מקורות תנועה לאתר – המדריך שיעשה לכם סדר

גוגל הוא אומנם מנוע החיפוש הגדול בעולם ורוב התנועה לאתרי אינטרנט זורמת דרכו, אבל אם אתם עוקבים אחרי האתר שלכם או אתר של לקוח ברשת, חשוב שתדעו גם מהם מקורות התנועה האחרים ותכירו אותם.

רגע לפני: גוגל אנליטיקס, מכירים? הסרטון הבא יעזור לכם להכיר:

בחלוקה הפשוטה ביותר מקובלת חלוקה לשלושה ערוצים:

תנועה ישירה: בהגדרה היבשה – זוהי תנועה בה הגולש לא עובר דרך שום מדיום אחר אלא מגיע לאתר ישירות דרך הדפדפן בצורה כלשהי. זה יכול להיות על ידי הקלדה של תחילת הכתובת או השם שלו, בדיקת היסטוריה, לחיצה על האתר בתוך המועדפים וכו'.

בפועל – גוגל אנליטיקס סופר כתנועה ישירה, כל מקור תנועה שהוא לא מצליח לזהות. כאלו כוללים:

  • יוצאי הדופן הם קישורים בתוך הודעות SMS
  • שרתי דואר אלקטרוני מסויימים
  • תוכנות מסרים מיידים (וואטסאפ וכו')
  • קבצי PDF
  • ועוד..

כל זה נכון – בהנחה שלא משתמשים ב-UTM שמגדיר את מקור התנועה בצורה מלאכותית.

עוד על UTM אני מסביר בוידאו הבא:

תנועת חיפוש: זוהי תנועה שהגיעה ממנוע חיפוש כמו גוגל.

זו יכולה להיות תנועה אורגנית או ממומנת. בארץ, מרבית הגולשים יגיעו מגוגל, אך בארה"ב למשל תיתכן גם תנועה מבינג, ברוסיה מ-Yandex וכו'. עוד על מנועי החיפוש השונים ניתן לקרוא כאן.

תנועה מפנה (Referral): תנועה מאתרים מפנים. זוהי תנועה שמגיעה מאתר אחר שאפשר לזהות את הדומיין שלו. כלומר, כמעט כל לחיצה על קישור ברשת למעט היוצאים מן הכלל שתיארנו קודם לכן.

זוהי החלוקה הבסיסית, אך ישנן גם חלוקות משנה שחשוב לכל בעל אתר לדעת אותן:

תנועת חיפוש ממומנת: תנועה ממודעות בתוך מנוע חיפוש.

תנועת חיפוש אורגנית (או בקיצור תנועה אורגנית) – תנועה מהתוצאות הלא ממומנות של מנוע החיפוש

תנועת מרשתות חברתיות: סוג ספציפי של תנועה מפנה שמקורה מרשתות חברתיות כגון פייסבוק.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

מרבית האנשים שאינם מריצים קמפיינים ממומנים לא יפרידו בין תנועה אורגנית (קישור בפוסט של חבר) לבין תנועה ממומנת שמקורה ברשתות חברתיות, אך אפשר לעשות זאת בעזרת כלים כמו UTM Builder שהזכרתי מקודם.

אני מרחיב ומדגים עוד על מקורות תנועה בגוגל אנליטיקס בסרטון הבא:

מדוע חשוב שנסתכל על דוח מקורות התנועה?

כשאנחנו מבצעים קידום אתרים, המטרה שלנו היא בסופו של דבר להגדיל טראפיק ולהביא כמה שיותר תנועה מגוגל.

אבל אנחנו לא יכולים לסמוך רק על עליו מכיוון שבכל יום עשוי להיות עדכון כזה או אחר שישנה את כמות התנועה והאיכות שלה. מדובר בעדכונים על בסיס כמעט יום יומי, וזאת בנוסף לעדכונים הגדולים שמתרחשים בממוצע 2-3 פעמים בשנה.

לכן, אנחנו חייבים להיות עם היד על הדופק גם בנוגע למקורות התנועה האחרים ואני אסביר את החשיבות של כל אחת מהן:

1. תנועה ישירה

אחוז גבוה יחסית של תנועה ישירה אותנטית (לא בוטים וספאמרים) מעיד על נאמנות גבוהה של הגולשים לאתר שלנו, וכך גם בתקופה סוערת של תנודות בגוגל נוכל לשמור על העסקים כרגיל.

2. תנועה של אתרים מפנים

תנועה מפנה מאתרים רלוונטיים (ולא סתם איזה אינדקס שמביא לנו גולש אחד בחודש) מראה שהצלחנו לבנות לעצמנו מקורות טובים של קישורים טבעיים או שבחרנו את המטרות שלנו בקמפיין בניית הקישורים בצורה טובה.

נרצה להשיג תנועה מפנה בעיקר מתכנים "ירוקי עד" שנשארים פופולאריים גם זמן רב לאחר שפורסמו. אם נפרסם תכנים שהרלוונטיות שלהם קצובה לזמן, נצטרך לעבוד הרבה יותר קשה.

3. תנועה מרשתות חברתיות

גם תנועה מרשתות חברתיות היא חשובה ויכולה להיות מדד לאפקטיביות האמיתית של הנוכחות שלנו שם ולא רק כמה לייקים קיבלנו אתמול.

רוב התנועה מרשתות חברתיות דורשת השקעה יום יומית.

אפשר כמובן לפרסם תכנים מהאתר דרך כלים אוטומטים, אבל אז יהיה חסר להם הטאצ' האישי וסביר להניח שגם כמות הכניסות תרד.

זו לא רק הכמות, אלא גם האיכות 

לא כל מקורות התנועה לאתר בהכרח יביאו לנו את אותה איכות תנועה.

אנחנו יכולים לבצע השוואה בין מקורות התנועה באמצעות פתיחת דו"ח הערוצים באנליטיקס (בתוך "צירוף משתמשים -> כלל התנועה) ולחיצה על כפתור ההשוואה (סימן של "עץ") בשורה האפורה שמתחת לגרף.

ברירת המחדל היא להראות את כמות המשתמשים שמגיעים מכל ערוץ, אבל אנחנו יכולים גם לראות מדדי איכות כגון שיעור היציאה או מספר העמודים לביקור בהשוואה לממוצע הכללי.

שימו לב שאתם בוחרים את אותו המדד בשתי תיבות הבחירה.

זה כמובן משתנה בין אתר לאתר ובין תחום לתחום, אבל מהנסיון שלי אלו מקורות התנועה הטובים ביותר בסדר יורד:

  1. תנועה אורגנית
  2. תנועה מרשימת תפוצה (לפעמים זה הפוך)
  3. תנועה מרשת חברתית – בעיקר פייסבוק
  4. תנועה ישירה
  5. תנועה מגוגל ממומן
  6. אחר / תנועה מקמפיינים ממקור אחר

הדירוג הנ"ל משוקלל בעיקר לפי איכות וכמות הלידים שזה מביא, פחות לפי מדדים של זמן שהייה וכו' (למרות שבדרך כלל, הם טובים בהתאם).

מה לעשות אם אנחנו חווים שינוי גדול במאזן בין מקורות התנועה?

כפי שהבנתם, נרצה לשמור על היחסים בין מקורות התנועה פחות או שווים יותר (גם אם המספרים המוחלטים ישתנו).

אם אנחנו רואים דעיכה גדולה באחד הערוצים, אנחנו צריכים לבדוק מהו המקור לכך.

לדוגמה, יכול להיות שקיבלנו הרבה תנועה מאתר מסוים שהציג אותנו בעמוד בולט, אבל עכשיו דחף את המאמר שלנו לעמוד השני בארכיון.

במקרה הזה אנחנו יכולים לגשת לבעל האתר עם הצעה לשיתוף פעולה כלשהו שישאיר את הקישור שלנו במקום בולט. 

יצא לי גם לראות מקרים שבהם אתרים שינו מבנה או כתובת והקישור אליהם נמחק קליל מדפי קישורים מכיוון שהם לא ביצעו הפניה מהעמוד המקורי שהקישור הפנה אליו לעמוד החדש.

נקודת מגע אחרונה ומודל הייחוס

עד כה הכול די פשוט (לפחות מבחינה תיאורטית), אך בשנים האחרונות שומעים יותר ויותר את המונח "מודל ייחוס".

חשוב לציין שמודל הייחוס רלוונטי בעיקר למי שעוסק הרבה עם קמפיינים ממומנים, שהרי הם אלו שמאפשרים לעקוב אחרי המשתמשים באמצעות עוגיות.

למרות זאת, אני מזכיר אותו גם כאן מכיוון שחובה להבין לפחות את הקונספט כאשר מדברים על החשיבות של מקורות התנועה השונים.

אז למה הכוונה ב"מודל ייחוס"?

כאשר אנחנו רוצים להבין איך אדם מסוים הגיע לאתר שלנו והשלים פעולה מסוימת כגון הוספת מוצר לעגלת קניות, אסור לנו להניח שהמקור שאנחנו רואים בדו"ח היה בהכרח נקודת המגע הראשונה שלו איתנו. 

אני אתן דוגמה: מישהו רואה את האתר שלנו בפוסט בפייסבוק ולחץ על הקישור.

הוא מגיע לאתר והחליט בינתיים לו לפנות אלינו או לבצע פעולת רכישה. לאחר שבוע הוא רואה מודעה בגוגל שמובילה לאתר שלנו, לוחץ עליה וקונה משהו באתר.

השאלה כאן היא בעקבות מה נוצרה ההמרה: אנחנו אומנם רואים את הכניסה האחרונה דרך המודעה, אבל סביר להניח שהצעד החשוב יותר היה הלחיצה הראשונית על הקישור.

בדרך כלל נותנים לכל נקודה בדרך משקל שונה באחוזים.

כדי להחליט לאיזו נקודה לתת הכי הרבה חשיבות אנחנו צריכים לבחור את מודל הייחוס שמתאים לנו.

מודל הייחוס הפשוט ביותר הוא זה שנראה בדוחות הכללים של Analytics: הוא נותן 100% מהקרדיט לנקודת המגע האחרונה שאינה מתנועה ישירה (Last Non-Direct Click) עבור כל המרה שהגדרנו.

לעומת זאת, ב-Google Ads מודל הייחוס הוא של לחיצה אחרונה מהמודעות בלי להתייחס כלל לערוצים אחרים. 

שני המודלים האלו לא בהכרח אופטימליים ולכן יש גם מספר מודלים אחרים כגון מודל שנותן קרדיט הולך וקטן עם הזמן (דעיכה) או מודל מבוסס מיקום בשרשרת הלחיצות שנותן 40% ללחיצה ראשונה, 40% ללחיצה שנייה ואת 20% הנותרים מחלק בין יתר הערוצים.

ב-Google Analytics אפשר לבחור מודל ייחוס לצפייה דרך הכלי להשוואת מודלים, לפייסבוק יש הצגת המודלים משלה וכך הלאה… כאמור, אם אתם לא מריצים קמפיינים שבהם הגולש עובר כמה ערוצים, לא בטוח שתראו בדו"ח הזה הרבה נתונים אם בכלל…

מקורות תנועה ספציפיים שעדיין שווה להשקיע בהם (אורגני)

מלבד מקורות התנועה הגדולים כגון אתרים כללים, פייסבוק וגוגל, יש כמה מקורות ספציפיים ששווה להתעכב עליהם.

על חלק מהם כתבתי כבר בעבר.

יוטיוב: יוטיוב הוא אומנם אתר שלרוב כולא את המשתמש בפנים, אבל אפשר לקבל הרבה הפניות לאתר שלכם באמצעות קישורים אטרקטיביים בתיאור של הסרטון לאחר שהפניתם אליו מהסרטון עצמו. לערוצים עם מספיק משתמשים יש גם אפשרות לקשר מהסרטון עצמו, אבל רק לאתר המשויך אליהם. קיראו גם על קידום סרטונים ביוטיוב.

Quora: קווארה הוא אתר השאלות והתשובות הגדול ברשת ולפני כמה חודשים הוא הגיע גם לישראל עם גרסה עברית כמעט מלאה.

אפשר לשים קישורים גם בפרופיל שלכם וגם כשאתם עונים או שואלים שאלות. לכן זהו מכרה של זהב שאסור להתעלם ממנו.

Reddit: רדיט הוא אוסף של קישורים, דיונים ומדיה בנושאים שונים ומשונים.

החל משאלות על ריח רע מהפה ועד סרטונים של כלבים שנופלים לברכה… בכל מקרה, היתרון הגדול ב-Reddit הוא שכל קישור בפיד הראשי זוכה לחשיפה עצומה. החדשות הטובות פחות הן שלאתר יש מנגנונים נגד פרסום עצמי וכמובן קישורים ממומנים, לכן צריכים להיות זהירים כשמנסים לחלץ ממנו תנועה אורגנית.

Slideshare: הרבה אנשים מתייחסים אל סליידשר כחלופה פשוטה ל-Powerpoint, אבל אם עושים לשנייה סוויצ' במוח ומבינים שהוא יכול גם לשמש לשיתוף ידע (זה אפילו כתוב ב-Title…) ומעצבים את המצגות בהתאם, הוא יכול להיות מקור נהדר לתנועה נכנסת.

יש לשים לב שבניגוד למקורות תנועה אחרים, התנועה היא לא מטורפת (רוב המצגות הפופולאריות לא עוברות את ה-50,000 צפיות), אבל היא בהחלט איכותית.

פינטרסט: אם ברוב האתרים החברתיים ממש מתאמצים להחביא קישורים, בפינטרסט הם נמצאים מול העיניים כשלוחצים על התמונה המוגדלת או פשוט עוברים עם העכבר על התמונה המוקטנת בלי ללחוץ עליה. אני מניח שמדובר בעניין של זכויות יוצרים וכו'. בכל אופן, אם אתם מעלים מדיה יוצאת דופן לאתר שלכם, אל תשכחו לשתף. מובן שאתם יכולים לשתף מדיה מכל אתר אחר.

לינקדין: כדי להגיע לקישורים שלכם בלינקדין צריך לעבור דרך הפרופיל ואז להיכנס לפרטי יצירת קשר, אבל עדיין חשוב לשים את כל האתרים הראשיים שלכם שם. אתם גם יכולים לתת Title  שמציג כל אתר בהקשר הנכון.

לסיכום

מלבד גוגל, יש עוד מקורות תנועה רבים וטובים ברשת ששווה להכיר. המקורות האלו יכולים לשמש מעין תעודת ביטוח עבור ימים לא טובים בגוגל שימנע מהאתר שלכם להתרסק, במיוחד אם אתם תלויים בו מבחינה כספית.

נהניתם? ספרו לחבריכם 🙂

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו