פרסום באינדקסים בחינם ובתשלום – האם זה עדיין רלוונטי?

רישום לאינדקסים או פרסום באתרי אינדקס זאת פרקטיקה עתיקת יומין שמבוצעת בעיקר משיקולי קידום העסק ויצירת מעין נוכחות ראשונית של העסק באינטרנט.

נשאלת השאלה – האם רישום לאינדקסים זאת עדיין פעולה אפקטיבית גם כיום?

רישום לאינדקסים – טיפה רקע

לא כולם יודעים זאת, אבל האינדקסים היו מבין האתרים הראשונים ברשת: כשרשת האינטרנט רק החלה להיפתח אל הקהל הרחב אי שם באמצע שנות התשעים, מנועי החיפוש היו עדיין פרימיטיביים ביותר, תחום הקידום באינטרנט לא ממש היה קיים ולמעשה כמעט לא היו אלגוריתמים שהתפקיד שלהם היה לחפש אתרים על פי מילות מפתח, וגם אלו שכן היו קיימים היו פרימיטיביים להחריד.

פרסום באינדקסים

לכן, רוב "מנועי החיפוש" של פעם הוסיפו אתרים באופן ידני כמו שמוסיפים נושאים לאינדקס בספר לאוסף מאמרים או אנציקלופדיה.

אתרים כמו יאהו ואפילו הרבה מאוד אתרים בארץ כמו למשל וואלה, תפוז, ונענע ז"ל התחילו כאינדקסים. במרוצת הזמן התפתחו מנועי חיפוש מתוחכמים יותר ויותר, וכך היה פחות ופחות צורך באינדקסים.

אבל האינדקסים ממש לא מתו

אף על פי שהאינדקסים החלו כפתרון פרימיטיבי לטכנולוגיה שהיום התפתחה באופן משמעותי, באופן מפתיע היום יש עדיין מספר אין-סופי של אינדקסים ברשת.

יש לכך כמה סיבות מעניינות למדי מבחינת SEO ובכלל:

  1. כפי שאפשר להבין, האינדקסים היו מבין האתרים הראשונים ברשת וחלקם פשוט נשארו כסוג של "אתרי רפאים" על שרתים שונים.
  2. אינדקסים רבים עדיין מזרימים תנועה יפה מגוגל ולכן הבעלים שלהם שומרים עליהם ומעדכנים אותם עד כמה שהם יכולים.
  3. לצד האינדקסים הוותיקים, יש עדיין אנשי SEO שיוצרים אינדקסים כדי להתברג על הרבה מילות מפתח. האינדקסים האלו לא בהכרח איכותיים (חשוב מאוד להמשך), אבל הם קיימים.

אינדקסים חינמיים, אינדקסים בתשלום, נישתיים ו-"מגה אינדקסים"

במקרים רבים עדיין יש צורך באינדקסים מתמחים.

למשל, חשבו על כל בעלי המקצוע ביישוב מסוים. אם אנחנו מחפשים אותם בגוגל, אנחנו צריכים לאתר של כל אחד מהם ולנסות להעריך אם יש כאן בעל מקצוע אמין או סתם חאפר (גוגל מיי ביזנס הוא לא תמיד הכלי הכי נוח למטרה הזו).

באינדקסים שמתמחים באנשי מקצוע אפשר לרוב למצוא מספר גדול של המלצות ודירוג בעלי מקצוע. אומנם גם כאן יש מניפולציות, אבל לא באחוזים גבוהים כמו בעמודים הראשונים של גוגל (לשם רוב המקדמים יכוונו את החיצים שלהם).

מכאן נוצרו גם "מגה אינדקסים" שמציגים מגוון רחב של קטגוריות על פי חלוקה גאוגרפית או שמתמחים בנישה ספציפית מאוד כגון מסעדות.

בארץ יש אתרים כמו דפי זהב, 144, Rest, תן ביס ועוד המון, ואפשר גם להכניס אפליקציות כמו easy לנישה הזו. בחו"ל יש הרבה יותר אינדקסים ואת חלקם כמו TripAdvisor אתם בוודאי מכירים.

בחלק גדול מהמגה אינדקסים האלו יש מיני אתרים לעסקים שאין להם כוח להתעסק עם בניית אתר בחברה מקצועית והם יכולים לרכב על המוניטין של אתר האב מבחינת SEO.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

רישום לאינדקסים – האם זה שווה את העבודה?

אם נתמקד בהווה, יכול להיות שעד עכשיו בכלל לא חשבתם על רישום באינדקסים או שהרישום היחיד באינדקסים שיש לכם הוא בגלל רישום שחברת SEO קודמת או בעל האתר עצמו (במקרה שהוא לא שלכם) ביצעו.

אבל אם ניקח את ההווה ונתחשב בכל מה שציינתי למעלה, בהחלט יש חשיבות לרישום באינדקסים, הנה היתרונות הבולטים שבהם (את חלקם אתם בוודאי כבר מנחשים על סמך מה שכתבתי למעלה):

1. קישורים

מרבית האינדקסים לא יתנו לכם קישורים רגילים שמעבירים "מיץ" לגוגל, אבל גם קישורי Nofollow מעבירים תנועה ולא מזיקים. בין שההשפעה הזו משמעותית ובין שלא, קישורי nofollow חשובים כדי להקנות לאתר שלכם פרופיל קישורים טבעי.

2. תנועה ו"רכיבה" על הקידום של האינדקס במסלולים מודגשים

האמת היא שפרסום במסלול חינמי בדרך כלל לא ייתן לכם הרבה מבחינת תנועה, אלא אם כן מדובר באתר שמתמקד באזור קטן מאוד (למשל, רשימת עסקים במועצה מקומית של כמה אלפי תושבים). מנגד, חלק ממסלולי הפרסום המובלטים יכולים להיות שווים את הכסף ולהזרים אליכם תנועה מהאינדקס עצמו, תנועה שמגיעה לרוב מגוגל עצמו אל תוך האינדקס ומשם מופנית אליכם.

בחלק מהמסלולים תקבלו גם קישור רגיל שאותו לא תקבלו במסלול החינמי (כדי למנוע מספאמרים להוסיף עסקים מפוקפקים לאינדקס).

3. אזכורים (NAP)

NAP הם ראשי תיבות של Name, Address, Phone שאלו בעצם – שם, כתובת וטלפון באנגלית (אף על פי שבדרך כלל יהיו גם פרטים נוספים).

אלו הם הפרטים העיקריים דרכם גוגל מזהה עסקים מקומיים גם אם במקור אין קישור "פיזי" לאתר שלהם. אתם אומנם מקלידים את כל הפרטים האלו בפאנל הניהול של Google My Business ("גוגל לעסק שלי") ואפילו מאמתים שהעסק קיים דרך קוד ה-PIN שנשלח אליכם לתיבת הדואר הפיזית, אבל לגוגל יש גם סיגנלים של אמינות שאותם הוא לוקח בין היתר מאזכורים פשוטים ברשת.

לדוגמה, אם הכתובת תואמת בכל המקורות, הוא כנראה ייתן לה מדד אמינות גבוה יותר, מה שישפיע לטובה על חיפושים באזור.

למדריך שלי בנוגע לאזכורים ותרומתם לקידום אתרים.

4. מקור נוסף להמלצות מבחינת גוגל

כמו שכתבתי, בהרבה אינדקסים יש המלצות.

אם בהמלצות האלו יש מידע מובנה / סכמה (Structured Data) אותו גוגל יכול להבין, ייתכן שגם לכך תהיה השפעה חיובית על הקידום המקומי.

מלבד זאת, יש לכלל הנתונים באתרים חיצונים השפעה על הפאנל שמופיע לצד השם שלכם כשמחפשים אתכם ספציפית (הפאנל הזה הוא למעשה גרף הידע של גוגל, ה-Knowledge Panel). נכון, גם הפאנל הזה מתמלא גם על פי אתר הבית שלכם והפרטים שאתם מזינים ל-Business, אבל תמיד טוב שיש "גיבוי".

איך לבחור אינדקס טוב (ובאיזה אתם ממש לא רוצים שהאתר שלכם ירצה רשום!)?

מכיוון שאינדקסים לא אמורים להיות מקור הקישורים הראשון והעיקרי שלכם, הזמן שיש לכם לרישום האתר באינדקסים הוא מועט יחסית, ואתם צריכים לדעת באילו לבחור.

יש באינטרנט המון רשימות של אינדקסים חינמיים ואינדקסים בתשלום, אינדקסים בארץ ובחו"ל (שימו לב שבאנגלית המונח היותר מקובל הוא Directories), אבל למצוא רשימות טובות ומעודכנות זה לא תמיד פשוט. לכן אל תלכו בהכרח על רשימות של עשרות או מאות אינדקסים, הן בדרך כלל אלו עם מספר גדול של אינדקסים שהם לא רלוונטיים.

אם אתם בוחרים ללכת על הרשימות האלו, קודם כול אחדו אותן. דבר שני, הוציאו החוצה את כל האינדקסים שלא עובדים לפני שאתם מתחילים בעבודה, זה פשוט נוח יותר וייתן לכם יותר מוטיבציה. דבר שלישי, שימו לב ממתי תאריך העדכון האחרון. אם הוא לא רשום באתר הבית, יכול להיות שהוא רשום בתוך הכרטיס של "העסקים האחרונים שנוספו".

אם אתם רוצים לחפש אינדקסים איכותיים לבד איכותיים, השיטה המומלצת יותר לדעתי (לפחות בארץ), חפשו את השם של המתחרים שלכם במקומות הראשונים בגוגל וסננו את האתר שלהם עצמם. לדוגמה, אם אתם רוצים לדעת איפה עסק מסוים רשום, תוכלו להשתמש בשאילתות כמו:

"שם העסק" אינדקס עסקים

לסיכום, מהם אינדקסים טובים?

  • אינדקסים שהתעדכנו לאחרונה (חפשו את תאריך ההוספה של העסקים האחרונים)
  • אינדקסים שיש בהם בקרה וסינון ספאמרים
  • אינדקסים עם חלוקה פנימית לעמודים
  • אינדקסים שיש בהם יחסית הרבה שדות מידע לכל עסק
  • בעדיפות: אינדקסים שנותנים לכם קישור אמיתי
  • רצוי שלפחות חלק מהאינדקסים יהיו אינדקסים מתמחים

ומאילו אינדקסים כדאי להתרחק?

  • אינדקסים מלאים בפרסומות ובקישורים לאתרים חיצוניים
  • אינדקסים שרואים באופן ברור שאף אחד לא מפקח עליהם ואפשר להכניס אליהם עסקים במהירות (ספאם והרבה!)
  • אינדקסים שבהם יש אינספור קישורים גם בתוך תת קטגוריות בלי חלוקה לעמודים
  • אינדקסים שמשהו שבור בעיצוב שלהם (קורה לא מעט באינדקסים ישנים)

מעבר לכך, השתמשו בהיגיון בריא כמו שאתם יודעים להבדיל בין אתר מושקע ועדכני ובין אתר שכנראה כבר ידע ימים טובים יותר…

עבודה נעימה!

מדריכים נוספים:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו