בעולם הפרסום הדיגיטלי, שבו מיליארדי חשיפות פרסומת נקנות ונמכרות בזמן אמת בכל שנייה, השקיפות והאמינות הן המפתח להצלחה.
עם זאת, התעשייה סבלה במשך שנים מנגע חמור של הונאות, ובמיוחד מתופעה המכונה "זיוף דומיינים" (Domain Spoofing), שבה גורמים זדוניים מוכרים שטחי פרסום מזויפים וגונבים הכנסות המיועדות לבעלי אתרים (פאבלישרים) לגיטימיים. כדי להילחם בתופעה זו, ארגון ה-IAB Tech Lab (הלשכה לפרסום אינטראקטיבי) יזם ב-2017 פתרון פשוט אך גאוני: Ads.txt.
במדריך זה אסביר מה זה קובץ ads.txt, מדוע הוא קריטי לכל בעל אתר המציג פרסומות, כיצד ליצור, ליישם ולתחזק אותו נכון, ונעסוק גם בנושאים מתקדמים כמו sellers.json ו-app-ads.txt.
בין אם אתם בלוגרים מתחילים או מנהלי מונטיזציה של אתר חדשות גדול, הבנת ads.txt היא חובה מוחלטת לשמירה על ההכנסות שלכם ולהבטחת מקומכם במערכת האקולוגית של הפרסום הפרוגרמטי.
לפני שנתחיל – מה לפי ולקובץ Ads?
מי שעוקב אחריי מספיק (בעיקר ביוטיוב) – יודע שאני לא רק עוסק בקידום אתרים ועובד עם לקוחות למחייתי, אני גם חובב יזמות לא קטן ויש ברשותי מאות אתרים שחלקם הם גם ערוץ מכובד (מאד) להכנסה פסיבית – דרך שיווק שותפים או פרסומות כמו גוגל אדסנס.
אם העולם הזה החדש שלכם – בוידאו הבא אני מסביר איך אפשר לעשות כסף בעזרת גוגל אדסנס:
וזה מביא אותנו לנושא של היום: קובץ Ads.txt, שהוא קובץ קריטי למי שעובד עם גוגל אדסנס ועם פלטפורמות שונות של פרסומות.
מהו Ads.txt ולמה הוא כל כך חשוב?
Ads.txt (קיצור של Authorized Digital Sellers – מוכרים דיגיטליים מורשים) הוא קובץ טקסט פשוט שבעלי אתרים מעלים לספריית השורש (root) של הדומיין שלהם.
הקובץ מכיל רשימה פומבית של כל החברות והפלטפורמות (כמו Google AdSense, Ad Exchange, או בורסות פרסום אחרות – SSPs) המורשות למכור את שטחי הפרסום (inventory) של האתר.
במילים פשוטות, הקובץ הוא הצהרה של בעל האתר: "רק החברות המצוינות בקובץ זה רשאיות למכור פרסומות בשמי."
הבעיה ש-Ads.txt בא לפתור: הונאת זיוף דומיינים
כדי להבין את חשיבותו של ads.txt, צריך להבין את ההונאה שהוא נועד למנוע.
בתהליך קניית מדיה פרוגרמטית, מפרסמים (דרך פלטפורמות צד-ביקוש, DSPs) מגישים הצעות מחיר במכריזים בזמן אמת (RTB) כדי להציג את המודעות שלהם באתרי אינטרנט.
הונאת זיוף דומיינים מתרחשת כאשר מוכר לא מורשה מציע למכירה שטח פרסום וטוען שהוא שייך לאתר פרימיום פופולרי (למשל, ynet.co.il), בעוד שבפועל מדובר באתר זניח, אפליקציה זדונית או אפילו בוט.
המפרסם, שחושב שהוא קונה מקום באתר הנחשק, משלם מחיר גבוה, אך המודעה שלו מופיעה במקום לא רלוונטי. הכסף זורם לכיסו של הרמאי, ובעל האתר הלגיטימי (ynet, בדוגמה שלנו) לא רואה ממנו אגורה, ואף סובל מפגיעה במוניטין המותג שלו.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
כיצד Ads.txt פותר את הבעיה?
הפתרון הוא בפשטותו.
לפני שמפרסם או DSP מגישים הצעת מחיר לרכישת שטח פרסום באתר מסוים, הם מבצעים בדיקה מהירה ואוטומטית:
- ה-DSP "זוחל" אל כתובת האתר בתוספת /ads.txt (לדוגמה: https://www.example.com/ads.txt).
- הוא בודק את רשימת המוכרים המורשים בקובץ.
- הוא משווה את פרטי המוכר שמציע את שטח הפרסום במכרז מול הרשימה המורשית.
- אם יש התאמה: ה-DSP יודע שהמוכר לגיטימי ומורשה, והוא יגיש הצעת מחיר בביטחון.
- אם אין התאמה: ה-DSP מזהה את ההצעה כלא מורשית (ואולי כהונאה) ויימנע מרכישתה.
כתוצאה מכך, תקציבי הפרסום זורמים רק לערוצים הלגיטימיים, הכנסות בעלי האתרים מוגנות, והרמאים נותרים מחוץ למשחק.
כיום, רוב פלטפורמות הפרסום הגדולות, ובראשן גוגל, דורשות קובץ ads.txt תקין ורוכשות מלאי פרסום רק ממוכרים המופיעים בו. אתר ללא קובץ ads.txt פשוט מאבד חלק ניכר מהכנסותיו הפוטנציאליות.
מבנה ותחביר של קובץ Ads.txt
היופי של ads.txt הוא הפורמט הפשוט והקריא שלו. כל שורה בקובץ מייצגת מוכר מורשה אחד ומורכבת משלושה שדות חובה ושדה אופציונלי אחד, מופרדים בפסיקים.
הפורמט הכללי מורכב מ-4 שדות שונים.
שדה #1: דומיין של מערכת הפרסום (Domain Name of the Advertising System)
זהו הדומיין של החברה (SSP, בורסה, וכו') שמחברת אתכם למפרסמים.
דוגמה: google.com
שדה #2: מזהה חשבון הפאבלישר (Publisher Account ID)
זהו המזהה הייחודי שלכם באותה מערכת פרסום. את המספר הזה יש לקבל ישירות מספק הפרסום. העתקתו המדויקת היא קריטית. כל טעות במספר הזה תגרום לכך שהמערכת לא תזהה אתכם כמוכרים מורשים.
דוגמה: pub-0000000000000000 (פורמט של Google AdSense/AdX)
שדה #3: סוג הקשר (Type of Relationship)
שדה זה מגדיר את טיב הקשר העסקי ביניכם לבין מערכת הפרסום. ישנן שתי אפשרויות:
DIRECT: אתם מקבלים תשלום ישירות ממערכת הפרסום שצוינה בשדה #1. זהו המצב ב-99% מהמקרים עבור בעלי אתרים שעובדים ישירות מול פלטפורמות כמו AdSense.
RESELLER: אתם עובדים עם חברה צד-שלישי שמוכרת את שטחי הפרסום שלכם ("ריסלר"), והיא זו שמקבלת את התשלום ממערכת הפרסום. תשתמשו באפשרות זו רק אם אתם עובדים עם חברות מונטיזציה שמנהלות עבורכם את הקשר עם בורסות הפרסום.
דוגמה: DIRECT
שדה #4: מזהה מערכת הפרסום (TAG ID – אופציונלי)
זהו מזהה ייחודי של מערכת הפרסום בתוך רשת ה-IAB. השדה הזה הוא אופציונלי אך מומלץ לכלול אותו אם ספק הפרסום שלכם מספק אותו, מכיוון שהוא מוסיף עוד שכבת ודאות.
דוגמה: f08c47fec0942fa0
דוגמה לקובץ Ads.txt מלא:
נניח שאתם עובדים ישירות עם Google AdSense וגם עם בורסת פרסום נוספת בשם "ExampleSSP". הקובץ שלכם ייראה כך:
Plaintext
# Google AdSense google.com, pub-1234567890123456, DIRECT, f08c47fec0942fa0 # ExampleSSP examplessp.com, 98765, DIRECT
הערות חשובות:
- הערות (Comments): ניתן להוסיף הערות לקובץ באמצעות שימוש בסימן סולמית (#) בתחילת השורה. זה שימושי לארגון הקובץ והוספת תזכורות.
- שורות ריקות: שורות ריקות מתעלמים מהן.
- כל שורה – מוכר אחד: כל הצהרת הרשאה חייבת להיות בשורה נפרדת.
3. מדריך צעד-אחר-צעד: יצירה והטמעה של Ads.txt
הטמעת הקובץ היא תהליך פשוט וחד-פעמי ברובו.
שלב 1: איסוף המידע מהשותפים שלכם
הצעד הראשון והחשוב ביותר הוא לאסוף את שורות ה-ads.txt המדויקות מכל אחד מהשותפים שמוכרים עבורכם פרסומות.
ב-Google AdSense/Ad Manager:
- היכנסו לחשבון ה-AdSense שלכם.
- אם ישנה בעיה עם קובץ ה-ads.txt שלכם, תופיע התראה בולטת בראש העמוד.
- נווטו ללשונית "אתרים" (Sites).
- לחצו על החץ הקטן ליד האתר שלכם כדי לפתוח את פרטיו. תמצאו שם אופציה לקבל את קטע הקוד של ads.txt. הוא ייראה כך: google.com, pub-XXXXXXXXXXXXXXXX, DIRECT, f08c47fec0942fa0.
- העתיקו את השורה במלואה.
בפלטפורמות אחרות (SSPs): לכל פלטפורמה יש ממשק משלה. בדרך כלל, תוכלו למצוא את שורת ה-ads.txt הדרושה תחת הגדרות החשבון, פרטי האתר, או פשוט על ידי חיפוש "ads.txt" במרכז העזרה של הפלטפורמה. אם אתם מתקשים, פנו למנהל החשבון שלכם ובקשו את השורה המדויקת.
שלב 2: יצירת קובץ הטקסט
- פתחו עורך טקסט פשוט במחשב (כמו Notepad ב-Windows או TextEdit ב-Mac). אל תשתמשו בתוכנות כמו וורד, שעלול להוסיף עיצוב סמוי שישבש את הקובץ.
- הדביקו את כל השורות שאספתם מהשותפים שלכם לקובץ. כל שורה צריכה להיות נפרדת.
- שמרו את הקובץ בשם המדויק: ads.txt (באותיות קטנות, ללא תוספות).
שלב 3: העלאת הקובץ לשרת
יש להעלות את הקובץ שיצרתם לספריית השורש (root) של הדומיין שלכם. זוהי אותה ספרייה שבה נמצא בדרך כלל דף הבית של האתר (index.html או index.php).
ישנן שתי דרכים עיקריות לעשות זאת:
באמצעות מנהל הקבצים של חברת האחסון (cPanel/DirectAdmin):
- היכנסו לפאנל הניהול של חשבון האחסון שלכם.
- נווטו ל"מנהל הקבצים" (File Manager).
- מצאו את ספריית השורש של האתר (בדרך כלל נקראת public_html, www, או htdocs).
- השתמשו בכפתור "העלאה" (Upload) כדי להעלות את קובץ ה-ads.txt שיצרתם.
באמצעות FTP:
- השתמשו בתוכנת FTP (כמו FileZilla).
- התחברו לשרת שלכם עם פרטי ה-FTP שקיבלתם מחברת האחסון.
- נווטו לספריית השורש.
- גררו את קובץ ה-ads.txt מהמחשב שלכם אל חלון ה-FTP.
אם אתם ממש לא טכנולוגיים – אפשר גם לפנות לתמיכה של חברת האחסון ולבקש מהם עזרה בנושא.
שלב 4: וידוא ובדיקה
לאחר העלאת הקובץ, ודאו שהוא נגיש ופועל כראוי:
- פתחו דפדפן אינטרנט.
- הקלידו את כתובת האתר שלכם ובסופה הוסיפו /ads.txt. לדוגמה: https://www.yourdomain.com/ads.txt.
- אתם אמורים לראות את תוכן הקובץ שהעליתם, ללא שגיאות. אם אתם מקבלים שגיאת 404 (דף לא נמצא), סימן שהקובץ לא הועלה למקום הנכון.
- המתנה: למערכות הפרסום יכול לקחת זמן (בדרך כלל 24-48 שעות) לסרוק את הקובץ החדש ולעדכן את המערכות שלהן. ההתראה בחשבון ה-AdSense שלכם אמורה להיעלם לאחר פרק זמן זה.
4. נושאים מתקדמים ותחזוקה שוטפת
הטמעת הקובץ היא רק ההתחלה. ניהול נכון שלו לאורך זמן הוא המפתח להצלחה מתמשכת.
טעויות נפוצות שיש להימנע מהן
- שגיאות העתק-הדבק (Typos): הטעות הנפוצה והיקרה ביותר. רווח מיותר, פסיק חסר או ספרה שגויה במזהה הפאבלישר (pub-id) יפסלו את השורה כולה ויעלו לכם בהכנסות. בדקו כל שורה בקפידה.
- מיקום שגוי: הקובץ חייב להיות בספריית השורש של הדומיין הראשי. הוא לא יעבוד אם תשימו אותו בסאב-דומיין (למשל blog.yourdomain.com/ads.txt) אלא אם אתם מוכרים פרסומות ספציפית רק מאותו סאב-דומיין.
- פורמט לא נכון: שמירת הקובץ כ-ads.txt.txt או שימוש במעבד תמלילים הם טעויות נפוצות. ודאו שהשם והפורמט נקיים.
- שימוש ב-HTTP במקום HTTPS: אם האתר שלכם פועל על HTTPS, ודאו שהבדיקה בכתובת https://yourdomain.com/ads.txt עובדת. הגדירו הפנייה (redirect) מגרסת ה-HTTP ל-HTTPS גם עבור קובץ זה.
תחזוקה שוטפת של Ads.txt
קובץ ה-ads.txt שלכם הוא מסמך חי. עליכם לעדכן אותו בכל פעם שאתם:
- מוסיפים שותף פרסום חדש: הוסיפו את השורה שלו לקובץ.
- מפסיקים לעבוד עם שותף קיים: מחקו את השורה שלו מהקובץ כדי למנוע בלבול ולשמור על היגיינה.
- השותף שלכם מעדכן את המידע: לעיתים רחוקות, חברות עשויות לשנות את הדומיין או את מבנה ההרשאות. שימו לב להודעות מהשותפים שלכם.
מומלץ לבדוק את הקובץ אחת לרבעון לפחות כדי לוודא שהוא עדכני ומשקף את מערך המונטיזציה הנוכחי שלכם.
קובץ ADS לאפליקציות: App-ads.txt
בדומה ל-ads.txt עבור אתרי אינטרנט, ה-IAB יצר את app-ads.txt עבור מפתחי אפליקציות מובייל. העיקרון זהה לחלוטין: קובץ טקסט המצהיר מי מורשה למכור שטחי פרסום בתוך האפליקציה.
ההבדל המרכזי הוא במיקום הקובץ. מכיוון שלאפליקציה אין "דומיין שורש", מפתח האפליקציה צריך לציין את כתובת אתר המפתחים שלו בחנות האפליקציות (Google Play או App Store). הזחלנים של פלטפורמות הפרסום ימצאו את כתובת האתר הזו, ומשם ינווטו לקובץ ה-app-ads.txt כדי לאמת את המוכרים.
לדוגמה: אם אתר המפתחים שלכם הוא https://www.mycoolapp.com, הזחלן יחפש את הקובץ בכתובת https://www.mycoolapp.com/app-ads.txt.
הצד השני של המטבע: Sellers.json
בעוד ש-ads.txt הוא הצהרה של הפאבלישר (צד ההיצע), sellers.json הוא מנגנון שקיפות משלים בצד הביקוש. זהו קובץ שמתארח על הדומיין של בורסת הפרסום (ה-SSP) ומספק רשימה של כל הפאבלישרים שהיא מייצגת.
כך שני הקבצים עובדים יחד ליצירת שרשרת אספקה שקופה:
- ads.txt (הפאבלישר אומר): "אני, example.com, מאשר ל-google.com למכור בשמי עם מזהה pub-123."
- sellers.json (ה-SSP אומר): "אני, google.com, מייצג את הפאבלישר עם מזהה pub-123 ששמו הוא Example Website Inc. והדומיין שלו הוא example.com."
כאשר DSP רואה את שני הצדדים הללו, הוא יכול להיות בטוח ב-100% בזהות המוכר והקונה ובתקינות העסקה.
סיכום: Ads.txt אינו המלצה, אלא חובה
בעבר, ads.txt היה נחשב ל"נוהג מומלץ". כיום, הוא דרישת סף בסיסית והכרחית לכל מי שרוצה לייצר הכנסות משמעותיות מפרסום פרוגרמטי. הטמעה נכונה של קובץ זה לא רק תגן על ההכנסות שלכם מפני הונאות, אלא תאותת למפרסמים ולפלטפורמות שאתם שותפים אמינים ושקופים, מה שיעודד אותם להשקיע יותר תקציבים בשטחי הפרסום שלכם.
ההשקעה של דקות ספורות באיסוף המידע, יצירת הקובץ והעלאתו לשרת, תחזיר את עצמה אלפי מונים בטווח הארוך. היא תבטיח שהכסף שהרווחתם בעבודה קשה יגיע לכיס שלכם, ולא לזה של רמאים, ותבצר את מעמדכם כשחקנים לגיטימיים ומהימנים במערכת האקולוגית המורכבת של הפרסום הדיגיטלי.