קורה לא מעט, לאחר קידום ממושך של אתר מסוים, שאנחנו מרגישים שהעסק קצת תקוע ולא זז. ראינו עליות ושיפורים לאורך הדרך, אבל פתאום זה הגיע לשלב שבו הקידום "מתעייף" והפרוייקט לא מתרומם.
כמו שאתם כנראה יודעים, בכל מה שקשור לקידום אתרים אורגני בגוגל, רב הנסתר על הגלוי. יש המון פרמטרים שנלקחים בחשבון בשביל לדרג אתרים, אבל בכל זאת – לפעמים אנחנו מפספסים איזה משהו קטן שיכול לעשות הבדל גדול.
במאמר הבא אני הולך לשתף אתכם בכמה טיפים מהנסיון שלי, שיכולים לתת בוסט לפרוייקט של קידום אורגני שקצת נרדם.
1. הוספת מלל לעמוד
אולי זה נשמע דבילי ובסיסי עד כדי גיחוך. אבל – לפעמים אלה הם הדברים הבסיסיים שאנו מזניחים בלי לשים לב, שעושים את ההבדל הגדול.
למה בדיוק אני מתכוון שאני אומר הוספת מלל לעמוד? אני אסביר: יש מקרים בהם דף הבית או עמוד פנימי של אתר מסוים עמוס בכל מיני פרטים – באנרים, סליידרים, אפקטים למיניהם, תקצירים של פוסטים או עמודים מרכזיים מתוך האתר ועוד.
אבל חסר דבר אחד בסיסי – תוכן ייחודי משל עצמו. לא פעם ולא פעמיים, יצא לי להוסיף מלל קצר, אפילו 100-150 מילים בעמוד, על מנת להעניק לו ערך ייחודי משל עצמו – וזה נתן לו בוסט משמעותי בדירוגים. לא בגלל שהמלל הזה היה מדהים בטירוף, אלא כי היה כבר כל מה שצריך למעט זה – קישורים חזקים, הרבה תוכן באתר, משתמשים מרוצים, אופטימיזציה ועוד.
תחשבו על זה כסכר של מים שעומד להתפרץ ורק צריך דחיפה קטנה. במקרה הזה – היה חסר פסקת תוכן. במקרים אחרים – זה יכול להיות קישורים חיצוניים, או כל דבר אחר משמעותי שמרכיב את הפאזל הענק של עולם הSEO. דברים אפשריים נוספים תמצאו בסעיפים הבאים.
עניין התוכן החסר נכון במיוחד באתרי E-Commerce, או בכל אתר המבוסס על הרבה קטגוריות, שיש בו קטגוריות רבות של מוצרים אבל ללא מלל בכלל. מדהים כמה התופעה הזאת נפוצה. הוספת מלל יחודי לכל קטגוריה נותן שיפור משמעותי מאד לכל עמוד, כי גוגל מבין הרבה יותר טוב על מה הוא מדבר, בטח בהתחשב בעבודה שהרבה מתחרים לא עושים את זה.
2. שינוי טייטל ודיסקריפשן
באתרים עם תשתית חזקה של קישורים ותוכן, אבל אופטימיזציה חלשה במיוחד – שינוי של טייטל יכול להביא להבדל גדול. תגית הטייטל (Meta Title), כמו שציינתי כאן בבלוג לא פעם ולא פעמיים, זה אחד הפקטורים הכי חזקים של Onpage SEO, ובמקרה גם אחד הקלים לשינוי.
טייטל ודיסקריפשן טוב צריכים לא רק להכיל אל הביטוי הראשי של העמוד אותו מקדמים, אלא גם להיות מסקרנים ומושכים ככל הניתן – שכן גם לCTR (אחוז הקלקה) בתוצאות של גוגל, יש השפעה לא מבוטלת על הקידום.
3. שיפור הניראות של האתר באינדקס
איך גוגל רואה את האתר שלנו? הרבה פעמים אנחנו שוכחים שגוגל זה בסה"כ מכונה לסריקת אתרים וחישוב ציונים. גוגל לא רואים את האתר כמו שאנחנו רואים. גוגל בסופו של דבר רואים פלט של HTML ועוד סקריפטים למיניהם, ומאחסנים אצלהם באינדקס רשימת עמודים מהאתר שלנו.
בהרבה פעמים, הפער בין איך שהאתר נראה בעין האנושית ולבין איך שהוא נראה בעיניים של גוגל, הוא עצום.
למה הכוונה?
הדבר הכי בסיסי, הוא לבדוק שגוגל מאנדקס את האתר כמו שצריך. באמצעות השימוש בפקודה site:domain.com, ניתן לעשות זאת די בקלות. שימוש בכלים כמו סקרימינג פרוג יכול להביא תוצאות שונות לחלוטין מהאינדקס של גוגל, אבל זה כבר סיפור אחר.
על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות
ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:
למה צריך לשים לב בדרך שגוגל מאנדקס את האתר שלנו?
- האם יש עמודים שלא צריכים להיות באינדקס? למשל עמודים שהם תמונות בלבד (אלא אם יש חשיבות מיוחדת לאינדוקס של תמונות באתר), עמודי סקריפטים וגליונות עיצוב (javascript/css), עמודי תגיות "רזים" ללא שום ערך, עמודי תגובות או מיון (sorting, נפוץ באתרי מסחר) ועוד. ככל שיש באינדקס עמודים מיותרים, כך הם "מעמיסים" ומשפיעים על הציון הכולל של האתר. ככל שהאתר קטן יותר ובעל כמות קטנה יותר של עמודים – ההשפעה תהיינה גדולה יותר. צריך לזכור שכמעט תמיד, גוגל בוחן את האתר בצורה רוחבית.
- האם יש עמודים משוכפלים? האם קיימים עמודים משוכפלים באתר? עמודים שמאד דומים אחד לשני? כתובות URL כפולות? אינדוקס של האתר גם עם גרסת www וגם בלי? כל הדברים האלו – גם כן יוצרים עומס מיותר ומזיק על האינדקס.
- האם יש עמודים רזים? ניקח לדוגמא אתר עם 200 עמודים מאונדקסים סה"כ. נניח ש60% מתוכם (כלומר, 120 עמודים) הם עמודי תגיות בלי שום מלל, רק אוסף של פוסטים המשויכים לתגיות האלו. האם זה דבר בריא? לא כל כך. כאמור, גוגל מסתלים על הרבה דברים בצורה יחסית – לכן השאיפה צריכה להיות שמרבית התוכן באינדקס של גוגל יהיה מקורי ועם ערך.
- האם האתר עבר למערכת אחרת? במידה ואתר עבר מערכת ניהול וכתובות ה-URL השתנו במסגרת המהלך (מה שבדרך כלל קורה), תהיינה תקופה מסוימת בגוגל בו הוא יאנדקס כתובות מ-2 האתרים במקביל. דבר זה יכול לגרום לירידה ופגיעה זמנית במיקומים, בגלל שהאינדקס קצת מתבלבל, אבל עם קצת סבלנות ועבודה נכונה של הפניות, אין סיבה שהשינוי לא יעבור בשלום.
אז מה עושים? תבדקו טוב את מצב האינדקס של האתר בגוגל. היפטרו מעמודים שלא צריכים להיות מאונדקסים או הוסיפו להם ערך (זה יכול להיות טקסט, תמונה או מידע אחר). החליפו תכנים משוכפלים במידה ויש, חיסמו תיקיות מיותרות באמצעות robots.txt ועוד.
מעקב אחר מצב האינדקס ב Search Console גם כן יכול לעזור ולהדליק נורה אדומה במידה וכמות העמודים באינדקס עולה או צונחת פלאים.
4. השגת קישור/ים חזק/ים במיוחד
קישור חזק באמת, מאתר סמכותי שגוגל "אוהב", בהחלט יכול לעשות שינוי משמעותי לטובה בדירוגים. קישור כזה הוא לא קל להשגה (מידע נוסף על סוגי קישורים חיצוניים), אבל התרומה שלו בדרך כלל תהיה שווה את זה.
גם בכל הקשור לפרופיל קישורים – גוגל מסתכלים מלמעלה, על התמונה המלאה. אם מרבית הפרופיל שלכם הם קישורי זבל / מאיכות נמוכה – האתר יתקשה להתרומם בתוצאות, במיוחד בתחומים תחרותיים. אבל במידה והפרופיל קישורים מגוון, בדגש על הצד האיכותי יותר של הקישורים – מצבכם יהיה יותר טוב. כמובן, שיש לא מעט תחומים תחרותיים וסופר תחרותיים, שצריכים תחזוק פרופיל שכזה על בסיס קבוע.
איך משיגים קישור איכותי במיוחד?
- פונים לכמה אתרים חזקים בתחום שלכם ומציעים להם ערך. אני קצת שונא להשתמש במילה "ערך" כי זה נשמע פלצני ומתנשא, אבל זה פשוט מתאים להגדרה של הרבה דברים – זה יכול להיות מאמר מהמם עם קישור קרדיט, זה יכול להיות סקירה של איזה מוצר חדשני שיש רק לכם, זה יכול להיות תמונה או גלריה שהם ישמחו לפרסם אצלהם בבלוג או כל דבר אחר.
מנסיון, אם פונים למספיק אתרים ויודעים לנסח את הפנייה כמו שצריך – זה יכול לעבוד מעולה. בעל האתר מקבל תוכן איכותי לגולשים שלו ואתם מקבלים קישור. win win. - *זהירות, סעיף פלצני – יוצרים אתר מדהים שאנשים פשוט ירצו לקשר אלינו. נכון, לא רלוונטי ל80% מהאתרים המסחריים, אבל כן, גם זה קורה, לפעמים.
- *שיעול* קונים קישור *שיעול*.
- עושים שת"פ – שת"פ זה יכול להיות החלפת מאמרים עם קישור (מומלץ שלא יהיה הדדי) או בכל קונסטלציה אפשרית שבסופו של דבר תקבלו קישור חזק לאתר שלכם.
- פונים לחברת יח"צ – במידה והתקציב מאפשר, ניתן לפנות לאנשי יח"צ (לרוב עובדים בתקציבים של כמה אלפים בחודש) שידאגו לפרסם את המוצר או השירות שלנו אצל אנשי מפתח בתחום. ככל שהמוצר או השירות שלנו ייחודי יותר – כך הסיכוי שזה יעבוד, טוב יותר. יחד עם זאת – צריכים להיות מודעים לכך שהרבה אתרים גדולים משתמשים בקישורים עם פרסומות כדוגמת linicom ושות' (מעין קישור מתווך לפרסומת ורק אז לאתר היעד) – מה שלא תורם לנו לSEO. נכון שיח"צ יכול לעזור גם בלי קשר לגוגל, אבל במידה וכל מה שמעניין אותנו זה קישורים – צריכים להיות מודעים לעובדה זו.
- באמצעות פנייה לבלוגרים בנישה שלכם – בתחומים כמו לייף סטייל וצרכנות, זה יכול לעבוד מצוין, אך לא רק. בגדול, פונים לכל מיני בלוגרים "מובילי דעה" בתחומם, מציעים להם דוגמית מהמוצר שלנו ומבקשרים מהם לכתוב עליו בבלוג, כמובן עם קישור. יש כמה חברות שעושות שימוש בטכניקה הזו, שיכולה לעבוד מצוין במקרים מסוימים. ראו מקרה Glossy Box.
5. העברת האתר לדומיין חדש
זה לא משהו שלוקח דקה ולא שתיים, וגם לא משהו שצריך למהר לעשות. אבל במידה וכלו כל הקיצין, הפרוייקט תקוע זמן רב ולא מתקדם לשום מקום לא משנה מה אנחנו עושים, יכול מאד להיות שהגיע הזמן להחליף דומיין.
יש מקרים בהם הדומיין שאנו מקדמים "שרוף" אצל גוגל – בדרך כלל עקב היסטוריה בעייתית של קישורים, או שהאתר החליף כמה וכמה ידיים ואיבד את הפוקוס ועוד מגוון סיבות. בדרך כלל מזהים את זה רק לאחר שעובר זמן לא מועט, ועדיין לא רואים התקדמות, למרות שעושים הכל by the book.
בכל המקרים שיצא לי לעשות העברת דומיין בדיוק מהסיבה הזו, ראיתי שיפור משמעותי מאד בדירוגים, לאחר זמן קצר. וכן, מדובר בהעברת דומיין עם הפניות 301 והכל – גוגל אף הצהירו לא פעם שה"עונש" לא עובר לדומיין החדש.
להחלפת דומיין יש הרבה משמעות – הן מבחינת SEO והן מבחינת מיתוג ועוד, לכן זהו צעד שיש לשקול בכובד ראש ולבצע רק כמוצא אחרון.
טריק קטן – במידה ואתר עבר דומיין, עברו חודשים וגוגל עדיין מאנדקס את הדומיין הישן, כל מה שעליכם לעשות זה להיכנס ל Search Console (נו, Webmaster Tools…) ולבקש הסרה מהאינדקס של דף הבית. לאחר זמן קצר (שעה-שעתיים כזה), כל התוצאות מהאתר הזה יוסרו לחלוטין מהאינדקס.
6. קישורים פנימיים
עבודה של קישורים פנימיים היא לא זבנג וגמרנו, ולמעשה לא נפסקת אף פעם. אבל זהו אחד הדברים היותר טובים שאתם יכולים לעשות באתר שלכם. כתבתי על כך מדריך שלם ולכן אני לא רואה טעם לפרט כאן יותר מדי.
7. חיזוק CTR
CTR (אחוז הקלקה) בתוצאות של גוגל הוא גורם חשוב מאד שלא מרבים לדבר עליו. הזכרתי קצת את העניין במאמר "איך להגיע לעמוד הראשון בגוגל". גוגל מחשבים CTR בכל תוצאה – אורגנית וממומנת, וזה עוזר להם להבין עד כמה האתר רלוונטי לשאילתא המבוקשת. אינדיקציה חזקה לא פחות – היא לדעת האם הגולש באמת נשאר באתר יותר מכמה שניות לאחר שלחץ על התוצאה, או חזר מיד לתוצאות של גוגל.
במידה וגוגל מזהים דפוס חוזר של נטישה (Bounce Rate) מהירה וחזרה לתוצאות – הם מסיקים את המסקנות שלהם ומבינים שכנראה האתר הזה לא מספק את הסחורה.
מה אני בעצם מנסה להגיד?
הזכרתי מקודם בסעיף 2 את נושא שיפור הטייטל והדיסקריפשן – 2 המרכיבים שגוגל מציגים (בדרך כלל) בתוצאות החיפוש. צריך לחשוב על כל עמוד באתר שלכם כעל מודעה בגוגל אדוורדס, ולנסח את הטייטל והתיאור הכי טוב שאתם יכולים. כמו כן, יש עוד דרכים להשפיע על הCTR (מעבר למיקום בתוצאות) והוא גם על ידי שימוש ב- Rich Snippets, קרי כל התוספות שגוגל מציגים בתוצאות כמו למשל דירוג (כוכביות), מתכונים, תצוגת וידאו ועוד.
אם חיבבתם את המאמר, חכו, יש עוד 🙂 בהקשר הזה אני מזמין אתכם לקרוא גם את המאמר "צ'קליסט לקידום אתרים" וגם 7 דרכים לשפר את דירוגי האתר ללא קישורים חיצוניים.
כמו כן, אם האתר שלכם פשוט נפגע משמעותית בתוצאות ולא רק תקוע, ניתן לקרוא גם על עונשים בגוגל.