מה זה גיימיפיקציה, ואיך זה יכול לעזור להגדלת המעורבות בקהילה שלכם?

על פי הדו"ח האחרון שפרסמו CMX (ארגון המתמחה בקידום תחום ניהול הקהילות בעולם), הגדלת המעורבות בקהילה היא התסכול הגדול ביותר של מנהלי קהילה.

לפני כמה שבועות קראתי מאמר מעולה בנושא "גיימיפיקציה” (Gamification).
ביטוי שלא הכרתי לפני כן לעומק ועל תרומתו יוצאת הדופן למעורבות משתמשים (User Engagement).
במאמר כאן, אסכם עבורכם את הנקודות העיקריות, באוריינטציה שהיא יותר מוכוונת קהילה.

גיימיפיקציה

אז קודם כל, מה זה גיימיפיקציה (משחוק)?

גיימיפיקציה מתייחסת ליישום של מכניקת משחק לדברים אחרים אשר אינם קשורים ישירות למשחק באופן מסורתי, במטרה הרחבה יותר להגביר את מעורבות המשתמשים.

גיימיפיקציה פירושה פשוט "למשחק" משהו.
כדי "למשחק" משהו, כל מה שאתם צריכים לעשות זה לפזר פנימה כמה אלמנטים של משחק.

אלמנטים משחקיים אלה משמשים כדי להפוך את הדבר ה"ממושחק" ליותר מעניין, מהנה, מושך, מרגש ומרתק – לעשות את זה יותר כמו משחק.

לכן, גיימיפיקציה בעצם אומרת שאתם עושים משהו יותר דומה למשחק.

כיצד להשתמש בגיימיפיקציה? הנה כמה מרכיבי המשחוק הנפוצים ביותר:

  • יכולת להרוויח נקודות: נקודות מושגות באמצעות מערכת תגמולים.
    משתמשים מעודדים להציג את ההתנהגות הדרושה בכדי להשיג נקודות אלה.
  • יכולת להרוויח תגים :(badges) תגים בדרך כלל מושגים על ידי השלמת פעולות ספציפיות.
    זה מעודד משתמשים לעשות דברים ספציפיים בכדי להרוויח תג.
  • טבלת מובילים :(Leaderboard) טבלת מובילים מאפשרת למשתמשים "לזרוח".
    טבלת מובילים מציגה את האופי התחרותי של המשתמשים ומעודדת משתמשים להתמודד על הסיכוי להופיע בו.
  • יכולת לעלות שלב :(level up) להעלות שלב דומה לפגיעה באבן דרך.
    משתמשים מתוגמלים על ידי היכולת להגיע לרמה חדשה המבוססת על פעולות או אירועים מוגדרים. משתמשים עם רמות גבוהות יותר מראים שיש להם ניסיון רב יותר מאחרים.

מי שמשכיל לשלב גיימיפיקציה באתרי אינטרנט (ולא רק באפליקציות) – יוכל ליהנות על הדרך מחווית משתמש משופרת, זמן שהייה גובר באתר, איתותים חיוביים לגוגל שעשויים להוביל גם לדירוגים טובים יותר וכמובן לשיפור ב-SEO של האתר.

מדוע רצוי להשתמש בגיימיפיקציה? הסיבות לכך שהמשחוק עובד

הגיימיפיקציה משמשת כדי לעודד השתתפות, נאמנות, והכי חשוב – מעורבות.

כדי להבין באמת מדוע משתמשים במשחוק ולמה זה עובד, אנחנו צריכים לחפור קצת יותר לעומק, עלינו להסתכל על הפסיכולוגיה האנושית.

מהו בעצם הגורם המניע אנשים?

אם נסתכל על השיח הבולט ביותר על הפסיכולוגיה האנושית, נמצא את התשובה.

בהסתמך על היררכיית הצרכים של מאסלו ,דיוויד מק'קללנד זיהה שלושה מניעים אנושיים המניעים את כל ההתנהגויות.

מניעים אלה מוגדרים כ:

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

  1. הצורך בהישגיות
  2. הצורך בשייכות
  3. הצורך בכוח

כשאתם לוקחים בחשבון את שלושת המניעים האנושיים הללו, מתברר מדוע המשחוק עובד ומדוע רצוי להשתמש בו.

כעת, בואו נסתכל על התחושות והרגשות שמעוררת הגיימיפיקציה בקרב המשתמשים שלה:

  • הישגיות
  • הכרה
  • סטטוס
  • שייכות
  • התקדמות
  • תחרות
  • הגדרת יעדים
  • ביטוי עצמי
  • שיתוף פעולה.

את התחושות והרגשות שהגיימיפיקציה פועלת לעורר ניתן לקטלג תחת אחד המניעים האנושיים של מק'קללנד.

כתוצאה מכך, ישנם למעשה שלושה "עמודי תווך" של גיימיפיקציה, המדגימים כיצד ומדוע המשחוק יכול להגביר את ההשתתפות, הנאמנות והמעורבות.

אין פלא מדוע המשחוק עובד, כל מה שהמשחוק מייצג עומד ביחס ישר לשלושת המניעים המקדמים התנהגות אנושית.

המשחוק מגדיל את ההשתתפות בגלל הצורך האנושי בהישגיות, הוא מגדיל את הנאמנות בגלל הצורך האנושי בשייכות והוא מגדיל את המעורבות בגלל הצורך האנושי בכוח.

דוגמאות לגיימיפיקציה בקהילות של מותגים

אחת הדרכים הטובות ביותר לשילוב גיימיפיקציה בעסק שלכם היא באמצעות קהילה.

הסיבה לכך היא שקהילה מספקת את הסביבה המושלמת להצגת כל שלושת עמודי התווך הנ"ל.

1) קהילת AR

הינה קהילת הרצים הבינלאומית של אדידס.

קהילת הרציפ של אדידס

באפליקציית Adidas Running של Runtastic תוכלו למצוא כמה דוגמאות משחוק נהדרות, אשר קיימות כדי לעורר מוטיבציה אצל הרצים שלה.

זה ברור מאוד בעיצוב:

  • משתמשים יכולים לעלות שלב.
  • משתמשים יכולים לראות את ההתקדמות שהם עשו, וכמה הם קרובים למעבר לשלב הבא.
  • משתמשים יכולים להציב לעצמם יעדים ברי השגה.

2) קהילת King Candy Crush Saga

קהילה זו היא דוגמא מצוינת לגיימיפיקציה בקהילה הנעשית נכון.

הפורום של Candy Crush Saga פועל להגברת ההשתתפות, הנאמנות והמעורבות, בבת אחת. הוא כולל את כל שלושת עמודי התווך ותומך בכל שלושת המניעים האנושיים.

גיימיפיקציה ב-Candy Crush

3) תכונות גיימיפיקציה מובנות בתוך קבוצות הפייסבוק.

פלטפורמת פייסבוק מעניקה לנו כמה אלמנטים של משחוק כדי לעודד את מעורבות המשתמשים, כגון תגים (Rising Star, Visual Storyteller, Conversation Starter), רשימת התורמים המובילים (בסגנון Leaderboard), סרגל התקדמות עבור יחידות הלימוד (Learning Units) וכדומה.

גיימיפיקציה בפייסבוק

לסיכום

עכשיו כשאתם יודעים מה זה גיימיפיקציה, אני בטוח שאתם יכולים לראות את הערך שהיא יכולה להביא לקהילה שלכם. התחילו להשתמש במשחוק כדי להגדיל את ההשתתפות, להניע נאמנות ולסייע להגדלת המעורבות אצלכם בקהילה.

אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה
יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Button חייגו עכשיו