פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה בעולם.
ככזאת, היא מהווה בית להרבה מאוד יוצרי תוכן וכותבים, שמעשירים את הרשת בתוכן איכותי, שנון, מצחיק, מעניין, מרגש ומעורר מחשבה.
אלא שכפלטפורמה ציבורית, היא מהווה לא מעט פעמים גם בית לתוכן פוגעני, כזה שמטרתו ללהזיק לאדם או לגוף אחר, לגרום לפגיעה במוניטין שלו ובשמו הטוב, וכן להשפיע באופן עקיף על ההכנסות והרווחים שלו.
ידיעות על תביעות שמקורן בתוכן פוגעני, שפורסם על גבי הרשת החברתית מתפרסמות חדשות לבקרים.
לא מעט ביקורות גם הופנו כלפי פייסבוק, שלכאורה מאפשרת את אותן התבטאויות פוגעניות.
כיום, יותר מתמיד, רבים מבינים את ההשלכות שיש בפרסום תוכן פוגעני על גבי הרשת החברתית:
- עסקים נופלים בעקבות השמצות של לקוחות או מתחרים
- אנשים פרטיים סופגים עלבונות ונפגעים ברמה הרגשית-נפשית
- ישנם תקדימים של בני נוער ששמו קץ לחייהם בעקבות פרסום תוכן פוגעני עליהם
הבעיה העיקרית שבפרסום תוכן שלילי בפייסבוק או בגוגל, היא הקלות שבה הוא מתפרסם.
ברגע זה ממש, סביר כי נכתבים פוסטים משחירים על אקס שנפרד בצורה לא נחמדה מבת זוגו לאורך עשר השנים האחרונות, חברה שהעניקה שירות לא ראוי, שכן שמרעיש והרשימה, כמובן, עוד ארוכה.
אם רק אנשים היו לוקחים אוויר רגע לפני שהם היו כותבים שורות שתכליתן פגיעה, הזירה הדיגיטלית הייתה בטוחה יותר באופן משמעותי.
לעתים, רצון רגעי של נקמה ("אני עוד אעמיד אותו במקום"), יוצר פגיעה נרחבת ומשמעותית בחייו של האדם אליו הופנה התוכן הפוגעני. במידה וגם אתם נפגעתם מפרסום תוכן פוגעני ולא ראוי, חשוב שגם אתם תדעו מה עליכם לעשות. המוטיבציה: הסרת תוכן פוגעני בפייסבוק.
שיימינג על גבי הפייסבוק – איך זה נראה בפועל?
החשש של רבים הוא ליפול קורבן לפגיעה ברשת.
מדוע? בין היתר, מאחר וקל מאד ליצור פגיעה שכזו:
- על מנת לפגוע באדם, כל מה שצריך זה לפרסם פוסט
- המידע ברשת מופץ תוך שניות ועלול להפוך ויראלי
- השלכות ברמה הנפשית-רגשית, כלכלית וחברתית
אז איך השיימינג נראה בפועל?
לדוגמא: בחור שנפגע מבת הזוג שלו שהחליטה לעזוב אותו, בוחר לפרסם על גבי הרשת תמונות אינטימיות שלה.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
הבשורה המטרידה היא שישנם תקדימים רבים למקרי שימיינג שכאלו.
תמונות אינטימיות הופצו ברשתות החברתיות, באתרי מבוגרים וכך – תמונות שנשלחו במקור לאדם אחד, הפכו לנחלת הכלל.
תוכן פוגעני שכזה פוגע בשמה הטוב של הבחורה, הופך את גופה ל"חתיכת בשר" ופוגע בה רגשית בצורה עמוקה.
זהו מקרה קלאסי בו יש לפעול לטובת הסרת תוכן פוגעני בפייסבוק.
דוגמא נוספת שכיחה היא של פרסום חוות דעת של לקוח על בית עסק.
לדוגמא: לקוח שהזמין פיצה ולא היה מרוצה מכמות התוספות שעל הפיצה.
כאקט נקמה, הוא בוחר לפרסם פוסט משחיר על בית העסק, תוך שהוא איננו מתמקד בטענה הלגיטימית שלו, אלא "נוקם" בבית העסק: השירות גרוע, הפיצה לא טרייה והמחירים הם "גניבה".
שיימינג שכזה עלול להפיל עסקים ולגרום להם לנזקים בלתי הפיכים. גם כאן, יש לפעול לטובת הסרת תוכן פוגעני בפייסבוק.
חשוב לציין: ישנם המון אנשים שנכתב עליהם תוכן פוגעני שקרי.
בפועל, אמינות הפוסטים והתכנים המופצים, לא באמת מעניינת את אלו שנחשפים אליהם, והם אינם יודעים להבחין בין תוכן אמיתי לשקרי.
המשמעות היא שפוטנציאל הפגיעה קיים בכל מקרה – גם אם מדובר על פגיעה המבוססת על מקרי אמת, או על פגיעה שמטרתה נקמה והיא שקרית לחלוטין.
פורסם עליכם תוכן פוגעני בפייסבוק – מה קורה עכשיו?
רבים מעידים כי דבר לא היה יכול להכין אותם למתקפה שכזו נגדם.
ישנן כמה אפשרויות העומדות לרשותכם לטובת הסרת התוכן.
חשוב מאד: בעת שמפורסם עליכם תוכן פוגעני, אל תגיבו לאדם המכפיש, אלא שמרו על זכות השתיקה – היא תפעל רק לטובתכם במקרה הזה.
אז מה כן אפשר לעשות?
1. דיווח לפייסבוק
במידה ומדובר על תוכן פוגעני אך כזה שלא יוצר פגיעה עמוקה (בכם, בעסק, במשפחה), יהיה כדאי לסגור את הפינה אל מול פייסבוק.
הרשת החברתית מאפשרת לכם לדווח על כל תוכן פוגעני – מסטטוס, דרך תמונה ועד קבוצה לא ראויה.
פייסבוק בוחנת כל פנייה, ובמקרים בהם היא מוצאת שהתוכן לא ראוי, היא מוחקת אותו ואף מרחיקה את המשתמש שפרסם את התוכן מהרשת החברתית.
2. פנו אל האדם שפרסם את התוכן
במקרה בו מדובר על עסקים שנפגעים מתוכן הנכתב על ידי לקוחות, כדאי לפנות אליהם.
קחו אוויר ושננו לעצמכם את המנטרה כי "הלקוח תמיד צדק" (גם אם זהו לא המקרה). כעסק שיכול לספוג פגיעה קשה, כדאי לפנות כמה שיותר מהר אל מפרסם התוכן ולמנוע הפצתו לעוד ועוד קהלים.
בררו מול הלקוח מה הפריע לו, איך תוכלו לפצות אותו ודרשו ממנו למחוק לאלתר את הפרסום.
במקרים בהם הלקוח מתעקש שלא לקבל את הפיצוי מכם, תוכלו לפרסם תגובה נגדית ולשקף את הצד שלכם בסיפור.
חשוב לשמור על שפה נאותה ולגבש תגובה מקצועית שתאיר אתכם ואת העסק שלכם.
3. פנייה לעורך דין
לעתים, תגלו כי גם בעת שאתם פונים אל האדם שפרסם את התוכן הפוגעני, הוא יסרב למחוק אותו.
כל יום שעובר הוא פוטנציאל לחשיפה שלילית עליכם – כאנשים פרטיים או כעסק.
חשוב לפעול כמה שיותר מהר, כאשר לא אחת הדרך הטובה ביותר היא לפנות לעורך דין.
הסרת תוכן פוגעני בפייסבוק מתאפשרת המון פעמים הודות למשפט המנוהל בין הצדדים, אך לרוב הסוגייה נפתרת באמצעות מכתב התראה.
פנייה למשטרה – מתי היא נדרשת?
לצד מקרי פגיעה "קלים" שתוכלו לנהל בעצמכם, גם ישנן פגיעות שעל המשטרה לטפל בהן – לטובתכם ולטובת הציבור.
מקרים שכאלו כוללים בין היתר:
- הסתה לרצח
- פרסום תמונות אינטימיות
- איומים – על אדם פרטי או דמות מוכרת
- פגיעות בשמו הטוב של האדם בצורה אובססיבית ועוד…
עוד הרבה לפני שמדובר על הסרת תוכן פוגעני בפייסבוק, מדובר בעיקר על חיי אדם.
ישנם המון פרסומים פוגעניים שיכולים להוביל לאבדות בנפש:
- אנשים שלא מצליחים לעמוד נפשית בפגיעה המופנית אליהם
- פגיעה של מפרסם התוכן בקורבן ("אתה עוד תשמע ממני!")
האם ניתן למנוע את פרסום התוכן הפוגעני?
התשובה היא שכן ולא.
הדרך שלכם להימנע מפרסום התוכן הפוגעני, היא לנסות ולפתור סוגיות שונות במרחבי האופליין, ולמנוע את זליגת המחלוקות אל האונליין.
לדוגמא: סגרו משימות אל מול לקוחות בשיח פרונטלי או טלפוני והבטיחו שביעות רצון מלאה.
עם זאת, חשוב להבין: לא תמיד ניתן למנוע פגיעות על גבי הפייסבוק מ-2 סיבות:
- לעתים, אנשים שנפגעים ורוצים לפגוע, לא מנסים ליישב את המחלוקת אלא פונים מיד לשיימינג
- אתם לא יכולים לדעת מי האדם שמולכם ומהן כוונותיו. לדוגמא: בחור שנוקם באקסית על שהיא נפרדה ממנו ומפרסם תמונות אינטימיות שלה
האתגר הגדול: פרסומים אנונימיים בפייסבוק
לא אחת, התוכן הפוגעני המפורסם נכתב על ידי משתמשים אנונימיים.
כל עוד ישנם שם ופנים למפרסם התוכן הפוגעני, ניתן להגיע אליו ולדרוש בהסרת תוכן פוגעני בפייסבוק.
במקרים בהם המשתמש כותב את התוכן מפרופיל ייעודי שהוא פתח, מורכב הרבה יותר לפעול לטובת הסרת התוכן.
עם זאת, גם במקרים שכאלו יש לפנות אל הגורמים הרלוונטים, במטרה למצות את כל האפשרויות הרלוונטיות.
לסיכום
איך ניתן לפעול למען הסרת תוכן פוגעני בפייסבוק?
- דווחו לפייסבוק על תוכן בלתי הולם
- פנו אל האדם שפרסם את התוכן ובקשו ממנו להסיר אותו
- במידה והוא מסרב, פנו אל עורך דין
- במקרים קיצוניים, יש לפנות למשטרה
שלא נדע מקרים כאלה – וגם אם כן, פעלו בחוכמה ולא בפזיזות.
בהצלחה!
מדריכים:
- ניהול מוניטין בגוגל
- שיימינג באינטרנט
- מחיקת מידע מגוגל
- קידום אתרים בגוגל