גוגל אנליטיקס 4 – הכירו את Google Analytics 4 (GA4) – מדריך לחוששים

גוגל אנליטיקס 4 או GA4 הוא השדרוג המשמעותי ביותר של מערכת Google Analytics (Universal Analytics או בקיצור UA) ומהווה פתרון מרכזי לשירותי אנליטיקס בעולם מרובה מכשירים.

במילים אחרות, מעכשיו יהיה הרבה יותר דגש על מעקב אחרי משתמשים שעושים שימוש גם באתר וגם באפליקציה שמקושרת אליו במקביל.

מדריך גוגל אנליטיקס 4 - GA4

שינוי משמעותי נוסף הוא בסמנטיקה: אם ב-UA אירועים (Events) התייחסו רק לרשימה מצומצמת יחסית של פעולות שמשתמשים מבצעים או התרחשויות שונות, ב-GA4 כמעט כל דבר הוא אירוע.

לדוגמה, כניסה של משתמש חדש לאתר, התחלת גלישה נוכחית (Session)  או צפיה בדף ספציפי.

בנוסף לכך, אירועים שהיה צריך להגדיר באופן ידני עם תגים מיוחדים ב-UA כלולים כבר בקוד המעקב של GA4 שהוא שונה מזה של UA. לדוגמה, הורדה של קובץ, לחיצה או אפילו גלילה של העמוד (ניתן להוסיף גם אירועים מותאמים אישית).

כל זה כמובן משפיע על הממשק והתצוגה של הדוחות, אבל לזה אני אגיע יותר מאוחר…

התקנת Google Analytics 4 – איך מתקינים את GA4?

מרגע שגוגל הודיעה שהיא תפסיק את איסוף הנתונים באמצעות GA4 ביולי 2023, כל נכס חדש שיוצרים חייב להיות נכס GA4 ואין יותר אפשרות ליצור נכסים ישנים של UA.

אם כבר יש לכם נכסי UA אתם יכולים לבצע סוג של שדרוג ל-GA4.

שימו לב שאני אומר “סוג של” מכיוון שכל הנתונים שנאספו בעבר יופיעו רק בנכס הקודם. הנתונים החדשים יותר יופיעו ב-GA4 ויכולים גם להמשיך להופיע ב-UA, תלוי אם תחליטו להשאיר את שתי פיסות הקוד למעקב או רק את זו של GA4.

נכון לכתיבת שורות אלו (קיץ 2022), אין אפשרות לראות גם נתונים היסטוריים וגם נתונים נוכחיים ב-GA4.

ההתקנה עצמה מתבצעת באופן די דומה להתקנה ב-UA, עם הבדל אחד משמעותי: במהלך הגדרת הנכס יש לבחור מקור נתונים (Data Stream) אחד או יותר. אם יש לכם רק אתר אינטרנט, אתם פשוט בוחרים אתר אינטרנט.

לעומת זאת, אם יש לכם אפליקציה, או שאתם רוצים לעקוב גם אחרי אפליקציה וגם אחרי אתר, אתם צריכים לבחור את מקור או מקורות הנתונים המתאימים.

אם אתם יושבים על מערכת CMS סגורה או סגורה חלקית, כדאי לבדוק האם היא מסוגלת לקבל קוד של GA4. אם לא הכי פשוט להשתמש ב-Google Tag Manager באופן הבא (הדוגמה היא עבור שימוש גם בתג החדש וגם בתג הישן):

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

בנוגע לוורדפרס: כיום יש יחסית מעט תוספים לוורדפרס שתומכים בקוד של GA4. אם אתם משתמשים ב-Monster Insights אתם מכוסים. לעומת זאת (ומשום מה), אם אתם דווקא חובבי התוסף של גוגל (Site Kit), נכון להיום הוא תומך רק בUA-…

בסך הכול ההתקנה היא די פשוטה ויש גם אשף שעוזר בזה. אתם אמורים לקבל נתונים תוך בערך 48 שעות. אם זה לא קורה, וודאו שתג הבסיסי של GA4 כפי שמופיע באשף או בהודעה בתוך התצוגה של הנכס מופיע גם בקוד המקור.

גוגל אנליטיקס 4 איך זה נראה?

היה אפשר לחשוב שעם כל המהפך הזה, הממשק החדש יהיה עמוס יותר מזה של UA. בפועל הממשק הראשי מצומצם יותר.

הסיבה העיקרית לכך היא שאם ב-UA כמעט לכל דו”ח או מסך נתונים היה קישור משלו בתפריט, ב-GA4 המסכים נוטים להיות יותר מפורטים. זה בולט מאוד למשל במאפיינים הטכניים של המשתמשים: ב-UA יש דוחות לדפדפן, דוחות שמתייחסים למכשירים ניידים ודוחות שמתייחסים לגלישה מרובת מכשירים. ב-UA4 לעומת זאת יש שני דוחות טכנולוגיה בלבד.

חוץ מזה, אסור לשכוח ש-UA מלווה אותנו במשך שנים. אם השתמשתם במערכת בכל הזמן הזה, גם אתם בוודאי שמתם לב שהתפריטים רק הלכו ונעשו מסובכים יותר, כשחלק מהם דורשים חיבור עם מערכות חיצוניות או שתילת קודים חיצונים.

מן הסתם, עם GA4 גוגל רצתה (אני מניח) להתחיל דף חדש ולא לבלבל עוד יותר את המשתמשים שגם כך צריכים להתרגל למערכת חדשה.

דף הבית

אם נסתכל רק על דף הבית, ההבדל לא כל כך גדול ועדיין אפשר לראות את הנתונים המרכזיים של כמות הביקורים, המשתמשים החדשים ואורך הביקור, כמו גם נתוני זמן אמת שעדיין מופיעים בצד.

אגב, ה-Bounce Rate לא קיים כלל ב-GA4 ולכן הוא לא מופיע. במקומו יש את מדד המעורבות שמראה כמו משתמשים ביצעו אינטראקציה מינימלית עם האתר (נשארו בו לפחות 10 שניות, צפו בשני עמודים או יותר וכמובן את אלו שביצעו המרה).

התאמה לעברית

מבחינת עברית אנחנו כמו תמיד נמצאים בעמדת נחיתות: זה לא שהמערכת לא מתורגמת (היא כן), אלא שהמינוחים החדשים בעברית נשמעים אפילו יותר לא קשורים למקור שלהם (למה Explore הפך ל”התנסות”?!).

יש גם בעיות מסוימות עם היישור מימין לשמאל. לדוגמה, חלק מהמסכים נחתכים או נראים דווקא מצ’וקמקים וטקסטים עולים אחד על השני.

לכן כרגע אני ממליץ לפתוח שני משתמשים (דרך מסך מנהל המערכת, שדווקא לא השתנה), שאחד מהם יהיה באנגלית ולא ישפיע על שאר מוצרי גוגל בחשבון הראשי שלכם.

מדדים – מי נגד מי?

בגלל האופן השונה בו GA4 מתייחס לאירועים, יש לא מעט מדדים שכלל אין ב-GA4. על ה-Bounce Rate כבר דיברתי, אבל יש עוד כמה (אני מתייחס לשמות בעברית, במסמך של גוגל אפשר למטה לעבור לאנגלית):

  • ב-GA4 אין משתמשים פעילים מכיוון שהם כלולים ב”מספר המשתמשים הכולל”
  • ב-GA4 לא ניתן לראות צפיות ייחודיות בדף וגם צפיות כפולות נחשבות בספירה
  • במקום זמן צפייה בין דפים לכל משתמש, ישנו “משך התעניינות ממוצע” של כל המשתמשים ולא ניתן לראות זמן צפייה למשתמש ספציפי…
  • במקום “משך סשן ממוצע” יש את “משך התעניינות הממוצע בכל שסן” על אותו העיקרון…

יצירת דוחות מותאמים אישית וחתכים מתקדמים

ב-UA יש אפשרות לפלח משתמשים ונתונים באמצעים מתקדמים בלי ליצור בהכרח דו”ח מותאם אישית (למרות שזה עשוי להיות נוח יותר). ב-GA4 זה לא תמיד אפשרי.

לדוגמה, אם אנחנו מסתכלים בדו”ח הטבלה של ערוצים (מקורות תנועה), אז  ב-UA אני יכול לבחור עוד מאפיינים: אם אני אבחר מאפיין משני של “דף”, הטבלה תציג לי רשימה מפורטת של כל עמודי היעד שהגיעו אליהם מכל מקור לפי מספר הצפיות ולא רק את מספר הביקורים הכולל מהמקור הזה.

אם אני ארצה לעשות את זה ב-GA4, יש לי שתי דרכים:

הראשונה – אני אגש לדוח המקביל, אבל במקום לגשת למאפיינים בצורה הזו, אני אצטרך ליצור דו”ח מותאם אישית (אייקון של עפרון שמתחבא ממש למעלה בפינה) ולהוסיף משם את המאפיין החדש. גם אחרי שהוספתי את המאפיין, אני אצטרך לעדכן את האופן בו הוא יוצג בתוך הדו”ח ולשמור אותו על שם חדש (כדי לא לדרוס את הדו”ח הקיים).

עוד דרך לעשות את זה היא באמצעות תפריט “התנסות” (כזכור, Explore). זהו כלי דומה שמתבסס על פלחים ומאפיינים, אבל עובד בצורה ויזואלית נוחה יותר.

האמת היא ששני הכלים האלו לא מאוד טריוויאליים ולא תמיד קל להבין מה עשינו לא בסדר…בעיקר בגלל האופן בו חלק מהמדדים החדשים פועלים. לכן אני ממליץ להסתכל ביוטיוב או מדריכי כתובים, לפחות בשלבי הלמידה.

דוח זרימת משתמשים

מדובר בדו”ח די פופולארי שגם הזכרתי אותו במדריך Analytics למתחילים. התפקיד העיקרי שלו הוא לנתח נתיבי גלישה באתר. למרבה המזל, יש לו שני תחליפים ב-GA4 שגם הם יושבים תחת תפריט “התנסות”.

בעברית הם נקראים “ניתוח משפך” ו”ניתוח נתיב”.

ניתוח נתיב מיועד לניתוח של כמה נתיבים שאנחנו לא בהכרח מכירים את כולם מכיוון שהם נוצרים באופן טבעי יחד עם תנועת המבקרים.

ניתוח משפך לעומת זאת מיועד למעקב אחרי מספר צעדים / שלבים שכל אחד מהם הוא חלק ממסלול שהמשתמשים חייבים לעבור באיזשהו אופן (חלקי או מלא).

Google Analytics 4 – לסיכום, חסרונות ויתרונות המערכת

GA4 הוא כלי שעדיין משתנה ומתפתח כל הזמן, אך בסופו של דבר כולנו נצטרך או כבר צריכים להתרגל אליו, תלוי כמה אתרים קיימים יש לנו.

לכן הדיבור על יתרונות וחסרונות הוא קצת שונה, אבל אני בכל זאת רוצה לתת כמה נקודות שיעזרו לכם להחליט איך ומתי הכי כדאי לכם להתחיל עבוד איתה באופן אקסקלוסיבי.

יתרונות המערכת

  • יכולות אי-קומרס ומעקב אחרי אירועים מתקדמים כבר לא דורשים שתילת קוד נפרדת
  • אפשרות לעקוב אחרי כמה מכשירים בקלות מבחינה טכנית
  • הדוחות החדשים מספקים בסופו של דבר גמישות גדולה יותר ותורמים לעבודה מסודרת (הם תמיד יוצגו בדף הבית).
  • פחות תפריטים ללמוד

חסרונות המערכת

  • תחושה כללית של “קצת יותר מדי” עבור מי שבסך הכול רוצה למדוד אתר עם מבנה פשוט
  • המדדים החדשים יכולים להיות מבלבלים, ולא רק בגלל השם שלהם…
  • תמיכה לא משהו בעברית (ממליץ לבדוק מה קורה עם זה לפני סוף התקופה)
  • אי אפשר לראות נתונים היסטוריים (תמריץ שלילי להתקנה שלה).
  • הרבה דוחות שימושיים לא קיימים וצריך ליצור אותם מחדש או להסתפק בתחליפים
  • כלי הייבוא היחידים שיש כרגע הם למערכת הם של חיבורי Google Ads ויעדים שכבר הגדרתם ב-UA (למרות שבעתיד ייתכן ויהיה אפשר לייבא גם סוגים אחרים של נתונים).

מכיוון שעדיין יתכנו שינויים רבים, חשוב לי להדגיש שזו רשימה דינאמית ובהחלט ייתכן שעד שתקראו את המאמר הזה חלק מהחסרונות כבר לא יהיו רלוונטיים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו