רעיונות שיווק לעסק קטן: רעיונות לשיווק עסק שכל בעל עסק צריך להכיר!

ניהול עסק קטן או שיווק עסק קטן, יודע כל מי שעושה זאת בפועל, הוא משימה לא פשוטה.

מצד אחד, כמות המשימות שבהן צריך לטפל בית העסק היא אינסופית, ומצד שני, כמות המשאבים העומדים לרשותו היא בדרך כלל מוגבלת.

רעיונות שיווק לעסק קטן

כשבוחנים את זירת השיווק – שם הדברים אף יותר מורכבים.

שיווק עסק קטן – מה בכל זאת אפשר לעשות, בעולם התחרותי של היום?

לעסק קטן אין את היכולת המעשית להתמודד מול המחירים שמציעים העסקים הגדולים בנישה שלו, לא להחזיק מלאים דומים לשלהם, לא לפנות לקהלים שונים עם מגוון גדול של מוצרים, וגם לא להחזיק אנשי מקצוע מומחים בתחומם בכל תחום שבו העסק זקוק לשירות שלהם.

זאת הסיבה, שחשוב מאוד לעסק קטן להיות סופר אפקטיבי, יעיל, משימתי וענייני בכל הקשור לניהול העסקים שלו.

במאמר הזה אנסה להתמקד בנקודות חשובות שצריך, לדעתי לבצע כל עסק קטן כדי להצליח ולהצמיח את העסק לאורך זמן.

בנוסף אני ממליץ לכם מאד לצפות בסרטון הבא בו אני נותן כמה טיפים לעסקים לאחר מעל 12 שנים בעולם העסקי:

1. בניית נכס דיגיטלי לעסק

ברור שבעידן המודרני עסק בלי נכס דיגיטלי שמסייע לקהל הלקוחות שלו למצוא את העסק, לאתר את השירותים שלו, להבין אילו מן המוצרים קיימים במלאי, מהן שעות הפתיחה של העסק, וגם לצרוך תוכן איכותי שקשור בנישה שבה פועל העסק – הוא עסק שפועל בנישה ייחודית שמאפשרת זאת, או שתוחלת החיים שלו קצובה ממילא.

אבל, כדי שלא תבינו את הכוונה שלי לא נכון, כאשר אני מצייין שעסק צריך שיהיה ברשותו נכס דיגיטלי, אני לא מתכוון בהכרח לאתר אינטרנט. אתר אינטרנט הוא רק צורה אחת של נכסים דיגיטליים אפשריים, וגם הוא מתחלק לתתי נישות: ישנם אתרים תדמיתיים, אתרי בלוג, אתרי חנויות, דפי נחיתה, ועוד סוגים רבים נוספים של אתרים.

כאשר אני מדבר על נכסים דיגיטליים אני מתכוון לכל מקור אינטרנטי שיכול לייצר לעסק הכנסות: זה יכול להיות דף פייסבוק פופולרי במיוחד, פרופיל אינסטגרם של ידוען, קבוצת פייסבוק שבאמצעותה מנוהלת קהילה, בלוג מקצועי על גבי תשתית רשת בלוגים ועוד.

ובכן, לאחר שעסק החליט מהי הפלטפורמה המתאימה לו ביותר לניהול נכסיו הדיגיטליים, בהתחשב בכמות הזמן, התקציב וכוח האדם שהוא מסוגל להקצות לנושא, אנו יכולים להמשיך הלאה.

2. מיקוד בקהל יעד

לעסק קטן לא קיימת הפריבילגיה להתפזר במסרים השיווקיים שלו ולפרסם את המוצרים והשירותים שלו לקהל הרחב.

תצורת עבודה כזו, של פרסום לא ממוקד תגרום לשתי בעיות מרכזיות שתשפענה על כלל תהליכי העבודה בעסק: הראשונה – פספוס קהל יעד שהיה יכול לבצע רכישות ולהתקשר מול בית העסק לטווח הארוך.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

השניה – הזרמת קהל גולשים לא רלוונטי לנכסים הדיגיטליים של העסק, כזה שישאל הרבה מאוד שאלות, לא יביע עניין אמיתי בשירותים שהעסק יכול לספק לו, ויעסיק את מערכי התמיכה והשירות לשוא.

לכן, המשימה הראשונה לאחר הקמת הנכסים הדיגיטליים של העסק היא מיקוד בקהל היעד הרלוונטי שלו מעוניין העסק לשווק. תפקידו של העסק הוא להבין היכן נמצא קהל היעד, איפה הוא פועל, מהם הזמנים שבהם הכי טוב לפנות אליו, מה מניע אותו, למה הוא זקוק, ומה, למעשה, ימשוך את תשומת ליבו וישיג את הקשב שלו.

3. מיקוד בשירותים ומוצרים

בדיוק כפי שבית עסק קטן לא יכול לשווק לקהל הרחב בצורה לא ממוקדת, כך גם כדאי יהיה שבית עסק קטן יבצע בנוגע לשירותים והמוצרים שהוא מציע.

בסופו של יום, לא כל המוצרים והשירותים שהעסק מציע יכולים להיות רווחיים, ולכן, אחת הפעולות שחשוב שעסק קטן כזה יבצע, היא איתור אותם שירותים שאינם רווחיים עבורו, והסרתם מקטלוג השירותים של העסק.

לדוגמה, עסק שמוכר שירותי קידום אתרים או SEO יכול להחליט שלעסקים עם תקציב קטן מרף מסוים, הוא לא יהיה מסוגל לספק שירות, לא משום שלא ניתן לבצע זאת בפועל ולהרוויח, אלא משום שההשקעה, אפילו המנטלית, ביצירת הקשב לאותו לקוח, אינה כדאית בראיית עלות תועלת, ואל מול האלטרנטיבות.

4. לחשוב כיצד להעלות את הערך מן הלקוח

עסק קטן, כידוע, מתאפיין בדרך כלל בכמות קטנה, יחסית, של לקוחות.

לכן, הרבה פעמים, כדאי לעסק קטן לנסות ולהעלות את הערך של לקוח מסוים, הרבה יותר מאשר לנסות ולגייס לקוח אחר.

למשל, עסק שבונה אתרים ללקוחות, יכול להציע להם, אם הוא אכן מתמחה בכך, גם שירות קידום אורגני של האתר.

בצורה כזאת, הוא יכול לספק להם שירות איכותי יותר משום שכידוע קידום אתרים בתצורה האופטימלית שלו הוא משימה שצריכה להתחיל עוד לפני שהאתר מוקם ונבנה.

לכן, אחת הפעולות הקריטיות ביותר שצריך עסק קטן לשלב בתהליכי העבודה שלו, הוא להבין איך עוד הוא יוכל לתרום ללקוח קיים, וכיצד הוא יכול, למעשה, לגבות מלקוח קיים יותר כסף.  

5. הקמה ועריכה של ניוזלטר

תוכן ערכי, משמעותי, כזה שבאמת עונה לשאלות של גולשים ומתעניינים בתחום, מקל עליהם את מלאכת ההתמצאות בנישה שבה פועל העסק, מסביר להם כיצד הדברים עובדים, וגם מסייע להם במציאת פיתרון – הוא דרך מצויינת לקדם עסק קטן.

אחת הדרכים להנגיש תוכן כזה היא באמצעות ניוזלטר (רשימת תפוצה). רבים מן העסקים פועלים על מנת לייצר לעצמם רשימות תפוצה איכותיות, בהתאם לכללים שמגדיר חוק הספאם, ומדוורות להם את התוכן הערכי באמצעות דואר אלקטרוני או באמצעים אחרים.

חשוב יהיה להבין שלתוכן המופץ לקהל מתעניינים או עוקבים אחרי העסק ישנם שני תפקידים מרכזיים: הראשון – יצירת ערך אמיתי ומתן מענה איכותי לשאלות של גולשים, כאמור. השני, לשמש כסוג של שעון מעורר או תזכורת לקיומו של העסק.

סיפור מוכר מדבר על בית דפוס שנהג לשלוח בדיוור רגיל (לא אלקטרוני) פלאיירים ללקוחותיו.

ביום אחד הגיע פרוספקט כזה, עם צבעי הלוגו של בית הדפוס, לאחת הלקוחות של בית הדפוס שניסתה במשך כמה ימים לנסות ולהיזכר בשמו ומענו של בית הדפוס כדי לבצע הזמנה נוספת. במקרה הזה, היא אחזה בפרוספקט שנשלח אליה, אולם לא כדי לקרוא את התוכן שלו, אלא רק על מנת להיזכר בשמו ובפרטי הקשר של בית הדפוס.

6. רישום בגוגל מיי ביזנס

רישום בית העסק בפלטפורמה מבית גוגל – גוגל מיי ביזנס היא בהחלט צעד נבון, בעיקר לעסקים מקומיים, כאלו שאין להם אתר אינטרנט מושקע ומקודם.

הפלטפורמה הזאת של גוגל מאפשרת לבית עסק לנהל כרטיס עסק שיעלה בדפי תוצאות החיפוש עבור שאילתות רלוונטיות שיבצעו גולשים. כדי להשיג תוצאות אפקטיביות, נדרש בית העסק למלא כמה שיותר נתונים בכרטיס העסק שלו, לצרף תמונות להמחשה, לאמת את כתובתו, ולשמור על עקביות הנתונים הן בכרטיס העסק והן באמצעות האזכורים השונים ברשת.

התוצאה, בסופו של דבר , של שימוש בכרטיס העסק בגוגל היא להצליח ולשים את העסק על מפת הדיגיטל, גם כשאין ברשותו אתר אינטרנט פעיל שהשוקעו בו משאבים רבים בקידום האתר.

בגוגל מיי ביזנס יכולים הגולשים למצוא פרטי מידע שונים אודות העסק כמו שעות הפתיחה של העסק, כתובתו, דרכי ההגעה אליו וגם להגיב ולדרג את העסק. בצורה כזו, יכולים הגולשים גם להתרשם מן הגישה השיווקית של העסק, בכל הקשור למענה לתלונות ומענות של גולשים. למעשה, מדובר בהזדמנות פז לעסקים שידעו לנצל את הפלטפורמה הייחודית הזאת.

כמו כן, גוגל מיי ביזנס יכול לסייע לעסקים להיות מדורגים בתוצאות החיפוש גם על חיפושים לוקאליים, שכן מיקום העסק על גבי המפה ידוע לגוגל.

אני מצרף כאן מדריך מצולם ופרקטי על קידום בגוגל מפות:

בנוסף ממליץ מאד לעבור על המדריך שלי על קידום בגוגל מפות שיעזור לכם להתקדם גם בתוצאות של גוגל מפות.

7. ניהול קהילה בפייסבוק

לא. לא מדובר בטעות. הכוונה לא הייתה לניהול קבוצה בפייסבוק אלא לניהול קהילה בפייסבוק. עסק קטן שרוצה להתבלט ולהגיע לקהל עוקבים ומתעניינים גדול ככל האפשר, יכול בהחלט לבחור באופציה של הקמת קהילה סביב אג'נדה שהוא יוביל בנישה המדוברת.

מה זה אומר?

נניח לרגע, שאתם מנהלים עסק בתחום התזונה והשמירה על הכושר.

יש הרי אינספור דיאטות שונות, שלכולן יתרונות וחסרונות. מה מחבר אנשים לדיאטה מסויימת? יש שיגידו שאלו התנאים האובייקטיבים שבהם היא מתבצעת, ההתאמה שלה לאורח החיים של מי שבוחר בה ועוד, אולם תשובה לא פחות הגיונית, היא הקהילה שסביבה.

למשל, שומרי משקל הבינו את הקונספט שביצירת קהילה כבר לפני שנים: אנשים שמגיעים למפגשים השונים מצליחים להחזיר מעמד בעקבות התמיכה שהם מקבלים מחברי הקבוצה, כולם יכולים לשתף את הקשיים שבהם הם נתקלים וגם לספר ולראות סיפורי הצלחה של אחרים.

הערכים המשותפים הללו מייצרים קהילה, אותה ניתן לנהל במגוון רחב של פלטפורמות, ובאופן ספיציפי גם באמצעות קבוצת פייסבוק.

עסק קטן, שמעוניין להגדיל את החשיפה שלה הוא זוכה מקהל היעד הרלוונטי לתחום שבו הוא מציע שירותים, יכול בהחלט לבחור להקים ולנהל קהילה כדי להשיג את מטרתו.

8. ניהול שיתופי פעולה

בסופו של יום, עסק קטן הוא מוגבל ביכולת שלו להגיע לקהל היעד הרלוונטי בהיעדר משאבים והזדמנויות לבצע זאת. לכן, לא מעט עסקים קטנים בוחרים באפשרות לשתף פעולה עם עסקים אחרים כדי לייצר אלו לאלו לידים איכותיים שיכולים להבשיל ללקוחות משלמים ואף ללקוחות חוזרים.

לדוגמה: תקליטן יכול לשתף פעולה עם שירות קייטרינג לחתונות: הוא יפנה אליהם לקוחות שמגיעים אליו ועדיין לא בחרו את שירות הקייטרינג שלהם, והוא יזכה להפניות מצידו של שירות הקייטרינג עבור לקוחות שטרם התקשרו עם תקליטן לחתונה.

שיתופי פעולה שהם Win Win לשני הצדדים לא חייבים לכלול העברת תמורה הדדית זהה בין הצדדים: בהחלט ייתכן כי עסק אחד ישלם בתמורה כספית לעסק אחר על כל הפניה כזאת.

למעשה, מדובר יהיה בעמלת תיווך והפצה.

לפני סיום, ממליץ לכם לצפות גם בסרטון שלי שייתן לכם השראה והמלצות על ניהול צ'קליסטים למטרת קידום העסק:

מדריכים נוספים:

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו