גוגל תג מנג'ר (Google Tag Manager) הוא יישום של גוגל המאפשר לנהל בקלות תגים ומקטעי קוד במקום לערוך אותם ישירות בקוד המקור של האתר או האפליקציה הרלוונטית.
אז מה זה GTM ולמה צריך את זה?
גוגל תג מנג'ר תומך בתגים של Google Analytics , Firebase, Adwords ,Clicktale, Crazyegg ובעצם כל תג ששולח מידע אל גוף צד שלישי (ניתן כמובן גם ליצור תגים מותאמים אישית).
פתרון זה מאפשר לכל אחד לנהל בקלות את האתר או האפליקציה שלו מבלי צורך לפנות למפתח בכל פעם שנדרש שינוי כלשהו. בנוסף, יש לזה יתרון מבחינת שיפור מהירות האתר – שכן זה חוסך קוד שמוטמע Hard coded ישירות באתר.
השירות הוא חינמי, אך יש לפתוח חשבון תג מנג'ר כדי שיהיה ניתן להפעיל אותו.
איך Google Tag Manager עובד?
גוגל תג מנג'ר עובד באמצעות שתילת "כלי קיבול" (Tag Container) מיוחד שהוא למעשה תג אחד בודד.
לתוך כלי הקיבול הזה אפשר להוסיף מספר בלתי מוגבל של תגים רגילים וכך בעצם לנהל אותם בצורה קלה ופשוטה (כולל עדכון, הוספה ומחיקה).
תג מנג'ר תומך כאמור הן באפליקציות סלולריות דרך ה – SDK של Firebase (פלטפורמת הפיתוח הסלולרית של גוגל) והן דרך ממשק מיוחד המיועד ל – Web.
בעוד באתרי אינטרנט שותלים את התג ישירות לאחר תגית ה – BODY בכל הדפים הרלוונטיים, באפליקציות סלולריות מתבצעת הורדה אוטומטית של התג ברגע החיבור עם הממשק של גוגל.
ההמלצה היא להעביר את כל התגים הקיימים לממשק של מנג'ר כבר בפעם הראשונה שבה מפעילים אותו, אך זוהי איננה חובה ואפשר להמשיך לעבוד עם התגים הקיימים ותג מנג'ר במקביל.
על מנת להתחיל לעבוד עם התג מנג'ר ליחצו כאן
מאפיינים נוספים של גוגל תג מנג'ר
- טריגרים – הטריגרים מאפשרים לעקוב אחרי אירועים שונים המתרחשים באתר או באפליקציה – למשל צפייה בעמוד, לחיצה על אלמנט מסוים, שליחת טופס, שגיאת ג'אווה סקריפט ועוד.
- משתנים – המשתנים מאפשרים לעקוב אחרי ערכים שונים כגון הכתובת של הדף הנוכחי, הכתובת של הקישור שנלחץ כרגע, שגיאות מסוימות, אלמנטים שונים בטפסים וכך הלאה.
- ספריות – מאפשר לסדר את התגים השונים לפי ספריות כמו במחשב האישי.
- הערות – ניתן לכתוב הערות חופשיות על כל Container ממש כמו הערות בשפות תכנות שונות
- תכונות מתקדמות לתגים – מלבד המאפיינים הספציפיים של כל תג (לדוגמה, Tracking ID לגוגל אנאליטקס), אפשר גם לשלוט בתכונות מתקדמות כמו למשל עדיפות הטעינה של כל תג, כלומר, איזה תג ייטען ראשון (למרות שהתגים עצמם עדיין יטענו באופן א-סינכרוני, כלומר במקביל). למעשה, ניתן לקבוע את הסדר המדויק של טעינת התגים באמצעות ציון התג שיטען לפני ואחרי התג הנוכחי.
בנוסף, אפשר גם לשלוט בלוח הזמנים המדויק בו כל תג ייטען ולקבוע שהתג תמיד ייטען עבור כל עמוד גם אם האירוע שאמור להוביל לטעינה שלו לא אירע.
לסיכומו של דבר, תג מנג'ר הוא כלי חזק מאוד שיכול באמצעות ממשק נוח וקל לשימוש לחסוך הרבה מאוד כאבי ראש וזמן פיתוח יקר גם עבור מי שאינו בקיא בשפות תכנות לאינטרנט.
מה אפשר לעשות עם גוגל תג מגנ'ר?
תכלס, המון דברים.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
אני לא מומחה גדול לנושא כי בתור איש SEO יש לי פחות נגיעה בקודי המרה, מעקבים מורכבים ודברים בסגנון – בהשוואה למי שעושה פרסום ממומן בגוגל או פרסום ממומן בפייסבוק וחי את הדברים האלה על בסיס יום יומי.
יחד עם זאת מצאתי כמה סרטונים שימושיים של ידידי חוליאן טרומפר, שהכין מדריכים נחמדים ושימושיים על גוגל תג מנג'ר:
1. יצירת חשבון Google Tag Manager:
2. הטמעת מעקב של לידים של גוגל אדוורדס בעזרת תג מנג'ר:
3. איך מטמיעים גוגל תג מנג'ר באתרי וורדפרס:
4. מעקב אחרי טופס יצירת קשר בגוגל תג מנג'ר:
עוד כלים / שירותים של גוגל שכדאי להכיר:
- גוגל אנליטיקס
- גוגל Search Console
- תג קנוניקל