האלגוריתם של גוגל – איך זה בעצם עובד? (פחות או יותר…)

גם לכם יצא לחשוב פעם איך זה יכול להיות שבין מיליארדי הדפים שקיימים ברשת האינטרנט יודע מנוע החיפוש של גוגל להחזיר לנו דווקא את הדפים הכי מתאימים (בדרך כלל) לשאילתת החיפוש שלנו, וכל זאת בשבריר של שניה?

אם התשובה שלכם בעניין הזה היא חיובית, המאמר הזה הוא בשבילכם, ואם אתם רוצים ללמוד יותר על קידום אתרים בגוגל – על אחת כמה וכמה.

האלגוריתם של גוגל

האלגוריתם של גוגל – איך זה עובד?

האתגר של גוגל בהחלט לא פשוט:

יש לה הרבה פחות משניה של חסד שמעניקים לה המשתמשים במנוע החיפוש, לפני שהיא נדרשת להציג, בצורה מסודרת, את התוצאות המתאימות ביותר לכוונת החיפוש של המשתמש.

על הדרך, היא צריכה לדאוג להחזיר רק תוצאות בטוחות, של אתרים מאובטחים, סמכותייים, שהוכיחו שהם יודעים להגן על המידע של המשתמשים, להתאים את תוצאות החיפוש לדפדפן שבו עושים המשתמשים שימוש, לגוון בתוצאות החיפוש ועוד.

גוגל נדרשת גם להתחשב במיקום הפיסי שבו נמצא המשתמש.

אם הוא נמצא בקרית שמונה, ומחפש פנצ'ריה, לא סביר יהיה להחזיר לו תוצאות של פאנצ'ר מאכר מאשקלון. כמו כן, גוגל מנהלת מידע אודות היסטוריית החיפושים של הגולש, ומתחשבת ברמת המומחיות של מקורות המידע המוצגים לו בדפי תוצאות החיפוש.

אתגר נוסף שגוגל צריכה להתחשב בו הוא מידת העדכניות הנדרשת (Freshness) של המידע.

שאילתות הנוגעות לחדשות ספורט חייבות להחזיר תוצאות עם רמת עדכניות גבוהה.

לעומתן, הגדרות מילוניות יכולות להיות סטטיות יחסית, וגוגל לא בהכרח יפנה לחפש הגדרה מילונית מעודכנת יותר מזו שמצא.

מה בתפריט?

במאמר הזה אנסה לסקור כמה מן ההיבטים החשובים בפעילות האלגוריתם של גוגל, כפי שגוגל עצמה משתפת בהם את קהילת מקדמי האתרים.

מובן מאליו שברשת רצות הנחות, מבוצעים ניסויים חשובים, מועלות ספקולציות, נלקחים הימורים שונים וכל אלה מעמיקים הרבה יותר.

במאמר הזה לא אתייחס אליהם, בעיקר משום שהם לא נובעים ממקור רשמי. בואו נתחיל.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

בתור התחלה, אני מצרף פה סרטון שעשיתי בנושא, שנותן הסבר כללי על דרך הפעולה של גוגל:

ניתוח מילות החיפוש

האתגר הראשון איתו מתמודד גוגל בהקשר הזה של התמודדות עם שאילתות הגולשים הוא ניתוח מילות החיפוש.

בפרט, יש אוסף של בדיקות שתבצע גוגל על שאילתת החיפוש כדי לוודא שהיא מבינה אותה כראוי.

חלק מן הבדיקות האלו מתייחסות לשגיאות כתיב.

גוגל תנסה להבין מהו החיפוש האמיתי שעמד מאחורי כוונת המשתמש כשבחר לחפש שאילתת עם טעויות כתיב או הקלדה.

בדיקה נוספת שגוגל תבצע בעת ניתוח שאילתת החיפוש תהיה מיפוי המשמעות של המילים בתוך הקונטקסט. למילים מסוימות ישנה, לעיתים, יותר ממשמעות אחת, וגוגל משקיעה את המשאבים הנדרשים כדי להבין את המשמעות הנכונה בהקשר של ביטוי החיפוש.

כמו כן, גוגל תנסה לאתר מילים נרדפות ולהין מה היא יודעת על חיפושים שבוצעו עבור מילים כאלו, וכיצד התנהגו הגולשים כשנחשפו לתוצאות החיפוש שהחזירה בעבר.

עדכון RankBrain שגוגל השיקו ב-2015 שיפר משמעותית את היכולת הזאת.

הסבר על כך בסרטון:

בדיקות נוספות שתבצע גוגל בעת ניתוח מילות החיפוש תשמשנה בניסיון להבין האם השאילתא היא כללית או ספציפית, האם הגולש מצפה לקבל בעבורה מאמר מקיף וארוך או נתון ספציפי ומיידי כבר בדף תוצאות החיפוש, האם הגולש מצפה למגוון של תשובות או שאחת תהיה מספקת.

למשל, בחיפושים הנוגעים למזג האוויר, לרוב יצפה הגולש למצוא את שחיפש כבר בדפי תוצאות החיפוש, ויהיה מעוניין פחות בלינקים לאתרי מזג אויר למיניהם. כמו כן, ברוב המקרים, יסתפק הגולש בתוצאה הראשונה שתוצג לו. משהו כזה:

מזג אוויר בתל אביב

לעומת זאת, בעת חיפוש כמו: "מה צריך לדעת לפני שלוקחים משכנתא?" יצפה, ככל הנראה, הגולש למדריך מפורט, וסביר יהיה להניח שינסה לקרוא או לחות לסקור כמה כאלה עד שיחליט איזה מהם יתאים לו בצורה הטובה ביותר.

מציאת התאמות לחיפוש

האתגר הבא שאיתו צריכה גוגל להתמודד הוא מציאת תוצאות חיפוש שהן מועמדות טובות להצגה למשתמש.

באילו אינדיקציות יכולה גוגל להשתמש כדי לדעת האם עמוד אינטרנט מסוים הוא רלוונטי לשאילתא שביצע הגולש?

אחת הבדיקות האלו יכולה לכלול התייחסות לקיום מילות המפתח העיקריות שחיפש הגולש במקומות אסטרטגיים באתר היעד: בכותרת המטא של העמוד, בתיאור המטא של העמוד, בכותרת הראשית בגוף הדף, כחלק אינטגרלי מן התוכן ובאחת או יותר מכותרות המשנה. בעצם כל מה שנכנס תחת "אופטימיזציה" לעמוד.

מובן מאליו שמדובר בתנאי הכרחי אבל לא מספיק.

עבור שאילתת חיפוש מסוימת מיליוני עמודי אינטרנט יכולים להיות רלוונטיים אם מסתמכים על בדיקת קיום מילות מפתח בלבד.

זאת הסיבה, שגוגל מקפידה, בין היתר, לבדוק גם אינטראקציות קודמות של משתמשים מול תוצאות חיפוש שונות שהוצגו להן, ואשר כללו חלק ממילות המפתח האלו. נתוני האינטראקציה המצטברים האלו משמשים את מנוע החיפוש הגדול בעולם כדי ללמוד ולבצע שיפור מתמיד באלגוריתם החיפוש שלה.

איכות התוכן

האתגר השלישי שעומד לנגד עיני מנוע החיפוש הגדול בעולם, הוא הניסיון לאמוד ולהעריך את איכות התוכן הקיים בעמוד אינטרנט מסוים.

כיצד ניתן להעריך איכות של תוכן אשר נמצא בעמוד אינטרנט?

בתכלס, לנו, המשתמשים במנוע החיפוש, המשימה היא קלה ופשוטה.

סריקה בעין של התוכן, זיהוי כותרות וכותרות משנה, הבנה מסויימת לגבי סגנון הכתיבה ורמת הבהירות של התוכן – כל אלה יכולים לעשות את העבודה.

עבור מנוע החיפוש – המשימה קשה בהרבה. עבור נושא מסוים יכולים להתפרסם עשרות, מאות ואולי אפילו אלפי מאמרים שמסבירים בדיוק את אותה נקודה. איך יכול מנוע החיפוש לזהות אילו מן התכנים נחשב לאיכותי יותר?

זאת ועוד, האתגר הזה מתעצם לנוכח העובדה שאתרי ספאם המכילים מילות מפתח ברמת צפיפות רלוונטית מופיעים וצצים מיום ליום יותר ויותר.

גוגל עושה שימוש, כך על פי הצהרתה, באלגוריתמים מתקדמים לזיהוי והערכת איכות תוכן (אחראי לזה בין היתר עדכון פנדה) והתוצאות שלהם משתקפות, כמובן, בדפי תוצאות החיפוש עבור שאילתות חיפוש רלוונטיות.

הצגת התוצאות הטובות ביותר

לאחר שלב הערכה מגיע שלב ההחלטה: מרגע שזיהה מנוע החיפוש תוצאות חיפוש שונות אשר רלוונטיות לשאילתא שביצע המשתמש, עליו יהיה לקבל החלטה על דירוג, מיון, ושיקוף התוצאות האלו בתצורה הטובה ביותר לגולש.

נשאלת, אם כן, מה טוב לגולש:

  • האם המשתמש היה רוצה לקבל תוצאות מגוונות ככל האפשר או תוצאות אחידות?
  • האם המשתמש היה רוצה לקבל תוצאות שנטענות במהירות או כאלו שמזדחלות לאט לאט?
  • האם המשתמש גולש מהמובייל או מן מן המחשב?
  • איזו תוצאה תתאים יותר למכשיר שבו הוא עושה שימוש? לדפדפן שלו? לרזולוציית המסך שלו?
  • ועוד…

הקשר והגדרות

אתגר משמעותי נוסף שצריך להתייחס אליו מנוע החיפוש הוא הבנת ההקשר של החיפוש שמבוצע על ידי הגולש.

למשל, המיקום בעולם ממנו מבוצעת השאילתא יכול להיות קריטי להבנת כוונת החיפוש: בעוד שבארצות הברית המונח Football מתייחס למשחק הספורט שבו ניצבים השחקנים על המגרש עם מגנים וקסדות, הרי שאותו מונח בבריטניה יוביל לתוצאות מעולם הכדורגל המוכר לנו מישראל.

כמו כן, גוגל עושה שימוש גם בהיסטוריית החיפוש של הגולש, וכן במועד שבו מבוצע החיפוש כדי לספק תוצאות טובות ורלוונטיות יותר.

חיפוש אחר שם של אירוע שמתקיים במדינה אחרת בעוד חודשיים יוביל בסבירות גבוהה לקבלת מידע כללי על האירוע, בעוד שחיפוש אחר האירוע הזה במועד המדויק וממדינת היעד, יוביל לתוצאות כמו ניווט ופרטים נוספים על דרכי גישה וכו'.

לסיכום

לאלגוריתם החיפוש של גוגל יש, כמובן, עוד לא מעט אתגרים שונים, שעליהם הוא נדרש לתת מענה.

סביר יהיה להניח שגוגל עושה שימוש באמצעים מתוחכמים כדי לאמוד את שביעות רצון הגולשים מן התוצאות השונות המוצגות להם בעבור שאילתות שהם מבצעים, ומעדכן ומשכלל את הדרך שבה הוא אוסף ומארגן מידע עבור המשתמשים השונים שלו, בהתאם.

חשוב יהיה לזכור: האינטרס של מנוע החיפוש, בסופו של יום, הוא להגביר את האמון של המשתמשים השונים בתוצאות שיקבלו עבור שאילתות שיבצעו. כך, יוכל מנוע החיפוש של גוגל לעודד עוד ועוד גולשים לעשות שימוש תדיר במנוע החיפוש, מה שצפוי יהיה להגדיל באופן משמעותי את ההכנסה שלו.

מדריכים נוספים שלא כדאי לכם לפספס

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו