ציון גוגל: יש כזה דבר?

קידום אתרים הוא לא תמיד דבר קל למדידה: לא מדובר סתם ברשימה של מיקומים ומילות מפתח, אלא בהרבה יותר מזה.

מטרת הקידום היא להביא לנו לקוחות, ולכן צריך למדוד גם לא מעט פרמטרים אחרים, למשל:

✔️ כמה אנשים נכנסים אלינו מכל ביטוי שנמצא במקומות גבוהים (אחוז הלחיצות , CTR)?
✔️ האם האתר מאופיין כמו שצריך גם מבחינת נוחות השימוש והפריסה שלו (יש קשר הדוק בין היררכיה ל-SEO)?
✔️ באתרים מסוימים כמו חנויות וירטואליות נרצה גם להגדיל את כמות המבקרים שיחזרו אלינו באמצעות התראות לדפדפן, הרשמה לרשימות תפוצה וכו’
✔️ האם יש התאמה בין תוכן העמוד למילות המפתח, או שרוב הגולשים פשוט יוצאים החוצה ושיעור הנטישה הוא גבוה? (מעל 60%).

בסופו של דבר, אם לא השגנו יותר לקוחות, הקידום לא עשה את העבודה שלו…🤨

עם זאת, הרבה לקוחות והאמת היא שגם לא מעט מקדמים עדיין רוצים איזשהו מדד מספרי שייתן להם מושג לגבי הקידום של האתר שלהם בגוגל. וקשה להאשים אותם, הרבה יותר קל להגיד שהציון של האתר קפץ מ-60 ל-80 מאשר להתחיל למדוד את כל מה שרשמתי ולהוציא דוחות.

הציון של גוגל

כאן בדיוק מתחילות המון קונספציות שגויות לגבי האופן בו גוגל עובד:

כשגוגל רק החל לצבור פופולארי ויחד אתו יותר ויותר אנשים ניסו להבין איך לקדם אתרים, הם הסתכלו בעיקר על הציון שהרכיב את “הנוסחה של גוגל”, ה-Page Rank.

באופן הפשוט ביותר, האלגוריתם של גוגל לקח מספר מצומצם של אתרים ברשת שאותו הוא קבע בתור “אתרי הליבה” האיכותיים ביותר 👌🏼.

משם הוא בדק לאילו אתרים הם מקשרים ונתן לאתרים הללו ציונים בהתאם מ-1 עד 10 וחוזר חלילה (עד היום רשת האינטרנט, לפחות בחלק הגלוי שלה ולא משהו כמו ה-Dark Web, בנויה בסופו של דבר מקישורים).

באופן מאוד גס, ככל שלאתר היו יותר קישורים נכנסים מאתרים שהיו בעצמם חזקים, כך ציון ה-PR שלו היה גבוה יותר.

למקדמים היה נוח מאוד לעבוד עם המספר הזה מכיוון שהם האמינו שהוא העיד על “איכות הקידום”, אבל הקאצ’ היה שה-PR התעדכן רק פעם בכמה חודשים, ואם תחשבו לשנייה על האופי הדינאמי מאוד של הרשת, כבר אז היה אפשר להבין שמדובר במדד שקשה לסמוך עליו.

בשלב מסוים גוגל גם הפסיקה את עדכוני ה-PR ולמקדמים לא נותר שום ציון להיאחז בו, אך כבר אז גוגל טענה ש-PR הוא רק חלק קטן ממאות הפרמטרים שהיא מעבדת לפני שהיא מחליטה היכן למקם כל אתר בתוצאות החיפוש.

גם מיקומים של מילות מפתח הם לא ציון

לצד בדיקות ה-PR, מקדמים ולקוחות המשיכו להסתמך לא מעט על מיקומים של מילות מפתח 🥇 וקידום של מילות מפתח ספציפיות.

גם היום יש טעם לקדם מילות מפתח עם נפח משמעותי (כמה מאות חיפושים לפחות) כדי לקבל תנועה ממוקדת, אבל בסופו של דבר גם מיקומים הם דבר מאוד חמקמק. זה עוד לפני שלקחנו בחשבון שבין חמישית לרבע מהשאילתות הן בכלל שאילתות שלא הוקלדו קודם לכן (כך על פי גוגל בעצמה).

אשמח לבדוק את האתר שלך בחינם!

על מנת לראות את הפוטנציאל האורגני ותוך כמה זמן נכפיל לך את ההכנסות

ניתן לחייג למספר 052-9095200 או למלא את הטופס:

המילים האלו יכולות להיות לא פחות חשובות מהמילים הראשיות ולהצטבר לנפח משמעותי, ולכן קוראים להן “הזנב הארוך“.

בקיצור, גם אם האתר שלכם עלה בממוצע ב-5 מיקומים ועכשיו הוא “7”, זה לא אומר שציון שלכם עלה מאחד ל-3 או משהו כזה… (אני מגזים בכוונה כדי להבהיר את הנקודה).

רגע, ומה עם ציון רלוונטיות? 🤔

עוד מונח ששומעים לא מעט הוא “ציון רלוונטיות”. הקונספט כאן הוא שאם גוגל מדרג את התוצאות עבור מילת מפתח X, הוא מעניק לכל אתר ציון רלוונטיות, כאשר הציונים הולכים ויורדים במורד עמוד התוצאות.

אבל כמו שאתם יכולים כבר לנחש, גם “ציון רלוונטיות” הוא עניין תיאורטי לחלוטין ואנחנו אפילו לא יודעים אם מדובר במשהו שאפשר לייצג באופן מספרי.

חוץ מזה, כל אתר יכול להיות מדורג על אינסוף מילות מפתח, ולכן אין שום יכולת לדעת מהו “ציון הרלוונטיות הממוצע”.

נכון, יש את ה-Search Console שהוא הדבר הכי קרוב לכלי שיכול לסנן רק את מילות המפתח שהגולשים באמת חיפשו והוא גם כלי רשמי של גוגל, אבל הכלי לוקח בחשבון גם מיקומים לא רלוונטיים (נניח 20 ומטה), כך שהוא לא באמת עוזר לנו בנקודה הזו.

בואו נמציא ציון משלנו

עד שגוגל החליטה להיפטר מה-PR כמעט סופית, כבר הספיקו לקום לא מעט שירותים שהעניקו למקדמי אתרים מדדי איכות משלהם.

מדדים אלו הסתמכו בעיקר על קישורים נכנסים מהסיבה הפשוטה שקישורים נכנסים הם כנראה עדיין הפרמטר החשוב ביותר לקידום של האתר והאופן בו גוגל רואה אותו (אתר שעבר קידום טוב בדרך כלל יקבל בוסט רציני גם מהזנב הארוך).

הציון של Google

אלו הם שלושת המדדים הנפוצים כיום:

  • Domain Authority – מבוסס על נוסחה של MOZ, ציון של 1 ועד 100 ברמת הדומיין
  • Domain Rating – פותח על ידי ahrefs. גם הוא נותן ציון ברמת הדומיין
  • ה-Flow Metrics – למעשה קבוצת מדדים שפותחו על ידי Majestic ומתייחסים ישירות למאפייני הקישורים, כך שאפשר לראות האם פרופיל הקישורים של האתר הוא איכותי או לא…

כתבתי על כל המדדים האלו באופן מפורט בפוסט על מדדי גוגל בעייתים ואתם יכולים לקרוא אותו במידה ואתם רוצים להבין אותם מעט יותר טוב. בגדול, אני ממש לא ממליץ להסתמך עליהם כמדד לאיכות של האתר או פוטנציאל הדירוגים שלו בגוגל.

יותר מזה, העובדה שלאחרונה מנסים להוסיף להם גם פרמטרים על פי נושאים שונים (Topical) הופכת את השימוש בהם לדירוג אתרים שהשפה השלטת בהם היא לא אנגלית (כגון עברית) לבעייתית אפילו יותר.

למרות נקודות התורפה הללו, בשטח אפשר לראות שאנשים עדיין עושים שימוש במדדים האלו למטרות כמו החלפת קישורים.

לדוגמה, יש אתר ישראלי להחלפת קישורים (שלא אזכיר את שמו 😏) שמציין לצד כל אתר את ה-DR שלו, ושם בהחלט אפשר לראות שה-DR לא תמיד תואם לאיכות הכללית של האתר.

לדוגמה, אתרי תדמית מושקעים מקבלים DR נמוך ואילו אתרי לווין עם הרבה קישורים בינוניים מקבלים DR גבוה.

בתור מקדם, יכול מאוד להיות שאני אעדיף ללכת דווקא על האתר התדמיתי כי אני יודע שבטווח הארוך הוא זה שישקיעו בו יותר והוא גם חושף אותי פחות לאתרים שעשויים להיות חלק מ”חוות קישורים”.

כשמתחילים לעשות “סמטוכה”

יש אתרים שהחליטו ללכת צעד אחד קדימה ולחבר כמה מדדים ביחד כדי להביא לכם “ציון גוגל” מאוחד, כמה מהם אפילו בעברית.

בעיקרון זה לגיטימי ובאמת יכול להיות שכמה מדדים ביחד מקזזים את נקודות התורפה אחד של השני.

הבעיה היא שלגולש או הלקוח לפעמיים לא ברור מה בדיוק יש בתוך הקופסה השחורה הזו ויש חברות SEO שמנצלות את זה לרעה.

לפעמיים זה בכלל לא ציון, אלא אלגוריתם שמנסה לזהות מילות מפתח באתר שלכם ואת המיקום שלהן, כאשר כמובן שיהיו מילות מפתח במיקומים נמוכים ואתם ממש תהיו חייבים לקדם אותן… (כלים כאלו מיועדים יותר למחקר מילות מפתח משלים).

למרבה המזל, היום זו תופעה פחות נפוצה ורוב האתרים שהצצתי בהם לצורך כתיבת הפוסט הבהירו שמדובר רק בכלי עזר, אבל תמיד יהיו חברות ואנשים שיעשו שימוש בטקטיקות כאלו כדי לבלבל לקוחות.

לדוגמה, לאחרונה יש מרוץ לקבל דירוג גבוה בכלי בשם “Pagespeed Insights”.

מדובר אומנם בכלי רשמי של גוגל, אבל הוא בודק אך ורק את מדדי המהירות של האתר. מדדי המהירות הללו חשובים לקידום, אבל הם לא באים במקום מדדי איכות, קישורים או שניהם.

הנה מה שאני חושב על ה-Pagespeed.

לסיכום

האופי הדינאמי של שינויי האלגוריתם בגוגל וגם של רשת האינטרנט עצמה לא מאפשרים לשום אלגוריתם להעניק ציון מספרי לאתר, לא של גוגל ובטח שלא של חברות אחרות.

מעבר לכך, גוגל מדרג את האתר על כל חיפוש רלוונטי, גם כאלו שאנחנו בכלל לא חושבים עליהם (למרות שאפשר לראות אותם ב-Search Console), ולכן הקונספט של “ציון רלוונטיות כללי” גם הוא לא באמת קיים.

שיתוף ב facebook
שיתוף ב twitter
שיתוף ב linkedin
שיתוף ב pinterest
שיתוף ב whatsapp
אהבת? גם ברשימת תפוצה שלי אני מפנק :-) ועל הדרך נותן מתנה >>
הרשמה לרשימת תפוצה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

יש מצב שגם אלו יעניינו אותך...
Call Now Buttonחייגו עכשיו