קניית אתרים: כל מה שחשוב לדעת לפני רכישת אתר

כל קניית נכס היא צעד גדול שמחייב המון בדיקות מקדימות, הערכת שווי וגם משא ומתן לא מתפשר. וכשמדובר בנכסים דיגיטליים שאתם רוצים לטפח, להשקות ולהתחיל לראות מהם רווחים, אין שום סיבה שתשקיעו במשהו גרוע וחסר פוטנציאל.

המדריך הבא נועד לעשות סדר לגבי קניית אתרים – החל מהסיבות לרכישה, דרך הדברים הכי קריטיים לבדיקה ועד הערכת שווי האתר בצורה מהימנה.

קניית אתרים

מה זה ולמה זה?

נכון לכתיבת שורות אלו, תחום קניית האתרים בישראל עדיין יחסית בחיתוליו. אני אישית צופה שתוך מספר שנים לא גדול הוא יצמח לתעשייה שלמה.

כמו שיש מי שקונה קרקע או חנות, כך גם יש לא מעט אנשים שמעוניינים לרכוש אתר.

למה לרכוש אתרים?

רכישת אתרים יכולה להתרחש ממגוון סיבות:

  • רצון לצבור נכסים דיגיטליים שישרתו מטרות עסקיות בתחום מסוים (למשל סטייליסטית שרוצה להפוך למובילת דעת קהל בתחומה ורוכשת בלוג אופנה)
  • רצון להשקיע באפיק נוסף מעבר לנדל"ן ושוק ההון
  • מקור להכנסה פסיבית
  • פלטפורמה שמקדמת את המקצועיות המעשית של בעל האתר
  • הגדלת נכסים לצרכי דיגיטל שונים, SEO, שיווק שותפים, שיווק באינטרנט וכו'.

אמר פעם אהוד בנאי ש"הכל חי ברשת", אבל צריך להוסיף שהכל גם נסחר ברשת וזה כולל קשת רחבה של אתרים שיוכלו להתאים למטרות מגוונות.

נניח שאתם מתים לפטר את הבוס ולהתחיל להתפרנס מאתר אינטרנט שמעניק לכם הכנסה פסיבית. זה טוב, יפה ואולי גם לא ממש מורכב, אבל מה באמת זה יתן לכם ברמה האישית?

האם קניית אתר של רפואה טבעית למשל, יעזור לייעוד שלכם? האם אתם בכלל נמשכים לתחום? תוכלו בכלל לייצר רעיונות טובים לגבי הפיתוח והמודל הכלכלי? שימו בצד רגע את הכסף ושימו יד על הלב: האם אתם באמת מוכנים להתחייב לאתר הזה, עם כל המאמצים, הכסף, החשיבה וההשקעה שהוא ידרוש מכם?

קניית אתר: כדאי כבר עכשיו שתשאלו את עצמכם את השאלות הבאות:

  • מה הכישורים שלי? במה אני יכול/ה להצטיין?
  • מה אני אוהב/ת לעשות?
  • האם אוכל לפתח את התחום, לחשוב על רעיונות מעניינים ולייצר ערך מוסף?
  • האם אוכל להתחייב להשקעה המנטלית והכלכלית שהאתר ידרוש ממני?

מהם היתרונות בקניית אתר "יד שנייה"?

  • חיסכון בזמן – אחד מהיתרונות הבולטים ביותר של רכישת אתר יד שנייה זה חיסכון בזמן. לא מעט אנשי עסקים או אנשים רגילים אשר מעוניינים לבנות אתר מבזבזים זמן יקר על מציאת אנשי מקצוע ומציאת התוכן הדרוש.
    כאשר אתם רוכשים אתר יד שנייה אתם מקבלים ליד שלכם אתר פעיל עובד, במקרים מסוימים גם מכניס כסף (ולפעמים גם לא מעט) וניתן להשביח אותו עוד יותר ובכך לעשות ממנו עוד יותר כסף או למכור אותו לגורם אחר (למעשה סוג של אקזיט).
    בנוסף, במונחי קידום בגוגל – רכישת אתר עם וותק, מוניטין וכח בעיניי גוגל יכול להיות שווה הרבה כסף – כמובן תלוי תחום וחוזק האתר.
  • ללכת (כמעט) על בטוח – כאשר אתם רוכשים אתר קיים אתם לא לוקחים את הסיכון בבניית אתר מאפס. כאשר אתם ניגשים לבנות אתר חדש לחלוטין, אינכם יכולים לדעת האם הוא יצליח או יכשל בסופו של יום – לא משנה עד כמה הרעיון שלכם חזק. קניית אתרים יד שנייה תגרום לכם לראות בפועל את נתוני האתר – כניסות בגוגל אנליטיקס, מיקומים בגוגל, קישורים ועוד פרמטרים שיכולים לסייע לכם להגיע להחלטה הנכונה.
  • עסקת חבילה – חשוב לזכור כי כאשר קונים אתר, במיוחד אתרים גדולים וחזקים יותר – לפעמים זה בא ביחד עם מוניטין, קהילה ואף רשימת תפוצה ונכסים נלווים – אלו יכולים להיות שווים לא מעט, במידה ויודעים לנצל אותם נכון.

ההבדל בין קניית דומיין לבין קניית אתרים שלמים

מסחר בדומיינים זה תחום וותיק שקיים פחות או יותר מראשיתו של האינטרנט.

עסקאות בדומיינים מתבצעות כבר שנים רבות – הן בין אנשים פרטיים והן בין תאגידים מפלצתיים. כשמדברים על עסקאות גדולות של דומיינים – לפעמים מדובר בסכומים מטורפים, כך למשל, אלו כמה מהעסקות היקרות בהיסטוריה של דומיינים (לפחות מבין אלו המדווחות):

  • CarInsurance.com – נמכר ב-49.7  מיליון דולר
  • Insurance.com – נמכר ב-35.6 מיליון דולר
  • VacationRentals.com – נמכר ב-35 מיליון דולר
  • PrivateJet.com – נמכר ב-30.18 מילון דולר
  • Voice.com – נמכר ב-30 מיליון דולר
  • Internet.com – נמכר ב-19 מיליון דולר
  • 360.com – נמכר ב-18 מיליון דולר
  • Insure.com – נמכר ב-16 מיליון דולר
  • Fund.com – נמכר ב-10 מילון דולר
  • Sex.com – נמכר ב-14 מיליון דולר

מקור: Godaddy

סתם כהערת אגב – שמתם לב שאין ממש קשר בין המחיר האסטרונומי שבו נמכרו הדומיינים האלה ובין הפופולאריות שלהם? כי תכלס – מישהו שמע על האתרים האלה בכלל? אפילו האחרון כמעט לא מוכר בז'אנר (ככה אמרו לי מקורות יודעי דבר…) 🙂

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

אפשר כמובן להבין את החשיבות האסטרטגית והמיתוגית של שמות דומיין, אבל לפעמים זה נראה כמו משחק של "למי יש יותר גדול" וקצת שופוני ולא בהכרח משהו שמשקף שווי אמיתי.

כמה ערך היה לדומיין google.com לפני שסרגיי ברין ולארי פייג' רכשו אותו והפכו אותו לאימפריה? נכון…בדיוק המחיר שבו עלה הדומיין.

ונחזור לעולם שלנו

רובנו לא אוליגרכים ולא עושים עסקאות בסדרי גודל כאלה.

הרבה פעמים אני גם נשאל מהו הערך של דומיין מבחינת קידום אתרים. התשובה היא שלשם הדומיין בפני עצמו כמעט אין משמעות, אלא לכל המסביב שלו – וותק, קישורים, היסטוריה, וכמובן מה מצליחים להרים עליו.

כל שאר הדברים כמו זכירות (Memorability) וקלות הקלדת הדומיין הם חשובים, אבל זה לא מה שיעזור לכם להרים עסק שמגלגל עשרת אלפי דולרים או יותר.

שורה תחתונה – תתרכזו באתר עצמו, הדומיין פחות חשוב

מי קונה אתרים? סוגי קונים הנפוצים:

משווקים פוטנציאליים – לרוב אלו יהיו אנשים שחיים דיגיטל ויודעים לקחת אתר ולעשות ממנו מכונה להדפסת כסף. אלו יכולים להיות גם יזמים שלא מבינים יותר מדי בשיווק דיגיטלי אבל כן יודעים לגייס את הצוות המתאים שידע לעשות את העבודה בפועל.

מקדמי אתרים – מקצוענים בקידום אתרים שיש להם גם חוש עסקי/יזמי תמיד מחפשים את האתגר הבא. הם יקחו אתר עם תוכן לא רע ונראות טובה אבל עם קידום בגדר אסון ויחוללו קסם בקידום האתר ובדירוג שלו ושל מילות המפתח. הם יוכלו למכור או להשכיר את האתר בהמשך, או לחילופין להשתמש באתר כמקור להחלפת קישורים וללמידה עצמית.

כותבים למיניהם – סופרים, בלוגרים, מפתחי מדריכים לסוגיהם, תחקירנים, מובילי דעה (או בשאיפה להפוך לכאלה) ועוד שפע של כותבים מכל הסוגים והמינים מעוניינים בתשתית שתספק להם מקום לכתוב בו. לרוב הם רוצים את זה בעלות נמוכה, בלי הטירוף של הקמת אתר על כל ההשקעה שכרוכה בו. כותבים מעוניינים ליצור כמה שיותר תוכן בצורה עצמאית, בלי שאתר עם בעלים אחרים (כמו סלונה או "מה וזה" למשל) יקבל שליטה על מה שהם כותבים או יכתיב להם תנאים.

משקיעים – המשקיעים מחפשים אפיקים עם פוטנציאל רווח שאפשר לראות מהם הכנסה טובה. המשקיעים בדרך כלל זקוקים לאתרים שיש להם בסיס תנועתי ודירוג טוב, בעיקר אתרים שיכולים להשלים מטרות עסקיות. משקיעים שרוצים להרוויח "כאן ועכשיו" בדרך כלל יחפשו אתרים שיש להם מודל עסקי קיים ורווחי, או לפחות כזה שרואה רווחים מינימליים שאפשר לשפר.

ויש עוד דרך: השכרת אתרים

עוד אופציה למי שלא רוצה דומיינים חדשים על שמו, למי שמעדיף שמישהו אחר יתעסק עם האחסון או לכאלה שרוצים להיפטר מהאתר תוך תקופה, היא להשכיר אתרים ופשוט לשנות בהם את השם העסקי, פרטי יצירת הקשר והלוגו.

השכרת אתרים היא סוג של מעטפת ביטחון לכל מי שרוצה להימנע מלהקים אתר, לקדם אותו, לתחזק אותו או לרכוש אותו בעלויות גבוהות. אתר מושכר יכול לשמש למטרות קצרות טווח. למשל השקת סבב הרצאות עם מידע והרשמה מוקדמת, טיפוח פרסונה דיגיטלית או אפילו אימון עצמי לעוסקים בדיגיטל, שמחפשים מרחב להתנסות ושפשוף מעשי.

עם זאת, כמובן שהשכרת אתרים יכולה להיות יעילה מאד גם לטווח ארוך – לרוב מדובר באתרים פעילים שמכניסים לידים ובתור השוכר יש לך הרבה פחות כאב ראש, אלא רק לשלם על אתרים שמביאים עבודה.

גילוי נאות – יש לי שירות שכזה 😊 את כל הפרטים תמצאו בקישור הזה.

אז איפה ניתן להשכיר אתר? אפשר לעשות על זה גוגל ולקבל רשימה מכובדת של מאגרים, אבל אם אתם כבר כאן – אולי תרצו לעשות את זה דרכי.

מאגרים מוכרים וטובים לקניית אתרי אינטרנט: 

פלופ (Floop) – אתר ישראלי שמציע מגוון רחב של אתרים לרכישה עם מגוון נושאים רחב, רמות שונות של שגשוג ברשת (חלקם מצליחים במיוחד) ובאופציות רכישה אטרקטיביות.

Flippa – בזמן שהתחום עדיין פחות מוכר בישראל, בחו"ל כבר מדובר על תעשיית ענק. פליפה הוא כנראה המוכר והגדול מכולם, שמציע מגוון רחב מאוד של אתרים עם אפשרויות חיפוש מגוונות שימצאו לכם את המיועד. שימו לב – רוב האתרים כוללים תוקף מכירה מוגבל, שאחריהם המחיר ישתנה.

בקטגוריה הזו באיביי קיימים אתרים למכירה על פי נושאים. שווה להתמקד יותר באמצעות החיפוש המתקדם משמאל כדי למצוא אתר רלוונטי בקלות.

Trustiu – מתאים לאנשים שרוצים לקנות (וגם למכור) נכסים דיגיטליים מכל זן וסוג – החל מערוץ יוטיוב ועד חנויות איקומרס. כל הצעה מציגה את נתוני האנליטיקס של אותו אתר בצורה ברורה ולאחר מכן יש להשאיר פרטים כדי לקבל מידע נוסף על האתר ולהתקדם עם התהליך.

מה חשוב לבדוק לפני שרוכשים אתר?

כעת נדון אולי בשאלה החשובה ביותר שיכולה למנוע מכם לעשות לא מעט טעויות.

אחת מהבעיות המרכזיות של לא מעט אנשים אשר מחפשים אחר האפשרות לבצע קניית אתרים זה שהם פועלים בפזיזות.

החיפזון הוא מהשטן, בטח כאשר מדובר על רכישת אתרי אינטרנט מכיוון שיש לא מעט דברים שצריך לשים עליהם לב על מנת לא ליפול בפח. בסופו של יום המרחק בין עסקה מושלמת ובין עסקה רעה הוא קצר מאוד, ולכן חשוב מאוד שתפעלו בזהירות על מנת לא ליפול בפח.

אז מה צריך לבדוק לפני שרוכשים אתר אינטרנט?

  • מחזור עסקי – הנושא המרכזי שאמור להעסיק אתכם כאשר אתם עומדים לרכוש אתר אינטרנט פעיל זה מהו המחזור העסקי שלו. בסופו של יום בדיוק כמו שאתם ניגשים לרכוש עסק, אתם צריכים לדעת האם מדובר בעסקה משתלמת? אתר אינטרנט הוא עסק לכל דבר ועניין, וכך אתם צריכים להתייחס אליו.
    במחזור העסקי אתם צריכים לראות את ההכנסות ואת ההוצאות השוטפות של העסק, כמובן שאתם צריכים לקחת בחשבון גם את סכום העסקה.
  • מספר הלקוחות – אם מדובר על אתר אשר מספק שירות מסוים, אתם צריכים להבין כי מדובר בכוח עצום שאתם חייבים לשמר אותו. לכל אתר אינטרנט פעיל יש מאגר לקוחות / מבקרים שיכולים להיות קרש הקפיצה שלכם קדימה. לכן חשוב לברר האם קיימים באתר לקוחות, ואם כן באיזה דרך תוכלו ליצור עימם קשר בעת הצורך.
  • קידום האתר – עוד נושא שאסור לכם להישאר אדישים עליו זה מצב הקידום של האתר. כיום כל אתר על מנת שיוכל לשבור את תקרת הזכוכית חייב להיות מקודם בגוגל ולבלוט מעל כל שאר המתחרים. לכן קריטי לכם לבדוק את מצב הקידום הנוכחי וגם כמה עבודת קידום תידרש על מנת לתחזק את ההישגים ואף לשפר אותם.
  • מוניטין האתר – בדיוק כמו עסק פעיל, גם לכל אתר אינטרנט יש מוניטין מסוים. ככל שמדובר באתר וותיק יותר כך תוכלו לפנות אל לא מעט אפיקים על מנת להרחיב את הפעילות. קניית אתרים עם מוניטין יכולה להקל עליכם מאוד את הצורך בלשווק חזק את האתר שלכם, כי בסופו של יום השם של האתר הוא הדבר המשמעותי ביותר אשר עומד לרשותו – לא משנה מי מתפעל אותו.
  • הסכם רכישה עם עו"ד – כל עוד לא מדובר בעסקות קטנות של כמה אלפים בודדים, כאשר אתם מגישים לשלב שבו אתם חותמים על הסכם, חשוב מאוד שתעשו את החתימה ביחד עם עו"ד על מנת לוודא כי כל הפרטים נכונים.
    בנוסף מוטב לפנות הסכם מקיף ויסודי ביחד עם עו"ד אשר מכיר את התחום על בוריו, כך תוכלו לכסות את עצמכם ולדעת כי עשיתם את מירב המאמצים על מנת לרכוש אתר פעיל, אך כזה לא יסבך אתכם בעתיד מסיבה כזאת או אחרת.

כמה עולה אתר למכירה?

שאלה כללית מדי כמובן – כמו לשאול כמה עולה רכב או דירה.

מחיר של אתר תלוי מאוד באתר עצמו, באיכות שלו, בהשקעה שיושמה עליו, בתהליך הפיתוח, הנראות, התוכן, הגרפיקה, הקידום, איסוף הקהל, הפוטנציאל העתידי ונתוני הטראפיק הנוכחיים. עוד פרמטר חשוב הוא הרווח הנוכחי של האתר לעומת ההוצאות החודשיות

אתרים קטנים ובלוגים נישתיים יכולים לעלות ברוב המקרים בין 10,000-20,000 ₪.

אתרים גדולים עם מערכות מורכבות יעלו כמה עשרות אלפי שקלים טובים ויכולים להגיע גם למאות אלפי שקלים. רק לשם המחשה, אתר ייעודי לרואי חשבון שנמכר ממש עכשיו באחד האתרים ב-80,000 ₪ ולצידו אתר היכרויות פעיל ומוכר שנמכר ב-100,000 ₪.

רכישת אתרי אינטרנט: טיפים לרוכש המתחיל

אל תבחרו סתם אתר שהבעלים שלו עף על הרווחים המטורפים שלו. תבחרו עם הלב, עם הזיקה לתחום, עם התשוקה והרצון הטוב. אתם משקיעים לא מעט, תדאגו ליהנות מזה.

תתקבעו מראש על מודל האתר: אתר תדמית, מכירות, אתר מידע, בלוג וכו'. לא בטוחים? שווה להתייעץ עם מישהו מהתחום (מקדם אתרים, מתכנת, מפרסם בדיגיטל).

אל תחתמו על כלום ואל תסכימו לכלום בלי משא ומתן. כמו שאתם קונים רכב, מציצים מתחת למכסה המנוע, בודקים פיזית את השריטות והדפיקות ויוצאים לנסיעת מבחן ורק אז בהתאם לליקויים מנסים למצוא מחיר מאוזן, אל תתביישו לעשות זאת גם הפעם ולפרט לגבי התנאים שלכם.

אם אתם קונים אתר להשקעה, שווה להתייעץ קודם עם מקדם אתרים לגבי הרווחיות והביקוש באותו תחום. יכול להיות שתחום מאוד נישתי יתברר כחסר קהל, או שהוא רחב מאוד ויצריך התמודדות עם מתחרים בקנה מידה אסטרונומי. בשני המקרים, הרבה כסף עלול להישפך לחינם.

אם האתר לא רספונסיבי (כלומר, לא מותאם למובייל) אל תקנו אותו. אתרים שלא מותאמים לנייד נחשפים הרבה פחות בגוגל וככל שהם גדולים ומורכבים יותר, כך יהיה יקר יותר להפוך אותם למותאמים, מה שלא בטוח ישתלם כלכלית.

בקשו הדרכה מקיפה ומפורטת על כל פינה באתר ובמערכת הניהול ושאלו גם אלף פעם אם צריך. ובאותה נשימה – תתרחקו מאתרים ללא מערכות ניהול.

אחרי הרכישה, העבירו בעלות על הדומיין ותרשמו אותו על שמכם כדי לחדש אותו כל שנה. אם לא תעשו זאת, מישהו אחר יוכל לרכוש אותו ותוכלו לזרוק בכיף את כל ההשקעה לפח.

איך מעריכים שווי של אתר?

צריך להתייחס לשני תחומים מרכזיים:

  • ניתוח עסקי (Business Analyze)
  • ניתוח הביצועים ( Performance Analyze)

בניתוח העסקי צריך להסיק את הנתונים לגבי גודל העסקה, אחוזי הרווחיות של עסקה ממוצעת, תוחלת ערך רווחיות העסק, מחזור חיי הלקוחות הפעילים וקניית מוצרים נוספים או שירותים נלווים מאותו אתר.

בניתוח האנליטי יש להתמקד בכמות הכניסות (טראפיק), אחוז הנטישה, ממוצע מספר דפים נצפים, ממוצע מספר פניות, זמן שהייה באתר וכמות רכישות/ פניות (CTR).

בתעשייה הדיגיטלית נהוג להעריך שווי אתרים בטווח שבין 10-30 עסקאות רווח חודשיות. מובן שזה משתנה על פי סוג האתר, המודל העסקי שלו ואם כרגע הוא משמש להכנסה או רק עם פוטנציאל להיות כזה, אבל ככל שהנתונים והביצועים טובים יותר, כמות הפניות גבוהה יותר והמודל הכלכלי מאפשר גזירת קופון שמנה יותר, תעריף האתר יהיה בעלייה.

בהצלחה!

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו