המלצות לקידום אתרים יעיל? הגעתם למקום הנכון. במהלך השנים כתבתי כאן בבלוג עשרות מאמרים על קידום אתרים וגם על ניהול קידום אתרים בסקיילים שונים.
מכל המאמרים האלו החלטתי ליצור רשימה של טיפים לקידום אתרים שכדאי לכל אחד לקרוא, בין אם הוא לקוח שמחפש קידום ובין אם הוא רוצה לקדם את האתר שלו בעצמו או רוצה להיכנס לתחום.
למען הסדר הטוב, את הטיפים לקידום אתרים לא פיזרתי אותם סתם כך, אלא חילקתי על פי תחומים שונים, טיפים שיעזרו לכם לקדם אתר האתר שלכם, מתחילים…
לפני הכל – בא לכם וידאו על טיפים לקידום בגוגל?
קבלו סרטון מעולה מבית שמול, של כמה מומחים לקידום אתרים מובילים בארץ (כולל אנוכי) שחולקים את הטיפים הכי טובים שלהם על קידום אתרים:
טיפים לקידום אורגני שיעזרו לכם בקידום ברמת האתר (On Page)
ניהול קידום אתרים אורגני דורש ידע נרחב בהרבה תחומים שונים – קצת טכני, קצת קוד, קצת (הרבה) תוכן, התעסקות עם פוליטיקה, יצירת קשרים, הסתכלות רחבה והוליסטית על דברים ועוד ועוד.
בסעיפים הבאים אני אתן כמה טיפים לקידום אתרים שנוגעים לאתר עצמו. בהמשך יהיו גם טיפים בהקשרים נוספים 🙂
מחקר מילות מפתח
את מחקר מילות המפתח חשוב לעשות כבר בשלב הכי ראשוני של קידום אתרים על מנת שתדעו כיצד לתכנן את האתר בצורה נכונה.
למרות שאת מילות המפתח הראשיות בדרך כלל קשה יותר לקדם, חשוב להשתמש לפחות בחלק מהן כדי ליצור את העמודים המרכזיים.
ביטויים עם יותר מילים ("הזנב הארוך") אפשר להכניס לתכנית קידום אתרים של האתר מאוחר יותר ולמקמם בעמודים הקיימים או ליצור בעבורם עמודים ייעודים.
קידום אתרים – תג ה-Title מול ה-Meta Description
בעוד תג ה-Title משפיע על הדירוגים בגוגל ולכן חשוב שיכלול גם את מילות המפתח בהתאם לעמוד, תג ה-Meta Description אינו משפיע על הדירוגים של גוגל. ובכל זאת, כדאי ששני התגים לא יהיו זהים או מאוד דומים אחד לשני.
אחד הסיבות לכך היא שתרצו לנצל את המקום המוגבל שיש לכם כדי לגרום לכמה שיותר גולשים להיכנס לאתר ולהגדיל את אחוז הכניסות מתוצאות החיפוש (ה-CTR).
טיפים לקידום אתרים – הכותרות הפנימיות
גם לכותרות הפנימיות יש חשיבות גדולה. הכותרת הראשית (H1) צריכה להופיע רק פעם אחת. אם יש לכם מערכת ניהול תוכן שבה אתם רושמים את שם הפוסט או העמוד, סביר להניח שזו גם תהיה הכותרת.
חשוב לבדוק שלא נוצרות כתוביות כפולות (אפשר לפתוח את הקוד של האתר עם מקש ימני ולבדוק ש- “<H1>” באמת מופיע רק פעם אחת.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בשאר הכותרות צריך להשתמש באופן לוגי: נושאים ראשיים תחת הנושא הראשי של הדף בדרך כלל יהיו תחת H2 ואילו נושאים משניים שקשורים לנושאים הראשיים יהיו תחת H3.
ב-H4 והלאה אין בדרך כלל צורך להשתמש אע"פ שגוגל כן עשוי להתייחס אליהם.
תג קנוקיל לעומת שכפול תוכן
השימוש בתג קנוניקל (Canonical) בעולם קידום אתרים, מיועד לעמודים דומים, אך לא זהים.
עמודים דומים יכולים להיות למשל שני עמודים קטגוריה של מוצרים בחנות וירטואלית שחולקים את אותה פסקת פתיחה.
לעומת זאת, עמודים משוכפלים לגמרי שנוצרים בגלל כל מיני טעויות הם בעיה וצריך לטפל בהם. ניתן לזהות אותם יחסית בקלות באמצעות תוכנות כמו Screaming Frog.
הקפידו על ניווט ברור
תפריטים הם משהו שדי קל ליישם, אבל עדיין יוצא לי לראות אתרים שבהם יש כפילויות בתוך התפריטים או תפריטים משניים עמוסים שרק מקשים על הגולשים להבין איפה נמצא המידע שהם מחפשים.
לדוגמה, אין טעם ליצור פריטים בתפריטים שיפנו למאמרים ספציפיים, אלא אם כן הם סוג של עמודי שירות.
המקום שלהם הוא בדרך כלל בתוך קטגורית מאמרים, בלוג או "מאמרים אחרונים".
יצירה של מפת אתר של האתר שלכם
אם העליתם אתר חדש לאוויר, חשוב מאוד שתשתמשו במפת אתר כדי להודיע לגוגל על כל העמודים החדשים דרך ה-Search Console, במיוחד אם יש באתר יותר מכמה עשרות עמודים.
לעומת זאת, אם מדובר באתר קטן אפשר גם ליצור מפת אתר ידנית בצורת קישורים לכל חלקי האתר ולשים אותה בחלק התחתון של האתר. גוגל לא מעניש אתכם על קישורים פנימיים כפולים.
קידום אתרים – התאמת אתרים למובייל ומהירות
אי אפשר לדבר על טיפים ל-SEO (קידום אתרים) או טיפים לקידום אורגני בלי לדבר על התאמת אתרים למובייל היא אומנם חלק מה-On Page, אבל מכיוון שמדובר בנושא גדול שיש לו חשיבות בפני עצמו, החלטתי להקדיש לו סעיף נפרד.
טיפים לקידום אתרים – בדקו שהאתר שלכם נוח ולא רק מותאם למובייל
גם האתר הכי בסיסי היום מותאם למובייל, אבל זה לא אומר שהוא בהכרח נוח. לדוגמה, אתר עם עמוד בית מאוד ארוך בגלל הגלילה האנכית יכול להיות בעייתי.
לכן אני ממליץ בכל הנוגע לעולם של קידום אתרים, להשתמש בתבנית או מערכת ניהול תוכן שבה אתם יכולים להגדיר בנפרד את הפריסה עבור מכשירים ניידים.
לדוגמה, באלמנטור אפשר לעשות את זה בתוך כל דף חדש שאתם יוצרים (ובאלמנטור בתשלום גם לתבנית הראשית של האתר) מלבד זאת אל תשכחו לבדוק את הדו"ח של התאמה למובייל ב-Search Console, הוא יכול להתריע על בעיות שאולי לא שמתם לב אליהן.
אל תשתגעו בגלל בדיקות ה-Pagespeed של גוגל
בדיקות ה-Pagespeed של גוגל נועדו לעזור לכם להבין מה אפשר לשפר באתר כדי שהוא יהפוך להיות מהיר יותר, אבל כל עוד האתר שלכם לא מאוד איטי (נע לאזור האדום), סביר להניח שלא תהיה לכך השפעה מרחיקת לכת על הדירוגים שלכם.
גודל התמונות
שימו לב שהמערכת לא טוענת בטעות תמונות בגודל מלא בגרסת המובייל, אלא קבצים מוקטנים או שהיא משתמשת בסקריפטים ושולחת תמונות שכווצו בזמן אמת.
זה חוסך בזמן טעינה וגם עלול למנוע עיוותים שמתרחשים בגלל התאמות אוטומטיות של הדפדפן.
תוספים לוורדפרס
וורדפרס נחשבת לאחת המערכות החזקות ביותר ל-SEO, אבל מרוב תוספים אתם עשויים ללכת לאיבוד.
כל תוסף שאתם מוסיפים בסופו של דבר רץ ברוב העמודים של האתר ולכן מכביד על זמן הטעינה:
✔️ חפשו אלטרנטיבות לתוספים שכבר לא מתעדכנים
✔️ העדיפו תוספים שמציעים כמה פונקציות (גם אם הם עולים יותר)
✔️ אם יש המון תוספים דומים (וזה קורה לא מעט, מספר ההתקנות בספרית התוספים של וורדפרס יכולות להעיד על איכות התוסף
✔️ תמונות וזכויות יוצרים
ואם כבר דיברנו על תמונות, כל עניין זכויות היוצרים התחיל לבעור בשנים האחרונות. אנשים מפחדים ובצדק מתביעות והיד של עורכי הדין מאוד קלה על המקלדת.
אז הנה כמה טיפים שיעזרו לכם להימנע מסיכונים מיותרים: כמובן שלא לקחת תמונות סתם מגוגל, אלא אם כן אתם מפעילים את הפילטרים של Creative Commons.
ואם כבר Creative Commons: שימו לב אם אתם צריכים לתת קרדיט ליוצר המקורי של התמונות. זה כנראה לא יביא אתכם לתביעה, אבל כן כדאי להימנע ממצבים לא נעימים.
יש מאגרי תמונות עם מבחר עצום של תמונות שאפשר לקחת בחינם באיכות מעולה.
אם מחפשים טוב, אפשר למצוא המון תמונות ייחודיות שלא נראות כאילו לקחתם אותן ממאגר של אילוסטרציות בשקל תשעים.
הנה כל ההסברים שאתם צריכים.
אבטחה 🔒
היום תעודת אבטחה היא Must וגם גוגל ממליצה על כך. בעבר התקנה של תעודת אבטחה דרשה פנייה לחברת האחסון שלכם.
היום לעומת זאת יש תעודות שאפשר לקבל בחינם דרך ממשק הניהול של השרת (לא מערכת ניהול התוכן). אם אתם רואים אופציה של Let’s Encrypt, כנראה שיש לכם אותה. לעיתים היא נמצאת תחת האפשרויות המתקדמות.
בכל אופן, האבטחה הזו תקפה רק לנתונים שעוברים בזמן אמת. אם אתם רוצים לאבטח באופן טוב יותר את תהליכי הכניסה לאתר, למנוע מתקפות זדוניות, יש לכך פתרונות אחרים, כולל Wordfence לוורדפרס.
אם חס וחלילה קיבלתם מגוגל התראה על תוכנה זדונית (Malware), בדקו את המקור שלה (לרוב גוגל ירשום מה הוא בדיוק זיהה). במקרי חירום יכול להיות שתצטרכו להשתמש במוצר בתשלום כמו Sucuri.
הוא די יקר, אבל עדיף להשתמש בו מאשר להסתכן בחסימה של האתר על ידי גוגל.
Search Console – עוד טיפים לקידום אתרים
הסרצ' קונסול הוא אחד הכלים החזקים ביותר של גוגל, אבל לא כולם מודעים לכל האפשרויות שיש בו:
אימות ברמת הדומיין
השתדלו לאמת את כל האתרים שלכם ברמת הדומיין.
לפעמים צריך לעשות את זה דרך פאנל הניהול של השרת באופציה של ה-CNAME Record ולא החברה דרכה רכשתם את הדומיין (אם מדובר בשתי חברות שונות).
אימות בצורה כזו יאפשר לכם לראות נתונים מאוחדים לכל הגרסאות של האתר: עם או בלי www, מאובטחת או לא מאובטחת.
שטח כיסוי ובדיקת עמודים
מלבד שטח כיסוי שיראה לכם כמה מהאתר נגיש לגוגל, יש עוד פונקציה חשובה מאוד והיא בדיקת דף בודד: אם יש דף מסוים שפשוט לא מופיע בתוצאות, אתם יכולים לבדוק אותו דרך תיבת החיפוש למעלה ולראות אם גוגל הצליח להוסיף אותו לאינדקס כמו שצריך ולא רק סרק אותו.
דוח ביצועים ומיקומים ממוצעים
בעוד רוב התוכנות לבדיקת מיקומים יראו לכם את המיקומים האבסולוטיים כפי שמשתמש "לא מסומן" רואה אותם, דוח הביצועים המלא של ה-Search Console ייראה לכם את המיקום הממוצע המורכב מכל המיקומים של מי שראה את הדף בתוצאות.
במקרים רבים זהו מדד טוב יותר והוא גם יכול להראות לכם אילו שאילתות אנשים מחפשים בפועל (שאילתות עם אפס הופעות פשוט לא יופיעו בו).
קישורים ואתרי תמיכה
קישורים הם אולי הנושא הכי מורכב ב-SEO היום, ובצדק: הם עדיין יקבעו את רוב המיקומים של האתר שלכם בתוצאות ולכן בניית קישורים כמו שצריך יכולה לעשות הבדל עצום בין אתר שמתקדם ובין אתר שדורך במקום או נדחק למטה על ידי המתחרים שעושים בניית קישורים מוצלחת יותר.
טיפים שיעזרו לכם על רכישת קישורים – כל האמת
נתחיל עם הפיל שבחדר: רכישת קישורים נחשבת אצל חלק ממקדמי האתרים לפרקטיקה מסוכנת, אבל זה מאוד תלוי ממי אתם קונים אותם ומהי רמת הסיכון שאתם מוכנים לקחת על עצמכם.
היתרון הגדול הוא שאתם לא צריכים להתעסק עם החלפת קישורים מתישה ובדרך כלל אתם מקבלים על מה שאתם משלמים (יש מודל של רכישה ומודל של השכרה).
בכלל, כשחושבים על זה, גם פרסום כתבה בתשלום עם קישור היא רכישת קישורים לכל דבר ועניין, ולא מעט מקדמים עושים את זה בלי להניד עפעף.
יחד עם זאת רצוי לגוון את הקישורים האלו עם קישורים אחרים כדי לא לעורר יותר מדי נורות אזהרה אצל גוגל.
מאמרי אורח
דווקא בגלל שגוגל הזהירה בעבר מפני מאמרי אורח או "פוסטים אורחים", כנראה שהם עדיין עובדים מצוין.
ההשקעה הנדרשת מבחינת איכות התכנים היא אולי גבוהה יותר, אבל מדובר כאן בקישורים באיכות הגבוהה ביותר שתוכלו לקבל למעט אולי קישורים טבעיים.
תדירות הוספת הקישורים
מהניסיון שלי, הוספת 5-10 קישורים היא בהחלט סבירה וממש לא תדליק נורות אזהרה אצל גוגל, כל זאת כמובן בתנאי שהם לא דומים מדי אחד לשני או באיכות מאוד נמוכה.
גיוון בסוג הקישורים ואנקורים
קישורים צריכים להיות מגוונים: לצאת מאתרים שונים ולהיכנס לדפים שונים אצלכם.
לפעמיים אנחנו חושבים שאנחנו סתם "מבזבזים" קישורים טובים על דפים שהם לא עמוד הבית, אבל צריך לזכור שגוגל מזהה קשר בין העמודים באמצעות קישורים פנימיים (וגם קישור קבוע מתפריט קבוע בכל עמודי האתר אל עמוד הבית הוא קישור). בנוסף, פרופיל הקישורים משפיע גם על התמונה הכוללת של האתר בעיני גוגל.
מבחינת אנקורים (הטקסט ממנו בנוי הקישור עצמו), יש יותר אפשרויות ממה שאתם חושבים, בין היתר:
✔️ אנקורים מדויקים
✔️ אנקורים עם מילת המפתח ותוספת מסוימת
✔️ תמונות
✔️ תיאור או הנחיה שלא כוללות מילות מפתח ("לחצו כאן כדי לקרוא")
✔️ כתובת ה-URL, פחות נפוצים, אבל דווקא עובדים לא רע.
✔️ אנקורים ממותגים: שם היצרן, שם פרטי, שם מוצר, שם האתר וכו'.
לאחרונה אני רואה ששימוש גדול יותר באנקורים ממותגים (אפילו עד 50%) עושה עבודה מצוינת ולאחר מכן ה-URL. כל השאר 10% לכל סוג פחות או יותר.
כתבתי גם פוסט שמרחיב על חלוקת אנקורים
אתרי תמיכה
יצירת רשת של אתרי תמיכה היא אחת הדרכים היותר טובות לקבל קישורים נכנסים, אבל רק אם אתם מתייחסים אל אתרי התמיכה שלכם כמו שצריך מבחינת איכות התכנים (לא סתם אוסף של מאמרים שלא אומרים כלום) ודואגים גם לטפטף אליהם כמה קישורים טובים בחודש.
✔️ כדאי להימנע משימוש בתבניות או אלמנטים שיש בהרבה אתרים אחרים כדי לבדל את אתרי התמיכה בעיני גוגל.
✔️ אתרי תמיכה טובים שמקבלים הרבה תנועה אפשר גם לנצל בשלב מאוחר יותר למוניטיזציה דרך תוכניות שותפים.
תוכן
שימוש חכם במילות מפתח – הגזמה עם מילות מפתח היא ממש לא מומלצת, אבל עדכונים שונים של גוגל מראים שעדיין לא מזיק לשלב אותן בתוכן, אפילו אם מדובר על אנקור מדויק.
חשוב מאוד גם להשתמש במילים דומות או ליצור מילות מפתח חדשות. הסיבה היא לא רק שזה נראה טבעי יותר, אלא שבצורה כזו אנחנו יכולים לתפוס חיפושים שאולי בכלל לא חשבנו עליהם.
למשל, במאמר שמסביר על תקציבים לקידום אתרים, אני יכול גם לשלב את הביטוי "קידום אתרים לעמותות". אין כאן את המילה "מחיר" או "תקציב" וגם לא "זול", אבל הקשר הלוגי ברור והעמוד מאוד רלוונטי גם ללקוחות כאלו.
"מאמרי SEO" – טיפים לקידום בגוגל שאולי יפתיעו אתכם
האם מאמרי SEO עדיין שווים משהו? תלוי. אם אתם מנסים לקדם תחום שאין כמעט מה לחדש בו כמו למשל "דיו למדפסות" לא בטוח שאיכות המאמרים בתוך אתרי התמיכה או בפינת המאמרים שלכם תהיה קריטית.
לעומת זאת, אם מדובר באתר של רואי חשבון, לא הייתי לוקח מישהו ב-10 אגורות למילה ומצפה שהוא יכתוב לי מאמרים מדויקים, ומאמרים לא מדויקים או מטעים באתר כזה יכולים לפגוע קשות במוניטין שלכם.
בעמוד הבית כדאי תמיד לשים תוכן איכותי (יש עדיין המון אתרים שפשוט לא עושים את זה), גם עבור גוגל וגם עבור התדמית שלכם, גם אם הוא יהיה קצר יחסית.
מה שבטוח הוא שמבחינת מדדי גולשים כמו אחוז נטישה וכו', למאמרים איכותיים יש יתרון גדול.
אורך התוכן
בדרך כלל אורך התוכן המינימלי שצריך להיות בכל עמוד הוא משהו כמו 400-500 מילים, אבל השאיפה צריכה להיות לכיוון ה-1000 מילים ואפילו 2000 פלוס כדי למקסם את פוטנציאל הדירוג של הדף.
עוד נקודה מעניינת מהסקר הזה מראה שדומיינים וותיקים כוללים טקסטים ארוכים יותר.
כלומר, מי שמחזיק באתר הרבה שנים בדרך כלל הבין גם למה כל כך חשוב לו להשקיע בתוכן איכותי וארוך.
תוכן ירוק עד
אחת הדרכים ליצור תוכן שיביא לכם תנועה על בסיס קבוע היא לגרום לכך שהוא יהיה "ירוק עד" (Evergreen). כלומר, שהוא יהיה רלוונטי גם לפחות לעוד כמה שנים קדימה עם שינויים קטנים במקרה הצורך.
לדוגמה, כנראה שתהליך של מחקר מילות מפתח בסיסי לא ישתנה גם בשנים הקרובות, אלא אם כן יופיע איזה כלי מהפכני.
טיפים לקידום אתרים – סמנו "מידע סכמה" בצורה הנכונה
Schema מעניק לתוכן שונה משמעויות שונות בהתאם לפורמט שגוגל תומך בו. אחד הפורמטים הכי נפוצים כיום הוא "שאלות ותשובות".
ברגע שאתם מסמנים תוכן בצורה כזו, יש סיכוי גבוה שהוא יופיע בצורה מיוחדת של שאלות שנפתחות כל אחת לתשובה נפרדת כבר בתוך תוצאות החיפוש.
עוד פורמט פופולארי הוא ציוני גולשים של עמודים שונים שמציג האתר שלכם. יכול להיות מצוין לדוגמה לאתרי מתכונים.
דחיקת תוצאות שליליות
דחיקת תוצאות שליליות היא נושא מדובר ובצדק: היום כולם מחפשים מידע בגוגל על כולם ותוצאות לא מחמיאות בעמוד הראשון יכולות לפגוע ברושם הראשוני עלינו בצורה די חמורה.
במקרים רבים אי אפשר להסיר את התוכן מבחינה חוקית, ולכן הדרך הטובה ביותר להתגבר על הבעיה היא לדחוק אותו למטה בעזרת יצירה של תוצאות חיוביות ורלוונטיות.
את מרבית התוצאות החיוביות אפשר ליצור באמצעות "נכסים" כמו בלוגים, שדרוג של פרופילים ברשתות חברתיות, עיבוי של תוצאות מקומיות ועוד.
אם את רוצים לקדם את האתר שלכם, מוטב לעבוד בעיקר עם קישורים ממותגים מכיוון שכמו שכבר כתבתי, האנקור טקסט שלהם הוא אפקטיבי במיוחד.
עוד על דחיקת תוצאות שליליות בסרטון ועל קידום אתרים הזה 👇
טיפים לקידום מקומי
החשיבות של קידום מקומי עלה באופן קריטי בשנים האחרונות מכיוון שהוא הולך ומשתלט על המקום בו היו בעבר התוצאות האורגניות המובילות (החצי הראשון של העמוד הראשון).
הנה עוד כמה טיפים לקידום שימושיים:
✔️ מלאו כמה שאפשר את הפרופיל
✔️ מילוי הפרופיל עם כמה שיותר פרטים שמתקרבים ל-100% היא אחת השיטות היותר אפקטיביות להגיע למיקום גבוה.
✔️ שלבו גם תמונות חיצוניות ותמונות של העסק מבפנים.
✔️ אפשר גם להעלות עדכון אחד או שניים בצורה של מיני פוסט.
✔️ הקפידו על פרטים אחידים גם באתרים אחרים
עוד נושא קריטי לתחום של קידום אתרים הוא אחידות כל פרטי העסק בין אתרים שונים, בעיקר שם העסק, מספר הטלפון שלו והכתובת.
עברו דרך כל האינדקסים שאתם מופיעים בו (על ידי חיפוש עם מרכאות בגוגל) ושימו לב שהפרטים הבסיסיים של האתר שלכם מעודכנים.
עודדו ביקורות מצד הגולשים
עוד אלמנט מפתח שקריטי לקידום אתרים הן ביקורות הגולשים. שלחו את הקישור להוספת ביקורת ללקוחות שמרוצים מהעבודה שלכם (בלי תגמול על כתיבת ביקורת טובה, זה אסור על פי גוגל וגם די מסריח…).
טיפ חשוב במכלול של טיפים לקידום האתר שלכם, אל תשתמשו בשירותים כמו פייבר גם אם הם נשמעים מפתים.
לסיכום
כמו שראיתם כאן, SEO הוא נושא עצום שמסתכם בהרבה יותר מתוכן וקישורים והייתי יכול למלא לפחות עוד שלושה עמודים בעוד טיפים לקידום אתרים.
מלבד ההפניות הפנימיות ששמתי כאן, אתם מוזמנים להסתכל ברשימת הפוסטים האחרונים והפוסטים הפופולאריים כדי להרחיב את הידע שלכם אפילו יותר.