתרים או קידום אתרים ולא שמע עשרות פעמיים ...

PPC - תשלום לפי קליק

PPC – כל מה שחשוב לדעת על מודל תשלום לפי לחיצה

מודל תשלום לפי לחיצה, PPC או Pay Per Click הוא אחד המודלים הוותיקים והמוכרים ביותר ...

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה
close slider