לאחר הפוגה של חודש וקצת, אני שמח לחזור שוב עם הפינה ועם לא פחות מאשר עמית מלכי, מקדם אתרים שנמצא בתחום מאז ששמעון פרס נולד בערך 🙂
שלום עמית, שמח לארח אותך אצלי בבלוג 🙂 אז נתחיל כמה שאלות לחימום – כמה זמן אתה בתחום, איך התחלת, מה אתה עושה היום וכו'?
הי דניאל שמח להתארח בבלוג שלך שאני עוקב אחריו ונהנה מהתכנים.
אני בתחום האינטרנט מאז 2004, כמקדם מאז 2006. הגעתי לתחום דווקא מהצד השני – מצד הלקוח.
ב 2004 הקמתי עסק אינטרנטי של חנות צעצועים למבוגרים (שיהיה ניסוח נעים) וכבר אז לי היתה חנות צעצועים וכולם דפקו אותי :-). מהר מאוד הבנתי שכדי להוזיל עלויות בעסק אני חייב ללמוד חלק מהדברים לעשות לבד.
אז עשיתי קורס HTML וקצת תוכנות עיצוב, נחשפתי לעולם שלם שלא הכרתי ורותקתי.
למדתי את התחום לעומק ב 2006 על מנת לקדם אתרים שלי ומהר מאוד הדבר הפך למקצוע העיקרי והקמתי את גביש פתרונות אינטרנט, חברתי לבונה אתרים והלקוחות הראשונים שלי היו פרויקטים מאתגרים ומלמדים.
כיום אני מציע מגוון שירותים ללקוחות ואני בררן לגבי איזה פרויקטים לקחת.
אני לוקח על עצמי רק פרויקטים שבהם אני בונה את אסטרטגיית השיווק שלהם באינטרנט ולא רק SEO ולקוחות שמבינים ששיווק באינטרנט זה תהליך ולא זבנג וגמרנו.
ב 2010 הקמתי קורס קידום אתרים שהתחיל בצפון והתפרס לכל הארץ. זה היה הקורס הראשון בצפון והקורס הראשון שנפתח בירושלים וברחובות.
אחד הדברים שאני הכי נהנה מהם זה ללמד את הדור הבא. הקורס מתפתח ובקרוב נודיע על שינוי מרענן בעניין הקורס, יש למה לצפות.
סגל המרצים בקורס מבוסס כולו על בוגרים ותיקים שעוסקים בתחום באופן פעיל.
לאחר 6 שנים של עשייה בתחום הזה, אני נהנה כיום לראות את הבוגרים שהשתלבו בתעשייה, כאשר חלקם עצמאים וחלקם שכירים.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
בתור מי שמכשיר את הדור הבא של מקדמי האתרים, מה דעתך על ללמוד את התחום הכה דינמי הזה באמצעות קורס?
שאלה שצפה ועולה כל פעם בקבוצות הסגורות של מקדמי אתרים ובפורומים שעוד נשארו פעילים, וזה מתחלק לאלה שטוענים שלא צריך קורס ואפשר לקרוא תכנים שמצויים באתרים וזה מסכם את העניין, כמובן יש את אלה שתומכים בצורך בקורס מסודר.
אני אומר לך את דעתי בלי להעליב אף אחד:
האם אפשר ללמוד את התחום הזה לבד ?
כן, אפשר בדיוק כמו ללמוד רפואה ועריכת דין ברשת, אז אולי נוותר גם על הקורסים האלה 🙂 ולא, חלילה אני לא משווה בין המקצועות.
יש מקדמי אתרים מצוינים שלא למדו מעולם בקורס מסודר כזה או אחר, היתרון בקורס שהוא עושה סדר בים המידע המפוזר ברשת.
בקורס מסודר אמורים ללמד אותך מה לעשות ואיך לעשות ולא פחות חשוב מה לא לעשות.
בשיעור הראשון אחד המשפטים הקבועים שאני פותח איתם זה "תחום הקידום הוא לא מדע מדויק ורחוק מי זה, יש בו הרבה נעלמים וסימני שאלה". חשוב לי לומר זאת כי לא לכולם מתאים לעסוק בתחום שהוא לא מדויק.
מה שכן חשוב לי זה להעניק למשתתפים מסגרת עבודה מסודרת וההבנה שכל פרויקט הוא עולם אחר, אין שבלונה אך כשיש מסגרת של משימות לא מפספסים דברים חשובים.
אם יורשה לי בקורס שלי אני מעביר גם תפיסת עולם ופותח חלון לכל עולם השיווק באינטרנט ולא רק SEO, אני יכול לציין שהגיעו לקורס אנשים כשהם כבר מקדמי אתרים שלמדו לבד והרגישו שמשהו היה חסר להם והיום אני יודע לומר מה היה חסר להם – היד המכוונת והניסיון המקצועי שמועבר בקורס מלבד תאוריה ובמהלך הקורס ציינו כמה הם לא ידעו או לא הבינו עד הסוף למה עושים X.
באחד הקורסים נוכח איש יקר מהתחום שהתראיין כאן בבלוג בעבר, ובכמה שעות שישב בכיתה ציין כמה דברים חדשים למד.
היה גם מקרה של בעלים של חברת קידום שבא ללמוד את התחום כדאי לדעת מה לדרוש מהעובדים שלו ולהבין בכלל מה השירות שהוא מוכר.
אני מקווה שיבוא יום ויהיה סדר בעניין ההכשרות של מקדמי אתרים ובכלל שיהיה איזשהו גוף מפקח על כל בעלי המקצוע באינטרנט.
עובדתית כשהקמתי את הקורס היינו 3 קורסים בארץ, כיום תזרוק אבן תפגע בשלט של מכללה כזאת או אחרת :-), מה שבתכלס מראה על הביקוש ללמידה בקורסים מסודרים.
כיצד היית ממליץ למקדם אתרים מתחיל להתפתח בתחום מבחינה מקצועית לאחר הקורס?
אני חושב שהתחום, למרות שיש מי שמספיד אותו כל הזמן, מתפתח ומשתנה. אני תמיד מציע למשתתפי הקורס לפתח אתר משלהם מלבד רק לרוץ אחרי לקוחות.
גם כאן יש כמה בוגרים שלקחו את זה לשיאים והקימו אתרים מדהימים שהפכו למובילים בתחומם, מלבד זאת אני מציע לכל אחד מהם לפנות למעגלים הקרובים (משפחה וחברים) ולהתחיל לבנות תיק לקוחות ואתרים שקידמו.
במקביל כמובן לשווק את עצמם בכל הכלים שהם רוכשים בקורס ולעשות לעצמם את מה שהם עתידים לעשות ללקוחות שלהם, ואני גאה ושמח כל פעם שאני רואה בוגרים שלי עוסקים בתחום ופעילים כעצמאים או כשכירים.
אני גם ממליץ מאוד לפתח שיתופי פעולה מול גורמים רלוונטיים, חברות בניית אתרים, יועצים עסקיים וכ"ד.
וכמובן להבין שלאחר קורס הם לא מומחים אבל כן יש להם ארגז כלים לצאת לדרך, אחד הנושאים החשובים זה המשך למידה של התחום הזה תוך כדאי תנועה, הוא דינמי ומלא בסימני שאלה.
מקדמי אתרים ובעלי חברות יכולים למצוא טיפים נוספים במאמרים הבאים:
- איך להשיג עוד לקוחות בקידום אתרים
- איך לצמצם עלויות של קידום אתרים
- שוקל להיות מקדם אתרים עצמאי? טיפים להצלחה
מה דעתך על קידום פרוייקטים אישיים במקום עבודה מול לקוחות?
אני חושב שמשווק אינטרנט / מקדם אתרים שלא מקים לעצמו מיזמים מניבים מהרשת מפספס. במהלך הקרירה שלי בתחום יצא לי לא פעם לקחת אתר של מישהו ולהפוך אותו לאתר מניב ומרוויח.
אז אם לעשות את זה ללקוחות למה לא לעשות גם לנו פרויקטים כאלה?
אז לפעמים הסנדלר לא הולך יחף.
לקוחות באים והולכים, גם אלו שאתה מלווה אותם שנים. פרויקטים שהם שלך והם מצליחים – גם הם כרטיס ביקור מצויין למשווקי אינטרנט.
אני מציע לכל מי שעוסק בתחום למצוא תחום שהם מכירים ואוהבים ויכולים להקים מיזם שלהם ברשת. זה יכול להיות אתר שעובד עם תוכניות שותפים מעניינות או אתרי טראפיק שחיים מאדסנס ודומיו.
בכל השנים שאני עוסק בתחום תמיד היו לי מיזמים שלי או מיזמים שאני מעורב בהם כשותף והדבר הוכיח את עצמו כמקור הכנסה לא רע בכלל. אחד הדברים האהובים עליי זה השכרה של אתרים.
ובהקשר הזה – כל התחום הזה של השכרת אתרים, בתור אחד שכבר התנסה ומשכיר כמה וכמה אתרים, תוכל קצת לשפוך אור על הנושא (המעניין) הזה: איך זה עובד, מה התהליך וכאלה?
בשמחה, זה התחיל לפני 6 שנים בערך עם לקוח PPC שלי, שלמרות כל הניסיונות שכנוע שלי לא רצה לעשות גם קידום אורגני לאתר שלו.
ואז באחת השיחות שאלתי אותו אם היה לי אתר בדף הראשון בביטויים הרלוונטים האם היה מעניין אותו לשכור את האתר ? התשובה שלו הייתה "בטח שכן!".
בתכלס אני מוריד מהלקוח את עלויות הקידום, התכנים וכו', מה שמוריד ממנו כאב ראש.
אז בניתי אתר על דרופ דומיין מעניין ולאחר כמה חודשים האתר תפס מיקומים מצוינים בתוצאות, נתתי ללקוח חודש אחד בחינם לבחון האם הטלפונים שמגיעים טובים לו וכאלה, ובינתיים אני ממשיך לתחזק את האתר ולפתח אותו.
ומאז הוא משלם סכום חודשי קבוע על השימוש באתר בטווח הארוך ההשכרה הכניסה יותר מאשר הוא היה מקדם אצלי את האתר שלו.
אז ראיתי כי טוב והקמתי עוד כמה וכמה כאלה שמוכרים כיום לבעלי מקצוע בתחומים שונים.
במקביל לזה אני פעיל בתוכניות שותפים ויש לי כמה אתרי טראפיק שחיים מאדסנס בעיקר.
עמדתך באופן כללי על קישורים חיצוניים ועד כמה הם חלק מהעבודה שלך בשוטף?
חרא של דבר, זה משהו שתמיד רציתי שיעלם. ותמיד הייתה שמועה ש"זהו, לא צריך קישורים".
לצערי הרב עדיין הם מרכיב חשוב מאוד מהעבודה אך אכן חלו שינויים בתפיסה לגבי העניין.
כשהתחלתי את דרכי בתחום המרדף אחר קישורים היה מטורף ועשינו דברים שלא היינו עושים היום.
כמויות הקישורים היו עצומות ובאיכות זבל, עשיתי החלפה בזמנו עם מישהו שהתוכן באתר שלו היה חמשירים ומכל חמשיר יצאו שני קישורים.
זאת הייתה תקופת זיבול שיכולת להיכנס לאתר של רופא שיניים ולקרוא תוכן על ריהוט גן, שיכולת להיכנס לאתר gov.il ולראות בפוטר קישורים להגדלת חזה וותיקי התעשייה ידעו על מה אני מדבר.
באיזשהו שלב הפחתתי משמעותית בכמויות הקישורים והשקעתי יותר בדברים אחרים, כבר ב 2010 כתבתי בבלוג שלי מאמר על קישור חי או מת לפני החיות של גוגל. הדבר הוכיח את עצמו כשפנדה\פינגווין הכו בנו.
כיום נשמעים יותר מושגים שמדברים על איכות הקישור וכ"ד שזאת רוח מרעננת (מידע נוסף: 22 מדדים שמשפיעים על איכות הקישורים).
אני חושב שברגע שמפנימים מה התפקיד של הקישורים בתהליך הקידום אפשר לעשות את זה נכון יותר, חכם יותר ומועיל יותר.
תודה עמית!
תודה לך דניאל על הבמה.
ראיונות עם אנשי SEO שלא כדאי לפספס: