דף הבית / חדשות ועדכונים / שוקל להיות מקדם אתרים עצמאי? טיפים להצלחה

שוקל להיות מקדם אתרים עצמאי? טיפים להצלחה

פוסט זה מוקדש באהבה לכל מקדמי האתרים העצמאיים שבארון (יענו שכירים אבל מפלרטטים עם המחשבה להיות עצמאים), ורלוונטי גם למי שבכלל לא בתחום הSEO כרגע אבל שוקל להיכנס לתחום והיישר למים העמוקים של העצמאות.

אז קודם כל, נשים את הדברים על השולחן – להיות עצמאי בישראל זה לא דבר קל. לא משנה מה תעשו, תגלו מהר מאד שתמיד יהיה לכם שותף "סמוי" שייקח לך נתח מכובד מההכנסות (ביטוח לאומי, מע"מ, מס הכנסה וכו'), וככל שההכנסה גבוהה יותר כך זה יכאב יותר.

אני עוד עובד מהבית אז אני לא מכיר מקרוב (עדיין) את הנושא הכאוב של ארנונה לעסקים, דמי שכירות ואחזקת משרד, תשלום משכורות ועוד ועוד. בקיצור, אפשר להבין למה כל כך הרבה עצמאיים חיים מהיד לפה, לוקחים הלוואות ומקללים את הרגע בו הלכו לפתוח תיק עוסק מורשה במשרדי מע"מ.

כאילו כל זה לא מספיק, להיות מקדם אתרים עצמאי, זה אומר לעבוד בתחום כל כך דינמי שמושפע מהמון גורמים שונים, שבו אין לך יציבות וגם אף פעם אין לך 100% שליטה על מה שהלקוח מקבל בשורה התחתונה.

אבל היי, לא הכל אפור

ובכל זאת, למרות כל האמור לעיל, להיות עצמאי זו אחת ההחלטות הטובות שעשיתי בחיים, והאמת שהגעתי לזה די במקרה ובכלל התחלתי את העצמאות שלי בתור מעצב גרפי…

מקדימת פרילנסרית
סתם תמונה שמטרתה לא לגרום לפוסט להיראות כמו גוש טקסט

אז למה כן כדאי להיות מקדם אתרים עצמאי?

  • החופש לעבוד מתי שרוצים – זה נכון לכל העצמאיים שנותנים שירות מרחוק בתחומים המאפשרים לעבוד מהבית, מהמשרד או מחוף הים. כבר שכחתי מה זה לבקש יום חופש או לעדכן את הבוס שיש לי תור לרופא בבוקר ואני צריך להגיע שעתיים מאוחר יותר וכל מיני כאלה.
    היתרון במקרה הזה יכול להיות גם חסרון – מפני שאין הפרדה ברורה בין העבודה לבין החיים. כל אחד והרגלי העבודה שלו, אבל עם הזמן, בהנחה שתרצו לשמור על שפיות, תצטרכו לשים לעצמכם קווים אדומים – גם ללקוחות (לא להתקשר משעה מסוימת) וגם לעצמכם (לא לעבוד בסופי שבוע וכו'). אני למשל, נכשל במשימה הזאת שוב ושוב.
  • החופש לעבוד עם מי שאתה רוצה – זאת פריבילגיה שמגיעה עם הפז"ם בתחום. בתור מתחילים שרעבים ללחם, בדרך כלל לא נסנן לקוחות והרבה פעמים נצטרך להתפשר על לקוחות מהסוג שמבקש "אחי, תעשה לי קידום אבל במחיר טוב".
  • פוטנציאל גבוה להכנסות – בתור שכיר, מי שמחליט כמה תרוויח יהיה הבוס שלך. בתור עצמאי – הכל עליך, לטוב ולרע. "השמיים הם הגבול" זאת לא סיסמא ריקה. ניתן בהחלט להתפרנס יפה מהתחום, אם יודעים לבחור את הלקוחות (או הפרוייקטים) הנכונים, לשווק נכון, לנהל את הזמן כמו צריך, לבחור את הספקים הנכונים ועוד. למידע נוסף על מחירי קידום אתרים.
  • לא חייבים לעבוד עם לקוחות – יש מקדמים, או בכלל משווקי אינטרנט, שבוחרים לא לעבוד עם לקוחות בכלל, ורק מקדמים מיזמים עצמאיים שלהם. היתרונות רבים – אף אחד לא חופר לך, אתה לא חייב דין וחשבון, אין דדליינים, אפשר למכור את המיזם בהמשך וכו'. כמובן, שיכול לקחת זמן רב עד שהפרוייקט מתרומם ומכניס כסף, אבל זה בהחלט יכול להיות שווה את זה.

אז איך מתחילים?

כל ההתחלות קשות, ולהתחיל להיות מקדם עצמאי מאפס (מאפס = בלי רקע בתחום, בלי לקוחות וכו') זה כמעט בלתי אפשרי. לכן, אני ממליץ לעשות זאת בצורה הדרגתית. במידה ואתם שכירים כיום, תנסו לאט לאט לגייס לקוחות ו/או להכניס פרוייקטים עצמאיים שלכם במקביל ובזמנכם החופשי (אם יש כזה), כמובן כל עוד זה לא מתנגש עם האינטרסים של העבודה וכו'.

ובמידה ורק סיימתם קורס קידום אתרים או הכשרה כלשהי בתחום, תוכלו להיות עצמאיים (ולהתפרנס בכבוד) רק אם יש לכם קשרים או יכולת מטורפת לגייס מספיק לקוחות בזמן קצר. אני אישית שמרן בקטעים האלה ולא הייתי נכנס להרפתקאה של הלוואות וגיוס איש מכירות בנסיון להתחיל להתגלגל עם משהו, אלא עושה את זה בצורה יותר סולידית תוך שילוב עבודה בתור שכיר (ככה התחלתי) אבל כל אחד והגישה שלו.

למרות זאת, אם אתם בשלב בחיים שאין לכם יותר מדי מחויבויות כלכליות (שכר דירה גבוה, ילדים וכו') יכול להיות שכן יתאים לכם לנסות להשתפשף בתחום למשל תקופה מוגבלת (נניח 3-4 חודשים) כדי לראות איך זה הולך. גם אם בהתחלה קשה להגיע להכנסה מספקת זה לא אומר שצריך לוותר על העניין אלא להתחיל את זה ממקום יותר בטוח ופחות לחוץ, כלומר מסטטוס שיש לכם הכנסה כלשהי.

איך מגייסים לקוחות?

איך, בכל זאת, אפשר לגייס לקוחות בתור מתחילים? למרבה האבסורד, דווקא בעזרת קידום אורגני לא ממש נוכל לקדם את עצמנו ולגייס לקוחות בחודשים הראשונים – בגלל התחרות הגבוהה בתחום. יחד עם זאת אני יכול לחלוק כמה דרכים אחרות:

  • פרסום ממוקד בפייסבוק – פרסום לקהל יעד ממוקד בעזרת מערכת הפרסום של פייסבוק, רצוי בעזרת שימוש ברשימות (custom audience), יכולה להיות שיטה די אפקטיבית לגייס בעלי עסקים ולקוחות פוטנציאליים, במיוחד עם האפשרות החדשה של פייסבוק המאפשרת לייצר מודעת לידים ללא דף נחיתה.
  • העבירו הרצאות – אם יש לכם רקע בתחום אבל חסרים לכם קשרים, הרצאות יכולות להיות מאד אפקטיביות. הרצאות יכולות להיות למשל בנושאי "מה זה קידום אורגני", "איך עסקים יכולים להרוויח מקידום אורגני" או כל דבר שרלוונטי למנהלי שיווק שלא מתמחים בנושא הזה באופן ספציפי.
    בשלב זה מתן ההרצאות הן לא למטרת הכנסות אלא נטו לצורך "הפצת הבשורה" – לכן כדאי גם לתת הרצאות בחינם. איפה אפשר להרצות?
    – אפשר להציע את עצמכם להרצאה בפני חברות וארגונים שונים בהתנדבות
    – הרצאת אורח בבתי ספר ומכללות בתחום הדיגיטל
    – במתנ"סים מקומיים
    – מפגשי נטוורקינג של בעלי עסקים ועצמאיים
    – ועוד…
  • פרסום ממומן בגוגל – ניתן להרים דף נחיתה פשוט ובעזרת מערכת Adwords של גוגל ניתן להתחיל להריץ מודעות במהירות. חשוב למקד את הקמפיין על ביטויים מאד ספציפיים ולא על "קידום אתרים" שכן סביר להניח שישתו לכם את התקציב מאד מהר. היתרון של השיטה – מיידיות, ניתן לפרסם בתקציבים קטנים ו"להרגיש את השוק".
  • כתיבת מאמרים – אני יודע על בשרי ששיווק באמצעות תוכן (Content Marketing) זאת שיטה מאד אפקטיבית לגיוס לקוחות ובכלל, להגדלת האוטוריטה שלכם באינטרנט. אנשים שמגיעים לאתר שלכם, קוראים את התכנים שלכם ומבינים שאתם מבינים דבר או שניים בתחום, הם בסופו של דבר, פוטנציאל ללקוחות האיכותיים ביותר. כמובן שהתוכן צריך להיות לא פחות ממעולה כי כל התפשרות בנושא הזה, לא רק שלא תביא את התוצאות הרצויות, אלא תגרום לנזק. למידע נוסף – קבלו 14 רעיונות ליצירת תוכן באתר.
  • מפה לאוזן – כמה מלקוחותיי הטובים ביותר הגיעו דרך המלצה, לדעתי זה גם נכון לעוד הרבה אנשים. אז אולי לא יהיה מי שימליץ עליכם על ההתחלה אבל על מנת שזה יקרה השתדלו לתת את השירות הטוב ביותר שאתם יכולים, ובשורה התחתונה – לספק תוצאות.
  • גיוס איש מכירות – גם זאת שיטה שיכולה להיות אפקטיבית. אישית, לא התנסיתי מעולם, מה שכן – אני ממליץ לעשות את זה רק עם התקציב מאפשר, וגם כדאי מאד להיות מסונכרנים עם ההבטחות של איש המכירות לבין התוצאות בפועל.

טיפים להתנהלות נכונה בתור מקדמי אתרים עצמאיים

  • ניהול זמן – מהר מאד (כך לפחות אני מאחל לכם) תגלו שהזמן הוא המשאב הכי מוגבל שעומד לרשותכם, וצריך לנצל אותו בצורה הכי טובה שאפשר. אם זה אומר להעסיק פרילנסר שיעזור עם משימות רפטטיביות (למשל הזנת תכנים לאתרים) או דברים שאנחנו פחות טובים בהם (ניהול כספים – רו"ח, כתיבת מאמרים וכו'). לטיפים שימושיים בנושא היכנסו לפוסט המעולה של עידן בן אור.
  • מיצאו ספקים טובים – ספקים חיצוניים הם מרכיב חשוב מאד בעסק. הם יכולים לחסוך לנו זמן יקר (זמן שבו שלא ישתלם לנו לעשות את אותן משימות בעצמנו) ולאפשר לעסק לצמוח בצורה משמעותית. חשוב למצוא ספקים שילוו אתכם לאורך זמן מצד אחד אך כאלה שיכולים לתת מחיר כמה שיותר אטרקטיבי מצד שני. צריך לנהל מו"מ על כל שירות שמקבלים אך עדיין לכבד את הצד שני – כל אחד צריך להרוויח את לחמו וזה.
  • הוזילו עלויות – על מנת שהעסק יהיה מאוזן ובשאיפה גם רווחי, לא תמיד צריך לעבוד קשה ולגייס עוד לקוחות, הרבה פעמים אפשר "לקצץ בשומנים" ולחתוך דווקא מההוצאות של העסק. כמה דברים שהייתי מתחיל איתם: שכ"ד משרד, מחירי שירותים חיצוניים (תוכן, אחסונים, דומיינים, ייעוץ, ראיית חשבון, אינטרנט ועוד), סחורה (מחשבים, ציוד היקפי, סלולארי, רכב). בטוח שמכל הסעיפים הנ"ל יש מאיפה לקצץ – גם אם זה אומר לוותר על משרד שופוני שנמצא בפריים לוקיישן בתל אביב. להרחבה על צמצום עלויות בקידום אתרים.
  • אל תפחדו להוציא עבודה החוצה – בעל עסק שרוצה לגדול, בסופו של דבר יהיה חייב להוציא עבודה החוצה. לא ניתן לעשות הכל בכוחות עצמנו וגם לא כדאי לעשות הכל בכוחות עצמנו. את המשימות הפחות מעניינות או כאלה שאתם פחות טובים בהן, כדאי וצריך להעביר הלאה – בין אם לפרילנסרים ובין אם לעובדים שכירים.
  • קשרים עסקיים – אפשר להתייחס למקדמי אתרים אחרים כמתחרים שלכם, אבל אפשר גם לראות אותם כקולגות ובעלי פוטנציאל לשיתופי פעולה מעניינים ביחד. לצורך הדוגמא, אני יכול להגיד שכמה מהקישורים החיצוניים הטובים ביותר שהשגתי ללקוחותיי היו כתוצאה משיתוף פעולה עם קולגה ואפילו עם לקוחות מסוימים.
    אז למרות שאנחנו נמצאים בתחום מאד אינטרנטי ווירטואלי, חשוב להיות בקשר עם אנשים גם מהעולם החיצון – לצאת לכנסים בתחום, לשמוע הרצאות, "להתערבב", "לנטוורק" (מלשון networking) ובאופן כללי להשתדל להיות ביחסים סבבה ולהכיר כמה שיותר אנשים מהתחום – זה עוזר פלאים ובחיים אי אפשר לדעת מאיפה תבוא ההזדמנות העסקית הבאה.
  • שימרו על השם שלכם – בתור עצמאיים, אתם לא יכולים להסתתר מאחורי חברה זאת או אחרת. השם שלכם זה העסק שלכם – לטוב ולרע. אז אם אתם לא רוצים להגיע למצב שבו אתם עושים ניהול מוניטין לעצמכם, חשוב לשחק לפי הכללים. אל תעתיקו תוכן ו/או תמונות, אל תפרו זכויות יוצרים, אל תשמיצו אף אחד בפרהסיה, וגם אם לקוח לא שילם לכם בזמן, עדיף תמיד לפתור את הדברים בדלתיים סגורות ולא לעשות שיימינג ודברים בסגנון. המחמירים יותר גם עושים ביטוח אחריות מקצועית (מסתבר שיש כזה דבר) אבל כמו כל דבר בחיים – כדאי להקדים תרופה למכה.

 

כמו שאני מכיר את עצמי, כנראה שכחתי כמה דברים חשובים, אבל היי – תמיד אפשר לערוך את הפוסט בעתיד, וחוץ מזה – בשביל מה אתם כאן אם לא להוסיף דברים משלכם? מה, רק אני עובד בבית הזה? 🙂


היו חברתיים!

אהבתם? במידה ותירצו לקבל ממני עדכונים עתידיים ישירות לפיד שלכם אתם מוזמנים לעשות לי לייק בפייסבוק או לעקוב אחריי בגוגל+. נשתמע!

רוצה שאבדוק לך את האתר (בחינם לגמרי!) ואתן לך הערכת מחיר לקידום? כמה פרטים ואחזור אליך

רוצים להגיב?

תגובות

אודות דניאל

עוסק בשיווק באינטרנט (בדגש על SEO) באופן מקצועי משנת 2009. יזם אינטרנט ובלוגר בזמן המועט שנשאר לי. פה ושם מעביר הרצאות וגם מלמד קידום אתרים בשיעורים פרטיים וסדנאות. נשוי + ילדה מהממת וגר בנס ציונה :-)

שווה לקרוא גם את

להתפרנס מקידום אתרים

לעשות כסף באינטרנט: 4 דרכים להתפרנס מקידום אורגני

הטרנד של ״לעשות כסף דרך האינטרנט״ (שכיום כבר לא ממש נחשב טרנד אלא דרך חיים) ...

שדרוג הקריירה

מומחה SEO, אתה חי את התחום – איך משדרגים את הקריירה?

לפני שלוש שנים סיימת קורס והגעת עם התלהבות רבה לעבודת ג'וניור ב- SEO. למדת המון, ...

2 תגובות

  1. shloman@gmail.com'

    אחלה מאמר, בנוגע למיקום העסק, כאחד שעבד שנים מתוך הבית ההחלטה לצאת החוצה (לקחתי אותה לפני בערך ~ 3 שנים ) ולהשכיר משרד מסודר אשר מחלק לי את היום לזמן עבודה/בית היתה ההחלטה הכי טובה שקיבלתי בחיים.

    היום יש גם אפשרויות של שכירת משרדים משותפים (לפחות במרכז, בצפון אין יותר מידי אופציות אם בכלל – אבל שכר המשרד הוא גם ככה זול 🙂 ) יחסית בזול כך שאפשר גם בנושא הזה לחסוך עלויות ולקבל עוד ערך מוסף מהמקום.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יצירת קשר זריזה