בניית אתרים גדולים: כך תעשו זאת כמו גדולים

כשאנחנו מדברים על בניית אתרים גדולים או בניית אתרים לעסקים גדולים, אנחנו בדרך כלל מדברים על אתרים שכוללים מספר גדול של סגמנטים או סוגי עמודים בעלי מאפיינים או עיצובים שונים.

בניית אתרים גדולים

בניית אתרים לעסקים גדולים זהו שירות שיכול לשמש, למשל, עבור:

1. פורטלים מקצועיים. למרות שבאתרים כאלו יש בעיקר מידע, הוא מפוזר בכל מיני מחלקות או פורמטים שונים.

2. אתרי חברות גדולות. גם באתרים של חברות גדולות יש בדרך כלל מספר סגמנטים שונים. לדוגמה, קטלוגים, עמודי תמיכה טכנית, עמודים אינטראקטיביים עם מיני אפליקציות ועוד.

גם אם האתר לא נראה מאוד גדול, יכול להיות שבמשך הזמן ייווצר בו ארכיון עם מאות עמודים.

3. אתרים משולבים. לדוגמה, אתר של רשת קניונים גדולה שמאפשרת לקנות גם מוצרים (כדוגמת עזריאלי.קום).

בדרך כלל ההמלצה הראשונה שלי להקמת אתרים היא באמצעות מערכות בקוד פתוח כמו למשל וורדפרס או מערכות ניהול תוכן ייעודיות לניהול חנויות וירטואליות.

היתרון הגדול של הקמת אתרי אינטרנט בצורה זו היא שקל מאוד לנהל אותם וגם ההקמה שלהם לא לוקחת יותר מדי זמן.

חוץ מזה, יודעים פחות או יותר מה מקבלים מבחינת התאמה לקידום אתרים.

אבל כאן זהו לא בהכרח הפתרון הכי טוב. נכון, יש אתרי ענק שבנויים במערכות כמו וורדפרס ויש חברות שיודעות לבנות כאלו אתרים גם בארץ, אבל לפעמיים הכי פשוט ללכת בדרך הישרה ולבנות את האתר מהתחלה ועד הסוף (מבחינת הקוד והעיצוב), אחרת אנחנו עשויים למצוא את עצמנו מתפשרים על תכונות שרצינו להכניס ואנחנו לא יכולים או שדורשים זמן פיתוח נרחב כדי להתאים אותם לתוך מערכת ניהול התוכן הקיימת.

רוצה לקבל הצעה לבניית אתר? כמה פרטים ואחזור אליך בהקדם

איך מוצאים חברה לבניית אתרים גדולים?

זה יישמע אולי מוזר, אבל יש חברות בניית אתרים שמפרסמות את עצמן ככאלו שיודעות לבנות אתרים מסוגים ספציפיים והם יופיעו בתיק העבודות שלהן. כך תוכלו להתרשם ממגוון האתרים ולראות אם הם עונים על הדרישות שלכם.

לחילופין, אתם יכולים ללכת בדרך ההפוכה, להיכנס לאתר שאתם מכירים ולבדוק מי הסטודיו שפיתח אותו. בדרך כלל הקרדיט יהיה רשום למטה בחלק של הפוטר. לעיתים תראו שיש שני קרדיטים נפרדים לחברה שבנתה את האתר ולמעצב, אבל זה לא בהכרח אומר שתזדקקו לשניהם.

למידע נוסף על בחירת חברה לבניית אתרים.

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

פגישה מקדימה

אחרי שסיננתם מספר אפשרויות שונות, הגיע הזמן ליצור קשר עם החברות שהרשימו אתכם. קודם כל תארו להם באופן כללי את הצרכים שלכם כדי לראות אם יש על מה לדבר. בשלב הזה לא הייתי מדבר על מחירים או לוחות זמנים.

לאחר מכן הייתי בודק אם אפשר לקבוע פגישה בזום או פנים מול פנים במהלכה תבצעו תהליך מפורט יותר של התאמת ציפיות ובדיקה כללית בנוגע לדרישות הטכניות, המחיר ולוח הזמנים המוערך.

מכיוון שהסכומים כאן עשויים לטפס לעשרות אלפי שקלים, לא הייתי חותם על שום חוזה שהעורך דין שלכם לא הסתכל עליו. גם אם הוא לא בקיא בכל המונחים הטכניים, סביר להניח שהוא יוכל לזהות סעיפים בעייתיים וכובלים שעשויים לגרום לבעיות אחר כך.

איך תוכלו לעזור לתהליך האפיון של האתר?

החלק הראשוני והחשוב ביותר בכל הקמת אתר הוא האפיון שלו. אפיון אתרים מתאר את הקווים הראשונים של מבנה האתר מבחינת עמודים והקשר ביניהם.

נשמע פשוט, אבל האפיון הזה ממש לא מסתכם במצגת (בטח שלא באתרים גדולים) ויש הרבה פרמטרים שצריך להתחשב בכל אחד ואחד מהם:

הדבר הכי חשוב הוא להבין מהי המטרה העסקית של האתר ולהגדיר אותה באופן ספציפי (גם אם כבר יש לכם אותה פחות או יותר בראש).

למשל, "להביא עוד גולשים" זו לא הגדרה מספיק ספציפית והן יכולות להתאים לכמה חברות שונות: יש חברות כמו חברות המזון שאצלן הפן התדמיתי יהיה הרבה יותר חשוב, הן לא משתמשות באתר כדי למכור מזון לסופרים… באותו אופן יש הבדל בין הגדלת אחוז המכירות אצל חברה שמוכרת בשוק הפרטי (B2C) ובין גיוס X לקוחות גדולים בחודש עבור חברות B2B.

על מנת לדעת אם המטרה העסקית מוגדרת בצורה מספיק טוב, אפשר להסתכל על מודל היעדים החכמים (S.M.A.R.T). ראשי תיבות באנגלית של ספציפי, מדיד, בר השגה, רלוונטי ומוגדר בזמן.

ואם כבר זמן, האפיון חייב לכלול גם איזושהי מסגרת זמן לשלבים השונים של הקמת האתר.

במקביל כדאי לעשות מחקר מילות מפתח, לפחות משהו בסיסי (בלי יותר מדי ביטויים ארוכים) על מנת שיהיה אפשר להוסיף עמודים רלוונטיים שהם חלק מהמבנה הראשי של האתר.

האפיון באתרים גדולים עשוי לכלול גם כתיבת טקסטים ותכנים מרכזים, אך זהו לא תמיד חלק ממנו. בכל אופן, הייתי משאיר מקום לפחות לפסקה של 200 מילה למעלה ועוד אחת למטה בעמודים המרכזיים של האתר. אחרת יהיה די קשה לקדם אותו בהמשך.

מה שבדרך כלל עושים הוא למלא את המקומות בהם אמור להיות הטקסט במחרוזות חוזרות. בדרך כלל משתמשים במחרוזת בשם  "lorem ipsum" שכל מי שקורא אותה ומגיע מתחום העיצוב או הפיתוח יודע שמדובר במחרוזת דמה.

אתר אחד או כמה אתרים?

השאלה הזו יכולה לתפוס פוסט שלם וכתבתי פוסט על קידום אתרים דו לשוניים או מרובי שפות, אבל לפעמיים מדובר על כמה חברות בנות או מחלוקות שונות באותה החברה, ואז הדברים קצת יותר מורכבים.

ישנם מקרים קיצוניים כמו למשל האתר העולמי של קוקה קולה. אם נסתכל ברשימת העמודים שבו, נוכל לראות שגוגל מדרג חלקים שונים שאין ביניהם שום קשר: חלק הם אתרים בשפות שונות וחלק הם אתרים שמייצגים מחלקות שונות לחלוטין בחברה (כולל חברת בת למתן אשראי בנקאי…). חוץ מזה יש לה גם אתרים מקומיים כמו "קוקה קולה ישראל" בדומיינים מקומיים.

לעומת זאת, לסמסונג בישראל יש שני אתרים נפרדים לחלוטין מכיוון שמדובר בשני יבואנים (סאני למובייל וסמליין לכל מכשירי החשמל הביתיים), במקרה הזה ההפרדה היה הצעד ההגיוני ביותר.

לכן צריך לקחת כמה פרמטרים בחשבון : עד כמה האתרים שונים אחד מהשני, כמה אנשים הם אמורים לשרת והאם יש הצדקה מבחינת SEO לשים את כולם תחת אותו הדומיין.

עיצוב האתר וממשק המשתמש לאחר שהאפיון מוכר

לאחר שהאפיון מוכן מתחילים לעצב את האתר ביחד עם מעצב גרפי. רצוי לבחור במעצב גרפי שכבר עבד על פרויקטים בסדר גודל שכזה ויכול להתאים את העיצוב לשפה של המותג. מאוד יכול להיות שעמודים מסוימים יהיו ארוכים יותר וידרשו יותר עבודה, אבל בסופו של דבר חייבת להיות סקיצה של כל עמוד ועמוד שהוגדר באפיון.

חלק לא פחות חשוב הוא יישום ממשק המשתמש על פי האפיון: גם מה שנראה טוב בתרשים בסיסי לא בהכרח יהיה נוח למשתמש. דווקא אתרים גדולים יכולים הרבה פעמים להיכשל ביישום של עמוד הבית בגלל שהם שמים יותר מדי דגש על "אפקט ה-WOW".

על מה אני מדבר? תמונות גדולות או פסיפסים, רקעים זזים, פסקאות טקסט גדולות וכו' שבדרך כלל מאפיינים אתרים מהסוג הזה – אבל אתר הוא בסופו של דבר לא קטלוג מודפס ולמשתמש חייב להיות ברור על איזה חלקים הוא יכול ללחוץ ואיזה לא..

איך מתגברים על כך בלי לפגוע בעיצוב?

1.במעבר עכבר על תמונה שהיא קישור, כדאי להכהות או להבהיר את הרקע.

2.לא כדאי להפוך כפתורים  או טקסטים לחלק מתמונות, גם אם הן לחיצות (זה גם ממש לא טוב ל-SEO).

3.עדיף להימנע מסליידרים או חלקים שזזים מעצמם.

4.אם אתם חוששים שהתפריט העליון ילך לאיבוד, אין בעיה להצמיד אותו לחלק העליון של המסך.

5.שמירה על פונטים אחידים, למעט מותגים, לוגו(ים) וכו'

6.תמיד טוב שיהיה פוטר עם קישורים למקומות חשובים באתר. יש לכך גם יתרונות מבחינת סריקת האתר על ידי גוגל.

7.בכל מקרה יש להקפיד על עקרונות הנגישות בכל האתר.

בניית האתר בפועל בלי לפגוע בביצועים שלו

כמו שאמרתי, לעיתים האתר ייבנה מאפס, אבל כמעט תמיד ייעשה שימוש בספריות סקריפטים מוכנות או שלדי תוכנה (Framworks) שמספקות תשתית קלה לפיתוח אתרים, אך לא מדובר במערכת ניהול מלאה.

בעיקרון דווקא ל-Frameworks האלו יכול להיות יתרון מבחינת מהירות מכיוון שהן כוללות כבר אופטימיזצית קיימות, העניין הוא שלפעמיים טוענים יותר מדי פונקציות וספריות שלא באמת צריך אותן, מה שגורם לאתר לעלות הרבה יותר לאט בלי הצדקה של ממש.

אבל איך בדיוק נוכל לפקח על זה מבלי שיש לנו ידע טכני בבניית אתרים? כאן הדברים לא תמיד כל כך פשוטים. לא חסרים כלים למדידת מהירות, אבל מכיוון שבשלב זה האתר עדיין יושב בסביבת הפיתוח, המהירות שהכלים האלו יראו לנו לא בהכרח ישקפו את המהירות של האתר לאחר שהוא יישב בחבילת אחסון כזו או אחרת.

מה שכן אפשר לעשות זה לבדוק בעין עד כמה האתר מהיר, לשוטט בעמודים שונים ולשים לב לאלמנטים ש"נתקעים" או קופצים.

סביר להניח שיהיו לא מעט באגים שלא יתגלו בגלישה הראשונה או השנייה, ולכן אם אתם רוצים לבדוק זאת, תמיד מחקו את כל ה-Cache  מהדפדפן, זה יבטיח שתראו את האתר כאילו גלשתם בו בפעם הראשונה.

אם אתם מרגישים שחווית הגלישה עדיין לא אופטימלית, קל מאוד להוציא דוחות שמוצאים נקודות תורפה באתר כמו אלו של גוגל (Pagespeed Insights), ולפעמיים אין בררה אלא לשבת לצוות הפיתוח "על הראש". אחרי הכול, אתם משלמים סכומים שיכולים להיות גבוהים מאוד ומגיע לכם לקבל אתר באיכות הכי גבוהה שיש.

דאגו גם לשליטה שלכם

עד עכשיו דיברתי על הצד שהגולש רואה, אבל מה עם הצד שלכם? לחברות רבות יש מערכות ניהול תוכן שהן בנו מדף חלק או כמודיפיקציה על מערכת קיימת, חלק נוחות יותר וחלק נוחות פחות. יש אפילו אתרי וורדפרס עם ניהול שונה לחלוטין מהמערכת הבסיסית.

דווקא בהקשר הזה לא תמיד יהיה לכם הרבה מה לעשות אחרי שהאתר מוכן: תוכלו תמיד לבקש להוסיף פונקציות או לשנות מעט את העיצוב של ממשק הניהול, אבל יש פונקציות בסיסיות שפשוט לא יהיה כדאי לגעת בהן כדי לא לשבור דברים.

מה שאתם כן יכולים לעשות זה לבקש לראות מערכת לדוגמה כבר בשלב האפיון של האתר. בשלב הזה עדיין קל יחסית לשנות את ממשק הניהול והפונקציות השונות מכיוון שהן לא מוטמעות באופן "עמוק".

כדאי גם לשבת עם מקדם אתרים ולראות עד כמה המערכת ידידותית ל-SEO. נכון, אתם מערבים כאן אדם נוסף בשרשרת, אבל אתם תודו לי על זה אחר כך 😊 .

אחסון האתר

במקרים רבים של אתרים השייכים לעסקים גדולים, חברת בניית האתרים היא גם זו שמספקת את האחסון מהסיבה הפשוטה שיש הרבה דרישות טכניות שחייבים להקפיד עליהן. אם מדובר באתר שהזכויות על קוד המקור שלו נשארות בידי החברה, מאוד יכול להיות שלא תוכלו כלל לעשות זאת באופן עצמאי.

אם הנסיבות כן מאפשרות זאת ויש לכם סיבה טובה לא להישאר באחסון המקורי, עליכם לוודא שרשימת הדרישות הטכניות נמצאת בידכם ושחברת אחסון האתרים יכולה לספק לכם אותה.

בדרך כלל שרת שיתופי (Shared Hosting) לא יספיק לאתרים של עסקים גדולים מכיוון שכל האתרים בשרת גוזלים משאבים זה מזה. הפתרון הנוח ביותר הוא שרת וירטואלי: עדיין מדובר בשרת שבו מאוחסנים אתרים שונים, אבל כל אחד מהם מקבל הקצאת משאבים מדויקת משלו.

קחו בחשבון שהמחיר שמופיע אצל החברות השונות עבור חבילות ה-Virtual Server לא כולל הקצאת משאבים מעבר למה שכתוב בחבילה הבסיסית.

למידע נוסף על אחסון אתרים.

מתחילים לקדם את האתר

(לא חשבתם שאני אדלג על זה, נכון 😉?)

אחרי שהתשתית של האתר מוכנה הגיע הזמן לקדם אותו כמו שצריך, מה שבדרך כלל הולך בד בבד עם המילוי שלו בתוכן הסופי ולא רק ב-Placeholders. מאוד יכול להיות שאחרי מחקר מילות מפתח מקיף יותר נמצא שיש צורך להוסיף עמודים חדשים כמו למשל עמודי בלוגים או מאמרים (לכן כל כך חשוב לבדוק שמערכת הניהול נוחה לכם).

קידום אתרים גדולים – הטיפים שלי:

כמה כללי ברזל:

1.פתחו את האתר לגוגל רק כאשר ביצעתם את המילוי של התוכן הסופי או לפחות איזושהי טיוטה שאתם מספיק מרוצים ממנה. בדרך כלל עושים את זה דרך קובץ בשם Robots.txt.

2.אל תשכחו מפת אתר! גוגל גם כך סורק אתרים חדשים יחסית לאט ומפת אתר עוזרת לו להבין את מבנה האתר ואילו עמודים הם החשובים ביותר. את המפה מעלים ל-Search Console לאחר אימות שלה.

3.אל תשאירו עמודים עם תגי מטא ריקים גם (ובמיוחד) כשהם נוצרים באופן אוטומטי:

גם אם אתם לא יכולים לעבור כל עמוד ועמוד, לפחות עשו שימוש בשם העמוד או הקטגוריה בתגי המטה וצרו שתיים שלוש שורות באופן אוטומטי בהתבסס על כללים או רשימת מילות מפתח שתקבעו מראש.

לדוגמה, עבור קטגוריה של טלוויזיות LED:

כותרת (Title): טלוויזיה מדגם TU8000 43 אינץ' בטכנולוגיית LED

תיאור: טלוויזיה מושלמת לסלון שלכם בגודל 43 אינץ' בטכנולוגיה החדשנית ביותר לצבעים חיים ותנועה חלקה. צפו במפרט המלא ורשימת המשווקים המורשים.

אפשר גם לבצע זאת עבור הטקסט בתוך העמודים, למרות שזה עשוי להיות מעט מאתגר יותר מבחינה טכנית. אלו אומנם שינויים קטנים, אבל מכיוון שאנחנו מדברים על מאות ואלפי עמודים, האפקט הוא מצטבר וכל שינוי קטן הוא משמעותי.

תגיות או קישורים פנימיים?

אין תשובה מוחלטת לשאלה הזו, בטח שלא באתרים גדולים, אבל כדאי לשלב בין שניהם.

קישורים פנימיים בדרך כלל יוצאים מתוך תוכן, אבל מה קורה כשיוצרים הרבה תוכן בבת אחת? לדעתי הדרך הכי טובה לא ללכת לאיבוד היא למפות כל עמוד חדש שאתם יוצרים בקובץ אקסל ולסמן עמודים קשורים שיהיה אפשר לקשר ביניהם.

תגיות לעומת זאת טובות במיוחד עבור מקרים שבהם מצד אחד לא רוצים ליצור יותר מדי קטגוריות, אבל מצד שני עדיין רוצים לקטלג עמודים תחת מילות מפתח ספציפיות ולקדם אותן.

מצד שני, תגיות לא מתאימות לכל אתר. נתתי את הדוגמה של קוקה קולה שהאתר שלה מורכב מהמון אתרים קטנים. אצלה השימוש בתגיות הוא די מיותר ויכול אפילו לבלבל את גוגל ואת הגולשים.

קישורים חיצוניים

כשיש לכם כל כך הרבה עמודים, מצד אחד פיזור הקישורים הוא יותר גמיש ולא חסרים עמודי מטרה שאליהם אפשר לקשר. שלא לדבר על כך שכנראה יהיו לכם הרבה יותר שותפים עסקיים או לקוחות שמהם תוכלו לקבל קישורים בלי להתעסק בהחלפות קישורים מתישות.

מצד שני, אתם יכולים ללכת לאיבוד בין כל מילות המפתח. לכן הייתי מתמקד כל פעם ב"צ'אנקים" שונים של מילות המפתח על פי אלו שהכי חשובות למנהלי השיווק והפרסום.

בתור אתר גדול, יהיה לכם יחסית קל יותר להתברג על מילות מפתח קצרות ופופולאריות, כך שלא הייתי חושש יותר מדי מתחרות.

מוניטין ואמינות בעיני גוגל

גוגל טוענים שהם לא עושים "העדפה מתקנת" למותגים וגם לא מנתחים אזכורים של המותג ממקורות אחרים. בין אם זה נכון ובין אם לא, חשוב ליצור עמודי אודות מפורטים לכל מחלקה חשובה, עמודים עבור בעלי התפקידים וכמובן כל הדרכים ליצור קשר בסניף המקומי וסניפים נוספים (אם ישנם).

אם ישנם לקוחות גדולים, אפשר אפילו ליצור לכל אחד מהם עמוד פרופיל בפני עצמו.

המידע הזה יחזק את המוניטין של האתר בגוגל וגם יגדיל את הסיכויים שהוא יוצג כישות בפני עצמה באותו הריבוע שרואים למעלה או בצד כאשר סורקים את עמודי התוצאות.

מדריך מפורט על קידום אתרים גדולים

לסיכום – בניית אתרים גדולים

בניית אתרים לעסקים גדולים (ואתרים גדולים בכלל) היא פרויקט מורכב ובחירת חברת בניית האתרים הוא אולי העניין הכי חשוב אם רוצים להצליח. בתור בעלי העסק או מנהלי השיווק עליכם לקחת חלק פעיל בתהליך ולהיות כמה שיותר מעורבים. כך תוכלו לקבל את האתר שהכי מתאים לדרישות שלכם ותזקקו לפחות תיקונים ושיפצורים לאחר שהאתר כבר מוכן.

כמו כן, כדאי לערב מקדם אתרים בתהליך שיוכל לוודא כי האתר מתאים לקידום בגוגל, במיוחד מבחינת מערכת ניהול התוכן.

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו